Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 R-Line (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 3.6 V6 R-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 119.000 km |
Aankoop en de eerste 6 maanden
- 109.300 km
Voorgeschiedenis:
In 2021 zijn zowel mijn vrouw als ik van baan verwisseld. Bij onze vorige banen hadden wij beide een auto voor het woon-werkverkeer. Mijn vrouw reed in een Suzuki Alto en ik in een Golf 6 variant diesel. Nu kunnen wij beide op de fiets naar werk. Om die reden hebben wij beide auto's verkocht en zijn op zoek gegaan naar een andere auto.
Ik heb altijd een voorliefde gehad voor Volkswagen. Ik kan het niet onderbouwen, maar het design van het exterieur en interieur trekt mij gewoon aan. Velen anderen vinden het simpel/saai etc, maar ik houd daar eerlijk gezegd wel van. Mijn vorige auto's zijn ook allemaal Volkswagens geweest (Polo 6n2, Polo 9n3 GTI, Golf 6 variant). Daarnaast ben ik groot fan van de R32/R36's. Om die reden als eerste in de zoekfunctie de letter R en de nummers 3 en 6 ingevuld. Al snel zag ik dat er niet heel veel R36's online stonden en dat ze allemaal flinke kilometerstanden hadden. De prijs loog er ook niet om. Na wat meer research kwam ik erachter dat de aandrijflijn van de R36 ook in het facelift model (B7) beschikbaar was, alleen niet als een R model. Het model opzicht vind ik zelfs wat aan de saaie kant. Vooral in de basisversie niet mijn eerste keus. Toch eventjes rondgekeken en toen kwam ik deze auto tegen. 2013, 105.000km gelopen. Gewenste aandrijvingslijn (3.6L + DSG). De kleur, het interieur, de xenon koplampen en LED achterlichten maakte het wat saaie model nu toch wel aantrekkelijk. Wel een mogelijk nadeel, een import. Na wat getwijfel toch maar eens langsgegaan voor proefrit.
Proefrit en aanschaf (oktober 2021):
Eenmaal aangekomen bij het autobedrijf stond de Passat buiten al klaar. In het echt maakte de auto nog wat meer indruk dan op de foto’s. Alle tijd gekregen om de auto goed te bekijken. Buitenom zag de lak er nog tiptop uit. Er zat alleen een klein deukje in de chromen strip van de achterbumper. Het interieur was net zo netjes, een mooi bruin leder interieur. Al met al gewoon een luxe verschijning en die duidelijk door iemand met smaak was uitgezocht. De opties van de auto bekeken en uitgeprobeerd. Alles werkte naar behoren. Hier wat opties:
- Volkswagen exclusive bruin leder interieur met massage stoelen die kunnen verwarmen en ventileren.
- Achterbank ook verwarmd.
- Standkachel (originele optie VW)
- LED dagrijverlichting met koplampen
- LED achterlichten
- Adaptive CC, lane assist etc.
- Keyless entry
- Achteruitcamera en parkeersensoren voor en achter
- Elektrische inklapbare trekhaak
- Elektrische openen en sluiten kofferbak
- Navigatie
- Voorruitverwarming
- Verstelbare demping onderstel (comfort – normaal – sport)
- 18inch LM velgen
- 16inch LM velgen met winterbanden
De auto meegekregen voor een proefrit. Bij de koude start buiten even goed geluisterd naar de ketting en niks geks kunnen waarnemen. Even een lekker stuk gereden met de auto waarbij gelijk opviel hoe moeiteloos de auto alles doet. Ook viel de rust in de auto op. Op cruise snelheden was het heerlijk stil in de binnenruimte. Bij wat feller accelereren laat de motor lekker van zich horen.
Alle indrukken van de auto waren zeer positief. Bij terugkomst even nog wat onderhandeld over de prijs en het vervangen van de chromen strip in de achterbumper. Een voorstel gekregen en daarmee naar huis gegaan.
Tijdens de proefrit heb ik even het chassisnummer opgeschreven. De boekjes waren netjes ingevuld en de auto zou dealeronderhouden zijn. Bij thuiskomst even contact opgenomen met mijn VW dealer en gevraagd of zij de historie van een Duitse auto konden inzien als ik het chassisnummer had. Dat was mogelijk en daaruit bleek dat de vermelde beurten en datums overeenkwamen met de informatie die ik uit het boekje had gehaald. Dat was een geruststelling en daarop besloten om nog een keer te gaan kijken samen met mijn vrouw. Uiteindelijk nog een proefrit gemaakt, de auto nog even met VCDS onderweg uitgelezen (geen bijzondere dingen aangetroffen) en de keuze gemaakt om de auto aan te schaffen met de afspraak dat de chromen strip in de achterbumper zou worden vervangen.
6 maanden verder (april 2022)
De auto heeft het voortreffelijk gedaan de afgelopen 6 maanden. Ik rijd niet heel veel kilometers, maar ik heb al wel regelmatig bij het tankstation gestaan… :) Het verbruik van de 6 cilinder is niet misselijk. Ik kom na +/- 2500km en 5 tankbeurten op een gemiddeld verbruik van 1 op 8,13 (gemeten aan de pomp). Daarbij moet ik wel vermelden dat ik veel korte stukken heb gereden en regelmatig gebruikmaak van het vermogen… Ik had dit ongeveer verwacht maar met een 60L tank is het wel even slikken bij het tankstation. Ik ben benieuwd wat het verbruik wordt, als ik in augustus met de caravan naar Frankrijk ga.
Ik ga de auto steeds meer waarderen. Naar mijn mening is het een zeer chique/nette verschijning. De subtiele uitlaatpijpen en beide zijdes is de enige hint dat er wat leuks onder de kap ligt. De motor zelf is geweldig, vooral in combinatie met de 6bak DSG. Alles doet hij moeiteloos en bij rustig rijden komt het toerental niet boven de 2200 toeren. De bak schakelt dan best vroeg, maar zonder de bekende ‘ondertoeren dreun’. Geef je wat meer gas, dan laat de V6 (eigenlijk VR6) lekker van zich horen en schiet de auto vooruit. Vooral het volgas vanuit stilstand wegrijden is indrukwekkend te noemen en waar mijn polo GTI (185pk) op een bepaald punt buiten adem raakte, blijft dit blok maar gaan. Erg gaaf! Het blok heeft ook meer dan voldoende vermogen voor tussenacceleraties. Wel merk je daar het gewicht van de auto (1700+ kilo). Het enige minpuntje vind ik het geluid. Het geluid is goed, een heerlijke brul alleen naar mijn mening iets te veel gedempt bij dit model. Waarschijnlijk omdat het geen R model is. In de toekomst wil ik hier wat aan laten doen. Ik vind het alleen lastig om te bepalen wat ik dan moet aanpassen. Ik wil namelijk geen te luide auto en al helemaal niet de bekende DSG farts horen (sorry, iets te veel petjes inhoud voor mij). Waarschijnlijk zal het wel iets van andere uitlaatdempers worden. Wordt vervolgd…
Qua comfort ben ik tevreden. De auto is erg stil van binnen en geeft veel rust. De stoelen zitten goed, maar dat is het ook dan. De comfortstoelen van mijn Golf destijds zaten net zo goed. Ik had ze in de Passat iets beter verwacht. Op warme dagen is de ventilatieoptie wel heerlijk, top uitvinding. Het onderstel is prima. De auto stuurt strak en geeft duidelijk de richting aan. Veercomfort is prima in alle 3 de standen. Zelf rij ik het meest in de normale stand. Mede door de 18inch velgen vind ik dit persoonlijk de beste afstelling. Wat stugger, maar nog steeds best comfortabel. De CC werkt goed. Alleen als je een voorganger nerveus rijdt (gas/remmen), gaat de CC ook nerveus reageren en dan remt hij soms wat harder dan nodig. Hetzelfde gebeurt er ook als er iemand voor je invoegt. Dat vergt wat gewenning. Ik schakel dan vaak even de CC uit en klik daarna weer op resume. Verder werkt het prima.
Maar, de allerbeste optie op deze auto is toch wel de stand kachel. Je hebt 2 opties. Je kunt hem met de sleutel activeren of een dag/tijd instellen in de auto. De stand kachel blijft dan 25min het interieur (en motor?) verwarmen. Oftewel nooit meer krabben en altijd een warme auto. Wat is dit een ondergewaardeerde optie zeg. Ook als je ergens in de kou staat te wachten kun je de kachel gebruiken en hoeft de motor dus niet te blijven draaien. Ideaal!
Al met al ben ik nog steeds zeer content met de aanschaf van de Passat.
Binnenkort gaat de auto weg voor een onderhoudsbeurt. Daarna volgt er weer een update.
Knipperlicht, caravan en (preventief) onderhoud
- 112.000 km
Knipperlicht:
Laatst viel mij op dat het knipperlicht van de rechterbuitenspiegel was gestopt met knipperen (RIP). Ik ben inmiddels zelf redelijk handig geworden met auto’s, daarom gekozen om zelf op onderzoek uit te gaan. Om te checken of het knipperlicht zelf defect was even de unit van de andere kant aangesloten aan de defecte zijde. Knipperlicht deed het weer dus het zat echt in de unit zelf (complete onderzijde van de spiegel dient te worden vernieuwd, daar zit de LED-strip in verwerkt). Contact met de dealer opgenomen en een nieuwe unit besteld. Niet goedkoop helaas (+/- €60,-). Aan beide kanten de binnenkant van de spiegels gereinigd en de boel weer in elkaar gezet.
Een paar dagen met de caravan op pad:
Tijdens de voorjaarsvakantie voor het eerst op pad gegaan met de caravan. We hadden een camping in de buurt geboekt. Dit was voor het eerst dat ik wat achter de auto ging koppelen. Paar dagen voordat ik de caravan ging ophalen even voor de zekerheid de trekhaak onder de auto uitgeklapt. Dit gaat elektrisch via een knop in de kofferruimte. De trekhaak in de eindstand vergrendeld en toen viel het ineens op dat ik geen oog zag om de losbreekkabel aan vast te haken…, nergens te bekennen. Onder de auto gelegen, zaklamp erbij… nergens! Vreemd. Online gekeken en ja hoor. Meerdere eigenaren van VW’s klaagden hierover. Gelukkig was er ook een oplossing voor het probleem. In Duitsland zit een bedrijf die een RVS-plaat met oog speciaal voor de Passat heeft ontworpen. Deze plaat wordt aan de zijkant van de trekhaak gemonteerd tussen de trekhaak en stekkerdoos. Vergelijkbaar onderdeel: (https://trekhaakoog.nl/product/passat-b7-cc-trekhaakoog/). Besteld en de week erop in huis. Alles gemonteerd. Uiteindelijk bleek er toch een standaard oog te zitten achter de trekhaak in bumper, haha. Lastig te zien en al helemaal lastig te bereiken, daar ga ik geen gebruik van maken. Het rijden zelf ging prima. De auto heeft meer dan voldoende vermogen en doet ook alles met de caravan erachter moeiteloos. De DSG bak past zich automatisch aan en schakelt wat later op. Verbruik met caravan zit zo rond de 1L op 6,5/7km. Het enige wat even wennen was is dat de side assist wordt uitgeschakeld als de caravan is aangekoppeld. Dat was toch even verraderlijk, je merkt dan dat je, althans ik, onbewust toch veel gebruik van maakt. En ja, ik kijk ook met de side assist actief, ook even over de schouder bij het wisselen van rijstrook.
(Preventief) onderhoud:
Ik ben tot nu toe erg tevreden met de auto. Waarschijnlijk blijft deze nog een aardige tijd en daarom besloten om naast het reguliere onderhoud wat preventief onderhoud te laten uitvoeren. Naar jarenlang bij de VW dealer te hebben gelopen, nu besloten om een andere weg in te slaan en opzoek te gaan naar een specialist. Naar wat zoekwerk uitgekomen bij twee bedrijven: Carrec Technocenter en BVR Automotive. Na het opvragen van wat offertes en het lezen van referenties gekozen voor BVR. Een afspraak daar gemaakt voor een grote servicebeurt, DSG en airco service, Walnutblasting van het inlaattraject en het reinigen, controleren en service-en van de injectoren. Ik ben de auto 2 dagen kwijt geweest. Tijdens de uitgevoerde werkzaamheden zijn er geen bijzonderheden (gelukkig) naar voren gekomen. Het inlaattraject was wel aardig vervuild (zie foto’s). Injectoren functioneerde allemaal naar behoren en hadden een goede opbrengst. Bij het ophalen van de auto kreeg ik een uitgebreide uitleg van de uitgevoerde werkzaamheden inclusief een boel foto’s en video’s. Dat wekt vertrouwen!
De Passat kan er weer een tijdje tegenaan. Qua onderhoud zit ik er nu aan te denken om de auto 1x in de 2 jaar weg te brengen voor een grote service en zelf tussendoor één oliewissel uit te voeren. Dan zit de olie er maximaal 7500 – 10.000km in. Frequente oliewissels bij dit blok zijn gewenst voor het behoud van de ketting. Daarnaast wil ik zelf binnenkort het filter en de olie van de Haldex vernieuwen, maar voor nu is er even genoeg uitgeven. Totale kosten: €1650,-
Vakantie Frankrijk met de caravan
- 114.000 km
De afgelopen 2 weken ruim 2000km, waarvan 1600km met caravan vertoefd met de Passat. De auto heeft het eigenlijk voortreffelijk gedaan. Wederom ging alles moeiteloos. In het wat bergachtige gebied kon de auto makkelijk zijn snelheid vasthouden (105km/u op de CC). De automaat schakelt netjes terug naar de 5 of soms zelfs de 4 bij de wat stevigere hellingen. Het enige minpuntje kwam naar voren bij het dalen. Waar de automaat mooi terugschakelt bij hellingen, doet hij dit niet bij het dalen. Dus tijdens het dalen zelf de automaat 1 of 2 versnellingen laten terugschakelen om te voorkomen dat ik moest bijremmen. Tevens geeft het mij ook wat meer gevoel van controle. Wat opviel was het koelvermogen van de airco. Als we tijdens de echt warme dagen instapte, was de auto in notime koel. Erg prettig.
Op de heenweg kreeg ik na een paar honderd kilometer een storingsmelding van de front assist. Deze viel uit en daardoor dus ook de ACC (adaptive cruise control). De auto bij de eerstvolgende aire even aan de kant gezet en uitgeschakeld. Na het inschakelen kwam de storing vrijwel direct terug. Toen besloten om de oppervlaktes voor de sensoren in de voorruit en het embleem van de voorbumper schoon te maken met een vochtig doekje. Dit hielp, de storing bleef daarna weg.
Gemiddeld verbruik met caravan kwam op 1L voor 7.2 km. Dit viel mij eerlijk gezegd niet tegen. Ik heb vrijwel overal 105km/u op de CC gereden. Gewicht van de caravan 1250-1300kg.
Tijdens de diverse uitjes tijdens de vakantie lekker door de bergen heen kunnen crossen. Het was heerlijk om uit de haarspeldbochten even het gas in te drukken. Mede dankzij de vierwielaandrijving schiet de auto voorruit. Genieten! Helaas waren de andere inzittenden er vrij snel klaar mee ;).
In oktober staat de APK op het lijstje. Ik verwacht geen gekke dingen. Tot dan!
APK en schade gereden
- 115.500 km
APK: Geen bijzonderheden
Oeps, daar stond nog een container op de weg..
Op zaterdagochtend wilde ik vertrekken naar werk. Meestal doe ik dit op de fiets, maar die dag was ik wat later en wilde ik de auto pakken. Geen gebruikgemaakt van de standkachel en de voorruit was wat beslagen dus zette ik de voorruitverwarming aan. Even gewacht en toen de ruit niet meer beslagen was, vertrokken. Aan het einde van de straat net om de bocht stond een grote stalen container langs de weg. Ik reed de bocht om en drukte net de voorruitverwarming uit, keek weer omhoog en zag dat ik net te ver links zat. Ik remde en stuurde nog naar rechts maar schampte toch net nog de container met de voorbumper. Resultaat: Voorbumper beschadigd en bekrast (zie foto). Kosten reparatie: 903,-
Bezoekje bij Jessy's Custom Exhausts
- 119.000 km
Eerder klaagde ik al over het geluid van de auto. Naar mijn mening iets te onderdrukt. Hierdoor ontstond in mijn hoofd een tweestrijd. Ik weet hoe goed deze motoren klinken met een sportief uitlaatsysteem, maar aan de andere kant ben ik iemand die zijn auto's het liefst helemaal OEM houdt. En wat betekent het voor de restwaarde? Lastig..
Na wat research besloten om er toch iets mee te doen. Ik heb contact gezocht met JCE in Breda en mijn probleem voorgelegd. Zijn voorstel was om de midden- en twee achterste dempers te vervangen voor een 'nodrone' en 2 sportdempers. Daarbij zouden de tussenliggende delen ook door hem worden vervangen (catback system). Alles uiteraard RVS.
Inmiddels is het werk uitgevoerd en ben ik een zeer tevreden mens. Ik ben gegaan voor wat grotere RVS eindstukken die goed in de diffuser passen. Zelf ben ik van mening dat dit goed past bij de rest van de auto. (zie foto's) Wat een levert JCE trouwens een topwerk, een echte perfectionist. De bekende VR6 brul is nu eindelijk goed hoorbaar!
Luister even mee -> https://youtu.be/8Br5-R7oWY0
Verder doet de auto het prima. Hij nadert de 120.000km. Gezien ik niet heel veel kilometers per jaar maak (+/- 8000) gaat de auto 1x in de 2 jaar weg voor een grote beurt. Zelf vervang ik tussendoor een keer de olie en het filter zodat de olie niet langer dan een jaar of 10.000km oud is. Dit zal ergens eind mei worden. Waarschijnlijk pak ik deze keer ook de olie + filter van de haldex mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.