Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 115pk Comfortline (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.9 TDI 115pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 235.000 km |
KM-stand laatst | 338.000 km |
2 jaarlijkse update
- 314.000 km
Na de golf toch maar een passat variant. Met twee opgroeiende kids en hond wat meer ruimte.
Gekocht uit de handel zonder garantie. Meteen beurt en distributie laten doen na aanschaf.
Een passat rijdt toch stukken beter dan een golf 3 variant. Stiller, ruimer en luxer. Een fijne reiswagen.
Het is een prima caravan trekker met 1200kg caravan geen enkel probleem om er mee naar zuid frankrijk te rijden. Veel op de cruise control perfect.
In het dagelijks gebruik rij ik tussen de 1:16 en 1:17, file/snel weg km's 150 km per dag. Nihil olie verbruik
Onderhoud:
Om de 15000 km een beurt, klein afwisselend grote beurt. Bij de plaatselijke garage.
Tussentijds een oliedruksensor stuk verder geen enkele rare reparatie's
Laatste APK bij 280000, geen aanmerkingen. Alleen voor de eerste keer twee delen draag armen vervangen.
Uiteraard tussentijds gewoon nieuwe banden zoals dat hoort.
Alleen nu beginnen komen er wat klachten.
Cruise control valt regelmatig uit.
Motor temperatuur meter valt regelmatig uit.
Speakers radio vallen regelmatig deels uit.
Verder niks, nu de keuze
Nw distributie moet, 2 nw banden moeten, grote beurt moet, en voor veel geklapper. Dus draag armen vrees ik.
Is kijken wat het allemaal gaat kosten.
Idee is investeren of op m'plaats ermee. Of wat anders.
Idee is om bv een peugeot 307sw hdi 2002/2004 te kopen. Zijn in verhouding tot vw stukken betaalbaarder. Helaas is er een beperkt budget.
bijn weer een jaar verder, zonder grote problemen.
- 338.000 km
Een korte samenvatting van bijna weer een jaar rijden met de passat.
Hij blijft prima bevallen, verbruik met dagelijks 130 km snelweg/spits. Tussen de 1:17 en 1:18. Olie verbruik is nihil.
Nog steeds krijgt hij de beurten volgens de interval van de boordcomputer. Altijd olie wissel en filters en de daar op volgend alle filters etc. Ik ga niet naar de dealer maar naar een bevriende monteur. Dat scheelt enorm in de kosten.
Kosten voor onderhoud blijven binnen de perken vind ik zelf, zeker gezien met km's die ik per jaar rijd.
Buiten het reguliere onderhoud zijn afgelopen jaar vervangen.
Een spoorstang/voorwiel ophanging, helaas tijdens monteren is de ABS sensor kapot gegaan. Kosten totaal 275 euro.
2 nieuwe zomerbanden/conti's en laten uitlijnen. Helaas tijdens het uitlijnen brak er een stuurkogel af. 300 euro
Distributie/waterpomp en alle snaren laten vervangen. Helaas noodzakelijk kwaad. 650 euro.
APK 60 euro, geen opmerkingen,
T.o.v het jaar daar voor misschien wat veel kosten. Maar als ik het bekijk over de 3 jaar dat ik de auto heb en km's die ik rijd vind ik het mee vallen.
Verder blijft de passat zeer betrouwbaar, met de kou van afgelopen maanden gewoon starten en lopen.
Voor een auto van 11 jaar oud, rijd hij nog heerlijk comfortabel en stil.
Problemen en ergernissen,
- cruise conrol werkt vaker niet dan wel. Of als hij werkt hij valt hij spontaan uit. Waar na hij het soms meteen weer doet of veel later.
- relais alarmlichten tikkert. Inmiddels 3 keer vervangen. Moet er maar mee leren leven.
- speakers in de auto, linker zijde vallen soms uit.
- hij begint moeilijker te schakelen. Zeker in file verkeer. Hoop niet op de koppeling. Misschien heeft er nog iemand tips?
Maar er komt een moment om afscheid te nemen. De komende zomer wil ik wel naar iets anders. Export schijnt nog rond de 2500 euro te geven voor deze passats.
Iemand nog ideeen? Max aanschaf incl verkoop passat 5000 a 6000 euro.
eisen, diesel/station/mpv/niet zwaarder dan de passat/betrouwbaar/
Zie op m'plaats o.a. focussen/ c max van 2004/2005 voor dit bedrag.
Peugeot 406 vind ik ook mooi,een passat 2002/2003 is ook een optie.
Ik hou iedereen op de hoogte over mijn trouwe passat.
Update 16-05-2011
4 weken geleden de passat ingeruild. Rijd nu waarschijnlijk in rusland o.i.d.
Bsloten om hem weg te doen omdat er veel onkosten aankwamen.
o.a. Airco pomp vast gelopen/stuk.
Koppelling werd slecht.
Bijna dagelijks electronische storingen.
Nu voor 2500 euro bij betalen een Peugeot 307 Break HDI gekocht van 2004. Met 140000 km minder op de klok.
Zie mij andere review
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren