Volkswagen Sharan 2.0 TSI Highline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sharan 2.0 TSI Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 169.043 km |
KM-stand laatst | 229.235 km |
Introductie Volkswagen Sharan 2.0 TSI
- 172.000 km
Beste lezers van Autoweek,
op de website van Autoweek kon ik maar één summiere review van de Volkswagen Sharan 2.0 TSI vinden. Vandaar dat ik mijn ervaringen met jullie wil gaan delen. Wellicht dat aspirant kopers met een ‘groot’ gezin wat aan deze informatie zullen hebben.
21 november 2020 heb ik mijn Volkswagen Touran 1.6 TDI ingeruild voor een Volkswagen Sharan 2.0 TSI. De Volkswagen Touran stond tijdens de coronapandemie meer dan de helft van de week stil en met motorrijtuigenbelasting van € 138 per maand was dit een aardige kostenpost voor een bezit wat eigenlijk nauwelijks gebruikt werd.
Daarnaast worden mijn drie opgroeiende kinderen groter (2, 5 en 7) en openen de ze achterportieren niet altijd met beleid, met vervelende schades tot gevolg.
Ik was daarom op zoek naar een auto met schuifdeuren. MPV’s als Chrysler Voyager, Citroën Berlingo (Multispace), Ford C-Max, Mazda 5, Toyota Previa, SEAT Alhambra en Volkswagen Sharan komen dan voorbij. Maar ook de Honda Odyssey J die laatst voorbij kwam in de rubriek ‘In het wild’ zou een optie kunnen zijn.
Eigenlijk lag mijn voorkeur al bij een auto van het Volkswagen-concern, omdat ik een Volkswagen erg comfortabel vind om te rijden, de kwaliteit van het interieur hoog is en de motoren soepel en stil zijn. Hierbij refereer ik aan mijn rijervaringen met de Volkswagen Touran.
Als auto met schuifdeuren van het VAG-concern kwam ik uit op een SEAT Alhambra of Volkswagen Sharan. In mijn zoektocht heb ik verschillende mooie exemplaren voorbij zien komen op internet uit Duitsland en Nederland. Uiteindelijk ben ik bij een handelaar terecht gekomen in Elburg. Deze Volkswagen Sharan stond pas een dag te koop. Na een proefrit was ik overtuigd over de rijkwaliteiten en na de onderhandeling heb ik de auto gekocht, zonder garantie. Ik kreeg hierbij een fijn bedrag voor de Touran terug, wat ik bij de Volkswagen dealer niet teruggekregen zou hebben.
WAT IS HET?
Een Volkswagen Sharan 2.0 TSI met 200 PK / 280Nm met 6-traps DGSG-versnellingsbak van maart 2011 met 169.043 kilometers op de teller in de kleur ‘Indium Grey’ metallic.
UITRUSTING
Deze Sharan heeft genoeg opties. Het belangrijkste was een 7-zitspakket in verband met drie kinderen en af en toe meerijdende neefjes, nichtjes, vriendjes etc. Voor IKEA bezoeken heb je genoeg aan de overweldigende laadruimte. Ladingen met een lengte van 2 meter kunnen mee!
Verder is de auto uitgerust met een lederen interieur ‘Vienna’ titaanzwart’, elektrische schuifdeuren achter, elektrische bedienbare achterklep, elektrisch uitklapbare trekhaak en mechanisch zwenkbaar, panorama-schuifdak, chroompakket , keyless entry , ‘auto hold’, stoelverwarming bestuurder- en passagierstoel, sport/comfortstoelen vóór met elektrische stoelverstelling en geheugen,
De auto staat op 4 banden met ‘Jarama’ lichtmetalen velgen 17 inch 225/50 TR17
De 7 stoelen zijn allemaal voor volwassenen geschikt. De 2 stoelen in de achterste zitrij vergen wel een beetje oefening met de trekriemen om de geveerde rugleuning goed te plaatsen.
De 'Climatronic' volautomatische 3-zone airconditioning is een aangename verrassing. Dit werkt erg eenvoudig met de draaiknoppen. De kinderen kunnen op de eerste zitrij zelf de temperatuur en de hoeveelheid lucht instellen. De draaiknoppen van de climatronic achter waren verdwenen bij aankoop van de auto, maar via AliExpress waren de juiste knoppen te bestellen.
Verder zit er af-fabriek een Webasto standkachel op. Dit is een welkome optie tijdens de koude dagen. De afstandsbediening zat er niet bij. Deze heb ik via Ebay kunnen aanschaffen voor €60.
Het inleren van de afstandsbediening kost maar 1 minuut. Het systeem functioneert naar behoren, zonder daarbij witte rook uit te slaan.
Het ‘Dynaudio’ luidspreker systeem uit Denemarken bestaat uit 4 tweeters, 4 woovers en een versterker. Het geluid is prima, maar als je het volume wat harder hebt, ontstaan er trillingen in de deurpanelen.
DASHBOARD
De originele Volkswagen fabrieksnavigatie en entertainmentsysteem RNS510 is overzichtelijk en makkelijk in gebruik. Het zorgt voor een naadloze integratie met het display in het dashboard
Randapparatuur (DVD, CD, SD-card, bluetooth) is prima er op aan te sluiten. Bediening is ook mogelijk via de stuurwielbediening. Voor de RNS510 heb ik antidiefstal schroeven aangebracht. Dit werkt toch inbraak vertragend, aangezien dit een duur systeem is.
Helaas kon ik in eerste instantie geen telefoon koppelen via bluetooth, omdat er nog een bluetoothmodule uit 2011 onder de passagiersstoel zat. Deze blijkt niet geschikt voor de hedendaagse smartphones. Via Autopar had ik een vervangende bluetooth module aangeschaft en geïnstalleerd en kon de koppeling snel worden gemaakt. Dit is wel iets om op te letten bij de aanschaf van een Volkswagen Sharan met bouwjaar rond 2011.
MOTOR
Het is een 2.0 TSI met 200 PK / 147 KW. Koppel is 280 Nm door middel van een 6-traps DSG met dubbele koppeling. Het is een ontzettend fijne motor met een goed koppel. Zelfs bij het verkeerslicht kan je nog menig Polo of Golf achter je laten als je dat zou willen. Maar goed, daarvoor is de auto eigenlijk niet gemaakt.
VERBRUIK
Een sterke motor heeft natuurlijk een hoger gebruik dan de 1.4 TSI equivalent. 1 op 14 is haalbaar op de snelweg met ongeveer 100 km/uur. Stadsritten halen het gemiddelde verbruik per kilometer drastisch omlaag. Gelukkig door de coronapandemie sta ik tegenwoordig niet zo vaak bij het tankstation. En als ik er sta, tank ik doorgaans E5.
RIJEIGENSCHAPPEN
Hoewel je aan het stuur zit van een enorm ‘slagschip’ voelt het sturen moeiteloos aan. Het zicht is geweldig, de besturing is licht, de DSG schakelt moeiteloos en geruisloos over .
Echter bochtenwerk is niet de kracht van de Sharan. Rotondes nemen gebeurt met beleid met oog op het comfort van de passagiers. Enig windgeruis is nauwelijks waar te nemen, ook niet op hogere snelheden.
MOTORRIJTUIGENBELASTING
Deze upper MPV weegt 1800 kg schoon aan de haak wanneer deze leeg is. Dit vertaald zich in een bedrag van € 86 per maand of € 338 per kwartaal aan motorrijtuigenbelasting. De CO2-uitstoot van 196 gram per kilometer is hoog.
VERZEKERING
De verzekering WA-plus kost circa € 51 (OHRA). Inclusief kortingen.
VERLICHTING
Omdat er in mijn vorige auto xenonverlichting aanwezig was, moest de nieuwe auto dit minimaal ook hebben. Op deze Sharan zit bi-xenonverlichting met statische en dynamische bochtverlichting en grootlichtassistent (AFL). Dit is helaas niet de nieuwste versie grootlichtassistent. Deze versie schakelt aan van grootlicht naar dimlicht en kan geen voertuigen filteren uit de lichtbundel. De nieuwe grootlichtassistent versie is juni 2011 in productie gegaan, dus een paar maanden na de productie van deze Sharan.
Rijden met xenonverlichting is erg fijn. Zeker tijdens donkere weersomstandigheden, maar ik merkte dat de lichtopbrengst niet helemaal meer optimaal was. Het verschil met mijn vorige auto, de Volkswagen Touran, waren met het oog al waarneembaar. Waarschijnlijk waren dit nog de originele pitten. Deze heb ik zelf vervangen door Philips Ultinon HID D3S 6000K. Wat een enorme lichtopbrengst. Dit is veel beter dan de Philips Xenstart die erin zaten. Het lijkt bijna led verlichting.
Daarnaast zit er led dagrijverlichting op welke overdag goed zichtbaar is.
Betreft overige verlichting zit er veel halogeen op. Deze heb ik aan de buitenzijde allemaal vervangen voor een led-variant:
- Knipperlichten voor en achter BAU15S / P21W (NAO / AliExpress), geen foutmelding canbus
- Kentekenverlichting led origineel (VAGShop), geeft wel foutmelding canbus, maar melding bij garage weggeschreven worden zonder gebruikmaking van adapter (weerstanden)
- Statische bochtverlichting H7 Philips DiamantVision 5000K
- Deurverlchting met VW-logo (AliExpress)
- Mistlampen H8 (AliExpress), geeft wel foutmelding canbus. Met een adapter met weestanden verdwijnt de foutmelding.
Verder was het knipperlicht in de rechter spiegel kapot. Deze heb ik zelf vervangen voor een vervangend exemplaar via Winparts.
ONDERHOUD
Al na een paar dagen hield de accu er mee op. Het bleek nog de originele accu uit 2011 te zijn. Deze heeft het dus lang volgehouden, alleen heeft die op verkeerde moment het begeven. Gelukkig kon de handelaar een deel van kosten voor zijn rekening nemen.
Verder heb ik nog geen onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Dit volgt in het voorjaar van 2021.
VERBORGEN OPTIES
Via VCDS (VAG-COM) of VCP (VAG CAN PRO) kan je diverse verborgen opties laten activeren. Dit heb ik dan ook laten uitvoeren bij VAGCom Dordrecht. Voor een relatief klein bedrag ben je hele fijne opties rijker. Hieronder de opties die ik heb laten activeren:
- rain close. De ramen en het open dak sluit automatisch bij neerslag via de regensensor.
- coming home / leaving come activatie via bestuurdersportier.
- mistlichten aan tijdens achteruitrijden
- comfort knipperlichten van 3x naar 5x
- dagrijverlichting optie in MFA menu
- achterlichten aan i.c.m dagrijverlichting (Scandinavische modus). Bij deze optie blijven de achterlichten aan i.c.m. dagrijverlichting (Scandinavische modus) EN dagrijverlichting dimmen volledig bij het gebruik van de knipperlichten.
Deze optie vind ik een toegevoegde waarde hebben, omdat de knipperlichten net onder de led dagrijverlichting zit en daardoor minder goed waarneembaar is voor andere weggebruikers. Als de dagrijverlichting wordt gedimd zijn de knipperlichten nog beter zichtbaar.
- emergency brake en turnsignals flashing. Als je een noodstop maakt, dan gaan de remlichten fel knipperen evenals de knipperlichten. Ik begrijp niet waarom dit standaard is gecodeerd.
CONCLUSIE
De Volkswagen Sharan 2.0 TSI is een fijne gezinsauto die van alle gemakken is voorzien. De schuifdeuren bewijzen elke keer hun waarde. Door de grote opening kunnen passagiers erg makkelijk de auto in-en uitstappen. Ook kinderen vastmaken in kinderzitjes is makkelijker dan bij conventionele deuren. Je hoeft verder ook minder te letten op krappere parkeerplaatsen, omdat de schuifdeuren veel minder ver open gaan. Als je op vakantie gaat hoef je je verder geen zorgen te maken dat je bagageruimte tekort komt.
De 2.0 TSI met DSG is een prima motor. Het rijdt erg relaxed, maar desgewenst kan je zelf de F1-schakelflippers hanteren voor een sportievere rijbeleving. Dit kan wel leiden tot een hoger brandstofverbruik. Wanneer je E10 tankt ben je bij een volle tank tussen de €100 en €110 kwijt!
Onderhoudsbeurten heb ik nog niet laten uitvoeren, dus daar kan ik nog niet zoveel over kwijt. Als deze heeft plaatsgevonden, zal ik een update van deze review schrijven.
Update mei 2025
- 229.235 km
Het is begin mei 2025 en tijd voor een korte update.
De Volkswagen Sharan rijdt nog steeds prima en heeft de nodige kilometers achter de rug. De Sharan wordt regelmatig gebruikt voor het vervoer van grote materialen (IKEA, afvalbrengstation) en kinderfeesten.
Ook is het bij uitstek een ideale caravantrekker. De combinatie Sharan – caravan is zeer stabiel om mee te rijden. Je hebt vrijwel geen last van zijwind of spoorvorming. De te trekken caravan heeft een maximaal gewicht van 1.700 kg inclusief lading.
Maandelijkse kosten (belasting/verzekering) liggen iets hoger. De afdracht aan de Belastingdienst is € 330 per kwartaal aan motorrijtuigenbelasting (2025). De verzekering WA-plus kost circa € 58 (OHRA) per maand. Inclusief kortingen.
De brandstofprijzen zijn wel toegenomen waardoor je rond de €140 - €150 kwijt bent aan een tankbeurt (Euro 95). Eens per maand/2 maanden rijd ik naar Duitsland om boodschappen te doen en te tanken. En dan gaat er altijd Euro 98 E5 in.
De Sharan heeft de nodige onderhoudsbeurten ondergaan en recent ook weer een walnut blasting kuur.
ONDERHOUD
Daarnaast waren er ook werkzaamheden m.b.t. overige onderdelen:
Nov 2020
Vervangen originele accu
Maart 2021
Onderhoudsbeurt
Chiptuning ECO
November 2021
Walnut blasting
December 2021
Vervangen bobines 4x i.v.m. motorstoring
Maart 2022
Achterste draagarmrubbers
December 2022
Onderhoudsbeurt
Motorflush
Januari 2023
Aandrijfassen vernieuw
Maart 2024
Onderhoudsbeurt
Aandrijfashoes bakzijde
Voorste draagarmrubbers
Binnenste draagarmhoes vernieuwd
Parkeersensor zoemer
Januari 2025
Remblokken
Remschijven
April 2025
Onderhoudsbeurt
Carterventilatie
Krukaskeerring versnellingsbakzijde
Aandrijfashoes bakzijde voor
Motorflush
Reinigen brandstofsysteem
Vernieuwen gordel
Vernieuwen gasveer automatische achterklep
Mei 2025
Walnut blasting
De kosten voor de werkzaamheden lopen zo wel op, maar met zo’n grote zware auto wat slijtagegevoelig is, is dat wel te verwachten.
WALNUT BLASTING
Op een gegeven moment moest ik een liter motorolie bijvullen op 3400 kilometer. Toen heb ik de Volkswagen een ‘walnut blasting’ kuur laten geven.
De inlaat van de motor is hierbij volledig gereinigd en ook de verstuivers zijn gerepareerd.
Daarnaast is de auto op de rollenbank geweest. De uitkomst lag tussen de 229 en 237 PK (origineel 200 PK). Sindsdien is het olieverbruik weer normaal.
Komende zomervakantie mag de Sharan met de caravan weer op pad naar Italië voor een lange rit.
@ ERWIN 8857925, problemen met speling op de distributieketting heb ik niet ervaren. Bij de laatste onderhoudsbeurt is dit nog gecheckt.
Het olieverbruik is na een walnut blasting weer normaal.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.