Volvo EX30 Single Motor Plus (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | EX30 Single Motor Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 5.500 km |
De auto en vakantie en woon-werkverkeer
- 1.200 km
Ik ben in bezit van een EX30 Single Extended Range Plus. De Plus was niet echt nodig geweest, de grotere accu is wel fijn. Laden gaat prima, dit doe ik thuis, maar ik heb wel de nodige palen geprobeerd om te controleren of de pasjes het doen. Over achterbank, die als wat krap wordt ervaren, heb ik van onze hond nog geen klachten gehoord. En zo is het: je koopt een auto naar eigen gebruik. Had ik twee pubers van 2 meter gehad, dan had ik de EX30 niet gekocht. Heb je twee kleine kindjes, dan is deze auto ook geschikt. We hebben echter alleen een kleine hond.
Inmiddels heb ik de EX30 een aantal weken. Komend uit een benzine handgeschakelde auto van 11 jaar oud een hele overgang. De snelheidsmeter op het scherm kende ik al uit de Tesla 3 van mijn vrouw. Ik mis het schermpje voor mij of een HUD niet. De bediening van de auto door Google aan te spreken, werkt erg goed. De dame luistert beter dan mijn vrouw.
Naast het woon-werk verkeer heb ik twee wat langere ritten van v.v. 200km en v.v. 460km (vakantie) gereden met de auto. Ik ben geen snelheidsduivel en in de stad hobbel ik gezellig met het overige verkeer mee. Op de snelweg zet ik de adaptieve cruise control op 110km/h, in de stad op 55km/h. De auto doet de rest. Dit resulteert in een gemiddeld verbruik na 1187 km van 17.6kWh (zie foto). De app van de auto geeft overigens nog een iets lagere waarde aan over nog iets meer kilometers. (de 1187 is na een reset van de km's). Een prima waarde volgens mij.
De issues
De kleine problemen die ik ervaar zijn software software gerelateerd en ik verwacht dat deze zijn opgelost na de eerste update die volgens de geleerden 2e helft april volgt. Bekend is het DAB dingetje bij remmen. Niet alle stations hebben hier trouwens last van. Verder zijn het vooral kleine ergernissen over het vasthouden van instellingen. De app werkt prima, is wat summier, maar wellicht volgt er nog een uitbreiding . Je kunt er alles in zien wat belangrijk is en de auto voorverwarmen.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden over de auto. Meer volgt!
Eerste keer thuis laden en verbruik
- 1.569 km
Gisteren voor het eerst thuis geladen aan de Smappee laadpaal. Ging prima. Even een schrikmomentje omdat de app aangaf dat het laden 26 uur zou duren. Ik had iets gelezen in een EX30 Facebook-groep over de 6a standaard instelling in de auto en dat je dat kunt verhogen naar 32a. Inderdaad is dit mogelijk en toen gaf de app aan dat het laden nog maar 3-4 uur zou duren. Beter! Na de update die deze maand komt moet de auto deze instelling ook onthouden. Laden bij openbare laadpalen gaat ook prima. Dit vooral gedaan om de laaddruppels uit te proberen. Nu alleen nog een keer snelladen bij Fastned en bij Tesla mijn account uitproberen.
Het gemiddelde verbruik over de gereden afstand tot nu toe is iets gedaald naar 17,5 kWh/ 100km. Ik gebruik de ACC vrij veel, meer dan in mijn vorige (benzine) auto. Dat bevalt goed. Verder geen problemen.
Update 1-3
- 1.960 km
Het internet werkte niet meer, wel met Wifi of de telefoon als hotspot. De dealer heeft de update 1.3 geüpload. Na 24 uur werkte het internet weer en zijn ook wat bugs verholpen. Auto gaat steeds beter bevallen. Weer langere rit gemaakt (300km op 1 dag) Niet geladen want bij terugkomst had ik nog 28% over. Google werkt ook prima en wat is de ACC fijn rijden in files.
Verbruik steeds beter
- 2.089 km
Verbruik wordt steeds beter en makkelijker te behalen. Temperatuur heeft vanzelfsprekend invloed , maar ook het feit dat ik de auto beter leer kennen. Ik maak veel gebruik van de ACC, ook bij korte ritten in de stad. Dat werkt echt prima.
De rit met een verbruik van 15 kWh was een 60 km/h weg, bij 16 graden en een paar rotondes. De rotondes rijdt de EX30 keurig achter het overige verkeer aan. Ik mag alleen sturen :-)
Update 1-3-1 en verbruik
- 2.450 km
Even een korte update over de auto. De auto ging toen ik bij het werk parkeerde een update draaien. Ik merk na de update geen verschil in bediening, dus waarschijnlijk is dit voornamelijk achter de schermen werk. De auto rijdt goed, stil en wordt, nu ik de auto beter leer kennen, ook steeds zuiniger. Woon-werk verkeer (12 km enkele reis, voornamelijk stadsverkeer) doe ik regelmatig met een gemiddelde van onder de 15 kWh.
Auto bevalt steeds beter + update 1-4
- 3.277 km
Update 1-4 staat op de auto. Ben benieuwd naar de verbeteringen. Na de update niet meer gereden met de auto, dus dat is even afwachten. Zag wel al dat sommige zaken op een andere (betere) plek staan op het scherm.
Ondertussen bevalt de auto steeds beter. Geen rammels, gebruik is prima, kofferbak groot genoeg en het rijden uitstekend. Verbruik nu gemiddeld op 17.2 kWh over 3200 km. Prima voor deze auto. De Tesla van mijn vrouw is nog iets zuiniger, maar is ook gestroomlijnder en ze rijdt al veel langer elektrisch.
Tijdens een rit naar het midden van het land in de file blijkt weer hoe fijn adaptive cruise control is. Ik wil nooit meer zonder.
Verder mijn verbruikrecord positief en negatief verbeterd. Laagte record: 14,3 kWh op een 60/ 80 km/h weg over een lengte van 25 km. Andere kant op: 20,7 kWh gemiddeld over een ritje van 5 km met een stoplicht sprintje met een BMW-rijder (geen probleem :-)) Verbruik is er dan ook naar.
Zodra ik update 1-4 heb uitgeprobeerd kom ik hier weer terug.
Snelladen en verbruik
- 5.100 km
Gisteren voor het eerst even het snelladen uitgeprobeerd. Dat ging inderdaad rap in vergelijking met een normale laadpaal of thuis. (meestal is de auto thuis na 4 uur wel klaar. De accu is dan niet leeg) Begin 90 kWh, liep op naar 142 kWh. Toen moest ik verder, helaas. Maar alles werkte naar behoren.
Verbruik is over 5000km nu 16,9 kWh. Regelmatig haal ik op korte, lokale stukjes < 14 kWh.
Er zijn nog steeds een aantal bugs aanwezig. Vooral met de radio die regelmatig uit zichzelf naar een andere zender springt. Update 1.4.2 komt er aan en daarmee zouden weer een hoop zaken moeten worden opgelost. Auto rijdt prima, stuurt goed en is stil. ACC werkt over het algemeen goed, hoewel dat nog wel strakker kan. Het wennen aan het scherm is wel voorbij. Eigenlijk mis ik alleen een knop voor de verwarming. Wel zou Volvo de stuurbedieningsknoppen moeten laten vervangen. Daar is een hoop mee te winnen qua beleving (gaat natuurlijk niet gebeuren).
Gebruik van airco in de afgelopen weken merk je direct in het verbruik (circa 1 kWh).
Op naar de volgende mijlpaal: 10.000km!
Update 1,4,2
- 5.500 km
Laatste update heeft bijna alle bugs opgelost. Dat is fijn en de auto gaat ook steeds beter bevallen. Laden aan de laadpaal gaat prima, maar meestal laadt ik thuis omdat ik niet heel veel lange ritten maak. De actieradius is ook voor 95% van mijn jaarlijkse ritten meer dan voldoende om heen en weer te rijden.
Met mijn benzineauto was ik maandelijks ongeveer €160,- kwijt aan brandstof. Dit kwam vooral door de vele korte stukjes (woon-werk) die ik rijdt. Daarin is niet veel veranderd, de EX30 is zeker rijdend op de ACC gewoon een heerlijke auto en dan ook redelijk zuinig (14kWh). Wat ik wel geleerd heb is dat je een elektrische auto niet moet rijden als een benzine auto. Gemiddelde over 5.500km is nog steeds 16,9 kWh.
De bediening van het scherm is (na enige gewenning) top. Je waant je wel een piloot voordat je wegrijdt. De door de EU verplichte veiligheidssystemen uitzetten vergt even een paar seconden tijd. De ACC instelling qua afstand wordt nu wel onthouden. De korte afstand is ook echt vrij kort, meestal rijdt ik op medium dat eigenlijk weer wat te veel is omdat andere automobilisten nogal eens in het gat duiken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo EX30
Had je deze auto's al gezien?

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus 69 kWh | **Challenge** | Adaptieve Cruise Control | Google Maps | Standkachel | Extra Getint Glas | Pine interieur | 19'' Lichtmetalen Velgen | Apple Carplay
- 2025
- 4.721 km

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus 69 kWh | Adaptive cruise control | Harman/Kardon audio | Camera | All-Season banden | Getint Glas | Zwarte Logo's | Dode Hoek Detectie |
- 2024
- 13.758 km

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus 69 kWh | Adaptive Cruise & Pilot Assist | Google Services | Standkachel | Verwarmbare Voorstoelen & Stuurwiel | 19'' Lichtmetalen Velgen | Apple Carplay | Park Assist & Camera |
- 2025
- 5.135 km