Volkswagen Passat Variant 2.0 16V FSI Highline (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.0 16V FSI Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 287.000 km |
KM-stand laatst | 295.000 km |
Zeer aangename en luxe auto
- 295.000 km
EDIT - ik zie nu dat ik de verkeerde editie heb gekozen: het is niet een automatische versnellingsbak.
Deze auto bewijst dat degelijkheid niet altijd hand in hand hoeft te gaan met moderne zuinigheid. Oorspronkelijk kocht ik deze auto als een tijdelijke oplossing, met een kilometerstand van 290.000 km en voor een bedrag van €2.750. Maar zeven maanden later rijd ik er nog steeds met plezier in rond. Hoewel het brandstofverbruik aan de hoge kant is, draagt het doorrijden met (of zelfs oprijden van) een oudere auto bij aan duurzaamheid—een bewuste keuze die de negatieve impact van de hoge consumptie deels compenseert. In deze recensie deel ik mijn ervaring met een auto die misschien niet de nieuwste is, maar nog altijd prima presteert.
Wat me na al die maanden nog steeds positief verrast, is het comfort. Ondanks de leeftijd en het hoge aantal kilometers voelt de auto allesbehalve uitgeleefd aan. De stoelen zitten prettig, de vering is goed en zelfs op langere ritten blijft het rijcomfort behouden. Bovendien is de auto opvallend ruim, niet alleen voorin maar ook achterin en in de kofferbak.
Enkele weken na de aanschaf besloot ik de auto toch nog even aan te houden en bracht ik hem voor een kleine onderhoudsbeurt bij de lokale garage, omdat de auto om olie vroeg. Tot mijn tevredenheid gaf de monteur uit zichzelf aan dat de auto er mechanisch goed uitzag—een geruststellende bevestiging. Kort daarna besloot ik zelf een Apple CarPlay double DIN-radio te installeren, aangezien de originele radio noch Bluetooth noch een AUX-aansluiting had. Voor €250 was dit een waardevolle upgrade.
Deze week besloot ik opnieuw de auto langer aan te houden. Daarom bracht ik hem voor een grote onderhoudsbeurt naar de garage, met de vraag om eventuele bijzonderheden of risico’s in kaart te brengen—zeker omdat ik van plan ben ermee op vakantie te gaan naar Zuid-Europa. De monteur gaf aan dat de banden nog wel 10.000 km mee zouden kunnen, maar gezien de geplande lange rit besloot ik ze toch te laten vervangen. Daarnaast heb ik de wielen laten uitlijnen en balanceren, dat laatste aangezien ik bij hogere snelheden op de snelweg een lichte trilling in het stuur voelde.
Hopelijk heb ik met deze positieve recensie geen ongeluk afgeroepen voor de komende reis. Maar als de auto zich blijft gedragen zoals hij tot nu toe heeft gedaan, dan staat er niets in de weg om zorgeloos richting Zuid-Europa te vertrekken. Fingers crossed!
Na het slot van het verhaal toch nog even een paar negatieve puntjes die wellicht wel te verwachten zijn van een oude auto:
- Het airbaglampje is onlangs gaan branden op het dashboard
- Roestplekken op de voorspatborden
- Lak bladert wat los op de achterbumper
- De relais of motortjes van de binnen-ventilatiekleppen maken af en toe vreemde klikgeluiden
- De gasveer van de achterdeur doet bijna niets meer
- Vermoedelijk een breuk in de antenne, aangezien zowel de originele als de nieuwe radio slecht FM-ontvangst hebben
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.