Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | EX30 Single Motor Extended Range Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 32.000 km |
De mooiste EV van het moment
- 700 km
Inleiding en configuratie
Na een flinke tijd te hebben gewacht, mocht ik eind maart deze mooie EX30 SMER in de Plus versie ophalen bij de dealer. De exterieur kleur is Cloud Blue en als interieur heb ik de kleur Indigo gekozen. Verder als optie heb ik enkel stoel- en stuurverwarming gekozen. Hiermee kwam ik aanmerking voor de SEPP-regeling. Achteraf de ramen laten blinderen, dat maakt hem samen met de 19 inch wielen in mijn ogen extra sportief.
Geen internet
Bij het wegrijden vanaf de dealer deed de internetverbinding het niet, daarover later meer.
De eerste indruk
Inmiddels ongeveer 700 km verder en de auto rijdt over het algemeen net zoals tijdens de eerdere proefrit, fantastisch! Hij ligt als een blok op de weg, filtert oneffenheden goed weg bij hoge en lage snelheden en is uiterst stil.
Voorin heb ik meer ruimte dan in mijn vorige auto (XC40) en heb je dus letterlijk het gevoel dat je een auto uit een hoger segment rijd. De zithoogte is ongeveer vijf centimeter lager dan de XC40.
Door de beperkte draaicirkel is het manoeuvreren in de bebouwde kom erg eenvoudig. En natuurlijk heb je met 272 pk, altijd meer dan genoeg vermogen tot je beschikking.
Het uiterlijk
Het is en blijft een prachtige auto om te zien. Vanuit elke hoek vallen er mooie lijnen te ontdekken in de over het algemeen strakke vormgeving. Vandaar ook de titel van deze review. :)
Het H&K geluidssysteem
De Harman & Kardon soundbar met subwoofer voorin en twee speakers achterin is een waar feestje om naar de luisteren. Zuiver en vol geluid en het kan allemaal erg hard. Het logo spiegelt dermate in de voorruit dat ik deze met een watervaste stift heb bijgewerkt.
De stoelen
De stoelen zijn niet de beste die Volvo heeft gefabriceerd, ze zijn aan de korte kant en het zitvlak is niet te kantelen. Dat laatste kan overigens wel met de elektrische stoelen.
Besparingen
En om de prijs scherp te houden is er hier en daar wat bespaard. Denk hierbij aan de rechterbuitenspiegel die niet dimt of het beperkte aantal knoppen om je ramen te bedienen. Het weglaten van een bestuurdersdisplay heb ik niet gemist. Ik navigeerde voorheen ook met Google Maps en dan keek je af en toe ook al op het display in het midden.
Bedieningsgemak
Het interactieve touchscreen werkt zeer soepel en snel, Het zou wel fijn zijn wanneer je wat meer snelkoppelingen kan bepalen om bijvoorbeeld de instellingen van driver alert en adaptive cruise controle eenvoudiger kan bereiken.
Besturingssysteem en concurrentie
Ik ben blij dat ik niet met een vos (Smart #1) of eigen besturingssystemen (Zeekr) te maken heb. Het Android Automotive OS van Google werkt gewoon top. En daar moet je toch elke rit mee werken.
Laden en verbruik
Nog geen ervaring opgedaan met het snelladen. Ben sowieso ook niet van plan om dat veel te doen. Niet goed voor het accupakket en vaak duurder. Door goed te plannen wil ik liever op straat laden tegen een tarief van circa € 0,29 per kW.
Het verbruik valt me erg mee, afhankelijk van gemiddelde snelheden en weersomstandigheden kon ik uit op 15 tot 18 kWh. Het is me ondertussen wel duidelijk dat verschillende YouTube reviewers er een andere rijstijl op nahouden. :)
De verbeterpunten
Valt er verder nog wat te verbeteren aan de EX30 en de app? Jazeker, hier volgt een rijtje met issues.
- Geen internet (het IITC-abonnement is niet te activeren binnen de EX30 app)
- Standaard met 6 ampère opladen (hogere instelling lijkt niet te worden bewaard)
- Bij remmen/OPD gaat DAB radio regelmatig uit
- Je ontvangt nog geen push bericht, zodra het laden is afgerond
- Stuurverwarming gaat bij lage temperaturen standaard naar stand 3
- ACC afstand tot voorligger gaat standaard naar “Lang”
- Radio staat standaard uit bij wegrijden
- Verkeersbordherkenning gaat niet altijd goed
- Auto pilot kan beter (er wordt soms onterecht te vroeg geremd door ACC)
- H&K logo weerspiegelt in de vooruit
Met name het eerste issue is vrij vervelend en doet afbreuk aan de mogelijkheden van de auto. Ik ben bekend met de work around (persoonlijke hotspot), maar daarmee was ik binnen één dag door mijn internetbundel gevlogen. :) Volgens mij wordt er initieel zo’n 9,6 GB aan Google Maps kaarten gedownload.
De toekomstige oplossingen
Ik heb vertrouwen in een snelle oplossing van de voornamelijk software issues.
Goed nieuws: vanaf week 16 komt de 1.3 update met wat aanpassingen die in eerste instantie via de dealer wordt uitgerold. Twee weken later volgt de OTA-update.
De eerste updates
- 1.500 km
Gisteren bij de dealer geweest om update 1.3 te installeren. Hiermee zijn de volgende zaken in ieder geval opgelost/geïntroduceerd:
Opgelost
- Standaard met 6 ampère opladen (hogere instelling lijkt niet te worden bewaard)
Nieuw
- De functie “autowasmodus” is geïntroduceerd. Dat maakt het wassen in een wasstraat een stuk eenvoudiger.
Het merendeel van de overige issues wordt later opgelost of heb ik nog niet kunnen bevestigen.
Daarnaast hebben we op verzoek van Vodafone een nieuwe registratie gedaan van het IITC-abonnement. Er is al wel een LTE icoon zichtbaar, maar het kan nog even duren alvorens het internet daadwerkelijk wordt geactiveerd en dus werkt.
Internet
- 1.753 km
Sinds vandaag heb ik internet in de auto. Het zat hem uiteindelijk in de nogal onduidelijke en misschien wel brakke UI/UX van IITC omgeving van Vodafone.
Na een nieuwe registratie en alle cookies en contactmogelijkheden te accepteren, kreeg ik een knop te zien waarmee ik mijn e-mailadres kon activeren. Vervolgens kwam vrijwel direct de bevestigingsmail binnen en was de internetverbinding in de auto geactiveerd.
Nu mijn grootste issue ook is opgelost, blijven er nog wat kleinere zaken over. Hopelijk worden deze op korte termijn en in de vorm van toekomstige software updates aangepakt.
Enkele ervaringen rijker
- 3.246 km
Voor de eerste keer door de wasstraat. Dat was ondanks de speciale functie nog even zoeken. Helaas wordt de autohold functie niet automatisch uitgeschakeld. Nadat ik OPD had uitgeschakeld en de auto in Neutraal had gezet kon ik verder.
Aangezien Volvo de issues met het geluid van DAB+ nog niet heeft gefixt heb ik nu de app Open Radio geïnstalleerd. Dat geeft net zo goed geluid, maar dan zonder storingen.
Om het H&K logo wat mooier weg te werken en de reflectie ook op lange termijn te voorkomen heb ik nu een cover besteld (zie foto). Dit blijft duidelijk een design fout.
De keyfob trekt de batterij snel leeg. Gelukkig zit er ook een NFC in, waardoor je de auto altijd kan openen.
Dan over naar mijn grootste uitdaging. Ik ben nog altijd op zoek naar de ideale zitpositie. Doordat (met de handmatig verstelbare stoelen) het korte zitvlak niet gekanteld kan worden, worden mijn bovenbenen onvoldoende ondersteund. Iemand tips?
De auto bevalt verder prima en het is nog altijd een feestje om te rijden. Waar je ook rijdt, de EX30 lijkt zich overal thuis te voelen. Ben ook sneller dan verwacht gewend geraakt aan het opladen en heb geen laadstress ervaren.
Het gemiddelde verbruik is inmiddels gedaald tot 16,8 kWh. Haal bij mooie dagen zelfs 13,9 kWh.
Stoelen zijn niet Volvo waardig
- 5.442 km
Afgelopen weekend heb ik een flink aantal kilometers gemaakt, waarvan twee langere ritten. Dan merk je goed dat de handmatig verstelbare stoelen niet Volvo waardig zijn. Mijn bovenbenen hebben te weinig ondersteuning en doordat er een goede lendesteun ontbreekt, kreeg ik last van m’n onderrug.
Daarom ben ik begin deze week in gesprek gegaan met een verkoper van de dealer. Op aanraden van hem ga ik eerst het goedkoopste pad bewandelen.
Een plaatselijke stoelbekleder gaat een betere lendesteun installeren en daarnaast het zitvlak aan de voorzijde verhogen, waardoor mijn bovenbenen meer ondersteuning moeten krijgen. In verband met drukte wordt dit begin augustus pas uitgevoerd.
Daarnaast is het meerdere keren voorgevallen dat de navigatie een onjuiste positie van de auto aangeeft, waardoor de routebegeleiding faalt. In vreemde omgevingen is dit behoorlijk lastig.
Voor nu één ster eraf voor comfort.
De auto rijdt verder goed en is behoorlijk zuinig. Ik kan zo’n 400 km rijden op een volle accu.
De eerste vakantie met een EV
- 11.886 km
Vlak voor mijn vakantie heeft een plaatselijke stoelbekleder een lendesteun geïnstalleerd. Keurig onzichtbaar en handmatig te bedienen door een pompje. Sindsdien geen pijn in de onderrug meer ervaren. Ik mis nog wel wat ondersteuning voor mijn bovenbenen, maar toch voor Comfort een ster erbij (van drie naar vier).
Dit jaar wilden we per se met de EX30 op reis. Dat had verschillende redenen. Het is een mooie test hoe dat zou bevallen. Maar het is ook duurzaam en financieel interessant. Het is uiteindelijk Normandië geworden.
Op aanraden van verschillende personen heb ik een Tesla abonnement van € 9,99 afgesloten. Hierdoor krijg je als niet-Tesla rijder dezelfde tarieven doorberekend.
In de ochtend van de eerste dag de auto nog even opgeladen van 90% tot 100% en het betalingsfilter in de autonavigatie ingesteld op Tesla. Toen de bestemming ingesteld en de auto deed de rest.
In principe hadden we er met twee stops kunnen komen, echter kom je dan aan met circa 10% accucapaciteit. Aangezien er geen mogelijkheid was om op te laden in de nabijheid van onze bestemming hebben we een uur ervoor nog even opgeladen tot 80%. Zo konden we de volgende dag direct wat gaan ondernemen.
De meeste Tesla stalls liep de laadsnelheid keurig op tot 155 kWh, bij eentje slechts tot 80 kWh. Mogelijk omdat er nog te veel accucapaciteit aanwezig was.
In de verdere week nog twee keer geladen met 100 kWh bij een Intermaché (PowerDot), vooral omdat we anders flink moesten omrijden naar een Tesla laadpunt. Met de Shell Recharge pas werd er € 0,59 per kWh gevraagd dus dat vond ik meevallen.
Voor de rest alles bij Tesla Superchargers. Kosten van Tesla lagen tussen de € 0,32 en € 0,39 kWh.
De terugweg is ook heel soepel verlopen op behoud van het achteruit rijden bij de tolpoortjes, omdat er een Brit en Belg waren die het T-icoon niet leken te begrijpen. :)
In Frankrijk hebben we overal flink kunnen doorrijden. Alleen bij Antwerpen op de terugweg een vertraging van 15 minuten gehad. Voor de rest geen enkele file of oponthoud.
Thuis uitgerekend dat ik circa € 0,07 per km kwijt ben geweest. Gemiddeld heeft de EX30 tijdens de vakantie 19,4 kWh per 100 km verbruikt. Keurige cijfers in mijn ogen.
Dit geeft veel vertrouwen voor toekomstige autoreizen met deze fijne auto. Op het Tesla netwerk kun je vertrouwen en ik ben blij dat ik geen granny lader heb aangeschaft. Voor dat geld heb ik nu zo’n beetje mijn auto kunnen laden. :)
Update 1.4.2
Deze update heb ik bij de dealer laten installeren. Apple CarPlay is nu aanwezig. Verder nog niet heel uitgebreid kunnen testen, maar de verkeersbordherkenning en het radio issue zijn verbeterd. Voor Betrouwbaarheid daarom ook een ster erbij.
Auto ingeruild
- 32.000 km
De stoelen in de EX30 zijn voor mij helaas onvoldoende comfortabel geweest om er nog een lange autovakantie mee te willen rijden.
Met de auto verder niets mis en deze rijdt voor ritten tot ongeveer een uur prima. Daarna mis je beenverlengers en een goede lendensteun.
Aangezien er voor de zomer een derde autovakantie voor de deur staat, heb ik na ongeveer 32.000 km besloten om de mooie EX30 in te ruilen voor een Polestar 2.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo EX30
Had je deze auto's al gezien?

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus 69 kWh | **Challenge** | Adaptieve Cruise Control | Google Maps | Standkachel | Extra Getint Glas | Pine interieur | 19'' Lichtmetalen Velgen | Apple Carplay
- 2025
- 4.721 km

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus 69 kWh | Adaptive cruise control | Harman/Kardon audio | Camera | All-Season banden | Getint Glas | Zwarte Logo's | Dode Hoek Detectie |
- 2024
- 13.758 km

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus 69 kWh | Adaptive Cruise & Pilot Assist | Google Services | Standkachel | Verwarmbare Voorstoelen & Stuurwiel | 19'' Lichtmetalen Velgen | Apple Carplay | Park Assist & Camera |
- 2025
- 5.135 km