Volkswagen Polo (2010) #9
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo |
---|---|
Versnellingen | -1, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 20.500 km |
Algemene indruk
- 20.500 km
De eerste 500 km's met deze Polo 1.2 TSI met DSG in Comfortline uitvoering waren niet geheel naar de zin. De auto trilde op het stuur. De dealer heeft er alles aan gedaan maar het lukte niet. Toen allemaal nieuwe banden en velgen en voila.
In het begin leek het er op alsof het chassis zich moest "zetten". Je hoorde af en toe tordeerachtige geluidjes en krakjes. Dat is nu ove. Waar ik ook aan moest wennen was een klakkend geluid als je wegrijdt en harder dan 20 km/uur gaat. Het schijnt dat er dan een veiligheid in werking treedt waardoor jet bepaalde dingen niet kan doen zoals deuren openen (niet geprobeerd). . De motor, een 1.2. TSI met 7 traps DSG is werkelijk geweldig mede door het relatief hoge koppel van 175 Nm. Veel voor een kleine lichte auto. Dit betekent een mooie PK/ Kilo verhouding. Wat me opvalt is dat de bak wat ratelt, vooral tijdens het opschakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 1 m.n. op drempels. Verder "zingt" de bak van mijn Polo bij 40 km/uur. Dat deed hij eerder niet. Het ligt aan de bak en niet aan de wielen. Ook in vrijloop hoor ik het.
Ik ben er twee keer mee naar zuid Spanje gereden en ik moet zeggen prima. Goed comfort en mooi stil. In Frankrijk wel een kabel stuk gebeten door een marter en door de VW garage in Tomblaine (Nancy) zonder kosten vervangen (chapeau).
Verder heeft de software van de automatische bak een upgrade gehad omdat in de S-stand de bak af en toe niet weet dat hij moet overschakelen en dan blijft loeien bij b.v. 4000 toeren. Toch heeft ie het af en toe nog maar wel minder vaak. De afwerking en kwaliteit zijn van een hoog niveau. Alles sluit perfect, geen gekke naden. Voelt degelijk aan. Mooi, functioneel en overzichtelijk dashboard dat is gemaakt van zacht en indrukbaar materiaal.
Het olieverbruik is echt laag. Kwart litertje op 15.000 km.Een advies is om niet de combinatie radio/navi van VW te nemen, die voldoet niet en is alleen bluetooth voorbereid maar wel de hoofdprijs vragen. Om die reden heb ik een JVC type KWNTgenomen met mooi groot scherm met alles er op en er aan. Kan er zelfs een DVD film op afspelen. Het enige nadeel is dat ik geen stuurbediening heb in dit geval en dat is wel lastig soms. Een paar ontdekkingen:
Als je de afstandsbediening op open drukt en ingedrukt houdt, openen alle vier de ramen tot zolang je loslaat. Makkelijk als het warm is en je vast kan luchten. Als je achteruit rijdt gaat de blower harder blazen en volgens mij andersom, dus lucht uit de auto.
Als de bak in S staat en je zet hem op de cruisecontrole dan schakelt hij wel door naar de hoogste versnelling. Haal je hem er af dan schakelt hij meteen terug. Prima.
Ik heb er alarm op en deze sluit de auto automatisch af als je niet binnen 30 seconden instapt. Wel zo prettig. De anti car-jack vind ik ook fijn, m.a.w. 1x op de afstandsbediening drukken is alleen linkervoorportier openen, 2x achter elkaar alle deuren (5). Verder vind ik de zgn one-touch raambediening voor zowel OP als NEER erg prettig werken, vooral bij tolpoortjes enzo.
Het rijden met deze auto vind ik elke keer weer een feestje. Lekker pittig autootje met voldoende power en nog vrij sportief ook qua wegligging. De voorkant is een beetje soft afgeveerd naar mijn smaak en mag wat strakker. Een ander nadeel vind ik wel de te dure opties die men bij VW vraagt om de auto wat op te leuken. Standaard is hij al aardig aan de prijs n.l.
Bij 30.000 km kom ik op e.e.a. terug.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren