Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Intro Edition (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C40 Recharge Twin Pure Electric Intro Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 6.500 km |
KM-stand laatst | 252.000 km |
Mijn eerste week elektrisch
- 7.125 km
Mijn allereerste elektrische auto. Als echte petrolhead in een elektrische auto gaan rijden is een grote stap. Mijn ervaring met elektrische auto's is eigenlijk nihil te noemen. Na een aantal proefritten in diverse merken zijn we uiteindelijk weer op Volvo uitgekomen. Misschien ook wel omdat het vertrouwd aanvoelt. Vorige auto was een C30, en daarvoor hebben we een XC70, een V70 en een tweetal 945's gehad. Dus ergens zit er wel een voorliefde voor Volvo. Uiteraard ook wel in andere merken gereden, hoofdzakelijk Peugeot's.
Maar terug naar de rijervaring in de eerste week. Voor mijn werk als zzp'er ben ik dagelijks te vinden in Amsterdam en/of Leiden. Dat is vanaf het noorden, hou het maar op omgeving Assen, een aardige rit. Dit is mij de eerste week niet tegen gevallen. Om te beginnen met de stoelen, deze zijn wat mij betreft de overtreffende trap van de altijd al comfortabele Volvo stoelen. Goed verstelbaar en in ons geval met geheugen. De adaptieve cruise control met lane-assist bevalt erg goed. Wel even wennen dat de auto meestuurt maar na een aantal km went het al snel. De one-pedal drive is serieus fantastisch. Ook hier in het begin even wennen, maar ik zou nu al niet anders meer willen. De kofferbak is voor mij een verademing, maar ja de vorige (C30) was dan ook serieus klein te noemen. Eén kanttekening is voor de verlichting, op het moment dat groot licht gebruikt wordt en er langs de weg borden staan, is het licht zo fel dat je jezelf dus verblind. Eerste indruk is dus erg goed. Al met al vind ik het zelf een erg geslaagd model. Binnenkort meer over deze hele fijne auto.
18 maanden verder
- 130.000 km
Daar zijn we weer, inmiddels rijd ik alweer 1.5 jaar in deze electrische Volvo. We zijn er mee naar Duitsland, Frankrijk, België, Luxemburg, Engeland en Schotland geweest. En o wat blijft het een heerlijke auto om in te rijden. De teller staat inmiddels alweer op 130000 en het enige wat nu echt vervangen moest worden waren de eerste set banden (bij 116000). Dat vond ik persoonlijk een respectabele in stand. Wat ook een leuke optie is, is het op linksrijdend verkeer kunnen zetten van de koplampen en het op mijlen/uur zetten van de snelheidsmeter. Het verbruik in de winter is wat aan de hogere kant maar ach, het valt mij wel mee. De actie radius is tot nu toe niet echt hard afgenomen ten opzichte van toen we haar ophaalden. En dat terwijl ik vaak tot 100% oplaadt, alleen dan meestal ook direct weer ga rijden. Qua comfort blijft het een zeer fijne auto, wel heb ik op een paar plekjes een rammeltje ontdekt, maar dat mag de pret niet drukken. Kofferbak voldeed ook voor een 2 weken vakantie met 2 pubers. Zijn er dan geen negatieve zaken..........tsja, het alom bekende zicht naar achter is niet best, maar went ook wel weer. En met een bepaalde wind van linksvoor hoor je het geruis redelijk goed......al met al, ik ben er blij mee en het blijft ook na 1,5 jaar een mooie auto.
Bijna 1,5 ton op de teller...
- 148.500 km
En inmiddels staat de teller bijna op 1,5 ton. Vorige week weer voor een beurt geweest. Dat stelt dus eigenlijk ook niks meer voor. De auto wordt wel volledig gecontroleerd maar echt onderhoud zoals men dat bij brandstofauto's heeft is niet aan de orde. Wel het interieurfilter vervangen, ruitensproeier netjes gevuld en een software update. Remmen gecontroleerd. Deze slijten ook bijna niet i.v.m. one pedal drive (vind het persoonlijk fantastisch). Al met al was ik met een half uurtje weer buiten en viel de financiële schade reuze mee.....het wordt misschien wat saai maar wat een heerlijke auto. ....voor wat betreft laden en verbruik, ik zit op een gemiddeld 19 kWh/100km en ben daar erg tevreden over. Er zijn inmiddels autos die sneller kunnen laden maar ik vind het met een max van 150 kWh erg respectabel.......tot over 30000 dan komt er weer een lofzang aan de C40....ehh bedoel review.
En weer een beurtje verder.....1,8 ton
- 187.500 km
Tsja, daar gaan we weer. De Volvo voor de vakantie nog even voor een beurt. Dat was bij 179500. En het is wat saai maar dit was dus eigenlijk gewoon weer een keuring en volgens het boekje ook maar de remolie vervangen. Over de kosten hoef je helemaal niet na te denken, dus met een goed gevoel aan de vakantie begonnen. Dit keer weer eens naar frankrijk. Wat een verschil met 2 jaar terug. Het laadnetwerk in Frankrijk is aanzienlijk verbeterd. Langs de autoroute ook Fastned, en ook bij deze Fastned wordt de auto herkend, dus geen gedoe met pasjes of qr codes die weigeren. Inmiddels al een paar weken terug en het is een beetje saai maar naar alle tevredenheid. Is er dan niks negatiefs te bedenken of te melden.........pffffff, dan val ik terug op het iets wat slechte zicht naar achteren, al went dat heel erg....of af en toe een kraakje of rammeltjes in het interieur. Al zou dat ook los liggende spullen kunnen zijn. En ik vind het touchscreen snel vol met vingervlekken zitten......
Op naar de 2 ton....
Volgende beurt
- 224.000 km
En weer een berichtje, inmiddels is het alweer een tijdje terug maar de 210000 kilometer beurt is reeds gedaan. En inmiddels ook weer nieuwe banden, deze set rond de 100K mee gereden. Wel één echte reparatie gehad, de stelmotor van de verwarming heeft het begeven en dan is het in deze periode van het jaar niet heel prettig rijden. En ik heb het vermoeden dat er een parkeersensor stuk is. Dit wil ik volgende week uit laten lezen.
Voor de rest heel weinig te melden, persoonlijk blijf ik het een heerlijke auto vinden en ook een mooie auto om te zien. Op naar de 240000.
2,5 ton en doorrrrr
- 252.000 km
Bij 240000 weer een beurt laten doen, dit keer weer met remolie wissel en nieuwe wisserbladen erop laten zetten, dus duurde het iets langer. Verder alles laten controleren, nog niks te vinden alles nog prima in orde. Het vermoeden dat er een parkeersensor kapot was in de vorige post klopte inderdaad en deze is vervangen. voor de rest een beetje saai, sorry. De C40 rijdt nogsteeds heerlijk en doet wat ie moet doen. Inmiddels aangemeld bij het Volvo High Mileage Registre (mag vanaf 150000 miles), het is de eerste C40 in hun lijst. Volvo rijders (en vele anderen) weten dat er nu dus een blauwe stikker op zit. Dus op naar de 3 ton dan maar denk ik........
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo C40 Single Motor Plus 69 kWh | Panoramadak | Stuur/stoelverwarming | Camera | Adaptive Cruise
- 2022
- 90.233 km

Volvo C40 RECHARGE 408 PK TWIN INTRO EDITION 78 KWH + WEGKL. TREKHAAK | 360 CAMERA | PANORAMA | HK | CARPLAY | ADAP. CRUISE
- 2022
- 96.923 km

Volvo C40 Twin Intro Edition 408pk/78kWh AWD | Trekhaak | Getint glas
- 2022
- 137.987 km