Volvo C40 Recharge Twin Ultimate (2022) #2

autoreview

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate (2022)

Signalement

UitvoeringC40 Recharge Twin Ultimate
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf13.000 km
KM-stand laatst55.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijk!

  • 55.000 km

Wat fijn om deze Volvo te rijden! Een genot om te zien, te rijden en in te zitten! Deze auto is er als vervanging gekomen van mijn Seat Altea XL. Die auto was van zichzelf een heerlijke auto, maar een werd een bodemloze put door de 1.8 tfsi motor (gereviseerd), en de DSG7 die uiteindelijk in z'n geheel vervangen is.
Maar goed, nu verder over de C40. Ik heb deze als een demo auto gekocht van de Volvo dealer. Aangezien er toen een nieuw upgrade zou komen MY24 werden de M23 modellen massaal aangeboden. Ik kon dus goed zoeken naar de exacte versie die ik wilde hebben.
En dat werd dus de C40 met een twin motor, de Ultra uitvoering en in de kleur Thunder Grey (grijsblauw) en de 20" velgen.
We hebben de auto dus helemaal naar onze wens kunnen kiezen. En omdat het een demo auto was stond ie een week later klaar om mee te nemen.

Wat is er fijn aan? Ten eerste de acceleratie, die is echt verslavend. 4-wiel aandrijving en 660 Nm! Dat trekt lekker weg bij het stoplicht. Maar in de praktijk gebruik ik dat vrijwel nooit. En zeker niet volledig. Je bent namelijk 9 vd 10 keer toch veel sneller weg dan wie er ook naast je staat en ik hou het ook graag veilig en netjes. Maar het is superfijn om de auto altijd te kunnen plaatsen waar je dat wilt.
De stoelen en de hoge zit en overall zitpositie zijn ook gewoon fijn. De stoelen zijn prima in te stellen en geven ook een fijne zijdelingse steun. Ook het uittrekbare deel van de zitting is heel fijn.
Ook het Google Android systeem werkt heel goed en fijn (afgezien van mijn opmerking verderop). De samenwerking met Google Maps vind ik perfect en het geeft tegenwoordig ook alle oplaadpunten weer en zelfs hoeveel er daarvan vrij zijn. Dus als je ergens rijdt en je komt bij de bestemming in de buurt dan weet je dat je niet voor niks naar dat oplaadpunt rijdt. Overigens gebruik ik zelf zelden openbare oplaadpunten. Ik laad de auto thuis op en als ik wat verder moet, dan gebruik ik de snelladers (vaak Tesla ivm laagste kosten en goede snelheid en beschikbaarheid).
Verder zit de auto goed en degelijk in elkaar. Dat vond ik al, maar ik kan het nu nog meer waarderen nu ik zakelijk een Tesla heb. Die kunnen nog wat leren van Volvo. Heel fijn dat het dashboard goed in elkaar zit, geen enkel kraakje en alles voelt stevig en degelijk aan. Ook de afwerking van de deuren en alles is duurzaam en meer over nagedacht. Bijvoorbeeld dat de camera-unit op de voorruit een eigen verwarmingsspiraal heeft, zodat die altijd goed zicht hebben. Dat getuigt van ervaring! En de adaptieve cruisecontrol en de lane-keeping die werken veel beter dan bij de Tesla. De Volvo heeft namelijk geen last van het zgn. ghost-breaking. En de lane-keeping blijft tenminste actief als je van baan wisselt en zelfs als je zelf een keer ingrijpt omdat je bv. over een schuine lijn rijdt (bv. afrit i.c.m. een spitsstrook).
De Volvo is daarmee een relaxte reisgezel. Ik ben er met het gezin ook al mee naar Zweden geweest. Super relaxed en heel fijn!! Een aanrader!

Wat zou er beter kunnen?
Het centrale systeem heeft wel regelmatig nukken waardoor het systeem wat functionaliteit mist zoals het geluid (geen radio , maar ook niet het geluid van de richtingaanwijzers... ) en moet daarom vrijwel wekelijks even opnieuw opgestart worden. Dat duurt 2 minuten en dan doet alles het weer.
En het verbruik is nog vrij hoog omdat het een ouder model is. Het gemiddelde verbruik ligt net boven de 20 kWh/100 km. De daadwerkelijke actieradius (90 naar 10% accu) is daarmee ca 350 km, afhankelijk van het weer. Voor ons is dit echter ruim voldoende. De auto wordt altijd thuis opgeladen en blijft keurig tussen de 30 en de 90%. Ik plan van te voren wanneer de auto opgeladen moet worden. Ik doe dat ook omdat ik een dynamisch energiecontract heb en de prijzen overdag en in het weekend vaak aanzienlijk lager zijn. Bijkomend voordeel is dat de stroom dan vaak ook duurzamer opgewekt is.

Kortom, afgezien van het centrale scherm, heb ik eigenlijk geen enkele op- of aanmerking op deze auto. Een superauto!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum