Volvo 340 GL Special 1.4 (1990)

autoreview

Volvo 340 GL Special 1.4 (1990)

Signalement

Uitvoering340 GL Special 1.4
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf115.927 km
KM-stand laatst124.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Als een vorst in een vario

  • 116.500 km

Sinds een maand of wat heb ik deze Volvo 340 GL Special met automaat aangeschaft. Heel toevallig vervangt hij de andere Special met automaat, de 343 DL Special uit 1978. Tijd om hem voor te stellen!

Deze 340 heb ik gekocht als dagelijkse auto. Het wensenlijstje bestond uit automaat, topmodel, en weinig werk zodat ik vooruit kan (hier had ik me met de 343 flink op verkeken).
Nu zijn goede 340's tegenwoordig helaas vrij dun gezaaid, en zeker de topmodellen. Gelukkig vond ik na een half jaar of wat rondkijken een net exemplaar. Oké, de rode lak was wat dof uitgeslagen, de variomatic schakelde niet goed op, en hij had wel wat roest bij de achterste wielkastranden. Gelukkig niks onherstelbaars, en wat wil je van een 23 jaar oude auto voor €400. Het is logisch dat daar wat werk aan zit...

Een auto van €400 blijft natuurlijk wel een gok. En een gok was het! Thuisgekomen heb ik de auto eerst maar eens nagekeken, en dat heb ik geweten...
Er ging een liter olie bij voor hij weer op minimum stond, en de koelvloeistof was bijna koffiebruin. Meteen maar een grote beurt gegeven, en maar hopen dat het motorblok nog heel is. Dit leverde spannende momenten op!

Maar de gok bleek geslaagd!
De auto rijdt nu al ruim 500 kilometer perfect, zonder ook maar een centje pijn.
Verder is de koelvloeistof vervangen, evenals de niet al te frisse radiator, opschakelen deed hij weer na een EMVK-revisiesetje van €15, en ten slotte een beurt.
Voor €500 stond er een technisch perfecte auto voor de deur! Nu nog eens €250 uittrekken om wat roest te laten lassen, en hij is ook qua carosserie weer perfect!

Conclusie, dit is echt nog zo'n oer-Hollandsch kwaliteitsproductje; het beste van Renault, Daf, en Volvo bijeen. Bovendien rijdt de auto nog vrij zuinig (1/14) en heerlijk comfortabel ook! Dit is een blijvertje :D

De perfecte auto

  • 124.000 km

Hoewel er niet veel nieuws is, vind ik het weer tijd om een verslagje toe te voegen...

Niet veel gebeurd hoor ik u denken? Inderdaad, de Volvo brengt mij heel betrouwbaar van A naar B. De meeste kilometers (wekelijks) met 100km/h over de snelweg van Bladel naar Utrecht en weer terug. Bij 100km/h is de auto zelfs betrekkelijk zuinig, met 1/12 hartje winter en een record van 1/14,7.

Wat er wél is veranderd zijn accessoires. Ik ben en blijf er een grote fan van. De auto heeft daarom de beschikking gekregen over o.a. rubberen wintermatten, koplampwiswas, en een GLT-tellerset.

Binnenkort gaat het er een stukje actiever aan toe, over een maand of 2 APK, en de Elandrun (over het circuit jakkeren) zit er ook aan te komen.
Verder hoop ik nog lang met dit prima wagentje rond te mogen rijden, dat is het motto: tot in de eeuwigheid :)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.