Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 140pk Highline (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.0 TDI 140pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 100.000 km |
Over de helft: hoe gaat het?
- 90.000 km
M'n 3e passat betreft een geheel nieuwe met wat toeters en bellen:
- highline, bruine lak, latte machiato interieur (half leer)
- 2 liter TDI, 140pk (getuned naar 175pk, 385nm)
- sportonderstel, 17" wielen, winterpakket (heerlijk nu), xenon, en nog wat frutsels.
90.000km in 1,5 jaar, dus de auto is 'goed gebruikt'. Ik ben er erg zuinig op, maar het is wel een werkpaard voor me. Goed onderhoud en schoonmaken, en de auto blijft hierdoor in topconditie.
Met het sportonderstel en platte banden een betere wegligging dan zonder (standaard), maar nog niet dynamisch of scherp. Wegligging en handling blijft een beetje gevoelloos, maar niet verkeerd.
Qua motor geen klagen, zeker niet na de tuning. Wel is tractie vaak een probleem vanwege het hoge koppel (385nm). Motor is redelijk stil, maar er zijn stillere. Soepel en comfortabel, maar wel een behoorlijk turbogat. De 2 vliegwielen maken een ratelend geluid bij hard optrekken, maar kan geen kwaad. Doet wel een beetje afbreuk aan het kwaliteitsgevoel.
Ruimte genoeg, en interieur is makkelijk om te bouwen/plat te gooien. Goede sportstoelen (highline) met verwarming; heerlijk!
Kraakjes en trillingen al na 20.000km, maar is mee te leven. Geen topper op dit gebied, en dat voor een auto van 43.000 euro...
Uiterlijk en qua uitstraling vind ik het wel een fraaie auto zo in een donkere kleur, dikke wielen, verlagingsset en donkere achterramen. Het is geen Alfa, maar toch een prima bescheiden uitstraling.
Samenvattend:
goede en betrouwbare auto. Heeft me nog nooit in de steek gelaten, maar er is verder geen kraak of smaak aan. Dure auto met een dito uitstraling, maar toch een paar minpuntjes qua afwerking en kwaliteit. Eind 2010 geef ik toch een paar euro meer uit voor een wat 'kalere' A4; toch wat meer kwaliteit. Nog 70.000 te gaan zonder zorgen en net zoveel plezier als tot nu toe :-)
Turbo en achterste remschijven kapot: betrouwbaarh
- 100.000 km
Een paar weken na mijn laatste verslag van 24 december begon de auto soms in de zogenaamde 'noodloop' te presteren. Een noodprogramma van de boordcomputer als je motorstoring hebt. Je hebt haast geen vermogen meer, maar komt nog wel vooruit; net een Trabant tegen de berg op...).
De turbo bleek een probleem te hebben met de olietoevoer, en gaf storing. Nieuwe turbo geplaatst, maar duurde wel een paar dagen.
Daarnaast bleek dat de binnenste remblokken aan de binnenkant van de achterremschijven (wat een zin...) niet los te komen na het remmen, en dus continue bleven 'kleven'. Beide achterste remschijven waren alleen uitgehold aan 1 kant, want aan de buitenkant van de remschijven (de kant waar je tegenaan kijkt) was een keurig beeld te zien en te voelen. De auto remde al wat 'vreemd' de laatste tijd, en de piepte tijdens het remmen. Visuele inspectie van mij en een monteur leverde in eerste instantie niets op, tot er eindelijk een intelligente monteur er achter kwam.
Daarnaast de laatste tijd wat meer storingen op electronisch gebied, en wat extra olieverbruik (nu 1: 15000, niet slecht overigens hoor)
Qua kwaliteitsbeleving toch wat minder tevreden geworden in korte tijd...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.