Volvo EX30 Single Motor Extended Range Core (2024) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | EX30 Single Motor Extended Range Core |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 2.545 km |
Nieuwe auto met een nieuw concept
- 2.545 km
Deze veertiger komt van een Opel Grandland en rijd sindskort dus een hyper moderne met nieuw concept overgoten Volvo (made in China).
Aanvankelijk ben ik niet zo'n reviewtijger, maar maak voor deze gelegenheid een uitzondering. De EX30 vind ik een geslaagd design hebben en komt solide en hoogwaardiger over dan de vorige autos die ik gereden heb (grandland, ibiza, senic). De auto voldoet prima zolang ik maar niet op vakantie met de caravan moet.... Mijn insteek van deze review is even kort de nadelen van de auto te communiceren. Want een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Bediening is vrijwel alleen mogelijk met het grote aanraakscherm wat minder prettig werkt; 'Even snel ' de spiegels verstellen, mislamp aanzetten, cruisecontrol instelling wijzigen, zit er helaas niet in.
Software bugs en design flaws
Bugs en design keuzes... Ik ben de tel kwijt, maar ga een poging doen het eea op te sommen.
A: Adaptieve cruisecontrol1 kan alleen adaptief werken, lijkt mooi, werkt verschrikkelijk, auto denk regelmatig dat we een aanrijding krijgen en gaat dan opeens remmen/vertragen, wat passagiers en achterliggers doet schrikken. Doe mij maar gewone cruise control! Moet met een s/w update toch mogelijk zijn!
B: adaptieve cruisecontrol2 'tijd naar voorgangerinstelling'. Gaat elke rit op een reset, waardoor je deze instelling steeds moet wijzigen. En wijzigen wil je hem zeker anders houdt de auto wel erg veel afstand tot de voorganger, maar ook de wijziging tijdens het rijden wordt niet altijd vastgehouden. De aanhouder wint, totdat je denkt, he? houdt dat kreng nu weer meer afstand?? Duidelijk een bug!
C: sleutelkaart, waarom een kaart ter grote van een bankpas? Waar houd ik die? Niet bij je smartphone in het hoesje, want betaalpassen interfereert met de sleutelkaart waardoor de sleutelkaart niet werkt. De auto ziet de sleutel trouwens traag (duurt 1,5 sec voordat de auto ontgrendeld wordt, is gewoon irritant te lang). Om auto te 'starten' dient de sleutelkaart in een houdertje gezet te worden in het interieur van de Volvo. Helaas voldoet dit houdertje niet waardoor de kaart verplaatst het rijden en de auto de kaart vervolgens niet herkent...
D: Radiozender wordt niet vastgehouden, gaat zelf naar een andere zender, en weer terug naar de gekozen zender. Geen idee waarom, verbinding lijtk prima te zijn.
E: Samenwerking met spotify legt je beperkingen op met functionaliteit was niet in mijn vorige auto. Verbinden met bluetooth betekent dat de 'hey google' functie van de telefoon niet meer werkt, was niet in mijn vorige auto.
F: Rijhulpsysteem snelheidshulp, kreng denk dat ie op de A9 90km/u mag, 35km lang een piepje dat je te hard rijdt.... Kan uitgezet worden, maar wordt bij uitstappen al gereset.
G: Rijhulpsysteem lane assist, icm adaptieve CC denk ik de rede dat de auto steeds aanrijdingen verwacht. Ook de strepen op de weg worden niet altijd goed geïnterpreteerd met raar/onveilig gedrag als gevolg. Kan uitgezet worden, reset zichtzelf helaas bij uitstappen cq opnieuw starten.
H: Rijhulpsysteem 'bestuurder alert', welke chinees heeft dit bedacht? Een camera op het hoofd van de bestuurder gericht en piepjes geven als deze richting de dodehoek kijkt.... Kan uitgezet worden, reset zichtzelf helaas bij uitstappen cq opnieuw starten.
I: Audiosysteem gaat uit zichzelf harder, lijkt bij elke bron te zijn, en niet snelheid gelinkt, dus ik heb geen idee wat hier nu weer mis is.....
J: SOS/Hulp knop in dak werken niet
K: Verbinding app en auto traag en onstabiel
L: Cruise control gebruikte in erg vaak in de vorige auto, deze auto kan er niets van! Het inschakelen lukt vaak niet, kan niet uitvinden wat hier de rede van is, ik vermoed een BUG.
M: Knopje op stuur met stuur icoontje, functie mij onbekend... vult u aan!
N: gevaarlijk: de auto reageert anders bij riem los. One Pedal drive en de automatische handrem bij nadrukkelijk rem indrukken, wordt gedeactiveerd, auto rolt dan opeens naar voren!
O: Voor elk wissewasje een piepje, word er gek van! Houd stuur vast 'PIEP'. Dat doe ik! En ga zo maar door.
P: Wegrijden zonder riemvast geeft extra blokkade, waardoor je de versnelling minimaal 1x extra moet activeren. (Ik moet regelmatig 10meter rijden, uitstappen, instappen en verder rijden. Dit is met deze auto, door alle opgelegde veiligheidsprocessen, een hel.)
Mijn verwachtig is dat de lijst nog wel langer wordt.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo EX30
Had je deze auto's al gezien?

Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra 69 kWh WORDT VERWACHT - Adaptieve Cruise Control - Panoramadak - Verwarmbare voorstoelen & stuurwiel - 360º Camera - Harman/Kardon audio - Elektrisch bedienbare voorstoelen - Parkeersensoren voor & achter
- 2024
- 20.000 km

Volvo EX30 TWIN MOTOR PERFORMANCE ULTRA PANORAMADAK CAMERA ACC BLIS
- 2024
- 18.368 km

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra 69 kWh nu met € 5000,- korting
- 2025
- 25 km