Volkswagen Passat Variant 1.8 16V TSI Comfortline (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.8 16V TSI Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 172.417 km |
KM-stand laatst | 210.465 km |
Na ruim 3000 km een goede eerste indruk
- 175.630 km
Zoals in het laatste verslag van mijn Volkswagen Touran 2.0 TDI te lezen valt, wil ik niet langer een te grote sponsor blijven van de overheid, waardoor ik heb besloten om niet langer te kiezen voor een dieselauto. Het proces dat met de keuze van deze Passat was gemoeid, duurde welgeteld 1 dag.
Half april samen met mijn dochter van 18 eerst gaan kijken naar 2 Audi's A6 Avant. Beide auto's zagen er op papier prima uit, maar zoals zovaak bleek bij aankomst al dat de verkopers weer eens teveel hebben beloofd. Een bedrijf op Urk maakte het wel heel erg bont door in de antwoord e-mail op mijn vraag of de auto nog beschikbaar was doodleuk te antwoorden: "U zult zien dat u niet voor niets komt en de auto zijn prijs waard is". Eenmaal aangekomen bleek de Audi van eind 2006 bezaaid te zijn met krassen, zat er een deuk zo groot als een kippenei op de motorkap. En dan nog als verkoper doodleuk aangeven: "Voldoet de auto niet aan uw verwachtingen...?" Einde verhaal dus.
Op de terugweg van Urk nog even snel langs Auto Flevo in Harderwijk, waar ik een Passat Variant van eind 2008 via het internet had gevonden. Deze auto stond er werkelijk prima bij, je kon aan alles zien dat de vorige eigenaar de auto met zorg heeft gereden. Prima lak, schoon interieur, een volledig afgestempeld boekje, een marktconforme prijs en bovenal een prima uitrusting. Het betreft een Comfortline Business uitvoering met navigatie RNS 310 en telefoonvoorbereiding. Bovendien was de auto uitgerust met de 1.8 TSI motor met 160 pk. Het enige waarom ik nog even twijfelde om de auto aan te schaffen, was de relatief hoge kilometerstand van ruim 170000. Het ingevulde boekje en de onderhoudsgegevens in het Volkswagen systeem trokken me uiteindelijk toch vrij gemakkelijk over de streep. Na de proefrit was ik helemaal verkocht: rust, ruimte en comfort zijn de trefwoorden die op deze Passat van toepassing zijn.
Nu ruim 3000 kilometer kan ik aangeven, dat mijn verwachtingen zijn uitgekomen. De auto rijdt heerlijk, is relatief zuinig ( 1 op 13 kost geen enkele moeite). Het enige dat er uiteindelijk aan mankeerde, was een zo goed als leeg aircosysteem, waardoor de koeling te wensen overliet. Na een airco servicebeurt bij mijn vertrouwde Arnhemse Volkswagendealer (ik heb de auto zonder garantie bij Auto Flevo gekocht), werd het weer heerlijk koel in de auto.
De komende tijd staat in het teken van het verder verzamelen van ervaringen, die ik hier uiteraard weer zal posten. Op dit moment is het genieten van vooral de rust en de krachtige motor.
Verdere ervaringen
- 181.123 km
Met de Passat heb ik sinds de aanschaf bijna 9000 kilometer gereden, een gemiddelde van ongeveer 2250 per maand. De eerder gemaakte opmerkingen en bevindingen over deze Passat kan ik blijven onderschrijven. Rust, ruimte en comfort zijn nog steeds de sleutelbegrippen. Het enige dat ik opzichte van mijn twee vorige Volkswagens mis, is de DSG versnellingsbak. Begrijp met niet verkeerd, de handbak schakelt absoluut goed, maar na vijf jaar DSG kost het me moeite om weer aan de handbak te wennen. Met name bij het rangeren met een paardentrailer was de DSG versnellingsbak toch wel heel erg makkelijk. Je moet nu toch bij het manoeuvreren naast het tempo en de richting ook weer letten op het spel tussen koppeling, rem en gas. Het zal uiteindelijk wel wennen...
In het vorige verslag maakte ik melding van een matig functionerende airco. Het lijkt er na reparatie op dat de airco nu te goed werkt. Ik heb het idee dat er een temperatuursensor van de Climatronic niet goed werkt omdat het ondanks handmatig verhogen van de temperatuur tot soms 23 graden te koud blijft. Mijn dochter en mijn vrouw klagen in ieder geval steen en been. Binnenkort even langs de dealer om dit te laten controleren.
Voor de rest geen klachten. Zeker geen spijt van mijn aanschaf en elke maand is het weer een aangename verrassing dat ik 85 Euro minder aan de belastingdienst hoef over te maken ten opzichte van mijn vorige Touran TDI.
Omdat ik dicht aan de Duitse grens woon, tank ik eigenlijk alleen maar in Duitsland. Op het moment van schrijven scheelt dit voor mij op een volle tank brandstof ongeveer 12-14 Euro. Het prijsverschil is momenteel zo'n 19 cent per liter. Ik geef lezers die regelmatig in Duitsland kort over de grens gaan tanken graag een tip mee: via clevertanken.de is er een app te downloaden die aangeeft wat de actuele prijs aan de diverse pompen in Duitsland is. Je kunt de afstand tot de grens handmatig instellen. Je moet in Duitsland erg oppassen omdat de prijs hier per dag wel zo'n 6 tot 7 keer kan wijzigen. Hoe later op de dag, hoe lager de prijs ligt en hoe meer tankstations er na 21.00u gesloten zijn, hoe hoger de prijs. Dit kan soms wel tot 10 cent per liter schelen, toch iets om bij stil te staan.
Onderhoud en verdere ervaringen
- 193.149 km
Nadat ik deze Passat Variant met een dikke 172.000 km op de klok had gekocht, wist ik dat er 20.000 km verder een onderhoudsbeurt moest worden uitgevoerd. Eind december, om precies te zijn twee dagen voor Kerst, is deze longlife servicebeurt uitgevoerd. Mijn vermoeden dat er weinig aan de hand zou zijn, werd bevestigd. Slechts de montage van een nieuw setje remblokken aan de voorzijde werd als extra bovenop de normale onderhoudswerkzaamheden op de factuur vermeld. De remblokken werden uiteraard pas na telefonisch overleg met mij gemonteerd. Zoals altijd prima service van de fa. Zijm in Arnhem. Voor een kleine 500 euro weer 30.000 kilometer verder.
Enfin, dit is geen dealerreview, dus snel weer verder met de ervaringen met de Passat.
Tot op heden absoluut geen spijt gehad van deze koop. Zoals ik al eerder schreef, blijft het enigszins een gok om een auto met een dergelijke kilometerstand zonder garantie aan te kopen, maar het ingevulde onderhoudsboekje en de algehele staat van de auto gaven de doorslag.
Verbazingwekkend vind ik, ook na een kleine 200.000 km, de rustige motorloop. Deze TSI doet absoluut wat eigenlijk alle TSI's probleemloos hadden moeten doen: in alle rust zonder storingen het werk uitvoeren. Ik vermoed dat ik met mijn 1.8 liter exemplaar een goede variant heb getroffen. Je verneemt daadwerkelijk over dit blok wat betreft de bekende TSI problemen het minst klachten.
De algehele rust in het interieur valt des te meer op na de montage van de winterbanden. Deze Dunlop WinterSport 3D behoren tot het stillere winterrubber, maar ik merk het wel degelijk. Er dringen nu iets meer afrolgeluiden tot het interieur door.
Een ander opvallend ding vind ik dat het interieur er feitelijk bijna nog als nieuw uitziet. Of het nu gaat om de bekleding van de stoelen, het kunststof op het dashboard of details die met leer zijn bekleed: alles ziet er nog piekfijn uit. De bestuurdersstoel zakt nog niet door en laat zich zeer fijn elektrisch in de goede richtingen verstellen.
Toch een klein negatief puntje ter afsluiting: het olieverbruik is ook bij deze motor weer redelijk fors te noemen. Z'n 1 liter op 9000 kilometer gaat er wel doorheen. Niet wereldschokkend, maar dit moet toch beter kunnen.
Still going strong
- 204.369 km
De Passat verslindt de kilometers net zo makkelijk als toen ik 'm zo'n 14 maanden geleden met een kilometerstand van dik 170.000 kocht. Er valt eigenlijk niets speciaals te melden en dat is natuurlijk op zich niet verkeerd. Wat opvalt is dat er eigenlijk niets opvalt. Ik beschouw dit maar als een compliment aan de auto.
Het pronkstuk van de hele auto blijft toch wel de motor. Ik kom er steeds meer achter dat de 1.8 TSI motor toch wel een hele fijne is. Met zijn 160 pk voldoende krachtig en op de koop toe redelijk zuinig en stil. Je merkt echt niet dat deze auto al meer dan 200.000 kilometer achter de kiezen heeft.
Buitensporige reparaties heb ik op het vervangen van de katalysator na nog niet mogen meemaken. De katalysator was bij 180.000 niet meer te redden. Ik had het geluk dat ik via een auto-demontagebedrijf een gebruikte katalysator op de kop kon tikken die slechts 60.000 kilometer was gebruikt en afkomstig was van een schade Passat met uiteraard dezelfde motorcode. Het ding werkt probleemloos overigens.
Het brandstofverbruik schommelt telkens rond de 1 op 13, olie moet er af en toe wel bij maar dit is zo eens in de 9.000 kilometer. Dan lust de Passat een litertje.
Tijd om afscheid te nemen, het nieuwe model lonkt.
- 210.465 km
Tja, er bestaat een spreekwoord dat zegt: "Het betere is de vijand van het goede". Dit past volledig op nu nog mijn huidige Passat. Wat heb ik hier de afgelopen anderhalf jaar met zeer veel plezier en nagenoeg storingsvrij mee gereden! Het is alsof de auto zegt: "Baas, doe me niet weg, ik ben nog zo goed!" Dit is ontegenzeggelijk waar, maar toch heb ik me laten verleiden tot de koop van een nieuwe Passat Variant B8 Comfortline Business Edition. Vind het nieuwe model schitterend om te zien en als BE zit de Passat riant in zijn spullen, evenals deze overigens...
Ook de laatste 6000 kilometer zijn wederom probleemloos verlopen. Brandstofverbruik dankzij de zomer nu rond de 1 op 14, olieverbruik is er wel, maar is met 1 liter op 9000 kilometer toch prettig laag.
De auto staat inmiddels op marktplaats te koop. De volgende eigenaar heeft er een prima auto aan!
Dank voor het lezen en zodra de nieuwe een aantal maanden in mijn bezit is, zal ik een review aanmaken en de nieuwe Passat in eerste instantie met deze gaan vergelijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.