Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Comfort (1996)

autoreview

Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Comfort (1996)

Signalement

Uitvoering850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf297.000 km
KM-stand laatst310.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 307.000 km

Deze Volvo 850 T5 station is nu ruim een anderhalf jaar in gebruik. Hij bevalt prima. De bouwkwaliteit heb ik vergeleken met die van de Ford Scorpio, maar de Volvo zit echt beter en slimmer in elkaar. De auto heeft goede stevige materialen, anti-roest behandeling en is ook redelijk makkelijk zelf te demonteren. Dat was wel nodig omdat deze auto brandschade had, waardoor er overal in de auto bluspoeder zat. Ondertussen heb ik de auto grondig gepoetst, maar de materialen (stoel en vloerbedekking, dashboard en alle andere kunststoffen) waren makkelijk schoon te krijgen.

De auto biedt voorin en achterin genoeg ruimte, beenruimte rechtsvoor zelfs meer dan in Ford Scorpio. Enorme laadbak met goede bevestigingpunten voor rolhoes en hondenrek. Ik geloof dat je er zelfs nog een derde rij stoelen in kunt zetten. Handig!

Ik heb er wel wat geld in moeten steken om ’m goed te krijgen: nieuwe distributieriem en waterpomp (voor mijn eigen gemoedsrust), nieuwe Goodyears voor, nieuwe stoel (makkelijk tweedehands aan te komen bij Rima in Druten GLD), rolhoes en een mattenset.

En dan rijden maar....Deze auto is echt snel (vergeleken met de Jaguar XJS), met voldoende trekkracht. Je hoeft weinig te schakelen. Turbo fluit lekker mee, wat het gevoel van snelheid nog eens versterkt. Heerlijke auto, met goed wegcontact, door laagprofielbanden 205/50 VR16 voel je wel veel oneffenheden in de weg. De nivomatschokdempers achter vind ik niet super omdat ze niet lekker over drempels gaan. Misschien tzt vervangen door normale en dan een klein beetje verlagen. Beide garages waar ik ben geweest vinden de achterkant van de auto zelfs voor Nivomats hoog staan. Het lijkt meer op een XC.
De auto stuurt strak, al is het wel even wennen dat er op sommige momenten zo veel pk’s alleen op de voorwielen worden losgelaten. De TRACS (anti-slip) grijpt zo nu en dan in.

Ook op winterbanden is het weggedrag goed (15 inch 195).

PROBLEMEN

  • 307.000 km

-Medio maart 2007 gekeurd voor APK. Prima auto, maar afgekeurd op niet werkende gordel op de achterbank. Deze zat helemaal vast. Wat blijkt: een stuk afgebroken plastic van de achterbank is in het oprolmechanisme gekomen. Eruit gepeuterd en het werkt weer zoals hoort.
-Rammel in de ophanging aan de voorkant zorgt bij oneffen wegdek voor veel herrie buitn. Tip: ik heb het laten maken en wat blijkt: het is een flinterdun ijzeren plaatje dat tegen een remblok aan zit. Door een prima monteur binnen een half uur verholpen en daarnaast gecontroleerd aan de andere zijde van de auto. De Volvo is nu een stuk stiller.
-airco is afgekoppeld, helaas. Dat zal in de zomer wat minder comfortabel zijn.
-de auto lekt olie. Inmiddels verholpen, blijkt aan carterontluchting te liggen. Inmiddels helemaal droog.
-de imitatie-bougiekabels en verdeler vervangen door originele Volvo materialen.
-gasklephuis laten reinigen, was echt heel erg vet, misschien door slecht carterontluchting.

kleine verbeteringen

  • 310.000 km

De gasveren van de achterklep waren onbetrouwbaar. Zelf vervangen ongeveer een uurtje werk met hulp. Bekleding dak moet ervoor los, evenals kunststof afwerking.
Ook de deurvangers moeten vervangen worden. Is ook redelijk goed zelf te doen. Verwijderen is makkelijk; monteren is mislukt. Toch maar naar de dealer.
Als je rare knakkende geluiden hoort bij het openen of sluiten van de deuren moet je even checken of de deurvangers niet klem zitten. Het staal van de deur kan namelijk beschadigd raken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.