Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl. (2010)

autoreview

Volkswagen Passat Variant
Volkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat BlueMotionVolkswagen Passat BlueMotionVolkswagen Passat BlueMotionVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat BluemotionVolkswagen Passat Bluemotion

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendl.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst121.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste (uitgebreide) indrukken en ervaringen

  • 10.000 km

Na de Avensis was het gezien de gezinsuitbreiding tijd voor een veelzijdiger wagen (lees: een station, ik hou niet van MPV's). De keuze ging uiteindelijk tussen een Passat Variant 1.6TDI Bluemotion, mooi uitgerust dankzij het Think Blue pack, en een ongeveer gelijkwaardig uitgeruste Mondeo Clipper. Beide zeer ruime wagens, de Mondeo had een streep voor qua rijgedrag, de Passat is goedkoper wat betreft de fiscale lasten en biedt bovenal een veel aangenamer interieur (qua styling, qua materialen en qua comfort). Aangezien ik vooral autosnelweg doe is een snedig rijgedrag niet enorm belangrijk. De Passat dus. Met een wat mij betreft zeer geslaagde kleurencombinatie: mocha antraciet buiten, latte macchiato binnenin. Het interieur heeft zo toch een heel ander aanzicht dan met het normale, donkere dashboard.

De Passat is vooral een zeer ruime, comfortabele wagen. Dankzij het think blue pack is de uitrusting voor mij meer dan voldoende: bovenop de standaarduitrusting van de Bluemotion (die hier in België gebaseerd is op de Comfortline) krijg je dan onder meer de RNS510 met harde schijf, parkeersensoren voor- en achter (mooi gekoppeld met de RNS510 voor een grafische weergave van je parkeermanoeuvre), dualzone climatronic, automatische lichten en ruitenwissers, elektrochromatische binnenspiegel, leder stuur en pook, etc. Daarbuiten had de wagen ook reeds lichtmetalen velgen, elektrisch inklapbare spiegels, cruise control, 220V-aansluiting, comfortzetels, elektrisch regelbare bestuurderszetel, neerklapbare passagierszetel, ... Alle genoemde opties werken ook gewoon goed. Ook de elektromechanische handrem is wat mij betreft erg aangenaam: lost automatisch en tijdig bij bergop wegrijden, en zorgt voor plaatsbesparing.

Qua ruimte is het een zeer gerieflijke wagen. Veel laadruimte, en erg veel opbervakjes zodat alles moeiteloos een plaats krijgt: brillenvakje, vakje naast stuur, grote deurvakken (2-literflessen passen erin), schuifbakjes bovenin het dash, groot vak onder de lekker brede armsteun, en door de elektromechanische handrem is ook op de plaats waar normaal een handrem zit plaats voor enkele blikjes en andere rommel.

Over de motor ben ik zeer positief: de 1.6 TDI doet het best goed en is vooral heel stil en zuinig. Niet hoorbaar op constante snelheden, ook niet op autosnelwegtempo (+- 2200RPM aan 120km/u), en tijdens onze recente rit naar het zuiden van Frankrijk bleek 4.9l/100km (1 op 20.5) zonder moeite haalbaar met een tot de nok toe gevulde wagen. Het is enkel jammer dat hij gekoppeld is aan een vijfbak met enorm lange versnellingen. Hierdoor moet je best vaak schakelen. Zit je in het goede toerengebied dan wil hij best, zoniet valt hij dood. Misschien was een zesbak met kortere spreiding en een even lange zesde als de huidige vijfde een betere keuze geweest. Maar goed, het went vrij snel en dan valt er goed mee te leven.

Het start-stop systeem werkt erg goed. De wagen is in mum van tijd terug gestart, zodat je gewoon bij groen kan starten en rijden zonder iedereen op te houden. Zeer bruikbaar dus.

Het enige echte minpunt aan deze wagen is het rijgedrag. De besturing is volledig gevoelloos, waardoor je helemaal niet voelt wat de voorwielen doen. Ik vind dit vooral gevaarlijk als het nat ligt, wanneer je toch wel wat wil vertrouwen op wat je wagen je zegt. Kan beter, had beter gemoeten.

Voor de rest heb ik slechts kleine opmerkingen. Zo was het leuk geweest dat de airco ook het instellen van halve graden toeliet en was een beter geleidingssysteem voor het afdekzeil in de koffer welkom geweest (in mijn Astra was dit subliem). Het simultaan verstellen van beide zijspiegels is onbruikbaar: wanneer je je spiegels naar beneden afstelt (parkeren naast een stoep) en daarna weer naar boven brengt staat de rechterspiegel ineens in een heel andere positie, waardoor je die alsnog afzonderlijk moet bedienen.

Maar deze kleine puntjes van kritiek zijn gemakkelijk te aanvaarden, want ik vind het een dijk van een wagen die veel waar bood voor het budget en waar het aangenaam in vertoeven is.

40000 km

  • 40.000 km

We rijden ondertussen een negental maand met de Passat en de 40.000km is vandaag bereikt. Tijd voor een kleine update.
Ten opzichte van mijn eerste indrukken is mijn beeld over deze wagen eigenlijk nauwelijks nog gewijzigd.
Positieve punten blijven ruimte, rust en comfort. De wagen is al meerdere malen volledig volgestouwd voor een weekendje of weekje weg, compromissen moeten daarbij niet gemaakt worden: alles wat ik in gedachten heb kan gewoon mee. De wegligging op de autosnelweg is zeer stabiel, zelfs in Duitsland tegen topsnelheid aan voel je goed dat, ook al zit de motor tegen zijn limiet, het onderstel zeer veel vertrouwen blijft geven qua vering en demping.
De minpunten blijven ook staan, en dat is dan voornamelijk de grip wanneer het ook maar een klein beetje vochtig wordt. Bij korte bochten (ronde punten) zeer fel onderstuurd, bij langere bochten wegglijden over de vier wielen. Dit zonder enige feedback vooraf. Ik heb ergens het idee dat de banden voor een groot stuk verantwoordelijk zijn voor dit gedrag, ik hoop om als volgend setje banden wat anders te kunnen laten monteren. Maar bij 40.000 kunnen de voorbanden nog een heel eindje mee en de achterbanden al helemaal.
Nog een klein minpuntje is ook de versnellingsbak: die wil soms niet vlot naar eerste wanneer het start/stop-systeem actief is geweest. Dit gebeurt zo'n 1 keer op 20 denk ik. Ik moet dan eerst even naar tweede voor hij in eerste wil.

De motor blijft voldoen, stil in werking en best zuinig (tijdens de winter 1:17 maar dan moet je inrekenen dat ik dagelijks toch best veel file rij) genoeg om een flinke actieradius te geven in combinatie met de tank van 70 liter.

Over de problemen zal ik kort zijn, die zijn er nog niet geweest tot nu toe. Laten we hopen dat dat nog een eindje zo blijft.

Tijdens het eerste onderhoud van 30.000km in februari kreeg ik een nagelnieuwe Jetta Bluemotion mee als vervangwagen om een dagje mee rond te toeren - een uitstekende gelegenheid om even de vergelijking te maken. De conclusie daarbij is dat het interieur van de Passat echt wel een serieuze graad hoger is dan dat van de Jetta, maar dat het onderstel van de Jetta dan weer beter is. De Jetta is namelijk minstens even efficiënt qua vering en demping en levert dus een comfortabele rit, maar is qua sturen wel een stuk plezieriger.

Ik blijf zeer tevreden en overtuigd van de gemaakte keuze. Ook de komst van de nieuwe Passat doet me weinig - met een slechts op details aangepast interieur levert die geen bijzonder verschillende rijervaring.

Over halverwege, 1 (groot) probleem gehad.

  • 100.000 km

Na een reisje Spanje is de teller de 100.000 km gepasseerd, waardoor we ruim over halverwege zijn (bij 160.000 gaat hij weer weg). Tijd dus voor nog een update.

Om met de deur in huis te vallen: in januari heeft deze wagen ons voor de eerste keer laten staan, bij een kilometerstand van rond de 70.000 km. Na een paar dagen Center Parcs in Nederland (ik ben van België) wou hij niet meer starten. Enkele foutmeldingen en geen enkele mogelijkheid om ook maar iets uit de motor te krijgen. Dus maar laten afslepen, na een weekje in de garage werd me een vaag verhaal verteld over een kabel die kapot zat. Hebben er knaagdieren in m'n motor gezeten? Ik moet er maar van uitgaan, want de heenreis was vlekkeloos verlopen.

Het is voorlopig het enige (grote of kleine) probleem geweest, voor de rest geeft de wagen nog geen krimp. Maar dat mag ook wel, want 2 jaar en 100.000 km mag geen probleem zijn voor eender welke wagen.

De Spanje-reis dan: vlekkeloos verlopen. Comfortabel vele kilometers afleggen. Dit jaar ook een dakkoffer aangeschaft omdat ik het een beetje zat was de wagen helemaal vol te moeten stouwen. Dus een deel in de dakkoffer en de wagen zelf minder vol, is wel zo prettig voor de zichtbaarheid (volledig zicht rondom). En het verbruik, zo'n 6l/100km (1:17) mits mooi aanhouden van de maximulsnelheden, viel me daarbij goed mee.

Tot slot nog enkele (zeer) kleine zaken die me lichtjes ergeren, maar niet voldoende om me ontevreden te stellen:
- het navigatiesysteem doet soms rare zaken. Wanneer ik van 2D naar 3D-weergave ga en vervolgens centreer naar m'n wagen, gebeurt het veel te vaak dat het systeem zomaar ongevraagd terugspringt naar 2D. Ook een directe knop om de stembegeleiding aan of uit te zetten zou handig zijn. De Passat mag dan geroemd worden om zijn "opgeruimd" interieur, enkele knoppen extra zouden de ergonomie nog kunnen verbeteren.
- te grote sprongen qua audio-volume. Een fijnere afregeling was wenselijk geweest. Ik heb af en toe dat een bepaald volume iets te stil is, maar de volgende stap iets te luid.
- de regensensor en/of de afregeling van de mechaniek op de signalen van de sensor werkt simpelweg niet goed. Soms is het nauwelijks aan het druppelen en veegt hij aan topsnelheid (en zet ik het systeem bijgevolg maar uit), soms regent het een stuk meer en moet ik hem manueel harder doen gaan. Eigenlijk is het vrij waardeloos en zou ik in dit geval een gewone interval-stand zonder regensensor verkiezen. Ik heb al goedkopere wagens gereden die dit wel volledig in orde hadden.

Nog een puntje over de wegligging: ik heb na 60.000km Continental PremiumContact banden op de voorwielen laten leggen, en dat gaf een heel verschil op nat wegdek. Het nadeel is dat deze banden er nu na 40.000km alweer doorzitten. En de achterbanden? Die hebben na 100.000km nog zeer veel profiel en ik begin te vermoeden dat ik er de volle 160.000km mee ga uitrijden.


Ik verwacht, tenzij problemen, hier nog slechts 1 keer terug te keren voor een laatste update. Aan de opvolging begin ik ook al zachtjes te denken, en zoals de zaken nu staan zou dat wel eens een Superb Combi kunnen worden. Maar dat vertel ik dan een volgende keer!

Afscheid

  • 121.000 km

Ik ben van werkgever veranderd, en dat betekent meteen ook dat de Passat werd ingeleverd. Bij deze dus de laatste update.

Veel nieuwe zaken heb ik niet meer te melden ten opzichte van bovenstaande. De auto heeft geen problemen meer vertoond en deed z'n werk goed tot de laatste dag.

De motor ben ik het laatste half jaar wel minder gaan waarderen. Hij deed het goed, maar eigenlijk wil je in een wagen als deze toch een krachtiger blok.
Wat me ook negatief begon op te vallen, was het feit dat er toch een aantal kraakjes en piepjes in het interieur slopen, vooral als het buiten erg koud was.

Algemeen is de eindbalans erg positief. Veel rijbeleving krijg je niet, maar als comfortabele, ruime wagen om lange afstanden te doen is het een dijk van een wagen. Zal vast en zeker gemist worden, of toch alvast tot de nieuwe wagen eraankomt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Passat

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.