Volvo C30 1.6D Momentum (2007)

autoreview

Volvo C30
Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30Volvo C30

Signalement

UitvoeringC30 1.6D Momentum
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf61.500 km
KM-stand laatst67.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 67.000 km

Sinds vorige week heb ik mijn nieuwe poolauto (lease). Een Volvo C30. Dat was het leukste in het lijstje (veel Scenic, Passat Variant en dat soort -vooral praktische- auto's).

Een C30 had ik niet echt op mijn verlanglijstje staan, dat was de MiTo 1.6 JTD Sport, ware het niet dat eerst de pool opgereden moest worden. Ik ken zwaardere straffen. Na 4 jaar een betrekkelijk saaie Astra GTC te hebben gereden is een C30 echt een verademing. In elk detail voel je dat dit een beter gebouwde auto is, met als mikpunt het geven van een premium gevoel. Naar mijn mening is Volvo daar goed in geslaagd. Mag ook wel, voor een kleine 34 mille onderaan de streep.

Binnen en buitenkant:
“Mijn” C30 is 2,5 jaar oud en had 61500 op de klok toen ik de sleutels in ontvangst nam. Van de eerste serie dus. Een Momentum uitvoering met 1.6D motor. Opties: rokerspakket, Bodykit (destijds het Sport Intropakket), High Performance Audio en metallic lak. Een goed uitgeruste auto dus, zonder dat het weldadig overkomt: het interieur is zo strak gegroepeerd van opzet dat het niet aanvoelt als een auto met rijke uitrusting. Buitengewoon fijne stoelen, waarvan de bekleding (T-Tec) erg slijtagegevoelig is en een heerlijk lage zitpositie mogelijk.

De vorige berijder heeft in mijn optiek bij het samenstellen van deze C30 een aantal missers begaan..... A. de kleur: barenz blue metallic (het meest fletse blauw dat te vinden is). B. kleur bodykit: contrasterend titanium grey pearl en C. verkeerde velgen: 16" Caliga. Het geeft de auto een wat slecht gebalanceerd uiterlijk: two tone en te kleine wielen….een beetje 1988 als je het mij vraagt.

17" Mestra of Spartacus velgen waren (en zijn) maar 250 euro extra en smoelen beter bij een C30 met bodykit. En die bodykit had het mooiste geweest in de carrosseriekleur (ondanks het fletse blauw). Maar goed, over smaak valt niet te twisten.
Techniek en wegligging:
Echte (rij)ervaring moet ik natuurlijk nog opdoen, maar een paar zaken valt op. De C30 is een reisauto met comfortabele wegligging. Ik kan niet wachten om er langer mee op pad te gaan dan een uurtje of wat. De 1.6D heeft een mooie koppelkromme, en is gekoppeld aan een zalig schakelende versnellingsbak waarbij ik het zesde verzet eigenlijk helemaal niet mis. Qua weggedrag verregaand neutraal, al reed ik laatst op een natte tramrails en brak de achterkant vrij bruusk uit: met mn GTC nooit wat van gemerkt. Oppassen dus, of het was een toevallige samenkomst van factoren. Ik zou me kunnen voorstellen dat een C30 met 17” of zelfs 18” te stoterig wordt, dus dat kan mogelijk de 16” keuze verklaren. Op basis van wat ik nu heb ervaren zou een 2.0D voor mij niet de meerprijs waard zijn (wel lekker natuurlijk), omdat deze 1.6D gewoon adequaat meekomt. UPDATE ZAL VOLGEN NA MEER KILOMETERS!

Pluspunten:
Motor en bak
Premium karakter
Uitrusting
Stoelen en zitpositie
Wegligging

Minpunten:
Volume en afwerking kofferruimte
Slijtagegevoelige bekleding
Lastig schuifsysteem voorstoelen (hink-stap-sprong over gordel en terugkeer naar geheugenpositie)
Prijs

Een weekje toeren in de C30 doet me beseffen dat een dergelijke Volvo eigenlijk wel wat is voor me! In mijn geval zou het dan de volgende moeten zijn: C30 1.6D Drive Start/Stop Sport (20% bijtelling!!!), zwart of wit, meegespoten bumpers / wielkastverbreders / diffusor, privacy glass, 17” Spartacus velgen, Professional Line (RTI navigatie) en Season Line (o.a. schuifdak). Al met al tikt die versie (fiscaal gezien) de 30 mille aan. Een mooie prijs, voor een mooie auto.

Volvo ingeleverd, ander werk! Het waren 3 fantastische dagen....met de volvo

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.