Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus (2024) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | EX30 Single Motor Extended Range Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 9.000 km |
Een Verkenning & Beleving
- 10 km
Inmiddels heb ik er ongeveer 1000 km mee gereden, de EX30. En dat is nu 4 weken. Er valt heel veel te vertellen over de ervaringen en ik zal dat in delen doen de komende tijd. Deze week ga ik naar Frankrijk en kan mijn ervaring opdoen met opladen. Dat is thuis uiteraard een makkie een de laadbox. Laat ik beginnen dat ik een hekel heb aan dat geneuzel over de raambediening in het midden. Hoe vaak doe jij je achterraam open? Zelden dus en dat betekent dat het efficient is om de knop in het midden te hebben. Dan het scherm: de instellingen zijn met 2 dagen eigen gemaakt. Het zijn toch basis instellingen. De spiegels? Dat werd ook over gezeurd, maar dat is een keer goed zetten en klaar, daar kom je nooit meer aan. De pieptonen? Ja dat heeft momenteel iedere auto en dan metname de EV. Die kan je met snelkoppelingen direct uitzetten, maar hoeft niet want het heeft een functie. Voor het overige is het scherm een overzichtelijk geheel. Met internet aan board is navigatie, muziek en media een luxe die zelden of niet hapert. In dat opzicht heb ik geluk mss als ik andere ervaringen lees, want het kan dus wel perfect functioneren. Net als de updates die nu op 1.4 perfect binnen worden gehaald.
En het zgn gemis van een klok voor je neus met de snelheid daarop is wederom geneuzel want met een kleine wenk naar rechts met je ogen is alles duidelijk te zien.
Het rijcomfort is formidabel! Zeer stil in de cabine en een rijke rij beleving zonder te overdrijven.
De stoelen zijn uitstekend maar wel een opmerking over het zitgedeelte, die is aan de korte kant vergeleken met mijn T Cross VW hiervoor. Desondanks is het ruim en comfortabel zitten voorin. Achterin is dat matig maar wij kochten de auto niet voor 4 volwassenen maar voor ons 2 en als het al voorkomt schuif je een beetje naar voren, klaar! De muziek met de HK soundbar is formidabel. Uiteraard wel even goed instellen want met de speakers achter erbij is het een concert beleving omdat de tonen ook voor je worden verspreid. Tot zover even. De volgende keer de reis naar Frankrijk.
Bevestiging & opmerkingen
- 3.200 km
Een belangrijke test afgelegd naar Frankrijk die in totaal 2000 km betrof. Verbruik gemiddeld 17/100 volgens systeem. Het laden is werkelijk geen enkel probleem. Ieder tankstation langs de grote weg heeft snelladers en de afstand tussen de stations is nooit meer dan 50 km. De EX30 geeft zelf de laadopties in het scherm, maar dat is optioneel want na 250 km is een break prima en kan na een halfuurtje de accu weer op 80- 90% zitten. Uitgaande van een restant van rond de 30%. Aandachtspunt is wel dat googlemaps de stations aangeeft maar een paar keer de grote weg afstuurde terwijl er zoals gezegd er ruim voldoende aanwezig zijn langs de autoweg. Geen idee waarom dat werd voorgesteld. ( daarom ook genegeerd. ) Andere opmerking is dat zowel op de heen- als terugweg in Belgie het internet uitviel. Dat kan geen toeval zijn of slecht bereik. Misschien is wisselen van provider ( Vodafone is de huidige ) de oplossing als dat mogelijk is in het menu. Dat moet ik nog uitvogelen. Irritant is het wel, want googlemaps is niet meer actueel en de muziek is niet meer actief.
Het rijden is werkelijk formidabel en luxe. De stoelen zitten uitstekend, hoewel zoals wel eerder opgemerkt, de zitting aan de korte kant is.
Het scherm kent geen verassingen meer voor mij en alles is snel en duidelijk de bedienen. In een wenk zie je alle info die noodzakelijk zijn. Daarom wederom de gewenste snelheidsmeter in het midden boven het stuur, is voor mij nog steeds geneuzel, want het getal is duidelijk zichtbaar zonder echt opzij te hoeven kijken. Anders onderdeel is de airco en die is perfect in te stellen, zeker in combinatie met de schuiven op het dashboard.
Het scherm in de donkere modus kijkt het meest rustig en ook de optie 'leeg scherm' met behoud van de bovenste rij, is prettig als je geen druk scherm voor je wilt. De ruimte voorin is meer dan voldoende om ontspannen en comfortabel een dergelijke reis te maken. De look van de auto? Een parel op de weg!
Verbruik & Rij ervaring
- 9.000 km
Het verbruik loopt op. Dat is ook wel te verwachten met kouder weer, maar het resultaat valt toch enigszins tegen. Gemiddeld 22kwh/100km.
En daar zitten uitschieters tussen van 24/100. En dan is er nog geen vorst geweest. Is het valse hoop dat door een update hier nog verbetering in gaat komen? Het rijden in de EX30 blijft absoluut een luxe ervaring. De evt. hinderlijke piepjes van de hulpsystemen zijn vrijwel direct bij aanvang rijden uit te zetten op het scherm. Afgelopen september en oktober viel regelmatig het internet weg en dat is irritant in gebruik Google maps en internet radio. Vanaf november is het nu onafgebroken stabiel en perfect. Wellicht heeft Vodafone e.e.a. aangepast want de dealer kon het niet vinden. Ruimte voorin vind ik nog steeds zeer comfortabel en als het voorkomt met passagier achterin moet je echt de stoel even naar voren schuiven voor een beetje ruimte.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo EX30
Had je deze auto's al gezien?

Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra 69 kWh WORDT VERWACHT - Adaptieve Cruise Control - Panoramadak - Verwarmbare voorstoelen & stuurwiel - 360º Camera - Harman/Kardon audio - Elektrisch bedienbare voorstoelen - Parkeersensoren voor & achter
- 2024
- 20.000 km

Volvo EX30 TWIN MOTOR PERFORMANCE ULTRA PANORAMADAK CAMERA ACC BLIS
- 2024
- 18.368 km

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra 69 kWh nu met € 5000,- korting
- 2025
- 25 km