Volvo 940 Estate Polar 2.3 T Sports Edition (1997)

autoreview

Volvo 940 Estate Polar 2.3 T Sports Edition (1997)

Signalement

Uitvoering940 Estate Polar 2.3 T Sports Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf352.336 km
KM-stand laatst363.469 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Deel 1: Aanschaf en eerste ervaring

  • 353.239 km

Twee jaar geleden mijn hobbyauto (25 V6) weer terugverkocht aan de vorige eigenaar. Die specifieke 25 was me wat gaan tegenstaan waardoor ik er geen plezier meer in had en het zonde vond van het geld om die auto in bezit te hebben. Een tweede auto was ook niet nodig, de Clio voldeed namelijk prima met z'n tweeën.

Maar op een gegeven moment werd het toch wel handig om een tweede auto erbij te hebben, o.a. vanwege wisseling van werk. En ik vind het dan wel leuk om die tweede auto dan ook als hobby te kunnen gebruiken. Ik ging op zoek naar iets leuks, maar ook betrouwbaars vanwege minimaal eenmaal per week woon-werkverkeer. Een 940 Estate is het geworden met de 165 pk High Presssure Turbomotor. Bij mijn zoektocht vond ik de 135 pk-versie met Low Pressure Turbo net wat tegenvallen. De hoge kilometerstanden van de te koop staande 940's weerhielden me totaal niet van mijn zoektocht, zeker niet toen ik nog het Klokje Rond van twee 940's met beide 7 ton op de klok terugkeek. Ik heb mijn 940 bij een specialist gekocht, incl. o.a. APK, grote beurt en distributiewissel.

De eerste ervaring is dat het een fijne goedmoedige oude lobbes is. Het voelt allemaal erg degelijk aan met grote stevige knoppen en heerlijke stoelen. Ondanks het vermogen van 165 pk, voelt de 940 niet als een scheurneus en nodigt daar ook niet direct voor uit. Hij rijdt vooral comfortabel en het vermogen merk je echt pas als je flink doortrekt bij het oprijden van de snelweg bijvoorbeeld. De auto schakelt fijn en soepel en stuurt erg direct, maar ook licht. Naar mijn idee iets te licht: op de snelweg vind ik de 940 een beetje nerveus in het stuur, ik heb het gevoel dat ik veel aan het corrigeren ben.

De ruimte is ongelooflijk en al helemaal met de gemakkelijk neer te klappen achterbank met een geheel vlak resultaat. Qua opties zijn cruise control, climate control, open dak, stoelverwarming en een turbodrukmeter aanwezig. De knoppen zijn niet verlicht, dan vind ik nu nog een nadeel, ik kan de knoppen nu nog niet goed op de tast vinden in het donker en als ik ze vind, weet ik nog niet precies waar de knop voor is. Dat vergt dus nog wat gewenning. Het stuur is helaas niet te verstellen, toch wel een nadeel en duidelijk dat dit een auto met 740-historie uit de jaren '80 is.

Deel 2: Verkocht

  • 363.469 km

Wegens een verhuizing en daarmee meer kilometers, de 940 ingeruild op een V70 op LPG.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.