Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus (2024) #9

autoreview

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus (2024)

Signalement

UitvoeringEX30 Single Motor Extended Range Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst12.844 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Koop en eerste ervaring

  • 2.249 km

Waarom de koop?

In augustus bij mijn Volvo garage geweest om te kijken naar een Volvo V60 T6 met het doel om in 2025 tussen naar benzine en elektrisch als tussenpaus een plugin hybride te kopen. Doel was niet een nieuwe, maar een ongeveer twee jaar jonge. Nadeel van de plugin, uiteindelijk zou ik aan het eind van elke reis (ongeveer 62 km enkele reis) op moeten laden om weer terug te kunnen. Dit laatste is niet goed voor de batterij en daarmee besloten om tot 2027 door te rijden met de auto die ik op dat moment had en dan te kijken naar volledig elektrisch.

Maar, toen kwam in oktober een mail van Volvo met daarin een EX30 die snel te leveren zou zijn en daarbij een gratis wallbox. Dat betekende opnieuw met mijn vrouw overleggen, wat gaan we doen. Uiteindelijk betekende dit dat ik in gesprek ben gegaan met mijn Volvo dealer en daarna samen met mijn vrouw proef ben gaan rijden met een vergelijkbare EX30. Het model had ik met de landelijke presentatie al gezien en vond het direct een mooie auto. Na de proefrit hebben we besloten om toch nu al een nieuwe elektrische auto te kopen.

De koop

De auto was al in Nederland. Het voordeel daarvan binnen 4 weken kunnen leveren. Maar dat was niet het enige voordeel. De voordelen die daarbij mee tellen:
- een hogere inruilwaarde (ongeveer 2.000),
- wallbox van 1.150 gratis,
- ten opzichte van configureren op dat moment een nieuwprijs die ook ongeveer 2.000 lager is,
- Sepp subsidie van 2.950,
- Zonnepanelen leveren aardig terug, wat betekent dat je voor het terugleveren ook moet gaan betalen. Beter is het dan om het zelf te gebruiken.

Al met al werd het hiermee ook wel erg aantrekkelijk gemaakt om de Volvo EX30 Extended Range Plus te kopen. De auto is in dual tone: Vapour Grey en Onyx Black met als extra getinte ramen achter. Hoewel het altijd een gok blijft of we winter/winterse omstandigheden krijgen een set Michelin winterbanden bijgekocht, op deze banden is de auto ook afgeleverd. De Goodyear "zomer"banden liggen in de opslag van de Volvo dealer. De bekleding van de auto is Indigo. Hierbij is onder andere gebruikte jeans verwerkt.

Wat trok mij sowieso ook aan de auto: het feit dat deze behoorlijk duurzaam is samengesteld. Sommige mensen zullen het gebruik van het materiaal en plastics goedkoop vinden, ik niet. Het ziet er allemaal mooi uit en het materiaal is ook van goede kwaliteit. Mijn doel was ook minder uitstoot. De discussie over de vervuiling die het bouwen en gebruik van een elektrische auto heeft ten opzichte van een die bijvoorbeeld op benzine rijdt, die ga ik niet aan. Beide opties hebben zaken in zich die waar zijn, maar er zijn zeker ook vooroordelen. Hier was de koop onze beslissing op basis van veel argumenten die voor ons goed waren en zijn.

De auto

Mijn V60 was volgepakt met allerlei veiligheidssystemen (zie de review), de EX30 heeft die ook en gaat nog een stap verder. Het aantal zaken dat het rijden ondersteund is teveel om hier op te noemen. Zijn ze allemaal prettig? Ik denk dat iedereen wel een mening heeft over de verplichte vermoeidheidsherkenning. Ik heb die ook. De piepjes, ik negeer ze. Als voorbeeld heb ik de neiging om als ik bij een rotonde rechtsaf sla, al te kijken naar de weg die ik indraai. Piep piep piep. Dan negeer ik die met liefde. Ervaring is wel dat als ik een zonnebril op heb, de auto regelmatig niet meer piept. Ook de verkeersbord herkenning zit zoals ook bij de Toyota C-HR en de Volvo V60 er regelmatig naast. Gewoon zelf op blijven letten, daar is niets mis mee. Wat staan niet aan, dat de auto zelf de snelheid terugbrengt naar het door de auto gelezen bord. Ik vind de optie zelf wat te gevaarlijk. De Toyota las de borden bij tankstations naast de snelheid. Je zal toch ineens van 100 af worden geremd naar 30. Dit kan denk ik bij alle merken nog wel beter. Lane keeping: ik was al bij de V60 gewend dat het systeem af en toe wat eigenwijs is, maar dat ben ik ook. Laatst met veel wind en een enorme regenbui, was ik toch wel blij dat de auto mee werkte, omdat het echt even werken was.

Het scherm: prima, goed afleesbaar en eenvoudig te bedienen. De Google navigatie is prima. Het geeft op tijd files aan en bijvoorbeeld verkeer met pech, waarbij je anderen ook kunt waarschuwen door te bevestigen dat bijvoorbeeld de auto met pech er nog staat. Snelheid, ik snap de discussie niet, maar dat is wellicht omdat ik nogal snel de adaptieve cruise control gebruik, ik hoef niet te kijken hoe hard ik rijd, dat weet ik. Even de blik opzij duurt net zo lang als even de blik naar beneden als de digitale display wel recht voor je zit. Ik snap ook veel journalisten niet. Men pretendeert veel van auto's te weten, maar vergeet doorlopend te vertellen dat voice command een prima optie is. Ik hoef geen menu door om de achterruitverwarming aan en uit te zetten. Ik vraag dat aan Google. Zo ook het instellen van de spiegels, dat doe je normaal 2 keer. De eerste keer zet je ze neer en daarna na wat kilometers pas ik die normaal nog iets aan. Klaar. Ook de temperatuur kan je via voice command instellen. Maar ach, steun, dat is voor de journalisten te moeilijk, ie moeten een knopje hebben. Maar het kan ondanks mijn leeftijd, ook aan mij liggen. Ik ga nog steeds makkelijk met digitale veranderingen om.

Ruimte van binnen: meer dan genoeg. Ik ga niet elke dag op vakantie, waardoor de bagageruimte voldoende is en ook als ik met vakantie zou gaan past alles. De ruimte achter mijn vrouw of mij, is voldoende voor een passagier die onze lengte heeft of iets langer is. De auto is ook gekocht omdat we gewoon geen extra ruimte nodig hebben.

Verbruik: door de weersomstandigheden en winterbanden gaat het regelmatig over de 20. Maar bij wat beter weer zie ik ook de 17 (100 oud de snelweg) voorbij komen. Ik denk dan ook dat op de zomerbanden bij wat lekkerder weer, het verbruik aardig naar beneden kan. De 2663 kilometer hebben me op dit moment afgerond 229,-- gekost aan elektriciteit. Hierbij heb ik nog niet thuis kunnen laden (die moet nog geïnstalleerd worden, lees de meterkast moet aangepast worden). Ter vergelijking zou de V60 aan benzine ongeveer 365,-- hebben gekost.

Het rijden

Inmiddels binnen een maand ruim 2.600 kilometer. De auto rijdt heerlijk. Niet te stug geveerd, ook niet te comfortabel. Gaat goed om met hobbels in de weg. Stuurt lekker direct. Elektrisch, ik rijd net zoals de auto op benzine, normaal. Hoef niet als eerste bij een verkeerslicht weg te zijn dus de 5,3 van 0 tot 100 zal ik niet proberen. De lineaire versnelling zelf is prettig. Verschil voorwiel- en achterwielaandrijving, ik merk het niet. Dit werd door journalisten ook al gezegd toen de 1-serie van achter- naar voorwielaandrijving ging, de meeste mensen merken het niet. Ik ben er daar waarschijnlijk een van. Ik stap ontspannen in de auto en stap er ook ontspannen weer uit.

Niets te klagen

Wel wat zaken. Zo staan de ruitenwissers standaard aan. Ik heb nog niet gevonden hoe ik die uit kan zetten, zodat ze de volgende keer bij het starten niet weer aan staan. Spotify schijnt door te gaan met afspelen, ook als die uit staat. Voor zover er sprake is van een versnelling, is neutraal niet helemaal makkelijk in te leggen. Dat vraagt toch nog wel wat gewenning.

Een echte Volvo!

Ik hoor regelmatig journalisten van deze site zeggen dat het geen echte Volvo is. Hier ben ik het hartgrondig niet mee eens. Beste heren, dit is pas mijn 10e Volvo. Ik denk dat ik daarom hierover een onderbouwde mening heb die meer op feiten is gebaseerd dan even in een auto rijden en dan een mening geven (aanvullend in 31 jaar ongeveer 1,5 miljoen kilometer gereden). Ik vind het een echte Volvo. Ben misschien ook nog wel zo'n oude echte Volvo bestuurder. Ook het bouwen in China. Maakt dat elke Tesla die in China of Duitsland is gebouwd een auto uit dat land is of elk concern wat zijn hoofdvestiging (brievenbus) in A'dam heeft, Nederlands? Een deel van de auto komt bij Geely vandaan, maar de auto is ontworpen door mensen in Zweden. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar het multimedia scherm of de schermen, van stalgenoten #1. #3 of Zeekr X. Die zijn echt anders. Privé hebben we thuis ook een aantal Saabs gehad. Ik ben blij dat Volvo het lot van Saab bespaard is gebleven en dat ze nu zelfstandig auto's mogen bouwen, iets wat bij een vorige eigenaar nauwelijks mogelijk was. Dat er zeker bij de eerste afgeleverde EX30's wat digitale problemen waren, ik zal het niet ontkennen en ook ik zie nog wel wat mogelijkheden tot verbetering. Maar, als je zelf nooit een fout maakt dan kan je er ook nooit van leren.

Een eerste update

  • 12.844 km

Deze update wil ik beginnen met de rit van vandaag. Net al te waren, wat wind en onderweg ook nog een klein beetje regen. Niet helemaal ideaal, maar toch wel aardig. De heen en terugreis waarvan ongeveer 99% snelweg hebben uiteindelijk als verbruik gehad 74% van de batterij over een afstand van 320 kilometer. Reken je die om naar 100%, dan zou de auto ruim 432 kilometer op een batterij aan moeten kunnen. De Wltp geef wat meer, maar daarbij is niet uitgegaan van zoveel snelweg, airco aan, etc. Al met al een verbruik wat prima is bij wat door Volvo aan wordt gegeven. Hoe verliep dan die rit, doorlopend adaptieve cruise control aan en de auto rijdt en denkt met je mee.

Dat laatste daar zitten wel een paar ergernissen. Kijk niet even naar iets anders wat er volgt gepiep en ook was de auto vandaag het even een aantal keren het er niet mee eens dat ik het stuur niet fijn kneep. Piepjes, die ik uit kan zetten maar ach ze hebben ook een doel. Die ene keer dat het wel nodig is, daar wil ik dan niet de conclusie moet trekken: had ik maar.

De auto zelf. Je merkt dat op de Goodyear zomerbanden het verbruik beter is. Verder is de auto behoorlijk stil, zitten de stoelen heerlijk. Ik mis wel mijn elektrisch verstelbare stoelen, maar het is ook weer niet een groot probleem. Je stapt nog steeds niet vermoeid uit. De auto voelt als je er in rijdt echt als een grotere auto. Is heerlijk vlot. Ik heb nog wel nooit geprobeerd wat het is om van nul naar 100 te gaan in de gegeven fabrieksopgave en zal dat. ook wel niet gaan doen, maar met de 1.750 leeg gewicht heb je een auto die meer dan voldoende met het verkeer mee kan.

Navigatie, ik ben een Apple gebruiker. Toch gebruik ik hier het fabriekssysteem. Het werkt prima. Ook vanuit de spraakfunctie kan je veel dingen regelen, zonder dat je exact voorgekauwde zinnen op moet geven. Iets waar in de autopers nog wel eens aan voorbij wordt gegaan. Het scherm zelf gebruik ik bijna niet. Instellingen is 1 keer goed zetten en dan is het ook goed.

Al met al een auto waar ik als het zo blijft, nog lang met plezier in blijf rijden. Doordat het model toen ik het kocht nog relatief nieuw was, zal de volgende zeer waarschijnlijk ook weer een EX30 zijn. Misschien met nog wat opties als het glazendak en elektrisch verstelbare stoelen. Verwarming van stuur en stoelen is zeker niet nodig. Je kan de auto voor laten verwarmen, dus waarom dan nog die optie. In de V60 met standkachel dat ook nooit nodig gehad. Je stapt in een warme auto in.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo EX30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.