Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 140pk Comfortline (2006)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 140pk Comfortline (2006)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 2.0 TDI 140pk Comfortline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf93.217 km
KM-stand laatst97.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne auto, lust wel een slokje

  • 94.000 km

Algemeen:
Rijd nu sinds 2 weken deze jong gebruikte Passat.
Gekocht bij ING carlease in Zwolle. Scherpe prijs voor een auto met relatief lage kilometer stand.
DSG automaat met winterpakket en volkswagen navigatie (DVD MFD). Dat betekent stoelverwarming en spiegelverwarwing.

Eerste ervaring:
De eerste rijervaringen zijn goed. Auto rijdt als een speer. Voor het eerst een automaat gekocht. Bevalt uitstekend. Moet even wennen bij lage snelheden om heel voorzichtig met het gaspedaal om te gaan. Was altijd gewend om het gas flink in te trappen bij lage toeren. Dat resulteert nu in een geforceerde terugschakeling en een enorme spurt, wat meestal niet de bedoeling is.

Automaat:
Automaat rijdt erg fijn alleen tussen de 30 en 50 schakelt hij meestal al naar de 4. Als je dan iets gas bij geeft, lijkt het alsof er even niks gebeurt. Hij moet dan terugschakelen en dat zou met wat meer souplesse kunnen, je schiet na een tijdje ineens vooruit, vooral als je wat teveel gas geeft omdat je in eerste instantie denkt dat er niks gebeurt. Bij hogere snelheden en versnellingen gaat dit wel prima. Schakelt op gewenste momenten terug en doet dat ook soepel.

Verbruik:
Het verbruik valt wel een beetje tegen. Ik krijg hem met moeite onder de 5 liter bij rustig rijgedrag (constant 80 a 90). Bij mijn vorige 1.9 TDI kwam ik makkelijk onder de 4 liter. Ook het lange termijn gemiddeld ligt vrij hoog. Kom op zo'n 8 - 8,5 liter, terwijl ik altijd met een 6,5 uitkom. Je ziet het ook aan het metertje bij optrekken. Schiet al snel naar 20 liter, en dan heb ik het niet over plank gas.
De 140 pk die de auto met gemak vooruit blaast (is inderdaad een stuk sneller dan de 1.9 !) heeft dus wel zijn prijs in het verbruik. Tsja hij is inderdaad wel een stuk vlotter en je moet ook nog eens 150 kg extra meeslepen. Maar goed Volkswagen heeft hier in mijn ogen toch een steekje laten vallen, daar je ook bij rustiger rijgedragen niet meer aan de befaamde lage VW verbruikscijfers komt. Nu begrijp ik waarom ze met al dat Bluemotion tegenwoordig reclame maken; ze hebben nog wat goed te maken.

Accesoires:
De auto is compleet uitgerust zoals je van een passat (met deze prijs!) mag verwachten.
Cruise control werkt tegenwoordig met een apart handeltje. Ben nog niet overtuigd dat dit veel handiger is dan de combinatie met de richtingaanwijzer zoals voorheen. Wil nog wel eens naar het verkeerde handeltje grijpen. Heb nog met een Ford SMAX proefgereden, die had de knoppen voor de cruise control in het stuur zitten, was een stuk handiger.
De regensensor werkt perfect. Ik had niet verwacht dat dit zo goed zou reageren op wat meer of minder regen, echt subliem!
Auto heeft ook voorruitverwarming. In combinatie met de climate control is het raam binnen een minuut dampvrij. Ben benieuwd hoe goed dat werkt straks met ijs op de ramen.

Ruimte:
Deze passat lijkt nog ruimer dan de vorige. Hij is geloof ik ook enkele centimeters langer. Daarbij heb ik het gevoel dat de motorkap wat korter is wat ten gunste komt aan de binnenruimte. Passagiers achterin zitten minstens even ruim als in de vorige. Er is toch geen enkele stationwagen die hier aan kan tippen. Ook de kofferbak is iets langer geworden en er is nog steeds ruimte voor een volwaardig reservewiel! Wel jammer dat VW van de vlakke laadvoer (drempelloze aansluiting met de bumper) is afschaft. Kratjes inschuiven lukt ook niet meer, omdat de vloer geen plastic glijstrips meer bevat. Wel is er aan beide zijden een extra opbervakje.

Audio
Uitermate belachelijk (en typisch VW) is dat je voor de ruim 40 mille nieuwwaarde geen speakers in de achterdeur krijgt !!??!?! En dat terwijl er wel de optionele DVD navigatie is ingebouwd voor 3 mille! Zelfs even een kabeltje trekken is er niet bij. Dat wordt weer een dagje klussen om 2 kabeltjes van het dasboard naar de achterdeuren te krijgen. En dan maar hopen dat dat allemaal weer lukt zonder beschadigingen.
De geluidskwaliteit van de MFD DVD valt reuze mee. Alleen de belgische dame van de navigatie is vrij slecht te verstaan. Dan heb ik toch liever Eva. Helaas kun je geen andere stem kiezen. Navigatie werkt goed, soms iets traag, maar wel met TMC zodat je automatisch files kunt mijden.
Jammer dat je behalve radio verder geen muziek af kunt spelen. Als je CD's wilt luisteren moet je de navigatie DVD er uithalen. En wie luistert er nog CD's?
Het schijnt dat je mp3 spelers kunt kopen die een CD wisselaar emuleren, maar ik heb uiteindelijk gekozen voor een Parrot carkit MKi9200. Hier kun je ook mp3's mee spelen vanaf USB, SD of iPod.
Nadeel is dat dit niet (fatsoenlijk) te koppelen is op de radio ingang. De carkit onderbreekt de verbinding tussen radio en speakers. Dit werkt op zich prima. Nadeel is alleen dat je dan geen gesproken navigatie instructies meer krijgt als je naar mp3-tjes luistert. Verder wel een goede en voordelige oplossing, want als je dergelijke voorzieningen van VW wilt (telefoonvoorbereiding, multi-media box, etc) dan ben je met 1000 euro nog niet klaar.

Rijgedrag:
Verder rijdt de auto uistekend. Duidelijk te merken dat je in een vrij nieuwe auto rijdt. Uitstekende wegligging, laag geluid, soepel rijdend. Echt een genot!

Rijdt lekker, zuipt veel

  • 97.000 km

Na zo'n 4000 kilometer maar weer eens een update.

De auto rijdt prima en ligt als een huis op de weg. Heel verschil met die vorige, maar goed die was ook wel aan nieuwe schokbrekers toe.

Ben inmiddels wel gewend aan de automaat. Bij lage snelheden een beetje vlot optrekken zonder meteen hakkerig schakelgedrag vergt overigens wel een geoefend rechtervoetje. Ook even snel oversteken zonder eerst dood te vallen vraagt om een anticiperend gasje. Hier is ruimte voor verbetering maar inmiddels heb ik het redelijk onder de knie. Toch raar dat als je een automaat hebt, je eigenlijk nog meer rekening met het gedrag van de auto moet houden dan met een gewone handbak. Maar goed, geen spijt van de automaat, rijdt heerlijk, zeker als je noodgedwongen in de file terechtkomt.

Wel ben ik nog steeds niet gewend aan het asociale brandstof verbruik. Een beetje normaal gemiddelde krijg je niet onder de 7 a 8 liter. Snelweg met kruissnelheid rond de 150, brengt de stand richting de 9. Dit vindt ik toch niet normaal, mijn vorige passat (10 jaar ouder !!!) zat daar ruim 1,5 liter onder.

Minpuntje is ook wel de kofferbakopening. Door de aflopende daklijn is de achterklep opening kleiner waardoor grote dingen er minder makkelijk doorheen kunnen. En waarom ze de uitvinding van de (vorige) eeuw, zijnde een drempelloze laadruimte weer hebben laten vallen is mij een raadsel. Nu moet je je zooi weer over de bumper heentillen. Dat valt op zich wel mee, maar de glijstroken in de kofferruimte mat zijn ook verdwenen. Daar ligt nu vrij stroef tapijt, waardoor je kratjes niet meer willen schuiven. En aangezien de kofferbak wel iets langer is geworden (wat op zich wel fijn is), moet je vrij ver tillen om dingen tegen de achterbank te zetten.

De achterbankleuning is wel net iets handiger neer te klappen. Hij past nu met hoofdsteunen plat achter de voorstoelen, bij de vorige kon dat net niet, of je moest je stoel naar voren schuiven.

Over een paar weken naar de wintersport, eens kijken wat hij in Duitsland doet.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.