Volvo 940 GL 2.3i (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 940 GL 2.3i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 421.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De stoomboot. De tank. Blok beton. Zo staat deze auto in mijn omgeving bekend.
Een reputatie om trots op te zijn. Want al deze termen hebben iets gemeen met de auto: onverwoestbaar, betrouwbaar en wars van modegrillen.
Ik heb mijn 940 een aantal jaren geleden gekocht uit pure frustratie. Na een ronduit onbetrouwbare (maar oh zo mooie) Volvo 480 Turbo werd het tijd voor een semi-verstandige keuze. Ik wilde een auto die gewoon niet kapot zou gaan. Eventjes een break van alle garage ellende. Naast betrouwbaar ook een veilige auto, een mooie auto en als het even kon een ruime auto. De 940 heeft het allemaal.
In eerste instantie schrok de enorme kilometerstand me af. Maar na wat rondkijken leerde ik dat een paar ton meer op de teller geen enkel probleem mocht zijn, en heb ik deze auto aangeschaft. Een beslissing waar ik geen spijt van heb gehad.
Rijden doet de auto rustig maar comfortabel. Het is een reisauto waar je na vele uren onstpannen uitstapt. Veel bekeuringen hoef je niet te verwachten, want erg vlot gaat het allemaal niet. Hij kan goed mee met het verkeer hoor, maar verwacht geen stoplichtsprintjes te winnen. Maar de auto is zodanig ingesteld op comfort dat je dat ook niet mist. In mijn geval rij ik op LPG, de ouderwetsche versie, dus verlies in snelheid, hoger verbruik (1:7 terwijl ik zeer veel snelweg rijdt) en torenhoge wegenbelasting neem ik voor lief. Hij is het waard. En het mooie is: afschrijven doet ’ie niet meer! Dat maakt het financieel plaatje net weer aantrekkelijker.
Als trekauto is deze wagen ook zeer geschikt. Of er nu een aanhanger van 600 of 2000 kilo achter hangt, het is allemaal geen probleem. Je komt comfortabel op je bestemming aan.
Om de 500K te vieren, heb ik de auto door de plaatselijke garage laten ’verwennen’. Nieuwe koplampglazen, witte knipperlichten voor en achter (origineel vanaf 1995 geloof ik), wat knopjes in het dashboard vervangen die prima waren maar toch vernieuwd toch mooier en een grote grote beurt. Was niet nodig, maar had ’ie verdiend en is estethisch veel beter.
PROBLEMEN
Hoe goed een auto ook is, met dit soort kilometerstanden zijn er problemen te verwachten. Tot op heden valt het me veel mee.
In den beginne waren er problemen met het lopen op gas; een nieuwe verstuiver (garantie) heeft dat opgelost. Op den duur is een cilindertje van de koppeling versleten. Bij 475K is er een ruilcilinderkop ingekomen. Onlangs de uitlaat vervangen. Af en toe wil er nog wel eens een pakkingkje vervangen moeten worden. Verder gewoon elke 15K kilometers een beurtje en kleppenstellen en de auto gaat en gaat en gaat.
Ik heb in zes jaar driemaal stilgestaan. Twee keer een backfire (maar ja, als je de motor onder hoge druk schoonspuit, meteen gaat rijden en gas bij geeft als de motor inhoud kun je zoiets verwachten) en eenmaal met de koppeling.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.