Volkswagen Touran 2.0 TDI Highline (2017)

autoreview

Volkswagen Touran 2.0 TDI Highline (2017)

Signalement

UitvoeringTouran 2.0 TDI Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst4.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring en storing

  • 3.500 km

In juni 2017 mocht ik een opvolger zoeken voor mijn goedmoedige Opel Zafira Tourer. De goedmoedige loebas, die me nooit had laten staan mocht met dik 200 000 km op pensioen en ingeruild worden voor een metallic diesel uit de VW stal. Met een mooi budget kon ik aan de slag in de online auto configurator.

De keuze viel op een handgeschakelde 150 pk sterke 2.0 tdi touran. Die was enkel te verkrijgen met een highline pakket. Een automaat was niet mogelijk wegens budget (anders was het de 1.6tdi, op zich niet verkeerd maar heeft weinig 'reserve' onder het pedaal) en ook een verlichtins upgrade naar LED behoorde niet tot de mogelijkheden. Verder kon ik de wagen dik aankleden (stoel en stuurverwarming en stoelupgrade, gps, lichtmetalen reservewiel, trekhaak ...) .

De eerste indruk was heel netjes... maar na enkele duizenden kilometer heb ik nog steeds geen band met de wagen. De versnellingsbak is trefzeker. De motor is krachtig in de hogere toeren, en stil en koppelrijk te rijden in de lagere toeren. Er zijn minder vakjes en aflegmogelijkheden dan in de zafira. Het verbruik lijkt iets minder dan de zafira, de wagen is dan ook een stuk lichter.

De verwarmbare voorruit en stoelverwarming gecombineerd met de winterbanden deden me niet vrezen voor de wintermaanden.

Bij 3500 km voelde ik echter een eerste aarzeling in de motor bij het versnellen op de autosnelweg. Enkele dagen later bleef na het starten een waarschuwingslichtje branden en had de wagen verminderd motorvermogen. Herstarten of warmrijden bleek niet te helpen. De opgetrommelde wegenwacht analyseerde een storing bij injector 4... een reset later was dit verholpen, maar de storing kwam een kilometer later terug. We draaiden terug, konden de wegenwachter nog net opnieuw tegenhouden en de vriendelijke wegenwachter wilde ons opnieuw te woord staan.

Opnieuw werd de wagen onderzocht. Als test werd de electronica van injector 4 losgekoppeld en het motorgeluid bleef ongewijzigd. Ook kon de wegenwachter diesel zien in de injector. De wegenwachter besloot ons een vervangwagen te geven en sindsdien is de wagen al een 3-tal weken in een groot dealership in Mechelen.

De vervangwagen, een opel mokka 1.6cdti, voelde gelijk erg vertrouwd. De knoppen van de cruise) en snehelheidscontrole staan precies goed en niet te vol, voorruit- en achteruitwasser staan waar ik ze verwacht en werken ook zo. (waarom staat de gevoeligheid van de achterruit sproeier zo hoog bij de touran?).

Ik weet dat opel voor sommigen niet als rijdersauto bekend staat, maar ik ervaar toch een opel-rijgevoel dat de VW niet weet te halen.

Van zodra de wagen hersteld is meer!

Hersteld onder garantie en opgehaald

  • 3.900 km

Na 3 weken doorgebracht te hebben in een opel mokka x heb ik de Touran terug. Alle 4 de diesel injector zijn vervangen geweest. Kennelijk hanteert VW een zeer strikte procedure die enige doorlooptijd vergt. De wagen rijd weer als vanouds; rustig cruisen onder 1800 rpm en daarboven als de brandweer. Terug in de touran na de ervaring met de opel valt toch wel op dat de VW touran gevoelsmatig een tandje hoger staat als de opel mokka. Begin ik er dan toch aan te wennen?

Nog even een woordje over het selectie proces: gezien mijn voorkeur voor ruimte, en dan liefst nog een busje (ik weet dat ik het straatbeeld hier niet mee vefraai) en de beperking tot de vag groep met een diesel was de VW touran de enige optie. Overigens heb ik proefgereden in een vw passat variant 1.6 tdi 120 pk en een een vw touran 2.0 tdi 150 pk en toen besloten dat ik de 2.0 verkoos.

review review en snufjes update

  • 4.100 km

Ik heb wat taalfouten gecorrigeerd. En enkele foto's toegevoegd.

Ook heb ik me wat verdiept in snufjes:
- ik heb android auto via apkmirror geïnstalleerd.
- Lane assist gebruik ik vooralsnog niet (de auto rijdt iets te links voor mij).
- Ook heb ik de automatische handrem (auto hold) geactiveerd.
- Ik blijf moeite hebben om met de easy open functie de wagen af te sluiten. Iemand tips?

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.