Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)

Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)
Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)

UitvoeringPassat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl.
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010

45.000 km. met een spaar-Passat

"Time flies when you're having fun". Een bekend gezegde, dat in het geval van mijn ervaringen met mijn 'eigen' lease-Passat wel opgaat. Ik rij inmiddels al (heel) dik een een half jaar en ruim 45.000 km. in deze Bluemotion en kom nu pas toe aan een eerste review. Maar ja, gek veel te melden valt er eigenlijk ook niet...

Eigenlijk zijn de ervaringen met deze Passat Variant 1.6 TDI BlueMotion met Comfort- en Executive-pakket een naadloze voortzetting van het intermezzo met de voorloop-Passat 2.0 TDI BlueMotion Technologies.

De Passat biedt veel comfort, een mooi complete uitrusting en ziet er in deze versie (zwartmetallic, met het aerodynamica-pakket, zilvergrijze dakrails en donkergetinte zijruiten achter) gewoonweg prima uit. Net wat meer body dan de voorloop-Passat.

Qua bediening valt op dat deze 1.6 een ander knoppenpaneel voor de Climatronic heeft dan de 2.0. De dealer had hier geen verklaring voor, net zomin als voor het feit dat de verlichtingssensor niet lijkt te werken (want het dimlicht gaat in de Auto-stand gewoon NOOIT uit, hoe fel de zon ook brandt) en kon mij ook niet vertellen of de auto nou wel of niet van een regensensor is voorzien. De sensor lijkt er te zitten, maar de ruitenwissers werken níet automatisch. Allemaal niet zo belangrijk, maar een klein beetje knullig komt het wel over.

Motorisch is er, hoewel vermogen en koppel van de 1.6 en 2.0 volledig identiek zijn, toch wel wat verschil te merken. De 2.0 voelde alles bij elkaar net wat potenter aan, had in 'extreme' situaties gevoelsmatig steeds net wat meer reserve en leek vrijer te ademen dan de 1.6. En opmerkelijk: de 2.0 had nota bene nog net een wat lager gemiddeld verbruik dan de 1.6. Het verschil is marginaal, 1:22.5 tegen 1:23.5, maar het valt op.

Voor het overige valt er op deze Passat BlueMotion als geheel eigenlijk weinig bijzonders te melden. Het is een blijft een buitengewoon ruime, comfortabele, zuinige en tot nu toe uiterst betrouwbare reisauto. Geen inspirerend weggedrag, geen haarscherpe besturing en super-communicatief onderstel, maar dat weet je op het moment dat je deze Passat kiest.

Toch een paar kleine minpuntjes die het beeld van griezelige perfectie verstoren:

1) De bluetooth-adapter (VW UHV), die deel uitmaakt van het Executive-pakket is een onding. Het display is bij een beetje invallend zonlicht al onleesbaar. Bovendien komt het te vaak voor dat de adapter zonder aanwijsbare oorzaak de verbinding met de telefoon kwijtraakt. Opnieuw verbinden lijkt te lukken, maar zodra je probeert een gesprek aan te nemen of zelf te bellen blijkt dat de adapter niets doet. Daadwerkelijk opnieuw verbinden is dan onmogelijk, totdat je de UHV door middel van het uitschakelen van het contact als het ware reset. Deze ervaring heb ik met telefoons van Blackberry, Nokia en Samsung, lijkt dus écht aan de UHV-adapter en niet aan de telefoon te liggen.

2) De Climatronic is alleen op hele graden en niet op halve graden in te stellen. Klinkt als een non-issue, maar soms is een temperatuurverschil van een hele graad net iets te veel. Gek genoeg had de Climatronic in de 2.0 die mogelijkheid wel, evenals de airco's in de andere auto's die ik heb gehad.

3) De parkeersensoren zijn extreem gevoelig. Je wordt soms helemaal dol van verschillende pieptonen voor en achter (gezellig, klinkt net als Lingo) , zonder dat je objecten kunt zien waarop het systeem zou moeten reageren. Blijkt er voor je auto een grassprietje te groeien en achter een hobbel in de bestrating te zitten.

4) De Passat lijdt echt onder het gemis van een zesde versnelling. Het vermogen en koppel zijn voor een auto van dit formaat maar nét voldoende. Door de vijfbak zijn de versnellingsverhoudingen eigenlijk te lang om optimaal gebruik te kunnen maken van vermogen en koppel. Daardoor is de Passat trager én onzuiniger dan eigenlijk nodig zou zijn. Bij de nieuwe generatie Passat's is dit gelukking opgelost.

Voor het overige: ik blijf elke dag weer met plezien in deze Passat rijden en zie de komende 1.000-en kilometers vol vertrouwen tegemoet.

Weinig nieuws onder de zon

Inmiddels zijn we (de Passat en ik) al weer 15.000 km. verder, de 60.000 is gepasseerd. is er veel te melden? Nee, eigenlijk niet echt. De Passat draait gewoon zonder morren z'n kilometers en vraag daar een bescheiden investering aan brandstof, onderhoud en andere zaken voor terug.

Het verbruik ligt nog steeds op ca. 1 op 22. Qua onderhoud zit de tweede servicebeurt er aan te komen. Gelet op hoe de auto zich gedraagt verwacht ik daar weinig verrassingen. Heel af en toe een kwart litertje olie er bij en voor de rest is 'ie eigenlijk zo voorspelbaar en betrouwbaar dat het bijna saai wordt. Afkloppen maar!

Wat wel opvalt: de kleine ergernissen die ik in de eerste review beschreef worden stiekem wel steeds minder klein.

De UHV-bluetooth adapter is werkelijk een onding. Bij het minste beetje invallend zonlicht is het scherm direct onleesbaar. Het touchscreen verdient die naam nauwelijks, of je drukt te zacht of te hard, maar nooit echt goed. De menustructuur is ook niet de meest logische, even snel een nummer kiezen kun je vergeten. Daardoor leidt het ding je eigenlijk te snel en te lang af zodat hij als carkit z'n doel (bevorderen van de verkeersveiligheid) volledig mist. En oh ja, probeer je telefoon maar weer eens aangemeld te krijgen als je de motor hebt afgezet zonder de sleutel volledig uit het contact te halen. Nee, geen succes, die UHV...

Ook de irritatie over de werking van de parkeersensoren en over het ontbreken van tussentemperaturen bij de airco wordt gaandeweg wat groter. Niets dramatisch, maar bij een auto die toch een beetje een aura van perfectie meedraagt zou het beter moeten.

Ach ja, er moet toch wat te klagen overblijven, waar zijn we anders Hollanders voor. Maar het feit dat met name dit soort kleinigheden qua negatieve ervaringen de boventoon voeren zegt wel iets over het algemene beeld van deze Passat BlueMotion. Alles bij elkaar is dat namelijk eigenlijk griezelig goed!

Adieu Passat, het ga je goed!

Jawel, dit is het laatste verslag over mijn Passat. Ik heb afscheid van 'm moeten nemen. Niet om dat de auto niet beviel, verre van dat, maar omdat bij een wisseling van baan ook een wisseling van auto hoort.

Vlak voor ik de Passat moest inleveren heeft hij z'n tweede onderhoudsbeurt gehad. Het zal geen verrassing zijn: géén bijzonderheden te melden. Op de betrouwbaarheid van deze Passat BlueMotion is werkelijk niets aan te merken.

Ook qua rijcomfort (uitstekend), verbruik (nog steeds ca. 1:22) en uitrusting blijft dit een topper.

Toch wordt mijn volgende auto niet opnieuw een Passat, ik heb gekozen voor een Hyundai i40 1.7 CRDi Blue Business Edition. Toch fors goedkoper dan een vergelijkbare Passat, proefrit beviel erg goed en ik vind 'm gewoon mooi. Net wat spannender dan een Passat en zeker wat zeldzamer in het wild. Exclusiviteit wordt dus mijn deel :).

De i40 is besteld en wordt eind maart verwacht, tot die tijd mag ik mij verplaatsen in iets heel anders: een Seat Ibizi ST 1.2 TDi Ecomotive. Jawel!

Adieu, mooie en fijne Passat. Je was een erg prettige metgezel, ik zal je missen...