Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus (2024) #8
autoreview
Signalement
Uitvoering | EX30 Single Motor Extended Range Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 17.029 km |
De overstap naar elektrisch
- 5.900 km
Na 5 jaar probleemloos in een (private lease) VW Polo te hebben gereden, werd het tijd om een nieuwe auto uit te zoeken. Wederom via een lease-constructie. Bij het inventariseren kwam ik erachter dat er in 5 jaar tijd veel is veranderd.
Allereerst: het is véél duurder geworden. Simpel voorbeeld: onze VW Polo Highline reden we voor €330,- per maand (60 maanden, 15.000 km per jaar). Een vergelijkbare VW Polo zou nu op +/- €500,- per maand uitkomen (anderhalf keer zo veel!). Buiten het feit dat ik het suf vind om twee keer dezelfde auto achter elkaar te rijden, kon ik die extra kosten maar moeilijk accepteren. Als ik dan toch meer geld uit ging geven, dan maar aan iets écht anders.
Elektrisch rijden had al langer mijn interesse. Onze situatie leent zich hier in principe goed voor: woon-werkverkeer +/- 60 km per dag op voornamelijk 80km wegen. Verder vooral ritjes in de regio met af en toe een keer een vakantie wat verder weg. Verder hebben we het dak vol liggen met zonnepanelen dus (voorlopig) kunnen we daar nog voordeel uit halen. Daarnaast heb ik een aantal keren in elektrische auto's van vrienden / collega's gereden en het stille, comfortabele en vlotte rijden beviel mij wel. Op zoek naar een elektrische vervanger voor de Polo, dus.
Eerst heb ik met een schuin oog naar de Tesla 3 / Y gekeken, maar in de private lease zitten deze met onze KM's (inmiddels 20.000 per jaar) rond de €800,- per maand. En hoewel het fantastische elektrische auto's zijn, kan ik maar niet wennen aan het design. Daarnaast weigert vriendin-lief Elon verder te sponsoren (waar ik me in kan vinden), dus deze optie viel definitief af.
Verder op de shortlist:
- Cupra Born / ID3 (relatief duur in de lease);
- Kia Niro EV (erg degelijk maar vind ik niet echt mooi);
- MG4 (interieur kon me niet bekoren);
- Renault Megane E-Tech (serieuze kanshebber);
En toen kwam het persbericht van de Volvo EX30 naar buiten en was mijn interesse gewekt, zeker omdat ze de auto érg scherp in de markt hebben gezet (ook in de lease). Na een paar maanden wachten konden we proefrijden en hebben we de knoop doorgehakt: dit ging 'm worden.
Uiteindelijk hebben we gekozen voor een Single Motor Extended Range, in de Plus uitvoering. Deze viel met stuur-/stoelverwarming en het Pine interieur nét binnen de €45K voor de SEPP subsidie (scheelt toch weer +/- €60,- per maand). Bestelling geplaatst eind december 2023 en in juni 2024 is de auto geleverd.
Hoe bevallen de eerste kilometers? Grotendeels heel erg goed! We hebben er inmiddels een kleine 6000 km op zitten (incl. 2 x op en neer naar Frankrijk) dus tijd om de eerste balans op te maken:
Positief:
- het rijden an sich: comfortabel, snel (!) en stil;
- de looks, hoewel dit persoonlijk is natuurlijk;
- Harman Kardon soundbar: voor mij meer dan goed genoeg geluid;
- ruimte voorin, riant voor z'n formaat;
- het centrale scherm o.b.v. Google, ik mis Apple Carplay nog niet en ben snel gewend aan het "missen" van een km-teller voor je neus;
Neutraal:
- De range: met ons gebruik halen we tussen de 325 en 375 km range. Nu zit daar ook veel vakantie-snelweg bij, waar we "gewoon" 130 km/u rijden. Ik verwacht dat dit nog wel wat beter gaat worden (totdat het weer kouder wordt);
- De stoelen: hoewel ze fijn zitten, vind ik het jammer dat er bij de handmatige verstelling géén mogelijkheid is om de hoogte van de passagiers-stoel te veranderen. Inmiddels kan je als losse optie elektrische stoelen aanvinken, dat zou ik nu altijd doen (was bij ons nog onderdeel van het Ultra pakket);
Negatief:
- Veel besproken: de software is gewoon nog niet af. Er zijn net te veel irritante bugs die af en toe erg op de zenuwen kunnen werken. Dit gaat overigens met vlagen, soms heb ik een paar weken nauwelijks last, soms speelt het ineens weer wat meer op. Verder heeft het gelukkig nooit invloed op het rijden / laden zelf;
- Net zo veel besproken: dat je alle "driver aids" (lees: irritante piepjes) constant weer uit moet zetten. Ik begreep dat dat een EU regelgeving dingetje is, maar wel erg vervelend;
- Ruimte achterbank: dit houdt niet over, maar dat wisten we van tevoren (voor ons ook niet nodig);
- Climate Control: hoewel je de gewenste temperatuur in kan stellen, wordt de ventilator-snelheid hier niet op aangepast. Deze moet je daarnaast nog zelf instellen (zacht, medium, hard). Dit vind ik een gekke keuze.
Conclusie voor nu: nog geen spijt van de keuze, zeker als we de leaseprijs vergelijken met de (benzine) alternatieven. Wel hopen we dat de resterende bugs snel verholpen worden middels OTA updates (de eerste paar zijn inmiddels verleden tijd, gelukkig).
Gematigd positief
- 17.029 km
Inmiddels zijn we +/- 8 maanden en 17000 km onderweg met de EX30 dus tijd voor een update. Allereerst: het rijden an sich is nog steeds top. Zeker het onderstel verdient echt een dikke pluim wat mij betreft. Laatst een stuk gereden in een Niro EV van een collega en die voelt echt als een zware dweil in vergelijking met de EX30. Ook ben ik nog steeds erg blij met de looks, de snelheid en überhaupt het comfort van elektrisch rijden.
Er zijn echter ook genoeg ergernissen die mijn initiële enthousiasme toch wat temperen.
- Het verbruik is gewoon erg hoog. Gemiddeld komen we nauwelijks onder de 19 kWh/100km uit. Nu met het koudere weer eerder richting 21 kWh/100km. Dit met een normale rijstijl (gemiddeld 10% boven maximumsnelheid). Effectieve range in de zomer: +/- 360 km. In de winter eerder 325 km.
- De piepjes en rijhulpsystemen. Ik weet dat dit grotendeels wettelijk bepaald is, maar ik vind het toch een gedoe om ze iedere keer weer uit te moeten zetten. Vooral die van de maximumsnelheid kan ik wel vervloeken (leest de borden 9 van de 10 keer verkeerd, dus constant aan het piepen). Deze heb ik onder de programmeerbare knop op het stuur gezet, maar irritant dat dit nodig is. Verder is het soms ronduit gevaarlijk dat de auto je soms RICHTING een tegenligger wil sturen op een buitenweg met fietspaden langs de kanten. Heeft me een al een paar hartverzakkingen / middelvingers gekost.
- Het beslaan van de ruiten. Op de meest random momenten kunnen de ruiten ineens volledig beslaan (m.n. bij vochtig weer). Alsof je in een Peugootje uit de jaren '80 rijdt. Enige remedie is dan de airco vol open te zetten, maar dat is natuurlijk niet relaxt rijden. Ergens gaat iets niet goed met de klimaatcontrole, wat me brengt op het volgende punt...
- ... de klimaatcontrole. De ingestelde temperatuur is echt een farce. Zelfs ingesteld op 25 graden komt er af en toe nog een koude "tocht" langs de benen. In de Polo stond de temperatuur 5 jaar lang standaard op 20 graden, dat zou in de EX30 echt veel te koud zijn (en ik ben geen koukleum).
- De software. Er is zijn inmiddels meerder OTA updates geweest, wat e.e.a. wel heeft verbeterd maar het is nog verre van perfect. Meerdere keren vastlopers gehad op het scherm, radiostations die niet goed worden weergegeven (überhaupt heeft 'ie moeite met FM / DAB+), app die af en toe vastloopt, nog steeds geen digital key op de telefoon etc.
- Alles via het centrale scherm. Ja ik weet het, dit was natuurlijk vooraf bekend maar ik merk toch dat ik het niet fijn (of veilig!) vind om in het wilde weg te moeten "drukken" om bijv. de temperatuur hoger te zetten. Bij een volgende auto zou ik hier zeker van weg proberen te blijven (hoewel het helaas steeds meer gemeengoed aan het worden is).
Nu lijkt het wellicht net alsof het echt alleen maar kommer en kwel is, en dat is het niet. Het is alleen jammer dat er hardnekkige ergernissen zijn die af en toe de overhand hebben. Zou ik met deze informatie nog steeds voor de EX30 kiezen? Hmmm, ik kan geen volmondig "ja" zeggen in ieder geval.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo EX30
Had je deze auto's al gezien?

Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra 69 kWh WORDT VERWACHT - Adaptieve Cruise Control - Panoramadak - Verwarmbare voorstoelen & stuurwiel - 360º Camera - Harman/Kardon audio - Elektrisch bedienbare voorstoelen - Parkeersensoren voor & achter
- 2024
- 20.000 km

Volvo EX30 TWIN MOTOR PERFORMANCE ULTRA PANORAMADAK CAMERA ACC BLIS
- 2024
- 18.368 km

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra 69 kWh nu met € 5000,- korting
- 2025
- 25 km