Volkswagen Scirocco 1.4 TSI 160pk Highline (2009)

autoreview

Volkswagen Scirocco 1.4 TSI 160pk Highline (2009)

Signalement

UitvoeringScirocco 1.4 TSI 160pk Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst87.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Twist and shout

  • 30.000 km

Tijd om een nieuwe lease-bak uit te zoeken. Met smart moest ik mijn Leon inleveren en ben op zoek gegaan naar een nieuwe auto. Ik houd van markante auto’s en er zijn maar weinig auto's in deze prijsklasse die echt opvallen. Een proefrit met de Scirocco was dus een logische keuze (alternatieven qua aparte vormgeving zou Megane 3-drs zijn, maar die kan ik maar moeilijk waarderen). Ik heb altijd een beetje moeite gehad met de vormgeving, maar na mijn proefrit met een zwarte Scirocco was ik verkocht. Naast aparte vormgeving is ook snelheid belangrijk voor mij, dus heb ik ook de qua leaseprijs vergelijkbare Golf GTD met 170pk nog geprobeerd. Maar twee dingen weerhielden mij:
1. het blijft een normale golf, ondanks de opsmuk en het prachtige interieur
2. het blijft een diesel: dus na een paar duizend toeren is het uit met de pret (de eeuwig aanwezige koppel is dan wel weer een feest) en er komt een dieseltokkel uit de uitlaat.

Het interieur en geluid van de proefrit Scirocco waren niet om over naar huis te schrijven (daarover later meer), maar het rijplezier en de exlusiviteit hebben mij over de streep gehaald: bestellen maar!

Toen ik hem op kwam halen had de auto al een tijd bij de dealer gestaan en vele complimenten in ontvangst genomen. Na mijn vakantie kon ik delen in de pret: wat ziet hij er strak uit! De uitvoering die ik rijd is een 1.4TSI 160pk Highline, met de volgende extra’s:
- Dynamic pakket (getinte zijruiten, mistlichten, zwarte dakhemel, aluminium pedalen, vloermatten met gekleurde naden)
- 18 inch interlagos velgen
- Stoffen bekleding “Catch-up” Cashmere (deels alcantara, leer, bruine stof)
- Radio RCD 510 (full colour & touch screen)
- Kleur Rising Blue

De Highline heeft enkele extra luxes standaard, zoals de Multi-media aansluitbox, gescheiden automatische airco en een leren multifunctioneel stuurtje. Cruise-control, verwarmde elektrische buitenspiegels, uitvoerige boordcomputer, etc zijn op alle uitvoeringen standaard.

Twistbare looks: duivels en dubieus?
Het uiterlijk van de auto heb ik altijd een beetje dubbel gevonden, van voren super: een aggressieve, brede lage neus. Schuin van voren ziet het front er helemaal goed uit, met de naar voren priemende grille. Maar verder naar achter lopen de ‘heupen’ vrij laag af. Van de zijkant is hij, zeker met deze velgen, helemaal top. Maar die achterkant blijft recht van achteren toch wat dubieus. Hij wordt wel eens vergeleken met een oude Colt, een vergelijking die op z’n plaats is als je alleen de achterlichten beschouwt, maar de dikke kont en taps toelopende ‘coupe’ hebben daar niets mee van doen. Heel bijzonder, maar ik weet nog steeds niet of ik het mooi vind. Feit is wel dat hij ontzettend dik is...

De kleur rising blue staat de Scirocco goed, zeker in combinatie met deze velgen. Gelukkig koopt bijna iedereen een Scirocco in het zwart of wit, wat de auto weer extra bijzonder maakt (hierbij dan ook het verzoek aan eenieder om geen rising blue te bestellen). De velgen moeten overigens niet kleiner zijn, want de wielkasten zijn behoorlijk groot.

Scirocco therapie
Voor wie verlegen zit om sociaal contact, is de Scirocco een goede therapie. Overal waar je hem neerzet wordt je aangesproken door mensen die hem of heel mooi vinden, of zich afvragen wat het in hemelsnaam is. Zelfs nu je hem steeds vaker op de weg ziet. Dat is overigens wel wat jammer, maar het zal wel het effect zijn van de beknibbelversie bluemotion. Gelukkig nog weinig rising blue, fingers crossed...

Interieur
De Scirocco die ik had proefgereden had een teleurstellend grauw donker interieur. Gelukkig heeft de mijne een verfriste variant meegekregen, want het ziet er allemaal erg mooi uit. Er zijn dankzij het dynamic pakket veel aluminium accenten en stiksels aangebracht die er gewoon goed uitzien. De full colour radio helpt in het uniforme kleurbeeld van wit met rode accenten. Een misser daarin is trouwens de airco display, die rechstreeks van de golf is overgenomen en dus als enige blauwe achtergrondverlichting heeft. De cashmere bruine bekleding is erg mooi en overal komt de kleur terug in de stiksels. De zwarte dakhemel laat de auto lekker klein aanvoelen, wat ook versterkt word door de geweldige sportstoelen die je vastgrijpen. Je zit merkbaar lager dan bij een normale auto, je hebt een klein strak sturend sportstuur in je handen en een korte pook, wat allemaal aan de sportieve beleving bijdraagt. Achterin kunnen twee personen redelijk zitten, al moeten ze niet voorzien zijn van lange benen. De radio is erg goed en slikt met de media-box allerlei apparaten (sd-kaart, ipod, mp3, etc.). Samenvattend is het interieur gewoon van erg hoge kwaliteit.

Shout; brommen, brullen, snerpen
De Scirocco die ik proefgereden heb was indrukwekkend, maar in de beleving reed ik wel met een naaimachine voorin rond. Kennelijk heeft Volkswagen in de tussentijd iets aan het uitlaatgeluid gedaan, want ik ben zeer onder de indruk van de soundtrack. Bij stationair draaien (en parkeren) komt er een roffelende brom uit de pijp, erg mooi. Bij het rijden is hij vrij stil tot 2500 toeren, daarna begint hij 1000 toeren met brullen om snerpend in de begrenzer te lopen bij zo’n 6500 toeren. Prachtig en verslavend, vooral om rond de 2500 toeren even goed het gas in te trappen. Ik vermoed dat dit nooit gaat vervelen. Op de snelweg houdt hij zich in z'n 6 overigens wel mooi rustig rond de 3000 toeren.

Vermogen
De 1.4 TSI heeft een kompressor (voor het lage toerenbereik) en een turbo (voor het hoge toerenbereik). Dit betekent dat je eigenlijk altijd voldoende koppel ter beschikking hebt om weg te trekken. Het is als het rijden met een sterke diesel, waarbij je op de snelweg in zijn 5/6 nog prima weg kunt trekken. Maar zet een verzet terug en jaag hem in de toeren en het wordt een raket. Aanspraak maken op de 160 pk (bij 5800 toeren) is een feest. Na het inrijden heb ik de auto uitgelaten op de autobahn. Een sprint naar de 200 is zo gedaan; na 8 seconden op de 100 (nog in z’n 2e versnelling) en ogenschijnlijk net zo rap naar de 180 (in z’n 4). Daarna begint de acceleratie wat af te nemen, tot op zijn top van 220.

In het tevredenheidsonderzoek van 2010 las ik dat Scirocco-rijders klagen over acceleratie (net als bij de Golf). Hier snap ik echt niets van. Misschien geldt dit voor de 140pk versie / diesels? Of mensen die niet proefgereden hebben? Mij valt de acceleratie in ieder geval NIETS tegen, komt gewoon overeen met de verwachtingen en vermakelijk goed.

Slurpen
De fabrieksopgave zegt 1 op 15 toe, maar dat feest heb ik nog niet beleefd. Alleen toen ik een dag op slakkengang (60 km/h) over een besneeuwde snelweg heb getuft. In het dagelijks verkeer haalde ik in het begin ongeveer 1 op 11-12, nu zit ik rond de 1 op 13. Maar geef hem een beetje ruimte en een trap hem eens op z'n staart en je zit zo op 1 op 10.

Wegligging
De wegligging is geweldig goed vlak, comfortabel en veilig. Ik heb de limiet, ondanks verwoedde pogingen, nog niet gevonden. De auto is niet onderstuurd noch overstuurd, gewoon enorm stabiel mede dankzij het sportonderstel en de grote spoorbreedte. Je kunt hem lomp een krappe bocht in hoeken en de ESP hoeft nog niet eens in te grijpen; een veilig gevoel. Tegelijkertijd is de auto vrij comfortabel afgeveerd. Wat helpt is dat de wielen (235/40R18) nog flinke wangen hebben. Van overhellen is geen sprake, een wereld van verschil met mijn vorige auto, een Leon Topsport die ondanks een sportonderstel meer deinde en veel eerder op de grip limiet kwam. De Dunlops die er standaard onderliggen ben ik minder tevreden over, ze maken veel lawaai en lijken in de regen niet al te best het asfalt te grijpen. Nu na 30.000 km ben ik echt helemaal klaar met deze banden. Er zit nog 3 mm op de voorbanden en mogen van de leasemij dus nog niet gewisseld worden. Ik vind ze ronduit gevaarlijk worden, ben blij dat de winterbanden er snel onder komen. Ik ga in de lente weer voor Continentals, die bevielen onder mn vorige auto erg goed.

Praktische kanttekeningen
Nee, je ziet geen r**t naar achteren. In de dode hoek kan een massagraf aangelegd worden zonder dat je het door hebt. Dit is merkbaar gevaarlijk, want ik ben al een paar keer verrast door een auto die langskomt die ik niet heb gezien, ondanks halsbrekende toeren om die hoek in te kijken. De C-stijl is dermate dik dat er van alles in kan verdwijnen. In mindere mate geldt hetzelfde voor de A-stijl, waar ik in lange bochten nogal omheen moet kijken om te zien wat er voor mij gebeurt.
En nee, die deuren van meer dan een meter lang zijn niet handig. Nederland is volgeplant met paaltjes en bielzen (die zo laag zijn dat je ze niet ziet, maar wel raakt) dat veel parkeerplaatsen afvallen.
En ja, die velgen zijn gevoelig. De eerste kras is er bij de wasserette al op gezet (bij het inrijden van de geleider).

Het moge duidelijk zijn dat je deze auto niet uitzoekt als je dagelijks een horde kids te verplaatsen hebt of veel met grote spullen rond rijdt. De kofferbak weliswaar diep (hoogte), maar de klep biedt maar weinig ruimte om er spullen in te plaatsen. Onlangs heb ik voor een klus aan mijn huis wat 1220x610 MDF platen vervoerd. Die gingen niet in de kofferbak, maar pasten precies achter de voorstoelen. Zo kom je toch een heel eind, maar het stelt beperkingen aan de grootte van de klus...

De achterstoelen plat heb ik nog niet geprobeerd, maar alles in het interieur is verder voorzien van de gebruikelijke handigheidjes. Bijvoorbeeld een voorstoel die na het omklappen weer terug in positie schuift.

Maar praktisch zal de auto nooit worden. Ik heb de auto gekozen met het idee voor grote vervoersacties wat te huren. Die 'state of mind', of een grote tweede auto, heb je wel nodig. Later meer over de praktische bruikbaarheid.

Problemen

  • 50.000 km

8.000 km: er klinkt een luide korte piep (ook buiten hoorbaar) na het schakelen en hard gas geven rond de 3.000 toeren. Dat is dus best vaak. Dit is een bekend probleem bij VW met de waterpomp van de compressor en kan vervangen worden door een verbeterd exemplaar. Dit gaat bij de volgende beurt gebeuren.

- km: de bekleding van het dashboardkastje geeft kleine haartjes af. Zal hem eens stofzuigen, irritant.

15.000 km: de waterpomp is vervangen, piep weg.

17.000 km: piep terug, nu minder luid en bij lager toerental (rond 2.000 tpm). Hier is nog geen oplossing voor gevonden.

29.000 km: Grote paniek! Bij het doortrekken sloeg de motor even over bij 4.500 toeren. Waarschuwingslampje van het uitlaatgassysteem ging brangen. Heb hem meteen door laten meten bij de dealer en bleek dat 3 cylinders tegelijkertijd waren overgeslagen. Ik moest maar even rustig aan doen

30.000 km: Rustig aan doen mislukt... En ja hoor, probleem terug, dit keer met het EPC lampje erbij. Toen ie stationair draaide schudde de hele auto mee dus er deed waarschijnlijk een cylinder niet meer mee. Na herstarten deed ie het weer. Op fora las ik beangstigende verhalen van BJ 04/2009 die allemaal de geest gaven op soortgelijke wijze. Motorwissel was enige remedie. Mijne is 5 maanden ouder, maar toch...

31.000 km: Met samengeknepen billen heb ik het uitgereden tot z'n 30k beurt. Onder de 4000 toeren waren er geen problemen, maar vol gas geven durfde ik niet. Gelukkig geen groot probleem, bougies zijn vervangen en hij rijdt weer als een zonnetje. Feest!

35.000 km: In de ijzige winterkou (vochtig en -10) opende ik de auto, de raampjes schuiven dan een stukje naar beneden om de deur te kunnen openen. Maar dit keer niet zonder schade. Door de ijsvorming heeft het mechaniek een tik gekregen en gaat de raampjes niet meer dicht. VW service heeft m opgehaald maar na een tijdje rijden gingen ze weer omhoog.

43.000 km: Nu in de zachte na-winter bij een parkeergarage het raam niet meer dicht gekregen. Zelfde probleem als eerder, maar nu zonder aanleiding. Na een half uur rondrijden (op zoek naar VW dealer) doen ze t weer. De volgende dag volgt de genadeklap; raam loopt weer vast en er komt een metalen draad omhoog. VW heeft m gefixt maar was weer een hoop gedoe...

@40.000 km: de piepjes zijn weer vanzelf verdwenen...

@45.000 km: rammelende achterklep op klinkers en over drempels verholpen bij de beurt, maar binnen de kortste keren hoor je m weer. Ga zelf maar eens pielen met de stand van de rubbers (volgens fora de boosdoener).

@75.000 km: koppeling naar de mallemoeren. Voor het eerst kwam dit probleem op op de autobahn. Na een tijd in z'n 6 rondtoeren zat ik vast achter inhalende vrachtwagens. Toen de linkerbaan eenmaal vrij was wilde ik terugschakelen om er vandoor te spuiten, maar de bak werkte niet meer. Koppeling bleek helemaal onderin vast te blijven hangen. Met kracht krijg je de auto wel uit de versnelling, maar er niet meer in. Hang je daar met 90 op de linkerbaan... Nu doet ie het iedere keer bij meer dan 50km op de snelweg. Moet ik steeds weer de koppeling terugpakken met mijn voet en pompen om weer druk te krijgen, vreselijk irritant, slecht voor de schoentjes en soms gewoon gevaarlijk. Eens kijken hoe/of dit opgelost wordt...

Eindoordeel

  • 87.000 km

Er wordt vaak over getwist of dit nou wel een coupe is of toch gewoon een 3-drs. Het maakt niet uit. Het gaat erom dat je hem moet kiezen als een coupe, met alle gevolgen van dien... Hij rijdt geweldig, de geluidsbeleving is goed en hij ziet er fantastisch uit. Als je een hatchback kiest heb je andere criteria.

Als je in iets echt bijzonders wilt rijden voor en bereid bent iets meer uit te geven dan aan een Golf, dan zit je hierin goed. Nu maar hopen dat ie zo exclusief blijft...

Inmiddels al wel teveel problemen gehad ermee. Erg teleurstellend, neemt veel van het plezier weg.

AFSCHEID
Helaas moet ik de Scirocco inleveren, er mag iemand anders blij mee gemaakt worden. Ik denk dat ik hem ga missen, ondanks zijn mankementen. Het blijft een bijzondere auto met een heerlijke zitpositie, goed geluid en lekkere acceleratie. Volgende auto wordt een Alfa Romeo Giulietta en ik betwijfel dat een stap vooruit wordt.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.