Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid 204pk R-Line Edition (2024) #2

autoreview

Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid 204pk R-Line Edition (2024)

Signalement

UitvoeringTiguan 1.5 eHybrid 204pk R-Line Edition
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

comfortabele auto

Review Tiguan plug in 1.5 e-hybrid R-line edition 6 versn/aut. 204 pk 3000 km
1.766 kg – 4 cilinders, zuinigheidsklasse A
Begin december hebben we de nieuwe auto in ontvangst mogen nemen. Hiervoor reed ik een Mazda CX 5 /2017.
Overweging voor aanschaf was inruil van 2 auto’s naar een nieuwe. We vonden trekkracht, de elektrische actieradius en de hogere zit belangrijk Omdat de VW Tiguan en de Skoda Kodiac een actieradius belooft van 120 km kwamen deze 2 modellen in beeld. De Skoda is toch wat te groot. 23 cm extra lengte merk je bij het inparkeren en tijdens het proefrijden leek de achterzijde iets uit te breken.
De proefrit met de Tiguan beviel ons beter. De auto is duurder dan de Skoda, maar het kwaliteitsverschil is merkbaar.

De auto rijd soepel en trekt snel op. In alle gevallen heb je grip op de auto en hij ligt goed op weg. In de sportstand slaan de wielen bij snel optrekken door.
De overgang van elektrisch naar benzine is nauwelijks waarneembaar.
Bij de hybrydestand lijkt het erop dat de verbrandingsmotor de accu wil opladen. Dat kost extra benzine. Volgens de garage kan dit niet. Ik stel hem nu standaard op de electromotor in
De topsnelheid is 210 km/u (nog niet uitgeprobeerd) en acceleratie 8,2 s. Gevoelsmatig gaat de acceleratie veel sneller.

Rijden is in een woord: geweldig!👌 Denk je dat een Mazda cx 5 goed rijd, dan is dit toch een klasse beter. Op de eerste plaats is de auto fijn stil. Normaal heb ik de radio aan, maar nu kan ik ook van de stilte genieten. De vering is prima. Waar de Mazda zacht geveerd was, vlieg ik met de Tiguan met 60 km over een drempel. De hele auto voelt ook veilig en degelijk aan.
De versnellingshandel zit achter het stuur, wat goed werkt voor Drive/R en P. Maar het zit wel wat verborgen. Achter het stuur zitten nog flippers voor 4 schakelstanden, waarschijnlijk voor extra vermogen of snelheid. Een voorziening die ik voor mezelf niet nodig vind. De wegligging is goed en het stuurgedrag lekker neutraal. Langzaam inparkeren of bij achteruit ruiden wil het wat stoteriger gaan dan bij een benzinemotor.

Uitrusting/prijs: 56295 euro
Het blackstyle pakket is aardig, hoewel hoogglans zwart de boventoon voert. Persoonlijk had ik matzwart mooier gevonden. De auto heeft 20 inch lichtmetalen velgen, die er in het echt mooier uitzien dan in de digitale folder.
Verder hebben we een automatische wegklapbare trekhaak die vanuit de kofferbak te bedienen is. Handig is de stekker aansluiting aan de zijkant van de trekhaak en de veligheidskabel is vooraan te bevestigen. Tijdens de de samenstelling van de auto zat er standaard nog geen dubbel schuifdak standaard bij. Vreemd genoeg bij definitieve aankoop 3 weken later wel! Wat verder ook positief uitviel was de BPM. Deze kon fluctueren, maar viel op moment van de factuur 2000 euro goedkoper uit.
We dachten eerst geen lichtbalk en stoelmassage te krijgen, maar deze zit er nu standaard op bij de R-line.

Voorin is hij ruim genoeg. Ook de hoofdruimte is meer dan voldoende. Achterin zit je als een vorst. Met mijn 1.82 heb ik achterin knieruimte voldoende. De bank achter is verschuifbaar waardoor de kofferbakruimte ook voldoende is. Deze is vergelijkbaar met de Mazda cx5.

Het exterieur kan er mee door maar vind ik niet perse de mooiste op de markt. Zo spreekt me de Cupra Fermentor meer aan. Deze mag echter maar 1500 kg trekken.
De kleur cipressos green is prachtig met soms een blauwig- of grijze waas afhankelijk van de lichtval.
De kofferbak sluit automatisch d.m.v. een touchknop. Verder zijn de deurgrepen verlicht en komt er in het donker bij het openen van het portier een prominent logo van VW tevoorschijn op de grond. Iets wat je eerder bij een premium model verwacht. De spiegels hadden ietsje groter mogen zijn. De achterruiten zijn getint.
Af en toe opent de benzineklep vanzelf. Hoe dat komt heb ik niet duidelijk. Waarschijnlijk heeft het met de centrale deurvergrendeling te maken, maar bij de garage hadden ze de oplossing niet.
De bijrijdersdeur openen werkt als een kinderslot. Deze moet apart geopend worden, via het linker of rechterportier. De achterdeuren moeten door 2x klikken ontgrendeld worden.

De kwaliteit van het interieur is in het algemeen best ok. Klein minpuntje vind ik de dunne zonneschermen, de ouwerwetse hoedenplank (de Mazda had een rolsysteem) en de verhoging van de zijkant in de stoelen die waarschijnlijk op den duur als eerste slijten. Het infoscherm is gevoelig voor vingervlekken. Jammer dat ze geen borstelreiniger hebben zoals in de Skoda. Het vliegengaas voor de opendak ziet er inferieur uit.
De auto heeft veel opbergvakjesvakjes. Fijn is het in hoogte verstelbaar middenarmsteun. Er is een oplader voor 2 mobieltjes. Het verlichtingsdesign is erg mooi en instelbaar.
Stoelen
De stoelverwarming werkt prima. De stoelen van stof zitten erg goed. Stoelmassage kan op 3 functies worden ingesteld, op tijdsduur en ook voor de bijrijder. Dit kan via infoscherm maar ook via een druk aan de zijkant van de stoel. Bij deze versie worden de stoelen handmatig bediend. De stof is van goede kwaliteit en de benen kunnen door een verlengstuk ondersteund worden. De stuurverwarming staat telkens standaard aan bij het starten. Het lukt (nog) niet op deze stand eraf te krijgen.

Multimedia
• Navigatie 'Discover' (32,8 cm), 8+1 luidsprekers
• 2D en 2,5D kaartweergave
• Streaming & Internet
• Telefoon draadloos oplaadbaar (Wireless Charging)
• Spraakbediening (Voice Control)
De geluidsinstallatie bevalt prima. Het geluid komt wel wat van voren. Het volume is via stuur, infoscherm en draaiknop te bedienen. Less is more…
De snelheid is prima. Wat tegenvalt is dat e.e.a. te diep verstopt is in de menustructuur. Het werkt nog niet zo intuïtief . Er zitten wat snelknoppelingen, maar veel moet je met tenminste 3 handelingen doen. Als je de aanjager hoger wil, moet dat tijdens het autorijden met een handeling te regelen zijn. Nu is dat niet zo.
De instelling van het scherm achter het stuur werkt met 3 subschermen. De middelste heeft niet veel keuze. Links en rechts lopen parallel met elkaar. Deze hadden beter gescheiden kunnen worden met elk minder submenus. Wat ik raar vind is dat er geen benzineteller in te stellen is. Wel het aantal nog te rijden kilometers. VW heeft de keuze gemaakt om de instelling via de rechter stuurhandel te maken. Dit had beter in het rechter infosysteem kunnen zitten. Op die handel had ik de ruitenwisser functie verwacht, maar dit werkt nu met een schuifknopje aan de linkerhandel waar ook de cruisecontrol op zit.
De ACC werkt naar behoren, maar het is wel even wennen als de cruisecontrol naar de 30 km gaat. Dit doe hij al ruim van te voren en het achteropkomend verkeer zit daar niet op te wachten.
De afstand signalering op voorliggende auto’s is prima.
Het automatisch inparkeren kan ook met deze auto, maar ik zal er niet veel gebruik van maken.
De verwarming van het stuur zit ook aan de stuurhandel. Dit zou je verwachten bij de temperatuur instelling op het infosysteem, zoals daar ook de stoelverwarming zit. Het stuur is stevig en heeft verdikkingen wat lekker in de hand ligt. De stuurverwarming komt wel langzaam op gang.
Verder zijn er allerlei signaleringsknoppen die helaas bij elke rit opnieuw in/uitgesteld moeten worden als je dat wilt. Er is niet een centrale knop om het uit te stellen.
Er zit voor de armsteun een centrale draai/drukknop die de muzieksterkte regelt of de eco/comfort of sportstand regelt. Jammer is dat na een rit deze terugvalt in de comfortstand.
Je kunt gebruikersprofielen instellen. Dat kan best verwarring opleveren met meerder rijders van de auto. Veel wat er allemaal kan, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen hier op zit te wachten. Sterker: ik denk dat veel ouderen afhaken bij een te complex info- en multimediasysteem. Voor mij had de klimaatregeling meer bij elkaar gehouden mogen worden houden en voorzien zijn van drukknoppen.
Tot slot kent VW nog een bijbehorende app waarop je info kunt zien en sommige dingen op afstand kunt regelen zoals bv statusrapport, verbruik, voorverwarming. De koppeling app op auto verliep niet probleemloos. Een keer stond het hoofdmenu op zwart evenals de draaiknop. Blijkbaar kun je met de draaiknop resetten. Maar het euvel herhaalde zich. Later bleek de oorzaak te liggen aan de privacyinstelling behorende bij de app. Je moet het allemaal maar net weten.

Veiligheid
De auto heef het hoogste veiligheidsniveau 5 voor bots- en ongevalpreventie. Bijv. ook voor openen van deuren voor achteropkomend verkeer. En kent ook een noodcal. Deze zit naast de swipe toetsen van het dak openen/dichtmaken. Oppassen dus. De hulpsystemen zijn te veel om op te noemen. Klein nadeel zijn de bijbehorende hoeveelheid waarschuwingssignalen.
Ook zijn er de te snel signalerende parkeersensoren

Gebruikskosten
De tankinhoud is 45 l.
Het verbruik heb ik nog niet zo duidelijk, maar opvallend was dat bij de eerste 350 km er voor 140 km gereden werd op benzine in de hybridestand! Das best wel veel. Volgens de Autovisietest zou het gemiddeld verbruik 1 op 15,5 zijn, maar ik heb de indruk dat het meer is. We rijden hoofdzakelijk electrisch, wat goed te doen is als je niet meer rijd dan 60 km op een dag.
De electrische actieradius valt wat tegen. Het beloofde bereik van 120 km wordt in de basis minder omdat het aanbevolen wordt de accu op te laden tot 80 %. Daarmee werd de actieradius 70 km (bij 5 graden en in ecostand).
Overigens moet ik mij nog eens verdiepen wat zuinig verbruik is op elektrisch gebied (uitgedrukt in KWH). De WLTP waarde is 0,4 / 100 km. Met ons energiecontract kunnen we nu voor 85 Euro 1100 km elektrisch rijden. Voor datzelfde geld kwam ik met de relatief zuinige Mazda CX 5 680 km ver. Met een combi- of volledig gebruik van onze 20 zonnepanelen zullen die kosten nog verder dalen. Dat is een prettig vooruitzicht!

Assistentiepakket (standaard)
• Sleutelloos vergrendel- en startsysteem (Keyless Access)
• Diefstalalarm
• Achterklep elektrisch, incl. Easy Open & Close
• Geheugenfunctie voor Parkeerassistent (Trained Park Assist)
• Parkeerassistent (Park Assist Pro)
• Car2X technologie (online lokale communicatie tussen auto's en verkeersinfrastructuur)
Blackstylepakket (240 euro (extra)
• Zijruiten vóór geluidsisolerend, zijruiten achter en achterruit getint, 65% lichtabsorberend
• Sierlijsten in zwart uitgevoerd
• Buitenspiegels in zwart
• Sierstrip voor en achter in zwart
• Dakreling in zwart

Comfortpakket 490 euro (standaard)
• Voorstoelen, verwarmbaar
• Stuurwiel, verwarmd, multifunctioneel en met leder bekleed
Trekhaak 1190 euro (extra)
Kofferbakplaat 85 euro (extra)
Beschermfolie bumper 180 euro (extra)
Witte kentekenplaat 20 euro (extra)
Totaal 58.549 euro, met afleveringskosten op ruim 60.000 euro.
De BPM is 280 euro











9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 

PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.