Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | EX30 Single Motor Extended Range Ultra |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 2.000 km |
Alles werkt in één keer
- 10 km
Na de eerste prognose dat de auto geleverd zou worden begin mei werd dat spoedig aangepast naar begin juli. Vandaag was het dan zover; De Volvo EX30 SMER Ultra ophalen. In een configuratie die ik nog niet eerder had gezien: Helemaal zwart, inclusief zwart wrappen van logo voor en achter en verwijderen aero-caps. Bij het vervangen van mijn Tesla toch heel bewust naar weer een elektrische auto gekeken. In eerste plaats zal ik de auto primair zakelijk rijden, maar wilde ook dat het een auto kan zijn die mijn vrouw privé kan gaan rijden in de toekomst. Die wil vooral graag een hogere auto. Hierdoor kwam de EX30 bij ons in beeld:
- Elektrisch met de extended range met een acceptabele range om na thuisladen de meeste plekken in Nederland te kunnen bereiken.
- Compact, 5-deurs.
- Hoog-model.
4,5 jaar geleden mijn Tesla model 3 opgehaald op een tochtig haventerrein in Amsterdam. Bij de Volvo-dealer toch weer de ervaring die je gemakshalve verwacht als je + €50k uitgeeft aan een auto. Inclusief een uitgebreide toelichting van alle menu's. En alle configuraties en koppelen van account met Vodafone in één keer realiseren
Mijn eerste ervaringen:
- Erg blij met de gekozen uitvoering.
- Meer dan Tesla voelt de auto erg degelijk aan.
- Meeste van de software van Tesla waar ik zo enthousiast over was, viel me - ondanks verschillende berichten op internet - eigenlijk helemaal niet tegen.
De komende weken voor het werk diverse lange trips gepland staan. Ik zal voor onze zomervakantie nog een update geven.
Eerste 2000km
- 2.000 km
De eerste 2000km staan op de teller. De zomervakantie naar Frankrijk staat voor de deur. En ik had beloofd een eerste echte review te schrijven over de ervaringen van de eerste 2 weken gebruik. Tijdens de vakantie in Frankrijk blijft de EX30 achter in Nederland. We overzien het nog niet om met onze 3 kinderen < 7 jaar in een elektrische auto naar het Zuiden te trekken.
Context:
Ik heb de afgelopen jaren zakelijk de volgende auto's gereden: VW Golf, Volvo V40 en een Tesla Model 3. Privé hebben we een VW Tiguan waar mijn vrouw in rijdt en waar we elk jaar in ieder geval mee op zomervakantie en wintersport gaan. De Tesla model 3 was dus al mijn eerste ervaring met elektrisch rijden. Het eerste jaar heb ik de auto meermaals vervloekt (met als grootste ergenis: Bijna lege accu op de bestemming aankomen en geen laadmogelijkheid hebben en drukke openbare laadpalen in de straat). Destijds had ik ook nog geen thuislaad-mogelijkheid. Nadat ik wel kon thuisladen ben ik de auto steeds meer gaan waarderen; Na elke SW-update kreeg ik gevoelsmatig meer auto ervoor terug/beter product. Reed fantastisch en in het bijzonder 'verslaafd' geraakt aan de auto-pilot. Ik heb stevig afwijkende reisafstanden. Moet ook regelmatig in de uithoeken van het land zijn. En met de standard range+ moest ik toch wel vaak onderweg of op bestemming nog laden. Na bijna 5 jr Tesla kwam het einde van het belasting/bijtellings-voordeel in zicht. We gebruiken de Tesla zelden voor privé-trips. Daarom een aantal overwegingen ter onderbouwing waarom ik bij de Volvo EX30 uit ben gekomen (willekeurige volgorde van belangrijkheid):
- Vooral mijn vrouw rijdt liever in een hogere auto. De Model 3 vond ze echt te laag.
- Door de laatste positieve jaren met elektrisch rijden wilde ik toch weer voor een EV gaan. Want ik ben eigenlijk wel enthousiast geworden om de auto op te laden met de zonnepanelen en/of met een dynamisch energie-contract goed gebruik te maken van de daltarieven.
- Ik zocht naar een auto om potentieel ook afstanden van 350km - zonder met 90km op de rechterbaan te hoeven rijden - makkelijk te overbruggen zonder op bestemming te moeten laden.
- Ik wilde de nieuwe auto niet meer leasen, maar kopen. Daarom toch ook behoefte aan wat meer degelijkheid van de auto zelf. En wellicht ook op zoek naar een iets stabielere koers van het bedrijf.
- Van de auto's waar ik de afgelopen jaren in had gezeten zaten de Volvo-stoelen by far het lekkerst.
- Auto moet eventueel na een aantal jaar zakelijk gebruik ook privé door mijn vrouw gebruikt kunnen worden.
Keuze voor de ex30 was uiteindelijk ingegeven: Met extended range een acceptabel bereik waar nagenoeg de meeste adressen in NL retour gehaald kunnen worden. Een van de weinige elektrische cross-over modellen met acceptabele range en van een passsend merk. Eindelijk weer naar de Volvo stoel. En bovenal vond ik het model voor een compacte auto ook gewoon erg leuk. Waarom dan geen Tesla meer? Geen compacte cross-over in het gamma. De Y wel kort over nagedacht maar vond ik die voor het verwachtte gebruik te groot en lomp. Daarnaast vind ik persoonlijk de modellen qua exterieur niet heel mooi. En is na het model 3 avontuur toch wel het gevoel achter gebleven: Top als software bedrijf. Nog veel stappen te zetten als automaker.
Dan de ervaringen in de EX30 (tussenhaakjes evt. vergelijkingen met de model 3):
- Stoelen zijn inderdaad top! Met de Ultra-variant zijn de stoelen elektrisch bedienbaar en is die zowel voor het profiel van mijzelf als voor het profiel van mijn vrouw ideaal geconfigureerd. (ideaal t.o.v. de Tesla is dat je een sleutel koppelt aan een profiel. Dit betekent o.a. dat de stoel -en spiegelconfiguratie gelijk goed staat als je in stapt.
- Het google-systeem ben ik erg van gecharmeerd. Het is snel, overzichtelijk en werkt goed geïntegreerd samen. Ik begrijp dat zeker andere rijders de nodige aanloopproblemen hadden met het Vodafone IITC internet abonnement. Dit is mij bespaard gebleven. Want om het systeem optimaal te laten functioneren heb je echt internet nodig. Wat ik ook mooi vind is dat elk profiel ook het bijbehorende google-account 1:1 heeft gekoppeld. Hierdoor krijg ik bv. mijn eigen spotify-account te zien. (Bij de model 3 kon je ook profielen aanmaken voor de stoelen en spiegels en wat rijd-configuraties. Maar daar moest je handmatig tussen switchen. En apps zoals spotify had alleen op auto-niveau een inlog. Dus niet per gebruiker).
- De kwaliteit van de auto (hardware) is echt wat je ervan mag verwachten. Degelijk, robuust en netjes afgewerkt. Auto is ook erg stil/ goed geïsoleerd. (De afwerking vond ik bij Tesla wel echt een minpunt. Deuren die vanuit fabriek uit het lood hingen. Binnenbekleding die snel los liet. Design van achterklep waarbij in de winter de sneeuw zo je achterbak in gleed. Tevens vond ik de Tesla ook erg gehorig).
- Ook bij de EX30 gebruik ik weer veelvuldig de ACC (bij Tesla auto-pilot). Wat ik fijn vind is dat die nu geactiveerd blijft, ook als je van rijbaan wisselt. Hij rijdt op ACC iets minder strak dan de Tesla auto-pilot, maar ik heb er al veelvuldig gebruik van gemaakt.
- Automatisch van rijbaan verwisselen gebruik ik nog wel eens als functionaliteit.
- Er zitten veel hulpsystemen op die ook als betuttelend en storend ervaren kunnen worden. Ik ben onvoldoende op de hoogte of dit door nieuwe EU-regelgeving komt. Ik denk dan aan de overschrijding van de max. snelheid piepjes en piepjes als je je ogen niet op de weghaalt. (T.o.v. de Tesla wel het voordeel dat je ze handmatig uit kan zetten. Vooral die snelheidoverschrijving heb ik onder een vrije knop op het stuur gezet. Die wordt dus keurig elke rit uitgezet).
- Fijn de draadloze telefoonlader die erin zit én de USB-C aansluitingen (had ik bij Tesla nog niet).
- De sleutel die erbij zit (key-less?) vind ik toch ook wel weer top. (Bij Tesla had ik toch met enige regelmaat dat die niet herkende dat mijn telefoon in de buurt was en moest ik toch met de app hem openen).
Minpunten t.o.v. Model 3?
- Software van de Iphone applicatie: Op zich zit alle belangrijke functies die ik wil gebruiken er op. Denk dan aan:
* Ontgrendelen en vergrendelen;
* De auto op een kaart vinden en de claxon of knipperlichten op afstand activeren.
* De auto koelen en verwarmen op afstand.
* Het laden starten/stoppen of geplande tijden instellen.
* Inzage in verbruik, actuele range.
Maar de response in de app is wel wat minder dan ik van Tesla gewend was. Je moet af en toe 3 keer klikken om bijvoorbeeld de klimaatregelaar te activeren. Maar hier komen vast nog updates op. Ik vind het niet enorm storend in ieder geval.
- Denk het grootste punt die ook veelvuldig al is aangehaald in reviews; het verbruik. Na de eerste 2000km zit ik op ca. 18kwh/100km. Voor mijn rijstijl vind ik het acceptabel. Maar het is wel een goede 2kwh meer dan ik in de Tesla had. In beide gevallen weiger ik mijn rijgedrag heel erg aan te passen. Ik probeer gewoon linkerbaan aan te houden en waar het kan een beetje door te rijden. Ik heb wel het idee dat Volvo hierin nog de nodige optimalisatie mogelijkheden heeft. Bijvoorbeeld bij regeneratief remmen: Bij Tesla liet ik de auto richting de stoplichten uitrollen en leek die wel extra strak regeneratief te remmen naarmate je dichterbij het stoplicht kwam. Zonder zelf bij te moeten remmen kwam je tijdig tot stilstand. De volvo lijkt juist steeds minder regeneratief te remmen hoe langzamer je rijdt.
Kortom; hier een hele tevreden gebruiker na de eerste weken / 2000km. In het najaar zal ik weer een update schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo EX30
Had je deze auto's al gezien?

Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance Ultra 69 kWh | Private Lease €629,- p/m incl. BTW | 360 graden parkeerverwarming | Stoelverwarming | Elektrische verstelbare stoelen |
- 2025
- 15 km

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus 69 kWh € 7500,- Voorraad korting / 20'' velgen / extra getint glas /
- 2025
- 150 km

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus 69 kWh Pilot Assist - Harman Kardon audio - Climate Pack - Parkeercamera achter - Verwarmde voorstoelen & stuur - Parkeersensoren voor & achter - Draadloze tel. lader - 19' LMV - Keyless - Elektr. bedienbare achterklep
- 2024
- 33.686 km