Volkswagen Touran 1.4 TSI Highline (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Touran 1.4 TSI Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 6.000 km |
VW Touran 1.4 TSI
- 250 km
Na elf jaar gereden te hebben met een Golf Plus diesel met een veel te kleine koffer, nu mijzelf verwend met een Touran 1.4 TSI Highline met DSG-bak in Indium Grey kleur.
Besteld eind januari en afgeleverd begin juli.
Ik wilde geen SUV omdat dergelijke auto's grote buitenmaten hebben met relatief kleine koffers. Getwijfeld tussen een BMW Gran Tourer en een Touran, maar wegens de toch wel hogere prijs van een BMW benzine met automaat en het rare uiterlijk, en om Volkswagen in deze moeilijke tijden te steunen, gekozen voor "ein Touri".
Opties oa. uitklapbare trekhaak, achteruitrijcamera, voorruit met draadverwarming, stuur met flippers, schuifdak en bestuurderszetel met massage!
Eerste indrukken zeer positief. Met automaat is het veilig en heerlijk relax rijden en in sportstand geeft de auto ferm van jetje (volgens brochure in 8,9 sec naar 100 km per uur). Verbruik in de eerste 250 kilometer (voornamelijk stadsverkeer) is 7,4 liter per 100 km. Auto stuurt tamelijk licht en is harder afgeveerd dan de Golf Plus. Schuifdak is fantastisch en doet de auto baden in het licht. Het multimediasysteem met touchscreen is zeer leuk speelgoed.
Aanvankelijk stoorde ik mij aan de verwarmdraadjes in de voorruit maar nu let ik er al niet meer op. De massagefunctie is niet de moeite, hooguit wat geduw in de onderrug.
Ik hoop dat de TSI-motor en de DSG-bak het vele kilometers blijven doen en dat de Touran niet teveel olie zal verbruiken.
Via updates zal dit moeten blijken.
Update
- 6.000 km
Inmiddels 6000 km gereden en geen problemen ervaren. De verwarmingsdraadjes in de voorruit bemerk ik niet meer en zijn een zegen in de winter. Geen olie moeten bijvullen en de DSG-bak schakelt nog steeds perfect. Achteruitrijcamera zou ik niet meer kunnen missen.
In november 2016 winterbanden gelegd. Rit van Brugge naar Groningen (400 km) met deze winterbanden was 6 liter per 100 km. Korte ritjes in de stad zijn dorstiger en bedragen 8 à 9 liter per 100 km. De 150 pk laten zich goed voelen en geven een stevige duw in de rug. Mede dankzij de DSG-bak, ben ik altijd als eerste weg bij een stoplicht. Qua snelheid moet de Touran niet echt onderdoen voor de Golf GTI mk2 waarmee ik in de jaren 80 reed.
De Touran rijdt zeer stil en soepel, maar ook licht en een beetje gevoelloos. Als de kinderen het huis uit zijn, neem ik een lagere auto om meer contact te voelen met de weg. In afwachting is dit met twee tieners een perfecte gezins- en Ikea-auto. Grote koffer, hoge zit en met de zetels achteraan plat kunnen er twee fietsen worden ingelegd.
Storend element zijn de luide geluidsignalen. Als je uitstapt met draaiende motor, loeit een torpedoalarm.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.