Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus (2024) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | EX30 Single Motor Extended Range Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 10.600 km |
De Volvo van AliExpress
- 4.700 km
Na de eerste 4500 km en de nodige ergernissen wordt het tijd om er wat over te zeggen.
Na een V40 T3, V60 D6 en als laatste een V60 T6 (2021) zakelijk gaan leasen en besloten om de laatste Volvo in te ruilen voor een kleinere. Dat het een stapje terug zou zijn hadden we verwacht en nemen we voor lief. Dit is echter meer dan een stap terug. Het lijkt een compleet ander merk auto.
Waar te beginnen.. De rijhulpsystemen:
Drive Lane assist. Ik rij regelmatig over wat "achteraf" weggetjes met alleen belijning aan de zijkant van de weg. Wanneer er een tegenligger aankomt moet je hier overheen. Daar is deze wagen niet van gediend! Ruw word je terug gestuurd en ik heb al twee maal bijna een frontale aanrijding gehad met de tegenligger. Levensgevaarlijk systeem. Uit dus.
Snelheidswaarschuwingen. Wettelijk verplicht naar het schijnt. Het werkt alleen van geen kant. Regelmatig begint ie te zeuren dat ik te hard rij terwijl ik nog onder de snelheidslimiet zit. Vervelend. Ook uit dus.
Driver alert. Een camera recht voor je neus kijkt of je wel goed genoeg op de weg let. Leuk bedacht maar het werkt verschrikkelijk. Het maakt niet uit waar je heenkijkt het systeem geeft om de haverklap een melding dat je nóg beter op moet letten. Uit dus.
En ja, elke keer als je in de auto stapt moet je alles weer opnieuw instellen. Ook wat positiefs: bovenstaande zaken zijn wel onder een snelmenu geplaatst. Maar bijvoorbeeld de afstand tot de voorligger op de cruise control niet. Die staat elke keer weer op "lang". En dat is lang. Daar passen wel 10 EX30's tussen. Vervelend.
Apple carplay is nog steeds niet beschikbaar. Als alternatief voor Flitsmeister Waze op de auto geïnstalleerd. Helaas werkt Waze niet tijdens het rijden. Een bug sinds de laatste update van enkele weken geleden. Slordig. Ook logt Spotify om de paar dagen uit. Dus dan maar de radio aan. Of toch niet want wanneer je remt gaat de radio uit. Ook weer een vreemde bug die nog niet is opgelost.
Wat nog het meest vervelende is is de "automatische" deur ontgrendeling. Die werkt niet altijd. Bij de andere Volvo modellen hoef je een willekeurige portier maar vast te pakken en alles springt van het slot. Bij deze werkt dat alleen op de bestuurdersdeur. Helaas springt hij niet van het slot maar sta je eerst nog een te lange tijd aan je hendel te trekken voor dat hij open gaat. Een doorontwikkeld systeem aan de kant voor iets wat niet werkt.
Ik denk dat dat de algehele tendens van dit model is. Het is geen Volvo meer. Wanneer je geen Volvo gewend bent zal het misschien allemaal meevallen maar een overstap van een ander model is verschrikkelijk. Ga als fabrikant eens testrijden en je zal bijvoorbeeld meteen merken dat het Harman/Kardon logo in de voorruit reflecteert. Kleine moeite om hier iets mee te doen.
Maar om niet té negatief af te sluiten: het rijdt verder wel heerlijk. De stoelen zitten goed en het is lekker stil binnen. Je schiet weg bij het stoplicht en de auto ziet er absoluut stoer uit. Het centrale scherm went prima.
Over een paar weken gaan we er mee op vakantie en gaan we zien hoe het hem over een grotere afstand vergaat!
Update
- 10.600 km
Na een veel te snelle lancering met echt grote tekortkomingen kwam na, jawel, 82 dagen de update naar 1.4.2. Per post vanuit China zullen we maar denken. Erg uitgebreide excuses van de dealer want ik ben zeker niet de enige met problemen met dit model.
De auto rijdt goed. Geen twijfel over. Het grote scherm went snel. Maar alles eromheen, pff.
De update was hoognodig want ik stond op het punt hem terug naar de dealer te brengen. Voornamelijk het probleem dat de radio uitgaat tijdens het remmen. Om gillend gek van te worden tijdens twee weken vakantie. Maar goed, dat probleem is getackeld en het is zo goed als weg. Wel heb ik een hoop een- of tweemalige storingen ondervonden. Zoals het niet kunnen bedienen van de volume van de audio. Gelukkig stond de radio niet zo hard.. Minder leuk vond ik de noodstop die veel te snel geactiveerd werd. Een remmende auto van rechts (gaf gewoon voorrang) en het ding ging vol op de rem, resulterend in een krijsend kind achterin en bijna een aanrijding van achter. De autopilot heeft hier ook een handje van. Die remt ook vaak ineens uit het niets op de snelweg.
Wat niet gelukt is te fixen tijdens de update is de borden herkenning met de snelheid-overschrijding-melding. Wat een slecht systeem. De driver alert lijkt iets beter te zijn geworden maar nog steeds niet top.
Maar waar ik echt helemaal gestoord van word is de automatische vergrendeling. Het werkt zeer instabiel. Bijvoorbeeld als de sleutel te dicht bij de auto in de buurt blijft, zoals op het kastje in de gang wanneer de auto op de oprit staat, werkt het hele systeem niet meer. Maar ook af en toe compleet random. En dan sta je als een clown aan je handgreep te trekken want denk maar niet dat het perfect werkende systeem van elke andere willekeurige Volvo is overgenomen. Met een kind op je arm een rondje naar die ene deur die voorzien is van het ontgrendel mechanisme. Het lijkt wel een 25 jaar oude Lada.. Dus een RFID beschermhoes (ook wel zo veilig) is een must. Wat ook regelmatig gebeurt is dat de auto niet op slot gaat. Je moet goed op blijven letten want het is me 2 keer overkomen dat ik terugkwam en de auto nog open was, muziekje en de lampjes lekker aan. Volvo: kijk nou eens naar een 20 jaar oude Renault, waarom werkt het daar wel?
Wat ik al eerder ondervond blijft zo aan voelen: het is geen Volvo meer. Je merkt aan alles dat dit een andere auto is met een Volvo logo erop. De Chineescificatie voert de boventoon. Zelfs de goed werkende Volvo app is alleen voor dit model vervangen voor een variant die het amper doet. Dat is ook terug te zien in de reviews van de appstore.
Zo stond Volvo jarenlang bekend om de goede stoelen. Deze zitten op zich prima maar de lendensteun is wegbezuinigd. Jammer.
Ook vervelend is dat wanneer de auto aan de lader hangt op de oprit, het systeem op de een of andere manier actief is. Dan gaat mijn telefoon binnen tijdens het bellen ineens over op de bluetooth van de auto. Zelfde met muziek etc. Heel apart.
Ik ben wel bang dat ik na jarenlang trouw Volvo gereden te hebben na dit model een punt ga zetten achter dit merk. Spijtig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo EX30
Had je deze auto's al gezien?

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus 69 kWh
- 2024
- 21.945 km

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus 69 kWh / Extra Getint Glas / Harman Kardon / Elektrische Achterklep / Keyless Entry /
- 2025
- 2.000 km

Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra | Adaptive Cruise Control met Pilot Assist | Premium audio by Harman Kardon | Geavanceerde interieurverlichting | Panoramisch dak | Elektrische bestuurdersstoel met geheugen | Verwarmbare voorstoelen + stuurwiel | Park Assist voor + achter | 360 Parkeercamera |
- 2024
- 11.182 km