Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Intro Edition (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C40 Recharge Twin Pure Electric Intro Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 19 km |
KM-stand laatst | 1.600 km |
Bijna perfect
- 1.600 km
Ik rij nu 2 weken in de Volvo C40 en rij hier alleen zakelijk in. Privé rijden we in een Volvo XC40 (T2 Momentum Business Pro).
Hiervoor heb ik al elektrisch gereden in een Jaguar I-Pace en Polestar 2. Voor de nieuwe C40 reed ik zakelijk tijdelijk in een XC40 (voorloopauto).
De C40 klopt bijna helemaal: zitcomfort stoelen, veercomfort, rijgeluiden, bediening (ingebouwde Google), rijbeleving, binnenruimte versus buitenafmetingen (niet te groot) en ga zo maar door. Persoonlijk vind ik het een hele mooie auto van buiten en het interieur is ook erg fraai en goed afgewerkt. Het zicht naar achteren valt mij mee, ondanks de negatieve berichten hierover in de pers. Dit terwijl ik 1,90 m lang ben.
Het verbruik valt bij de huidige temperaturen (-2 tot +4 graden) zeker niet tegen. Ik rij 3 dagen per week, zo'n kleine 260 km per dag, waarvan 230 km op de snelweg. Ik hou me aan alle maximum snelheden + 5 km. Het gemiddelde verbruik vanaf het begin staat nu op 21,8 kWh per 100 km. Het werkelijke bereik bij een volle lading komt uit op ongeveer 340 km. Ik zie dat het verbruik bij dezelfde temperaturen dagelijks telkens iets omlaag gaat. Mijn inschatting is dat bij hogere temperaturen (vanaf 15 graden) het bereik op ongeveer 400 km uitkomt.
Kortom, ik ben bijna helemaal blij met mijn Volvo C40, behalve 2 dingen:
Ten eerste: het geluid van de Harman Kardon installatie valt zwaar tegen. Het kinkt (veel) slechter dan het audio systeem in mijn vorige auto's en ook het standaard Performance Audio systeem van onze Volvo XC40 T2 vind ik in een aantal opzichten beter klinken. Zelfs met de basregelaar op de minimum stand dreunt resp. bonkt het systeem te erg. Mogelijk zitten enkele drivers in een holle ruimte. Bovendien klinkt het geluid erg ver weg resp. afstandelijk (vooral de middentonen). Wat je ook probeert met de geluidsinstellingen, veel beter krijg je het niet.
De oplossing: volgens mij is het een kwestie van een verbeterde tuning door Volvo, welke daarna middels een SW-update beschikbaar komt.
Ten tweede: Volvo heeft de afgelopen maanden de bediening van de Pilot Assist gewijzigd: de bediening (het in en uitschakelen) is verhuisd van links op het stuur naar de middendisplay! Volvo is hiermee helemaal doorgeslagen! Adaptive Cruise Control en Pilot Assist (stuurhulp) zijn hulpsystemen die je tijdens het rijden een aantal keren activeert en deactiveert is mijn ervaring (bijv. bij scherpe bochten, ontbrekende belijning, filerijden, mistflarden, etc,). Deze functies moet je daarom op het stuur kunnen bedienen en niet in 4 stappen via een menu!
In de Polestar 2, onze privé XC40 en ook de voorloop XC40 werkt het wel op de manier zoals het zou moeten werken; bediening op het stuur. De stuurhulp kun je los van de Adaptive Cruise Control met de knoppen links op het stuur activeren (pijltje naar rechts) of deactiveren (pijltje naar links). Afhankelijk van de rijsituatie schakel je de ene keer alleen de Pilot Assist uit en de andere keer beide tegelijkertijd (Adaptive Cruise Control en stuurhulp) met de knop in het midden (tussen de pijltjes). Dit werkt zeer intuïtief.
Zonder aankondiging heeft Volvo dit dus veranderd. Nu moet ik voor het in- of uitschakelen van de stuurhulp dus telkens het menu bedienen op de middendisplay (totaal 4 stappen). Dit is echt te belachelijk voor woorden, voor een merk dat veiligheid hoog in het vaandel heeft staan!
Ik heb gegrepen dat er over dit onderwerp al veel meer klachten zijn binnengekomen.
De oplossing: een SW-update waarbij de bediening teruggezet wordt naar hoe het tot enkele maanden geleden was.
Nog een (positieve) opmerking. Het is prima dat het in- of uitschakelen van het regeneratieve remmen wel via het menu resp de middendisplay moet worden ingesteld. Dit is een éénmalige keuze is mijn ervaring. Als je eenmaal aan het regeneratieve remmen gewend bent, dan wil je niet anders meer. Telkens de remkarakteristiek veranderen zou ook niet verstandig zijn en komt de veiligheid niet ten goede. Bovendien wordt het Volvo systeem in de C40 (en XC40) als een van de beste gezien in de markt.
Samengevat. Ik ben tevreden met mijn Volvo C40, maar ik hoop dat Volvo luistert naar zijn klanten en de 2 bovengenoemde kritiekpunten (geluid Harman Kardon en bediening Pilot Assist/ stuurhulp) snel oplost!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo C40 Single Motor Plus 69 kWh | Panoramadak | Stuur/stoelverwarming | Camera | Adaptive Cruise
- 2022
- 90.233 km

Volvo C40 RECHARGE 408 PK TWIN INTRO EDITION 78 KWH + WEGKL. TREKHAAK | 360 CAMERA | PANORAMA | HK | CARPLAY | ADAP. CRUISE
- 2022
- 96.923 km

Volvo C40 Twin Intro Edition 408pk/78kWh AWD | Trekhaak | Getint glas
- 2022
- 137.987 km