Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra (2024) #3
autoreview
Signalement
| Uitvoering | EX30 Single Motor Extended Range Ultra |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2024 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 25.000 km |
| KM-stand laatst | 25.500 km |
Auto met diepgang
- 6.000 km
Alweer bijna een jaar geleden dat ik mijn Ultra EX30, bijna nieuw bij de dealer in Ede kocht. Nog geen drie maanden geleden doorkruiste ik ermee Piëmont, daagde ik diverse toppen uit totdat fatsoenlijk asfalt ophield te bestaan en ervaarde ik op de weg terug naar het dal dat het accupercentage gelijk was aan het percentage bij vertrek! Precies zoals Googlemaps bij aanvang voorspelde. Hiermee is wat mij betreft het nut van regeneratief remmen wel bewezen.
De auto begon geleidelijk aan nog meer prijs te geven. In de eerste instantie was ik niet blij met de Pilot Assist (soort van 2.0 Cruise Control). Het leek alsof de auto een eigen leven leidde. Maar geleidelijk aan kwam ik er achter dat onder het gedrag een aardig stukje engineering zat. Het voor sommige als hinderlijke ervaren "lane keeping (assist)" kreeg een extra dimensie erbij doordat via diverse sensoren en via lichte stuurcorrecties de auto in het midden van de weg werd gehouden. Natuurlijk aangevuld met de optie om de voorligger met drie variabelen netjes op afstand te houden.
Ik besef dat mijn enthousiasme voor sommige Autoweek lezers als wat naïef kan overkomen, maar dat krijg je wel als je een overstap maakt van een vriendelijk Peugeot 308 SW uit 2018 (die mij overigens nooit in de steek heeft gelaten).
Maar het contrast is groot. Het stijgen en dalen in de bergen is een verademing. Geen hoge toeren meer bij het terugschakelen. Geen percentage teveel tegengekomen die de EX30 niet met veel gemak nam.
De snelheid waarmee je kan optrekken is een geheel nieuwe ervaring en daarbij is de enigszins braaf ogende Volvo een wolf in schaapskleren gebleken. Ik had nooit zoveel op met de wedstrijdjes bij het stoplicht. Maar als ik tegenwoordig in de “juiste” stemming ben, laat ik graag menig fossiel brandstof geweld achter mij. Heel kinderachtig, maar wel erg leuk.
En dan de vering. Erg fijn. Besef nu wat het luxe-gevoel inhoudt. Natuurlijk aangevuld met een stoel die de stand per profiel in het geheugen opslaat en daarmee het typische Volvo zitcomfort meer dan waar maakt.
Tuurlijk zijn er de bekende minpuntjes zoals de key-tag waarmee de deuren niet (altijd even snel) van het slot gaan. (Wel altijd op te lossen door de key-tag naast de deur tegen de auto aan te houden).
Of het hinderlijke waarschuwingsgeluidje als je de toegestane snelheid overschrijdt (hij leest ook echt de verkeersborden. Komt de auto geen verkeersbord tegen, dan neemt deze aan dat het 30 KM is). Dit kan je overigens snel verhelpen door de uitzet-functie onder een multi-functionele toets op het stuur te plaatsen.
Dan zijn er ook nog de updates. Die wat mij betreft goed hebben uitgepakt. Bijvoorbeeld het regeneratief remmen. Het kent nu 2 smaken (hoog/laag). Bij “hoog” is het rempedaal nu praktisch overbodig geworden (werkt allemaal via One Pedal Drive). Wat niet alleen heel praktisch maar ook goed voor je portemonnee is.
Kortom het is een auto die je verbaasd, die soepel rijdt, door alle slimmigheden je een veilig en comfortabel gevoel geeft en waar je net even dat extra beetje diepgang moet opzoeken om er uit halen wat er in zit. En dat is veel. Het zorgt er na een jaar nog steeds voor dat ik er met veel plezier in stap.
Factor 2
- 25.500 km
Even nog wat ervaringsfeiten:
De EX30 moet 2 keer vaker aan een energiebron als mijn oude Peugeot SW 308. Dat zijn reële waarden. Ook al neem je 2/3 van het WLTP, dan nog houdt je een netto actieradius over die gebaseerd is op het niet geheel leeg rijden en volledig geladen zijn. Dus “2 keer vaker” is gebaseerd op 95% vol en 15% leeg (90% advies fabrikant voor levensduur en 15%, omdat je nog ergens heen wilt rijden als de laadpaal je ongunstig gezind is).
De EX30 trekt 2 keer zo snel naar de 100 als voornoemde Peugeot. Heb me laten vertellen dat de “PK-tjes” hier niet de alles bepalende factor zijn, maar simpelweg het traploos versnellen.
Thuisladen is ook 2 keer zo goedkoop als bij de pomp (vergelijking EX30 en 308SW). Als je rekent (nog best lastig, maar het kan) met een gemiddeld tarief van 0,25 cent per kWh aan de thuislaadpaal en rond +/- 1,90 euro aan de pomp.
In 2 jaar heb je een laadpaal eruit als je gemiddeld zo’n 10.000 km jaar rijdt (vergelijking EX30 en 308SW).
• Gemiddeld verbruik: 15 – 20 kWh/100 km
• Max 69 kWh batterij (extended version, single motor)
• Actie radius: 325 km (95% vol – 15% leeg)
• In 5.3 sec naar 100km/uur
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo EX30
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus 69 kWh SoH 98%, NL-Auto NP. €45.000!
- 2024
- 36.424 km

Volvo EX30 Extended Range Plus 69 kWh - Adaptive Cruise Control - Climate Pack - Harman/Kardon audio - Parkeercamera achter - Parkeersensoren voor & achter - Navigatie - 19' LMV
- 2024
- 24.946 km

Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra 69 kWh 17% Bijtelling | Memory stoelen | 360° camera | BLIS | Adaptieve cruise controle | Panorama dak |
- 2025
- 10.315 km
Lees ook

Dubbeltest: Mini Aceman vs. Volvo EX30 - Irrationeel denken

Test: Volvo EX30 Cross Country – Ruiger en toch softer

Zeekr X vs. Volvo EX30 - Kiezen op karakter binnen zelfde concern

Duurtestgarage: afscheid van de Volvo EX30 - Vlug, vierkant en gulzig



