Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus (2024) #9
autoreview
Signalement
Uitvoering | EX30 Single Motor Extended Range Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 2.249 km |
Koop en eerste ervaring
- 2.249 km
Waarom de koop?
In augustus bij mijn Volvo garage geweest om te kijken naar een Volvo V60 T6 met het doel om in 2025 tussen naar benzine en elektrisch als tussenpaus een plugin hybride te kopen. Doel was niet een nieuwe, maar een ongeveer twee jaar jonge. Nadeel van de plugin, uiteindelijk zou ik aan het eind van elke reis (ongeveer 62 km enkele reis) op moeten laden om weer terug te kunnen. Dit laatste is niet goed voor de batterij en daarmee besloten om tot 2027 door te rijden met de auto die ik op dat moment had en dan te kijken naar volledig elektrisch.
Maar, toen kwam in oktober een mail van Volvo met daarin een EX30 die snel te leveren zou zijn en daarbij een gratis wallbox. Dat betekende opnieuw met mijn vrouw overleggen, wat gaan we doen. Uiteindelijk betekende dit dat ik in gesprek ben gegaan met mijn Volvo dealer en daarna samen met mijn vrouw proef ben gaan rijden met een vergelijkbare EX30. Het model had ik met de landelijke presentatie al gezien en vond het direct een mooie auto. Na de proefrit hebben we besloten om toch nu al een nieuwe elektrische auto te kopen.
De koop
De auto was al in Nederland. Het voordeel daarvan binnen 4 weken kunnen leveren. Maar dat was niet het enige voordeel. De voordelen die daarbij mee tellen:
- een hogere inruilwaarde (ongeveer 2.000),
- wallbox van 1.150 gratis,
- ten opzichte van configureren op dat moment een nieuwprijs die ook ongeveer 2.000 lager is,
- Sepp subsidie van 2.950,
- Zonnepanelen leveren aardig terug, wat betekent dat je voor het terugleveren ook moet gaan betalen. Beter is het dan om het zelf te gebruiken.
Al met al werd het hiermee ook wel erg aantrekkelijk gemaakt om de Volvo EX30 Extended Range Plus te kopen. De auto is in dual tone: Vapour Grey en Onyx Black met als extra getinte ramen achter. Hoewel het altijd een gok blijft of we winter/winterse omstandigheden krijgen een set Michelin winterbanden bijgekocht, op deze banden is de auto ook afgeleverd. De Goodyear "zomer"banden liggen in de opslag van de Volvo dealer. De bekleding van de auto is Indigo. Hierbij is onder andere gebruikte jeans verwerkt.
Wat trok mij sowieso ook aan de auto: het feit dat deze behoorlijk duurzaam is samengesteld. Sommige mensen zullen het gebruik van het materiaal en plastics goedkoop vinden, ik niet. Het ziet er allemaal mooi uit en het materiaal is ook van goede kwaliteit. Mijn doel was ook minder uitstoot. De discussie over de vervuiling die het bouwen en gebruik van een elektrische auto heeft ten opzichte van een die bijvoorbeeld op benzine rijdt, die ga ik niet aan. Beide opties hebben zaken in zich die waar zijn, maar er zijn zeker ook vooroordelen. Hier was de koop onze beslissing op basis van veel argumenten die voor ons goed waren en zijn.
De auto
Mijn V60 was volgepakt met allerlei veiligheidssystemen (zie de review), de EX30 heeft die ook en gaat nog een stap verder. Het aantal zaken dat het rijden ondersteund is teveel om hier op te noemen. Zijn ze allemaal prettig? Ik denk dat iedereen wel een mening heeft over de verplichte vermoeidheidsherkenning. Ik heb die ook. De piepjes, ik negeer ze. Als voorbeeld heb ik de neiging om als ik bij een rotonde rechtsaf sla, al te kijken naar de weg die ik indraai. Piep piep piep. Dan negeer ik die met liefde. Ervaring is wel dat als ik een zonnebril op heb, de auto regelmatig niet meer piept. Ook de verkeersbord herkenning zit zoals ook bij de Toyota C-HR en de Volvo V60 er regelmatig naast. Gewoon zelf op blijven letten, daar is niets mis mee. Wat staan niet aan, dat de auto zelf de snelheid terugbrengt naar het door de auto gelezen bord. Ik vind de optie zelf wat te gevaarlijk. De Toyota las de borden bij tankstations naast de snelheid. Je zal toch ineens van 100 af worden geremd naar 30. Dit kan denk ik bij alle merken nog wel beter. Lane keeping: ik was al bij de V60 gewend dat het systeem af en toe wat eigenwijs is, maar dat ben ik ook. Laatst met veel wind en een enorme regenbui, was ik toch wel blij dat de auto mee werkte, omdat het echt even werken was.
Het scherm: prima, goed afleesbaar en eenvoudig te bedienen. De Google navigatie is prima. Het geeft op tijd files aan en bijvoorbeeld verkeer met pech, waarbij je anderen ook kunt waarschuwen door te bevestigen dat bijvoorbeeld de auto met pech er nog staat. Snelheid, ik snap de discussie niet, maar dat is wellicht omdat ik nogal snel de adaptieve cruise control gebruik, ik hoef niet te kijken hoe hard ik rijd, dat weet ik. Even de blik opzij duurt net zo lang als even de blik naar beneden als de digitale display wel recht voor je zit. Ik snap ook veel journalisten niet. Men pretendeert veel van auto's te weten, maar vergeet doorlopend te vertellen dat voice command een prima optie is. Ik hoef geen menu door om de achterruitverwarming aan en uit te zetten. Ik vraag dat aan Google. Zo ook het instellen van de spiegels, dat doe je normaal 2 keer. De eerste keer zet je ze neer en daarna na wat kilometers pas ik die normaal nog iets aan. Klaar. Ook de temperatuur kan je via voice command instellen. Maar ach, steun, dat is voor de journalisten te moeilijk, ie moeten een knopje hebben. Maar het kan ondanks mijn leeftijd, ook aan mij liggen. Ik ga nog steeds makkelijk met digitale veranderingen om.
Ruimte van binnen: meer dan genoeg. Ik ga niet elke dag op vakantie, waardoor de bagageruimte voldoende is en ook als ik met vakantie zou gaan past alles. De ruimte achter mijn vrouw of mij, is voldoende voor een passagier die onze lengte heeft of iets langer is. De auto is ook gekocht omdat we gewoon geen extra ruimte nodig hebben.
Verbruik: door de weersomstandigheden en winterbanden gaat het regelmatig over de 20. Maar bij wat beter weer zie ik ook de 17 (100 oud de snelweg) voorbij komen. Ik denk dan ook dat op de zomerbanden bij wat lekkerder weer, het verbruik aardig naar beneden kan. De 2663 kilometer hebben me op dit moment afgerond 229,-- gekost aan elektriciteit. Hierbij heb ik nog niet thuis kunnen laden (die moet nog geïnstalleerd worden, lees de meterkast moet aangepast worden). Ter vergelijking zou de V60 aan benzine ongeveer 365,-- hebben gekost.
Het rijden
Inmiddels binnen een maand ruim 2.600 kilometer. De auto rijdt heerlijk. Niet te stug geveerd, ook niet te comfortabel. Gaat goed om met hobbels in de weg. Stuurt lekker direct. Elektrisch, ik rijd net zoals de auto op benzine, normaal. Hoef niet als eerste bij een verkeerslicht weg te zijn dus de 5,3 van 0 tot 100 zal ik niet proberen. De lineaire versnelling zelf is prettig. Verschil voorwiel- en achterwielaandrijving, ik merk het niet. Dit werd door journalisten ook al gezegd toen de 1-serie van achter- naar voorwielaandrijving ging, de meeste mensen merken het niet. Ik ben er daar waarschijnlijk een van. Ik stap ontspannen in de auto en stap er ook ontspannen weer uit.
Niets te klagen
Wel wat zaken. Zo staan de ruitenwissers standaard aan. Ik heb nog niet gevonden hoe ik die uit kan zetten, zodat ze de volgende keer bij het starten niet weer aan staan. Spotify schijnt door te gaan met afspelen, ook als die uit staat. Voor zover er sprake is van een versnelling, is neutraal niet helemaal makkelijk in te leggen. Dat vraagt toch nog wel wat gewenning.
Een echte Volvo!
Ik hoor regelmatig journalisten van deze site zeggen dat het geen echte Volvo is. Hier ben ik het hartgrondig niet mee eens. Beste heren, dit is pas mijn 10e Volvo. Ik denk dat ik daarom hierover een onderbouwde mening heb die meer op feiten is gebaseerd dan even in een auto rijden en dan een mening geven (aanvullend in 31 jaar ongeveer 1,5 miljoen kilometer gereden). Ik vind het een echte Volvo. Ben misschien ook nog wel zo'n oude echte Volvo bestuurder. Ook het bouwen in China. Maakt dat elke Tesla die in China of Duitsland is gebouwd een auto uit dat land is of elk concern wat zijn hoofdvestiging (brievenbus) in A'dam heeft, Nederlands? Een deel van de auto komt bij Geely vandaan, maar de auto is ontworpen door mensen in Zweden. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar het multimedia scherm of de schermen, van stalgenoten #1. #3 of Zeekr X. Die zijn echt anders. Privé hebben we thuis ook een aantal Saabs gehad. Ik ben blij dat Volvo het lot van Saab bespaard is gebleven en dat ze nu zelfstandig auto's mogen bouwen, iets wat bij een vorige eigenaar nauwelijks mogelijk was. Dat er zeker bij de eerste afgeleverde EX30's wat digitale problemen waren, ik zal het niet ontkennen en ook ik zie nog wel wat mogelijkheden tot verbetering. Maar, als je zelf nooit een fout maakt dan kan je er ook nooit van leren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo EX30
Had je deze auto's al gezien?

Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra 69 kWh WORDT VERWACHT - Adaptieve Cruise Control - Panoramadak - Verwarmbare voorstoelen & stuurwiel - 360º Camera - Harman/Kardon audio - Elektrisch bedienbare voorstoelen - Parkeersensoren voor & achter
- 2024
- 20.000 km

Volvo EX30 TWIN MOTOR PERFORMANCE ULTRA PANORAMADAK CAMERA ACC BLIS
- 2024
- 18.368 km

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra 69 kWh nu met € 5000,- korting
- 2025
- 25 km