Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170pk Highline (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.0 TDI 170pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 24.000 km |
KM-stand laatst | 90.000 km |
ERVARINGEN
Ik rij sinds januari in een Passat Variant 2.0 TDI 170 PK DSG, deze auto overgenomen van de Auto Maas in Uithoorn waar hij fungeerde als demo-auto. Is helemaal volgeladen met alle extra’s, wat zit er niet op, actieve cruise-control, stuurwiel bediening voor de DSG-bak, electrisch dak met zonnepanelen en electrisch bedienbare stoelen. Voor de rest alles aanwezig inclusief 1 van de beste accessoires, de Premium Bluetooth Carkit, wat is dat geweldig, je telefoon dient rSAP te ondersteunen (Nokia N95 in mijn geval) maar dan neemt de auto je hele functionaliteit over inclusief SMS ontvangen. Door middel van het uitklapbare numerieke toetsenbord ingebouwd in het dashboard is nummers invoeren erg eenvoudig geworden.
De auto wordt voornamelijk zakelijk gereden, veel snelweg en file, de DSG bak is dan geweldig comfortabel. De sportstoelen geven geweldig goede steun en zijn meer dan voldoende instelbaar. De auto is nog niet gechipt maar zit wel in de planning voor de 50.000km anders kan het niet onder garantie bij de dealer...
Verbruik is standaard 1:16, als ik echt ga relaxen en 90-100 rij dan zakt het naar 1:17-18. Wat mij vooral aantrok aan deze auto was de gehele uitstraling met de 18’ velgen, enorm comfort en de giga ruimte van binnen. Wat kan hier een hoop in, was wel wat anders dan in mijn Alfa Romeo 159 SW 1.9 JTDm 16V, die ik anderhalfjaar hiervoor reed.
PROBLEMEN
Geen problemen behalve onderstaande feiten:
2 x een kwart liter olie
2 x ruitensproeiervloeistof bijvullen
1 x putje van een vriendelijke mede-parkeerder die zijn deur naar binnen gooide
eerste grote beurt gehad
- 66.000 km
1 jaar en 42000 kilometer verder eindelijk een beurt. 7 weken gelden gebeld en nu pas plaats..... Geen problemen met de auto behalve een krakende linker voorpoot, een vastzittend opbergbakje in het dashboard en geen ruitenwisservloeistof meer...
De linker ophanging en demper vervangen onder garantie en voor de rest een simpele beurt, duurste was het uitlijnen en de longlife olie, totaal € 342 !! Geen geld voor een jaar plezier.
De auto rijdt nog steeds als een zonnetje, zeer snel, erg fijn als je hem eens lekker kan laten optrekken. Stoelen zitten voortreffelijk en alles blijft werken.
Minpuntje: Premium carkit werkt niet samen met een iPhone, alleen met Nokia's, ga ik nog iets op verzinnen.
Nieuwe Velgen gekocht, RS6 17" met Dunlop SP Winter Sport 3D banden 225/40/17, zijn wat hard bij hogere temperaturen maar wat een grip hebben deze banden met dit weer, echt geweldig.
Radiator problemen
- 63.500 km
Ja, niets kapot tot nu toe en nu........lekkende radiateur. Eerst i n Arnhem waarschuwingslampje aan, het was erg koud en plaatselijke dealer heeft alles bijgevuld maar ja de volgende dag weer een lampje op het dashboard. Langs de dealer en een lekke radiator (teur?) Niet door een steen maar aan de zijkant ingescheurd. Ik vond de mannen achter de balie al wat schuchter maar wat bleek, auto was 5 dagen uit garantie. Nou ben ik de lulligste niet maar ik heb wel duidelijk gemaakt dat ik dit niet ga betalen. Auto gekregen op 16 januari 2008, auto afgeleverd officieel op 5 januari 2007..... je begrijpt het al, sorry geen garantie of coulance.
Na reparatie hen nogmaals op het hart gedrukt dat ik deze rekening niet wilde zien, ik moet het nog zien. eerste ietwat negatieve ervaring met VW. Commerciële coulance van PON=50% van de factuur wordt vergoed.
Gisteren een ander pijnpunt opgelost, ik had de premium bluetooth carkit maar die wilde niet met mijn iPhone praten, laat staan dat ie hem zag. Via Car-tronic (www.car-tronic.nl) in Den Haag een ander kastje van Skoda ingebouwd op de plek van de Nokia controller van de oude carkit, alleen stekkertjes insteken, VAGCOM aanpassen en jawel ik kan gewoon met mijn iPhone bellen via de RNS510. Erg handig echter niet goedkoop.
Afscheid
- 90.000 km
Ja het is tijd om afscheid te nemen van mijn Passat. Niet met pijn in mijn hart wel met een zwaar hart om de reden: inbraken. Na de derde inbraak en tweede keer dat de RNS 510 professioneel verwijderd is heb ik het opgegeven, ik wil niet nog meer slaap verliezen alleen maar omdat ik een Passat voor de deur heb staan. € 2500 schade per keer voor de verzekering, € 250 voor mij per keer.
Wat doen deze aardige lieden die, als ik ze nog een keer tegenkom, niet moeten oversteken....?
Wrikken de voorste zijruit uit de sponning aan de bovenkant en dan door middel van zuignappen of zo tillen ze de hele ruit er in zijn geheel uit. Leggen hem bij de buren in de bosjes en klimmen via het geopende raam in de auto, wippen het lijstje met een schroevendraaier eraf en met een kleine accuschroefmachine met een speciaal bitje is de RNS510 er in 2 minuten uit, alarm gaat af, maar ja dat is standaard VW Klasse 3 alarm en dat maakt minder geluid dan speelgoed van mijn zoontjes.... Oh ja, tweede exemplaar was geëtst met mijn nummerbord, maakt blijkbaar niet uit.
Nu heel simpel, inruilen en de Audi kopen die ik al langer op het oog had, een A6 Pro Line/S-Line met 3.0 TDI.....en toch baal ik er van.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Volkswagen Passat Variant 2.0 FSI Highline 4Motion - 2006 – 324.887 km - Klokje Rond

VW Passat 2.0 TDI 4Motion (2008 / 478.291 km) - Klokje Rond

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion

Cadillac BLS Wagon - Volkswagen Passat Variant

Volkswagen Passat 1.6 TDI Bluemotion T. Comfortline (2011)
