Volvo 460 1.8i (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 460 1.8i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Dikke tranen met tuiten huilde bij de afscheid van mijn net geen 20 jaar oude Renautje 5. Na jaren lang trouwe dienst zonder ook maar één reparatie werd het ondanks een beperkt budget van 2.750 euro toch echt tijd voor een fraaie vervangende tweedehands bolide. Mijn hart ging eerst uit naar zo´n rauwe Lancia Delta van rond 1992 met zijn prachtige uiterlijk en heerlijk rommelige dashboard, maar toen ik per ongeluk mijn toekomstige 460 in de showroom zag staan begon mijn verstand de boventoon te voeren. De hoge onderhoudskosten van zo´n Lancia zou immers een terroristische aanslag op mijn begroting zijn.
En nu, na 10.000 kilometer rondtuffen als Volvist, blijkt dat ik tóch nog over voldoende ratio en grijze massa te beschikken.
Tijdens de eerste rit was al duidelijk dat er geen GTi type in had huisgehouden. Het oubollige imago van deze wagen heeft de brute bestuurder buiten de vier deuren weten te houden met als voordeel dat maar weinig exemplaren volledig afgetrapt zijn. Maar let op! Soms worden de GTi-ers nog in het kleinere broertje van de 460 (de 440) gesignaleerd. Gelukkig kunt u deze mutanten vaak herkennen aan de in een achterbuurt gemonteerde achterklepontsierende spoiler!
De 460 biedt zowel voor als achterin meer dan voldoende beenruimte. Voor het eerst sinds mijn Renaultje 5 hoefde ik niet alvorens het rijden de lotushouding van Buddah te oefenen. De stoelen zijn uiterst comfortabel, maar hadden zijdelings meer steun mogen geven. Leuk aardigheidje is dat de bestuurdersstoel standaard geschikt is voor stoelverwarming mocht je die in willen laten bouwen. Maar goed. Hoe hoog of laag ik de bestuurdersstoel ook instel, het zicht op het dashboard blijft prima. De hoge massieve console van strak Zweeds design en het uitzicht op de lange motorkap geeft je het aangename gevoel in een cockpit te zitten en draagt daarmee voor mij bij aan het rijplezier.
Mijn 460 is voorzien van een duurzame 1.8 liter (90pk) lage toerenmotor die lekker op het gas reageert en waarmee het uiterst comfortabel rijden is. Comfortabeler zelfs dan menig nieuwe auto waar ik in heb mogen rijden. Hij is redelijk stil, hoewel boven de de 120 km/u windgeruis duidelijk hoorbaar is. Echt storend op de voorgrond treedt het gelukkig nooit.
Ja ja...ik moet zeggen, mijn 460-je rijdt in mijn beleving nog als nieuw. Daarbij moet gezegd worden dat de wagen tot de dag van vandaag voor alle beurten en reparaties naar de Volvo dealer is gebracht.
Maar ja...ook aan deze auto is niet alles pais en vree. Het verbruik is niet heel goed te noemen. Wat mij betreft is dit gelijk zijn grootste minpunt. Gelukkig valt het op de snelweg bij het rijden met legale snelheden weer enigszins mee. Wel een beetje jammer dat de asbak dusdanig bij de pook geplaatst is dat het gebruik tijdens het rijden niet aan te raden is. Dit zal dan ook wel de bedoeling zijn aangezien het in Zweden verboden is tijdens het rijden te roken. Leuk voor de Zweden, maar gevaarlijk voor de hardnekkig verslaafde Hollander. Overigens is het niet alleen lastig voor de bestuurder, maar ook voor de passagier. Nauwlettend volg ik de weg die de peuk van mijn bijrijder naar de asbak aflegt en controleer of mijn interieur niet met as of een gloeiende kegel wordt bezoedelt. Mijn vriendin overweegt nu tijdens lange ritten haar sigaretten op te eten.
De auto weegt minder dan 1000 kilo en dat is gezien zijn formaat toch redelijk licht te noemen. Het heeft dan ook geen ABS, airbags, airco en andere zaken die aan het gewicht bijdragen. Jammer dat deze accessoires nog ontbreken, mááár...ieder nadeel heeft zo z´n voordeel: wat er niet is kan ook niet kapot.
Nadeel van het ´lage´ gewicht is dat de voorwielen redelijk makkelijk bij fors optrekken grip verliezen.
Wat kan ik zeggen. Ooit zal het een Lancia Delta Turbo Integrale worden voor in de mooie weekenden. Maar al die andere dagen ben en blijf ik een Volvist ;)
******************
Even resumé:
De pluspunten zijn:
- ruim interieur
- laadruimte
- veiligheid
- prettige rijeigenschappen
- hoogwaardige afwerking
- betrouwbaarheid
En natuurlijk de minpunten:
- verbruik
- matige tractie
- vering
- kleine rariteiten met de elektronica
******************
PROBLEMEN
- lekke waterpomp
- verstopte carterventilatie
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren