Volvo 460 1.9 Turbo Diesel (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 460 1.9 Turbo Diesel |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 195.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik had (inmiddels auto verkocht) de Nordic uitvoering met extra’s als airco, verwarmbare voorstoelen en - buitenspiegels (elektrisch verstelbaar) en koplampwissers/-sproeiers.
Dit is een heerlijke auto voor met name lange afstanden. De achterbank is goed bruibaar en de bagageruimte ronduit raint. De motor is soepel en smeurig genoeg om in de 4de versnelling bijv. 50 km/uur te rijden. Op de snelweg is hij niet de stilste, mn banden- en motorgeluid dringen duidelijk door. Hierdoor moet je je stem wat verheffen om elkaar duidelijk te verstaan. De auto rijdt op de snelweg het lekkerst bij 3000 tpm (130 km/uur). Hierboven hoef je eigenlijk niet te gaan, want dan is de fut er snel uit. Bij het stoplicht sla je geen slecht figuur met een acceleratie van 0 naar 100km/uur in 11,0 sec. Het gemiddeld verbruik ligt al jaren op de 1 op 17. Oliegebruik is hem vreemd (nog geen liter op de 10.000 km).
Gunstig voor de totale kosten (houderschapsbelasting) is het relatief lage gewicht van de auto, slechts 1037 kg.
Een groot minpunt: de onderhoudskosten. De laatste jaren steeds zo’n 800-1000 euro/jaar, waarschijnlijk mede door het feit dat ik het onderhoud altijd bij de dealer liet verrichten. Echter gezien de leeftijd niet onbegrijpelijk. Tot nu toe geen hele rare zaken defect/kapot geraakt.
PROBLEMEN
- Kwaliteit van het dashboard: zeer veel rammels en kraakjes bij oneffen wegdek.
- Vlak na koop in 2001 brandstoflucht in de auto a.g.v. een kapotte solenoïdklep. Na vervanging g.b.
- Waterlekkage via de achterklep en tankdoprubber waarvoor tot 3 keer toe (dure) reparatie met vervanging rubbers, uiteindelijk succesvol.
- Lekke radiator na 8 jaar wv vervanging.
- De airco heeft het na 1 grote reparatie (á 400 euro) vorig jaar, wederom begeven.
- Recent doorgeroeste achterste uitlaatdemper wv vervanging (nb uitlaat was nog orgineel)
- De elektronica het begint het te begeven in de vorm van kapotte relais (waarschijnlijk gewoon ouderdom).
- Sinds enkele maanden ontstaat er roest op de wielkasten (maar ja, bijna 10 jaar oude auto!)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren