Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra (2024)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | EX30 Twin Motor Performance Ultra |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2024 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 10.000 km |
| KM-stand laatst | 20.100 km |
Een mini polestar
- 14.800 km
Heerlijke auto.
In december geleverd met 10000 km.
Oorspronkelijk zouden we na een XC40 PHEV en Zoe naar een Renault 5 gaan, maar gezien de toezeggingen die niet nagekomen werden en de melding dat VTG niet voor juli 2025 leverbaar zou zijn, de order gecanceled en in een week tijd bij onze volvo dealer van der Wulp een jong gebruikte ex30 in de ultieme uitvoering gekocht een twin performance ultra in moss yellow en het grijze woolblend interieur.
Gelijk een grote vuurdoop naar eurodisney. Onze ervaring op lange afstanden, om de 2,5 uur een koffiepauze en tegelijkertijd laden. In Nederland en Frankrijk is dat goed te doen, maar in Belgie. Een snellader die 100 kWh zou moeten leveren, maar die niet boven de 3 uitkwam. Gelukkig een Fastned in de buurt die wel 150 kWh leverde.
Wat kan ik zeggen over de auto, heerlijke reiswagen als je met een niet te groot gezelschap ben. Voor ons tweeën groot genoeg, en als onze dochter mee gaat is het ook goed te doen. Stoelen zijn minder zacht als in de XC40, maar wel comfortabel. Als je door de vele bemoeizuchtige waarschuwingen heen kijkt, dan kan je ze wel misbruiken. Je blijft er in ieder geval wakker van.
In de koude periode is het rijberijk 330 km bij 100% , nu 380 km. Korte ritjes in het dorp, dan 24 kWh, of 36 kWh als er weer een BMW/Porsche een slechte dag bezorgd moet worden. Op lange einden , snelweg, 18 kWh. Wat een prettige bijkomstigheid is, is het trekgewicht. Hoewel we onze caravan verkocht hebben, en wat vakantieritten met een gehuurde camper hebben gedaan en gaan doen, overwegen we toch weer om op vakantie te gaan met een caravan. Maar dan wel trekkend.
Veel is al gezegd over de software, autovisie fakkelde het af, maar reed met de eerste versies. Zelf heb ik 1.5.2 en dat is prettig, zeker het openen met je iphone. Jammer dat de tweede iphone niet gekoppeld kan worden, maar dat schijnt opgelost te worden. Ook de issues met de trekhaak. Je moet het met een bepaalde snelheid wegklikken, anders blokkeert hij niet. Meer storend is het niet kunnen gebruiken van de adaptive cruise control. Wat wel opvalt bij een aanhanger, of caravan, is het soepele wegrijden. Ik was dat wel gewend van onze XC40, maar dit is een ander level.
Het rijgedrag is heerlijk, het lijkt alsof je met een hothatch rijdt. Redelijk scherp sturend, niet overhellend en niet deinend. Laatst weer gereden in een EC40, dan merk je het verschil. We krijgen ook veel positieve commentaren op de kleur, jammer dat het eruit gaat, maar wacht de 850 T5R cream yellow, had ook een kort productie leven, en is nu het meest gezocht. Wel heb ik de wieldoppen eraf laten halen en naafdopjes en boutdoppen erop gezet. Leuk dat er zoveel customising wereldwijd met dit model plaats vindt, en bijna allemaal sportief. Zeker geen spijt van de aanschaf.
Eerste update
- 20.100 km
Na meerdere vakantieritten is het tijd voor een update.
Steeds enthousiaster! Laatst gereden in een ec40. Wat voelt dat log en zwaar aan ivm de ex30. Nog steeds dat oude gti gevoel. Het spelen wordt wat minder, maar als een luidruchtige bmw het wil, kan je nog steeds hem terecht wijzen.
Het verbruik hangt sterk af van tegenwind of temperatuur. In de winterperiode is de range 330 km, terwijl ik in de zomer bij 25 graden de 450 km aantikt. Op langere stukken een verbruik tussen 17 en 18 kWh/100 km. In de stad en kleine stukjes zit je dichter op de 23 kWh/100 km.
Als reiswagen zeer geschikt, met 2 of 3 man op langere reizen (1000 km) ruim en comfortabel. Met 4, waarbij twee wat langer , is het opeen rit van 1,5 uur goed uit te houden. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat wij, net als bij onze benzine auto’s om de 2 uur stoppen voor een hapje en een drankje, waarbij we gelijk opladen. Als we weer instappen is de auto weer tot 80% geladen. In ons geval kost het dus geen extra tijd voor het reizen.
De updates van de software zijn een verbetering, het opwaarderen gaat zonder problemen. De problemen die er zijn hebben vooral met google te maken. Googlemaps die de server niet kan vinden, of de googleserver die niet wil connecten. Jammer dat dit pas hersteld wordt als de auto volledig afgesloten is en opnieuw opgestart wordt. In de toekomst toch eens reizen met een caravan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo EX30
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus 69 kWh | Climate Pack | Adaptieve Cruise Control | DAB+ | Keyless Entry | Parkeercamera | Stoelverwarming | PDC V+A |
- 2024
- 16.431 km

Volvo EX30 Single Extended Range Plus 69 kWh | Harman/Kardon | Climate Pack | Adaptive Cruise | BLIS | Keyless
- 2024
- 51.814 km

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus Europa 69 kWh | Sand Dune metallic | Pine interieur | Verwarmde voorstoelen en stuurwiel | Elektrisch verstelbare voorstoelen | Google-Maps navigatie | Adapt. Cruise Control | Pilot assist | Blind Spot | Park Assist camera achter | Warmtepomp | Keyless | Premium audio by Harman Kardon | Draadloos telefoon opladen | 19” 5-spaaks Aero lichtmetalen velgen |
- 2025
- 3 km
Lees ook

Dubbeltest: Mini Aceman vs. Volvo EX30 - Irrationeel denken

Test: Volvo EX30 Cross Country – Ruiger en toch softer

Zeekr X vs. Volvo EX30 - Kiezen op karakter binnen zelfde concern

Duurtestgarage: afscheid van de Volvo EX30 - Vlug, vierkant en gulzig


