Volkswagen Sharan 2.0 TDI 140pk BlueMotion T. Comfortline (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sharan 2.0 TDI 140pk BMT Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 122.671 km |
De wittebroodsweek
- 985 km
Het opzet was heel simpel, er was een derde kindje op komst en aangezien onze Skoda Octavia niet meer volstond wat betreft kofferruimte of het veilig plaatsen van een zitje in het midden, moest er iets nieuw komen. Wat de wetgeving betreft (België), mocht het middelste kindje wel zonder zitje zitten als dit niet kon, maar je wenst toch altijd dat al je oogappels veilig vervoerd kunnen worden.
Er kwam dus een zoektocht naar een nieuwe wagen met als criteria: grote kofferruimte, drie volwaardige plaatsen achteraan en redelijk voordeel van alle aard (de Belgische bijtelling). Verschillende modellen passeerden de revue: Renault Espace (teveel CO2) en Grand Scenic (middelste stoel is niet volwaardig, o.m. door de slechte plaatsting van de gordels kan ik er niet zitten en ook de maxi cosi niet), Peugeot 5008 (ik zit op de tweede rij tegen het panoramadak aan), Seat Alhambra (prima) en Volkswagen Sharan. Na diverse offertes bleek de VW Sharan een €1000 goedkoper uit te vallen dan de Seat Alhambra voor een gelijkaardige configuratie. Bijzonder vreemd aangezien je overal hoort dat de Alhambra het witte product is van de Sharan, maar mij hoor je niet klagen, de Sharan dan maar...
We kozen voor de 136pk versie (100kW), maar aangezien die niet gecommercialiseerd wordt in Nederland, staat er 140pk (103kW). Deze is fiscaal gezien interessanter, maar je moet dan extra's als een panoramadak of een zwenkbare trekhaak missen. Een gewone trekhaak laten steken in aftermarket, komt dan ook niet op de factuur voor het VAA (bijtelling dus). Aangezien we ons eens wilden verwennen, kozen we voor een luxueuzere uitvoering dan eigenlijk gepland: Comfortline, rolgordijnen, verdonkerde ruiten, airbags lateraal 2e rij, alarm, inparkeersysteem, achteruitrijcamera, parkeersensoren, mistlichten met cornering functie, 230V stopcontact, RNS315 met Bluetooth en USB aansluiting, multifunctiestuur en last but not least zeven zetels. Als enige missen we nog een reservewiel, maar dat was niet mogelijk, zelfs niet in aftermarket. Toch wel een serieus minpunt. Al compensatie geeft men je wel Contiseal banden, waarbij een kleverige massa aan de binnenzijde van het wiel zogezegd 85% van de gaatjes zou dichten, maar ik heb mijn bedenkingen. Waarschijnlijk ga ik een winterwiel in de wagen laten zitten en een krik kopen.
Heb de bandencentrale al voor een moeilijke klus gezet. Blijkbaar bestaan er in de winterbanden geen Contiseal banden die op mijn velgen passen.
Onmiddellijk met de wagen met vakantie, was net op tijd geleverd. Eerste indrukken: 136pk is een prima motorisatie. Hij doet wat hij moet doen: de wagen trekt op zoals het hoort, zelfs in de heuvels maakt hij ons niet te schande. De 5,6 liter per 100 km die de fabrikant claimt, halen we niet: op de heenreis zitten we aan 6,8 en op de terugreis aan 6,6. Even zien hoe dat evolueert als hij wat ingelopen is. Enkel bijna wat verkeersagressie uitgelokt door per ongeluk de grootlichten te activeren ipv de cruise control, die armpjes zitten dicht bij elkaar en we zijn ze nog niet gewoon.
Her en der lees je wat klachten over de GPS, de RNS315, maar die doet voorlopig prima wat hij moet doen: signaal vinden duurt geen uren zoals met onze oude Mio, navigeert vloeiend en niet schokkerig en herberekend de routes efficiënt adhv files. Ook de verbinding met de GSM via Bluetooth is OK, al heb ik de indruk dat je moet praten als tegen een hardhorig oud vrouwtje... Ik zou alleszins geen geld hangen aan de RNS 510, tenzij je hier echt je redenen voor zou hebben. Spotify via de tablet klinkt wel verschrikkelijk, maar dat zullen we maar aan Spotify zelf wijten, mp3's en CD's zijn prima.
Maar vooral heerlijk is het om de kinderen in de wagen te steken: geen pijnlijke rug meer en hun scheldwoordenvocabularium wordt niet meer aangevuld omdat het niet meteen lukt om de stoeltjes vast te klikken: ruimte zat en de gordels lopen vloeiend, echt: je voelt dat dit een kwaliteitsauto is. Ook de lederen zetels voelen heerlijk aan, niet als dat plakkerige leer waar ik voor gevreesd had. Zelfs de 3e zitrij is heerlijk ruim voor mijn 1m87, mits je de 2e rij een beetje naar voor schuift. Dat laatste was niet gebeurd bij de testrit en toen kon ik er maar net in, als ik mijn benen wat open deed. Dus net geslaagd.
Ook de kofferruimte is zeer royaal ivm onze Skoda, maar viel wel tegen. Zoals gezegd vertrokken we direct op vakantie, een weekendje, en we hebben toch wel aardig wat moeten schipperen om een kinderwagen, twee koffers, twee manden en een paar zakken mee te sleuren. De zetels stonden wel helemaal achteraan, misschien hebben we het ons moeilijk gemaakt. Ik denk dat we toch een dakkoffer gaan aanschaffen voor de grote reis. Ook storend is het gebrek aan ruime opbergvakken. Goed, het opbergvak op het dashboard is wel ruimer dan de Skoda, er zijn leuke lades in de stoel, grote ruimte voor flessen zowel vooraan als achteraan, twee geheime vakken onder de 2e zitrij, twee in het dak en dan een heel kleintje in de koffer. Ons zwaailicht (voor als we pech hadden) zit nu los in de koffer, waar dat vroeger in een bergvak achteraan zat, mooi weggestoken, omdat er nu echt nergens plaats voor is.
Ook even zitten spelen met het inparkeersysteem. Dwars op de rijrichting heeft me dit overtuigd, maar om de ruimte te verlaten in de rijrichting, vond ik de eerste poging maar wat povertjes: ik moest mijn stuur al overnemen als ik nog half tussen de twee andere wagens stond. Tweede poging in een meer krappe ruimte was meer succesvol. Ook uitrijden ging beter. Maar door de achteruitrijcamera ben je al direct minder geneigd dit systeem te gebruiken.
Waar ik ook naar benieuwd was, was het start/stopsysteem. Maar dit gaf niet thuis, ondanks dat ik meermaals geforceerd heb dit in actie te laten schieten door te stoppen en m'n koppeling te lossen, maar neen, dit ging niet (en neen, ik had het niet per ongeluk uitgezet). Intussen meldt m'n vrouw dat dit wel gaat, maar nog niet zelf ervaren. Blijkbaar moet dit systeem eerst even wakker komen.
Al bij al is de wittebroodsweek zeer goed verlopen. Deze is gestrand op 6,7l/100km. Het is gewoon een zaligheid om deze wagen te rijden. Je ligt minder in de wagen dan in een gewone stationwagon, maar het gevoel van “op de bok zitten” wat in de reviews blijkbaar verplichte kost is voor MPV's, heb ik niet ervaren. Een aanrader voor wie tuk is op ruimte.
Al even ingereden nu...
- 5.840 km
Verwonderlijk hoe snel je een auto gewoon wordt. Eigenlijk rijdt hij als een personenwagen, heb ik gemerkt door met de oude Ford Galaxy van de schoonouders rond te rijden. De winterbandjes gaan er op en hopelijk geeft dat geen problemen, want er bestaan geen ContiSeal winterbanden die hier op passen.
Het valt me wel op dat het enorm lang duurt tegen de wagen wat warmer wordt, zeker nu het wat kouder wordt. Toch wel een minpuntje. De voorruit bedampt ook erg snel, ik rij altijd met airco aan om de lucht te drogen en dat merk je wel aan het verbruik.
Dat ligt nu gemiddeld op 6,5l per 100 km. Niet slecht gezien dit toch een grote wagen is. Het inparkeersysteem is eigenlijk verloren geld. We gebruiken het bijna niet, de achteruitrijcamera is baas.
Achteraf gezien hadden we toch beter die centjes uitgegeven aan een autohold functie, we vergeten af en toe de elektronische handrem aan te zetten. Vroeg of laat geeft dat problemen... Ook iets dat we moeten laten nakijken is de coming home functie. Ondanks dat dit ingesteld is, werkt dit niet, terwijl de leaving home wel werkt... Vreemd... Maar globaal zijn we erg tevreden, geen rugpijn meer met de kinderen.
Wel een misser is dat het niet mogelijk is op de middelste stoel een geïntegreerd kinderzitje te nemen. Was dat wel zo geweest, hadden we het zeker gedaan, maar nu moeten we toch een stoel in het midden zetten vroeg of laat, alles of niets zeg ik dan...
Even de winter in
- 9.100 km
Kort verslagje. Soms valt de motor stil als je te weinig in de toeren zit. Verwarming werkt wel traag, gelukkig heb ik verwarmde zetels. 6,3 l/100 km. Prima ding om naar de Ikea te gaan. Adresboek van nieuwe Android foon is niet bereikbaar.
even wat minpuntjes...
- 10.400 km
Duurt wel erg lang eer er een aangenaam temperatuurtje heerst na aanzetten van de verwarming. Voorruit ontwasemt ook slecht. En ja, de lucht wordt gedroogd door de airco.
Dode hoek door de achteruitkijkspiegel voor de A-stijl.
Draaicirkel is echt wel enorm. Wist dit werk, grote auto, maar echt.. Oef...
Weer de zomersloefen aangetrokken
- 16.200 km
De winter is hij doorgekomen met een gemiddelde van 6,5l/100km. Zeker met de vele sneeuw waren winterbanden een verademing, deze auto lijkt me erg gevoelig aan doorslippen met zomerbanden. Dat weet ik omdat ik te vroeg wisselde, zoals je weet is het weer weer omgeslaan. Dat had ik met de Skoda Octavia vroeger niet. Toch niet zo erg.
Hoe langer hoe meer stoor ik me aan de extra stijlen waar de achteruitkijkspiegels aanhangen, vlak achter de A-stijlen. Deze ontnemen echt veel van je zicht.
Tevens heb ik kunnen kennismaken met een van dé grote nadelen van deze Sharan: hij heeft geen reservewiel. Bij de verkoop word je gesust: "geen probleem, de Contiseal banden kunnen 80% van alle gaatjes aan", maar er bestaan geen Contiseal winterbanden, ook niet bij andere merken. Het was dus uiteraard (op het einde van de winter uiteraard) met deze winterbanden dat het gebeurde. Gelukkig heeft de pechverhelpingsdienst me prima gedepanneerd met een tire seal. Wel 2,5 uur verloren, waar me dat vroeger aan half uurtje zou gekost hebben.
Na groot onderhoud
- 32.265 km
Zo, het eerste grote onderhoud is ook gepasseerd. €280 bij een VW concessiehouder. Nadien zijn de wintersokken aangedaan, het gemiddeld verbruik blijft steken op 6,3l/100km.
Kleine dingen irriteren: VW kan simpelweg geen afdekklepjes installeren: rechts is er een klepje weg en zie je de bedrading lopen en ook van het stopcontact achteraan heb ik het al terug opnieuw moeten zetten. Bij onze Skoda vroeger was dat ook al zo.
Voor de rest nog altijd een heerlijke wagen, ben nog steeds blij van de aankoop.
Even enkele opmerkingen na herlezen van mijn revie
- 32.293 km
Ik heb nog eens even mijn review herlezen en zou nog enkele opmerkingen willen weergeven:
* adresboek dat niet toegankelijk is: ligt aan mijn oude telefoon, met mijn nieuwe toestel (nochtans ook Android) lukt dit probleemloos. Ligt dus niet aan VW.
* zomerband in koffer als reservewiel: hebben we snel afgeleerd door (jawel, het kan in de Sharan) plaatsgebrek.
* Spotify was al op beste kwaliteit, verbetert dus niet. Echt storend is het toch niet...
* Contiseal winterbanden: inderdaad, intussen toch te verkrijgen, doch niet op de velg die wij hebben gekocht voor de winterbanden: 215/60R16. 205/60R16 bestaat wel en is dus toegestaan op deze Sharan. Voor mij geen optie wegens de kost van de velgen (iemand wisselen?) maar voor wie nog kosten moet maken...
Grote kosten
- 122.671 km
Verleden maand is de sjoemelsoftware aangepast. Garage heeft ondanks dat dit gevraagd was het start-stop systeem niet hersteld. In rijgedrag niets van gemerkt.
Een maand later flipt onze auto helemaal. ABS/ESC werkt niet meer, achteruitrijcamera is stuk, bandendrukspanning werkt niet,... Na twee (!) nieuwe bezoekjes aan nieuwe garage (in de oude hadden we niet veel vertrouwen meer) blijkt het probleem een defecte boordcomputer. Ik vind dat toch iets te toevallig, na die aanpassing van de software. Is een serieuze rekening om deze te vervangen.
Na deze ervaring weet ik niet of ik ooit nog een auto uit de VAG groep ga aankopen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.