Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra (2023)
autoreview

Signalement
Uitvoering | EX30 Twin Motor Performance Ultra |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 7.200 km |
Kleine Volvo
- 350 km
een week eigenaar van een EX30 Twin Engine als vervanger van XC40 P8 , wij hebben toch niet meer zo veel ruimte nodig.Effe wennen aan de bediening via de centrale scherm. Deze heeft wel een nadeel, mijn vrouw ziet direct hoe hard ik ga. Verder intuitief te bedienen. Ik hou ook niet van de overbordende dashboards. De kleur is apart, om eerlijk te zijn de enigste die mij aanspraak tussen all dit wit grijs zart babyblauw.
Rijprestataties uitstekend wat ook te verwachten was.
Stoelen, comfort , zicht zijn prima. Alleen het laadkabel, man heeft het gevoel een diepzee kabel in handen te hebben.
Wegligging, kan beter , heeft met de banden te maken. De gemonteerde Goodyears weten niet
echt raad met het vermogen, bijzonder bij het optrekken. Ga deze binnenkort met P-Zero-E vervangen. Scherp sturen, niet echt als ik het vergelijk met de Guilia QV, maar de Volvo is ook een auto voor dagelijks gebruik.
Software, deze heeft acuut een update nodig:
Als ik rem gaat de radio uit (zal iets te maken hebben met derde remlicht)
Snel laden werkt niet, beperkt tot 3x6A ipv 3x16A. Er is een handmatige workaround mogelijk,
maar men moet in het menue Laden de knop Laden beperken aanzetten en Stroomsterkte op 32A zetten. Moet bij iedere laadsessie opnieuw ingesteld worden
Stuurwielverwarming schakelt zich automatisch in
Lastige systemen "rijhulp" (lanekeeping/ISA etc) laten zich makkelijk uitzetten
All in all voor de prijs een prima auto
1000km
- 1.000 km
gem .verbruik na 1000km 18,1 . Rijpatron 70% w/w Landgraaf Roermond via Selfkant/N274 , 20% A46, 10% lokaal.Op de A46, Porsche Macan houdt die tot 180 bij.
Anstaande week komen Pirelli banden, 500km inrijden en dan het verschil zien. Denk wel het komt goed, de af fabriek banden geven toch geen "scherp" gevoel zo vanaf 150.
Software issues (radio/remmen en laden ) nog steeds aanwezig. Helaas moet de lane assistant en snelheidskontrole voor iedere rit handmatig uitgezet worden.
Geel is wel cool, daar zie je de Sahara stof niet op, even zwarte dak schoonmaken, dan hoef je niet in de rij bij de wasstraat te staan
3000km
- 3.015 km
Pirelli Banden brengen een lichte verbetering, maar ik krijg meer en meer het gevoel dat het onderstel gewoon het vermogen van de Auto niet echt aan kan. Dat afgeregeld wordt bij 180 is denk ik verstandig uit veiligheids overwegingen. Al vanaf 150km/h wordt het auto erg onrustig en voelt onveilig. Als ik harder dan 150 wil rijden neem ik beter de Alfa.Wat echt zwaar tegenvalt , de Softwareproblemen zijn nog steeds niet opgelost, nieuwe problemen komen erbij zoals alarm, maar Volvo geeft de voorkeur aan zwijgen.Heb Volvo al gevraagd of ik de oude XC40 terug kan hebben. De enthousiasme van het begin is weg. In vergelijking met mijn eerdere Volvos's is dit echt een paar stappen terug
lagere waardering
- 3.600 km
Update 1.4 ingespeeld, niets verandert. EX30 is wel te vinden in de EU Product Safety Alert voor software problemen met recall code. Die van mij staat nu een week bij Volvo om alles recht te zetten. Laat mij verrassen, maar problemen zijn niet Volvo waardig. Interessant, na dat ik de dealer op de Product Safety Alert geattendeerd heb ging alles op eens heel snel. Grappig, zij hebben vanuit de garage vervoer naar huis geregeld in een EX 30, bij het eerste keer remmen sloeg de radio uit, de chauffeur was opeens heel stil. Een ding is zeker, de Twin Engine Ultra is geldverspilling, het onderstel kan gewoon het vermogen niet aan, maar dat constateer je eerst na een langere rit op de Autobahn , niet bij een proefrit hier met max 90 of 130
7000 km
- 7.200 km
Nu ja, het gedachte achter die auto bekoord mij nog steeds, een relatief klein Auto snel, met veel kw , coole kleur in geel . Rijdt een stuk beter met de Pirelli banden. Na een week in de garage , lezen van diverse recencies ook in nerd bladen.... Radio en Navie spraak instructie slaan af bij het remmen, maar inmiddels erachter dat dit alleen gebeurt als DAB in de radio insteld is. bij FM signaal gebeurd dit niet. De meerderheid van radiozenders stappen helaas over op DAB. Auto heeft nog steeds problemen met openen van de deuren, sta je daar in stromende regen en de deuren gaan niet open.Uit het nerd blad, blijkt iets te maken hebben dat signaal van de sleutel door dicht bijzijnde andere signaalbronnen gestoord kan worden.
Volvo is vrij hulpelos, wordt alles opgelost bij de volgende software update. Heb zo het gevoel dat ik dan de guitar mee kan nemen en beginnen kan met zelfs te zingen. Lat not least, per ongeluk onder het rijden de foute knop raken, komen op eens diverse assist systeme die eerst uitgezet waren weer in het leven- men schrikt zich rot. Eine van de rit, Volvo komt na voren met safety, kwaliteit..., de software is waardelos. Ga na in het najaar na een ander auto kijken
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.