AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Core (2024) #3

autoreview

Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30

Signalement

UitvoeringEX30 Single Motor Extended Range Core
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst19.500 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Snel en comfortabel

  • 2.500 km

De EX30 is mijn eerste elektrische auto. Getwijfeld of de XC40 toch beter zou zijn, maar toch gekozen voor het kleinere krachtigere broertje. Krachtig is ie!! Als enige optie bovenop de Core Extended Range is een trekhaak toegevoegd. Met de nieuwe type goedkeuring staat er netjes 1600 kg op het kentekenbewijs. Prima voor een caravan en aanhanger. Niet dat ik dagelijks een trekhaak nodig heb, maar wekelijks wordt de trekhaak toch wel gebruikt, al is het maar voor een fietsendrager.

Comfort biedt de Core uitvoering meer dan genoeg. De niet automatisch dimmende spiegels wat mijn vorige auto wel had mis ik niet. Het rijden is echt een genot. Nu heb ik de auto direct met versie 1.4 gekregen en heb genoeg gelezen over problemen met de voorgaande versies, hierover later meer. De EX30 ligt goed op de weg en zoals in de titel staat......wat is de auto belachelijk snel, en die snelheid went erg snel. De one-pedel-drive is minder agressief als die van de XC40, dat is comfortabeler vind ik, maar je moet wel eerder met je voet van het pedaal, of juist niet om het beter te doseren, dat is nog wel wennen. Stoelen zitten heerlijk en doordat de neus snel naar beneden loopt is door de toch iets hogere zit, alles goed te overzien. Het scherm in het midden is perfect en vanuit de ooghoek snel af te lezen. Heb inmiddels ook een carkit (beugel om het scherm van Brodit) en dat maakt het comfortabeler voor mij dan je telefoon onderin ergens neer te leggen. De auto stuurt erg licht, ook op de stevigere stand, wat het comfort ten goede komt maar had persoonlijk voor mij nog wel iets steviger gemogen. Het klimaat is goed te regelen in de auto, ook op afstand om alvast voor te koelen is in deze warmere juli maand wel erg luxe. De frunk is perfect voor de laadkabel en kost mij geen moeite om die erin te krijgen. Ja het is even puzzelen maar als de kabel zijn weg gevonden heeft, is deze er makkelijk in op te ruimen. Beter dan achterin en ik heb de luxe dat ik thuis met een vaste kabel kan laden, dus de losse kabel is alleen voor onderweg.

Prestaties zijn dik voor elkaar. Motor heeft eigenlijk voor dit type auto veel te veel vermogen, maar ik vind dat persoonlijk geen probleem. Ook de prestaties van de accu en bereik is volgens het boekje. Lees dat veel gebruikers hierover klagen maar merk ook op dat dit vaak gebruikers zijn van de duurdere uitvoeringen zoals de Plus of Ultra. Ik vermoed dat Volvo hier met het bereik niet helemaal rekening heeft gehouden met het feit 19" en 20" velgen toch meer invloed hebben op het bereik. Tesla vermeldt dit wel netjes, kies je daar 20" in plaats van de standaard velg, dan meldt Tesla bij de Model Y bijvoorbeeld, netjes dat het bereik van 455 km naar 430 km gaat. Die afname zie ook ook terug bij gebruikers met de Plus of Ultra. Met mijn Core schommelt het bereik tussen de 475 km en 480 km en dat is precies wat het zou moeten zijn op de standaard 18" velgen. Sommigen vinden deze minder mooi, mij boeit het minder en ben blij met een bereik wat klopt wat ik ook doe met mijn rechtervoet.

Betrouwbaarheid is in orde maar zoals ik al noemde kreeg ik de auto met 1.4 en die versie is stabiel. Ja de cruise control is wel eens weg. Dan moet je even naar het menu en switchen naar snelheidsbegrenzer en weer terug en dan doet ie het weer. Af en toe merk ik dat het volume van de radio een eigen mening heeft maar zit niet aan remmen vast, eerder aan de toenemende snelheid. De knoppen op het stuur werken voor mij prima. Ook daar is veel over te lezen maar ik ervaar niet wat hier allemaal van online staat. Daarnaast is bijna alles via "hé Google" te regelen. Over het algemeen is de auto betrouwbaar alleen hoop ik met velen dat er nog wel verbetering doorgevoerd worden. De verkeersborden herkenning en snelheden die gereden mogen worden kloppen bijna nergens, terwijl Google maps op mijn telefoon dit wel op veel meer plekken goed weergeeft. Dit is dan, als ik toch een ergernis moet noemen voor mij nummer één. Ook al zet ik met de sneltoets op het stuur de waarschuwingen wel direct uit.

Kosten zijn nog lastig te benoemen. De auto is voor mij in de lease en de bijtelling is prima voor privé gebruik. Volgend jaar komen daar een paar tientjes per maand bij omdat dat de wegenbelasting naar 25% gaat voor elektrische auto's. Kosten voor privé laden en ook op diverse openbare plekken is ruim onder de € 0,40 per KWh te laden. Dan kan je van 20% naar 90% vlot onder de € 20,- laden en is prima en netjes.

Ervaar de auto als erg comfortabel en betrouwbaar en kan ik het geluk hebben dat mijn EX30 een vrijdagmiddag auto is en geen maandagochtend variant?

Stabiel en comfortabel

  • 19.500 km

Inmiddels 7 maanden verder en de kilometerstand richting de 20.000 km.

In de tussentijd van 1.4 naar 1.5 geüpdatet en moet zeggen dat de auto erg betrouwbaar en stabiel aanvoeld. De hogere zit in de auto bevalt mij beter dan ik had verwacht. Was meer een onderuit hanger.

Nu we in kouder weer zitten en ook wel weken gehad hebben met best wat wind, merk je dat het vierkante bommetje meer verbruikt. Toch ben ik erg tevreden over het verbruik en de gehaalde afstanden. Met snelwegen erbij is de 475 km eerder 350 km, maar goed het laden gaat super aan zowel de snellader als aan de 11 Kw paal. Het ‘‘s ochtends automatisch verwarmen van de auto doet mij goed maar zie dan ook dat de batterij mee voorverwarmd wordt. Dan zie ik ook geen * icoontje bij de batterij, dat is echt handig om te zien met versie 1.5. Daarnaast is nu ook de accu conditie te zien. Met toch af en toe naar 100% laden omdat er dan lange afstanden gepland zijn is de conditie netjes 99,5%.

Het is een practise en fijne auto voor dagelijkse ritten. Ben nog steeds tevreden met de keuze al zie ik wel dat de concurrentie niet stil blijft zitten en er inmiddels veel alternatieven zijn. Echter voor net 40k een auto die 1600 kg mag trekken, blijft het wel een unieke combinatie.

Wat als minpunt wel benoemd kan worden is dat de camera en eigenlijk de hele achterkant van de auto snel extreem vies wordt door het huidige weer. Dat heeft met de positie van de achterwielen van doen, maar vraag aandacht bij vertrek. Je ziet 9 van de 10 keer niets door de camera en daar ben je wel aan gewend geraakt om daarop te vertrouwen bij achteruitrijden.

Op naar de volgende 20.000 km!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo EX30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren