Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 140pk Highline (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.0 TDI 140pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Overstappen van een rijk uitgeruste Laguna naar een minstens zo’n aantrekkelijk aangeklede Passat is een dure grap... Een grap waar echter goed over nagedacht is en thuis nadrukkelijk over is gepraat.
En een grap met duidelijke reden: de Passat is niet alleen de auto die het bijna overal goed doet in tests (dus ik mocht aannemen dat het met comfort, wegligging, etc. wel goed zou zitten), maar in de huidige versie er ook nog eens echt goed uitziet en twee opties bezit die, zeker in deze klasse, vrij uniek zijn: de DSG versnellingsbak en DVD-navigatie voor heel Europa, waarbij ook Polen, waar ik woon, is inbegrepen.
En nog geen moment spijt gehad...: de DSG schakelt heerlijk snel, maakt je relaxed tijdens stadsverkeer en files, en houdt het brandstofgebruik op vrijwel hetzelfde niveau als bij een handbak! Plus dat ik met flippers aan het stuur ook nog eens in kan grijpen waar dat nodig (bv. in de bergen) of leuk is. Een slechter kantje: bij versnellen op de cruise control schakelt de bak veel te snel op... Zelf dus maar gas blijven geven.
Het DVD navigatiesysteem is ongekend: is altijd snel paraat zonder lange zoektijden, komt heel efficient met alternatieve routes bij file, de dame wordt heel stil tijdens telefoongesprekken, en alles werkt eigenlijk zo intuitief, dat je er binnen de kortste keren aan gewend bent. En ’t is prachtig geintegreerd in het dashboard. Daar kan geen after-sales systeem ooit tegenop.
En de auto zelf dan? Inderdaad, een testwinner: groot, ruim, stil, heel comfortabel. En zeker met leren interieur doet ’ie een klasse hoger aan dan ’ie werkelijk is. In deze auto kan ik makkelijk achter mezelf (bijna 1.90) zitten; in de Laguna kon dat niet. En de goede stoelen houden je nog beter ’in vorm’ tijdens lange ritten. Top.
En de motor? Oke, kan er mee door, maar heeft eigenlijk chiptuning nodig om echt leuk te worden. Dat overweeg ik dan ook serieus, want niet alleen grijpt de turbo wat laat in, maar het totale vermogen van 140 pk is niet riant. Ik was wat meer gewend... Dat de motor lawaaiig is, geldt alleen voor de koude start, en dan nog met name voor de buren, want het interieus is zo goed stil gemaakt dat het nooit echt storend wordt.
Is dan alles goed? Ja, eigenlijk wel! Behalve dan een klein kraakje in de portierstijlen dat zich soms voordoet en niet is te traceren, en belangrijker: het maandelijkse leasetarief...! Maar ja, daar hadden we over gepraat.
PROBLEMEN
Alleen absolute kleinigheidjes bij aflevering, zoals een loszittend klepje onder de bestuurdersstoel en een kras op een kunststof paneeltje, wat direct vervangen is.
Voorlopig: degelijkheid top!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.