Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus (2024) #3

autoreview

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus (2024)
Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus (2024)Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus (2024)Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus (2024)Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus (2024)Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus (2024)Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus (2024)Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus (2024)Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus (2024)

Signalement

UitvoeringEX30 Single Motor Extended Range Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst39.804 km
Lezerswaardering: 66%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste 10000km met EX30

  • 9.914 km

Rijden met EX30

Goed drie maanden in bezit, 10k Km gereden;

Dit in mijn eerste wagen van het merk Volvo en het viel mij eigenlijk meteen op dat ik een groot gevoel van veiligheid in de wagen ervaar. Wat valt verder op; door alle veiligheidssystemen heb ik een paar 'extra ogen' welke met mij meekijken in het verkeer.
Verder;
dit is een heel erg prettig sturende wagen, uitstekend geschikt voor dagelijks gebruik. Dringt weinig geluid in de wagen door. Door het gewicht van de accu's helt de wagen in bochten weinig over. Hierdoor is het mogelijk bochten snel te nemen, zonder dat deze 123 zal uitbreken. Zet de 'lane assist' uit, want ook in een snel genomen bocht zal de wagen je binnen de witte lijnen willen houden!
Het vierhoekig stuur ligt prettig in de handen, ook bij volledig draaien. De knoppenrij aan het stuur had van mij wat minder hoog mogen zijn, mijn hand moet ik nu redelijk "open" zetten als ik mijn handen om de knoppenrij vasthoudt.
Rijden zelf; geweldig! Deze auto evenaart mijn Ford Sierra 2.0L welke ik reed tussen 1992 en 1994, een achterwielaandrijving ook. Stoel en stuur zijn goed in te stellen. Stoelen; ook na een dag rijden stap ik nog fris uit de wagen. Verder; ook een kasseienweg rijden gaat met groot gemak, zonder dat ik door elkaar wordt geschud.
Drempels in de stad: je hoeft er zelfs niet voor af te remmen, worden met gemak genomen>

Ook op volle snelheid ( 180Km/uur begrensd) is de wagen uiterst comfortabel en vast op de weg zonder dat er zaken trillen of rammelen.

Dan het vermogen: 272pk, achterwiel aangedreven.
Ja, er staat een Volvo logo op de wagen, maar er had net zo goed Polestar kunnen staan. Het DNA is volledig Polestar, wat een vermogen! En toch zorgt de Volvo dat het niet gevaarlijk wordt.


Techniek en ontwerp EX30

Het viel me op dat ik nog nooit zo snel gewend ben geraakt aan een andere wagen>
One pedal drive; ik was meteen om. Werkt zeer goed.
Af en toe wel de rem aantikken om roestvorming op de remschijven te voorkomen.

Het Harman Kardon logo van de soundbar spiegelt in de voorruit. Inmiddels valt het me bijna niet meer op.

De zij achterruiten lopen redelijk steil omhoog. Hierdoor zag ik bijna een fietser achter een rij geparkeerde wagens over het hoofd> De ultra uitvoering heeft nog een camera in de B stijl, deze zou dat vermoedelijk gezien hebben. De plus uitvoering, welke ik rij zag de fietser niet,

In deze 11 weken rijden heeft het radarsysteem 1 keer ingegrepen en dit was volledig terecht: een fietser sloeg rechts af en ik dacht alvast in te sturen op de bocht> hier greep de Volvo in, en ik gaf hem/ haar gelijk! Goed gedaan! Wagen komt gewoon rustig tot stilstand.
Negentig procent van het rijden leg ik alleen af, maar ook met 4 personen heb ik niemand horen klagen over ruimte tekort> Zelfs een korte rit me 5 personen is gelukt, dan is het inderdaad passen en meten.
De bagageruimte is klein. Wil je echt zaken meenemen dan zullen de achterstoelen plat moeten> De hoofdsteunen laten zich niet zomaar verwijderen; er is een inkeping welke door iets puntigs moet worden ingedrukt en dat is prima.

De knoppen aan het stuur laten wel wat vingerafdrukken achter, zelf gebruik ik toch liever de centrale tablet.
Armsteun in het midden is vooral groot> Als gevolg daarvan kan ook je bijrijder de armsteun gebruiken zonder dat je elkaar in de weg zit> maar iets pakken uit de rechtse zijportier vanuit de rijpositie zit er daardoor niet in. Soundbar: geweldig!

De software laat nog een paar steekjes vallen, inmiddels heb ik 2 software updates gehad> Juist gisteren is versie 1.4 geinstalleerd> Aflevering was in 1.2.1

Meest storend is de haperende werking van de radio.
Radio zet alle zenders alfabetisch, ook de favorieten.
De radio doet het af en toe niet, of het geluid is niet meer aan te passen. Het wisselen tussen een podcast en gewone radio gaat ook vaak niet goed. Doordat ik "openradio" heb geinstalleerd lukt het me dan toch vaak, om radio te luisteren. Ik zag deze tip van een andere EX30 gebruiker hier op Autoweek. In versie 1.3.1 was de radio ontvangst verbeterd, maar kreeg ik te maken met het geluid wat ik niet meer kon regelen> Versie 1.4 ga ik komende week meemaken.

Dan de internetverbinding in de wagen: in het begin deed deze het totaal niet> ik koppelde dan mijn GSM aan de wagen, en zo ging er in een dag 10Gb aan data heen en weer. Mijn zoon slaagde er in om de verbinding werkend te krijgen en sindsdien werkt de verbinding vaak, maar zeker niet altijd.

Over een tijdje vul ik mijn review aan met;

* keuze van de wagen
* elektrisch rijden, dit is meteen ook mijn eerste elektrische wagen! Voor en tegens>
voor mij persoonlijk; geen benzine meer!

Ik kijk uit naar de andere EX30 reviews!

20000 km inmiddels

  • 19.954 km

update; echt nog steeds een genot om in te rijden.
Het lage zwaartepunt ... hier kun je zelfs bochten echt snel nemen.
Ook met de wintertijd nu is het heel gaaf om binnenverlichting rondom te hebben.

Met een update of 3 tot nu toe is de radio ontvangst veel verbeterd.
Stabiliteit internet is ook verbeterd.
(routeplanner foutloos, podcasts haperen nog wel, echter veel minder dan in het begin. Roaming ofwel de grens passeren met een internetverbinding werkt ook al iets beter.... )
Wat blijft is dat het geluid af en toe niet is bij te regelen >> vooral bij telefoongesprekken in de auto is dit vervelend.
Zo had ik bijvoorbeeld nogal luide dancemuziek opstaan via de DAB radio toen er een klant belde. Normaal valt de muziek dan weg, echter nu kreeg ik met geen mogelijkheid de muziek zachter zodat het gesprek zeer lastig te volgen was
Achteraf was dit een klein beetje grappig, al zal niet iedereen hier zo relaxed mee omgaan denk ik.

Dan had ik na 6 maanden een lege sleutel> Ik moet zeggen dat de helpdesk van Volvo zeer snel reageert> Men adviseerde om de sleutel echt op de telefoonhouder te leggen. Zo kon ik toch thuiskomen. Sindsdien heb ik een reserve kaartsleutel bij me. Er gaat een cr2450 batterij in de sleutel las ik.
Kon ik kosteloos bij de garage laten doen.

In de vragen vroeg men hoe lang ik eigenlijk was.
1.78 en redelijk atletisch. Met 4 personen op pad, het gaat. Nu zijn dit eigenlijk nooit stukken langer dan een uur geweest.

30000 km inmiddels

  • 31.555 km

Vandaag onderhoud uit laten voeren. Iets meer dan 400 euro kwijt.
Ongeveer 2 maanden geleden software versie 1.5: radio en telefoon zijn nu stabiel.

30000 km

  • 34.183 km

Nog enkele foto's toegevoegd.

Sinds versie 1.5 zijn is er wat extra info op de centrale tablet> Zo kun je nu de status van de batterij rechtsonder in de instellingen zien. In mijn geval 99 %> waar diverse infobronnen aangeven ongeveer 2% per jaar.

In versie 1.5 heb ik eindelijk geen last meer van haperende radio of telefoon. In het verleden was het vaak afwachten of je handsfree kon bellen of het geluid van de radio nog wel kon bijregelen tijdens je rit.
Dit is nu gelukkig opgelost. De auto is 'af' zeg maar.

Dan de iets mee dan 400 euro voor onderhoud>vond ik ook een stevig bedrag. Om de garantie niet te verliezen natuurlijk gewoon uit laten voeren> binnenkort verbruik en update over deze rekening

40000 km

  • 39.804 km

Bijna 40000 km al weer.
Wat valt er nog te melden:

Verbruik... eigenlijk niet echt in de gaten gehouden, is een wat hogere auto, dus aerodynamica... nou ja.
Concrete cijfers kan ik zien in de Volvo app, veel van de tijd rij ik rustig, zoals het Volvo rijders betaamt... we kunnen het wel maar doen het niet...
maar af en toe is daar toch tja.. kleine jongen welke eens met een BMW of Mercedes wat gas geeft en dan is het verbruik nog steeds erg keurig.

Even de app erbij en dan... deze morgen 16.9 Kw per 100 km, waarvan 95 procent snelweg zoals bijna altijd en dan een rit half februari 18.6Kw per 100 km..
Winter: toch rond de 20 a 21Kw per 100 km
Zomer: rond de 17Kw per 100km

Dan: de laadpoort zit links achter. Optisch heel mooi, praktisch soms net onhandig. Af en toe moet je de auto keren om bij het laadpunt te geraken
( van linksachter naar rechtvoor lader bijvoorbeeld)

Zo kreeg ik op deze manier een bekeuring omdat mijn auto niet in de rijrichting stond geparkeerd. Conclusie: 1 meter langer laadsnoer was net handiger geweest. Of een laadpoort aan de voorzijde.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo EX30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.