Volkswagen Sharan 2.8 V6 Comfortline (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sharan 2.8 V6 Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 148.000 km |
KM-stand laatst | 186.000 km |
introductie
- 154.000 km
Eigenlijk waren we op zoek naar een grote station (mondeo/passat), maar tijdens het prijsvergelijken viel op dat MPV's vaak niet duurder zijn. Zodoende hebben voor deze Sharan gekozen. Qua aanschaf was dit goedkoper dan een mondeo/passat station, (zeker deze qua milieulabel dieprode versie). De hogere kosten qua verbruik etc nemen we dan voor lief. Zoveel kilometer rijden we nu ook weer niet per jaar.
Oorspronkelijk keken we naar een 1.8t (Sharan of Alhambra). Gezien het bedrag wat we wilden uitgeven kom je echter op een leeftijd/km stand uit waarbij de turbo's nog wel eens de geest willen geven. Bij een autobedrijf stond deze VR6 uit 2002. Vol met opties, met historie en een leuke prijs. Uiterlijk wel ok, binnenin ook, al zie je de 8 jaar ervaring er wel vanaf. Het bedrijf bood 3 maanden volledige garantie dus de knoop doorgehakt en gekocht, onder het motto 'als ie niet bevalt doen we hem weer weg'.
Het gaat hier om een Groene VW Sharan Comfortline uit 2002. Er zitten de volgende opties op:
- 6 zitplaatsen (dus 1 extra stoel)
- Trekhaak
- Winterpakket (Elektr verw voorruit,spiegels en voorstoelen)
- Climat Control
- Comfort line pakket waaronder extra interieurverlichting achterin. (leeslampjes etc)
- De elektr ramen, elektr spiegelbediening, cruise control zijn volgens mij standaard.
- Oh ja en 4 18 inch velgen.
De motor is de 2.8 liter VR6 24v uit het VAG magazijn. Het betreft de 2e generatie met distributieketting. Een fijne motor in de omgang. Als je niet doortrekt houdt ie zich keurig op de achtergrond. Trek je wel door in de toeren dan gaan de registers open en begint het grote sleuren (+200pk). Het is misschien niet logisch om deze motor in deze MPV te hangen, maar leuk is het wel.
Het verbruik? Tja. Het hangt erg af van wat je ermee doet. Rij je korte stukjes of in de stad, dan duikt het zo onder de 1 op 8. Doe je alleen snelweg (op legale snelheden) dan kan je de 1 op 10 halen. In de praktijk zit het dus hier ergens tussenin.
Het gewicht van de auto maakt trouwens dat je in de wegenbelasting ruim 200 Euro per kwartaal mag doneren.
Het comfort van de auto is OK. De afstemming van het onderstel is op comfort gericht en past dan ook goed bij de auto. Desondanks wil de auto best een bochtje nemen, al leunt deze dan wel wat over. De 18 inch brede wielen maakt de boel wel sporingsgevoelig en stoterig op richels. Met de winterbanden in de standaard maat, is dit een stuk minder. Motor en windgeruis blijven behoorlijk op de achtergrond. Afrolgeluid van de banden komt bij bepaalde wegdekken wel wat luider door. Je merkt overigens ook duidelijk wanneer de wind van opzij komt.
Het concept van deze auto dateert uit eind jaren 90 en dat is merkbaar. De stijfheid van modernere auto's is groter. Hier en daar wil, met name op slechte wegdek of oneffenheden, hoor je het torderen van de koets Kwalitatief is de auto wel ok, maar reken niet op de duurzame materialen die VW in de Golf/Passats uit die tijd gebruikte. Toch best wat hard krasgevoelig plastic, wat helaas door de leeftijd ook makkelijk afbreekt. Schakelaars, handles en dat soort dingen voelen wel degelijk aan. De combi torsiegevoelige koets, leeftijd van de auto en het gebruikte platic zorgt voor een kraakje her en der.
Een ander typisch ding is de hoge wagenvloer van het passagierscompartiment. Kinderen en niet al te lange volwassenen merken dit niet zo, maar ik met mijn 1mtr90 zit met opgetrokken benen achterin. Lange mensen zitten achterin dus niet lekker. Daar hebben meer MPV modellen uit die tijd last van. Ik heb het idee dat in de nieuwe MPV modellen als Galaxy, S-MAX, C4 Picasso etc het nu wat beter is.
De auto heeft is bewezen in het gebuiksgemak. In de 5 zit configuratie heb je aan (vakantie)bagageruimte natuurlijk geen gebrek. Ook heb ik de flexibiliteit van het interieur verschillende malen uitgeprobeerd met het versjouwen van spullen of passagiers. Wil je passagiers (6 of 7) EN hun bagage vervoeren, dan gaat dit niet lukken. Dan wordt het een bak op het dak, of een kar aan de trekhaak erachter. Het in en uitnemen van de losse achterstoelen is voor mij goed te doen, maar kan me voorstellen dat het voor sommige flink wat gesjouw is. Wegklapsystemen onder de wagenvloer waren voor VW toendertijd nog niet bekend.
De auto is inmiddels 10 jaar oud en heeft aardig wat kilometers gelopen. Een helemaal probleemloze auto verwachtte ik niet, vandaar ook de aankoop met garantie. Puntjes tot nu toe:
- Accu vervangen (garantie)
- Aandrijfas voor vervangen ivm trilling (garantie). Dit is trouwens een bekende kwaal van deze modellen.
- Raambedieningsmodule werkte niet 100% (vervangen onder garantie)
- Roosterwerk rond ruitewissers zat los door afgebroken clipjes. Voor Eur 15 een zak reserve clipjes gehaald en de boel weer vastgezet.
- Deurpanelen deels los. Ook hier nieuwe clipjes.
Update
- 168.000 km
De Sharan is nu ruim een jaar in gebruik. De auto is tot nu toe betrouwbaar gebleken. Geen uitval of stil komen te staan langs de weg. Het issue met de contactdoos van de trekhaak is gefixed. Dit was inderdaad een massaprobleempje. Verder is het een fijne reismobiel.
Inmiddels ook een groot onderhoudsbeurt incl APK. De kosten liepen richting de Eur 1000, want er zat wat extra werk aan:
- Radiator vervangen (in het verleden een waarschijnlijk buts gekregen)
- Fuseekogel vervangen
- Spoorstang vervangen
Op zich geen onverwachte zaken, want ik had me aardig ingelezen in de sharan/alhambra/galaxy reviews op deze site. Dit model is nu eenmaal niet de goedkoopste in het gebruik.
Je krijgt er wel een hoop praktisch gemak voor terug. Er gaat toch behoorlijk wat in, dus met het verhuizen of klussen is het toch makkelijk. En omdat er toch al gebruikssporen zijn maakt een krasje meer of minder ook niet uit.
De VR6 is leuk, al betekend het wel dat het verbuik schommelt tussen de 1 op 8 (korte stukken) en 1 op 10 (snelweg).
Kleine update:
Inmiddels weer op en neer naar de Alpen geweest. Hier komt de auto als reiswagen tot zijn recht. Toch een gebeurtenis: Op de terugweg begon de auto slecht te lopen. (op 5 cilinders). Ik vermoedde een defecte penbobine en dat klopte. Toeval wilde dat ik de auto net had gewassen onder de hoge druk en zo contstateerde we in de garage dat er water op de motor lag. Oorzaak hiervan is waarschijnlijk een verkeerd gemoteerde afdichtrubber. Aangezien de bobines van bovenaf worden ingestoken, is water op de motor hierbij geen gelukkige combi. Alle bobines zijn dus vervangen. Motorlampje blijft nu trouwens uit, dus dat was al even aan de gang.
Problemen (al dan niet groot)
- Nog steeds water in de lichtunit rond nummerplaat. (zie ik trouwens ook veel bij andere Sharan/Alhambra's
- De spiegelverwarming niet werkt. Zekering is in orde en ondanks spelen met de spiegelverstelling-knop icm de achter/voorruit verwarming, nog geen effect gezien. Ik vermoed dat de verwarmingspiralen in de spiegels het niet doen. Komt regelmatig voor lees ik zo.
- Beugeltje om de achtergordel vast te zetten laat steeds los.
Update: 2 jaar verder
- 186.000 km
Ondertussen zijn er 2 jaar verstreken, dus tijd voor weer eens een update. De auto heeft in de tussenliggende periode trouw gefunctioneerd, al hebben we er 1 keer mee langs de weg gestaan. Een overzichtje:
- Eerst de jaarlijkse onderhoudsbeurt (2011) met APK. Ook dit was weer een beurt van bijna 1000 euro, waarin een lager is vervangen, een aandrijfas/flensas aan de versnellingsbak is vervangen ivm speling en en stabilisatorstang voor is vervangen.
- Hierna zijn een keer de remschijven en blokken rondom vervangen.
- Een paar weken hierna stond ik langs de weg met een vastzitten remklauw. Uiteindelijk moest ook deze vervangen worden. Gelukkig geen schade aan de net nieuwe schijf dus die kon blijven zitten.
- 4 nieuwe 18" bandjes, want het profiel werd wel erg weinig.
- Een paar maanden geleden was de APK en
beurt van 2012. Deze viel mee. Enige extra kosten was het aanvullen van de airco. Echter,
- De volgende kostenpost dient zich aan: De airco schiet in storing. Komt wel vaker voor aan dit type auto en betreft meestal een probleem met een sensor, of de pomp. Aangezien het nu winter wordt, heeft repareren geen topprio, maar we houden de airco wel in ECO stand (=uit)
Al met al veel regulier onderhoud gezien de leeftijd van de auto, maar helaas ook wat extra kosten. In de regel kost de auto zo'n Eur 1500 per jaar aan onderhoud.
Je ziet de leeftijd van de auto wel terug aan het lakwerk en aan het intereur. Op zich zouden we hem wel willen vervangen voor iets moderners (Galaxy/Smax oid) maar qua inruil is deze natuurlijk niets waard.
De ruimte zorgt nog steeds voor erg veel gebruiksgemak en de auto rijdt nog steeds comfortabel zijn km's weg. Hij vertoont geen grote gebreken en is nog steeds betrouwbaar, dus voorlopig rijden we nog even met de auto door.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.