Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueM. T. Highline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueM. T. Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 153.934 km |
Terug naar het honk
Na meer dan 10 jaar tevreden Volkswagen te hebben gereden stapte ik op een mooie lentedag in april 2008 over op een brandweerrode Volvo V50 1.6D Edition II. Mijn vrouw had de kleur uitgekozen, ik kon geen keuzes maken in het naar mijn idee saaie kleurenpalet. De keuze bleek een schot in de roos. Veel enthousiaste reacties later moet ik de V50 na 3 jaar dienst (trouw laat ik achterwege) verruilen voor een opvolger. De keuze bleek niet eenvoudig, er is momenteel veel te krijgen in dit segment waar veel belastingtechnisch voordeel te behalen valt.
Omdat er een kleine op komst is bleef de behoefte voor een station maar met net wat meer ruimte omdat we graag camperen en er nogal eens op uit trekken. De V60 bleek een duur alternatief, temeer omdat de 1.6D niet in de 20% bijtellingsregeling valt.
Na veel wikken en wegen toch maar weer eens een bezoekje aan de showroom van VW gewaagd omdat ik erg benieuwd was naar de nieuwe Passat. De enthousiaste verkoper ontleedde de auto bijna compleet om me te overtuigen dat dit wel een heel goede keuze was. Een proefrit later was ik bijzonder verrast. De Volvo is erg stil, maar de Passat is merkbaar een klasse hoger. Het rijgedrag, motor, stoelen en uitrusting konde me ook bekoren waarna het selectietraject verder van start ging.
Daar ik nu een zeer complete V50 rijd, werd het verlanglijstje voor de Passat ook al snel lang. Na wat plussen en minnen viel de keuze op de 1.6 TDI Highline inclusief de volgende opties:
* Executive pakket
* Telefoonvoorbereiding Premium
* Advance pakket
* Ambiente pakket
* Soundsystem Sound
* Sport pakket II
* Panorama schuif/kanteldak
* 18 inch Kansas velgen
Na een paar bezoekjes aan importeur Pon en een flinke onderhandeling met de leasema (namen niet nader te noemen, maar nogmaals bedankt voor de superscherpe deal!) is de netto maandlast tov de Volvo hetzelfde, dus dat worden hopelijk zeer plezierige kilometers. Een 2.0 TDI was uiteraard een zeer welkome "variant", maar prijstechnisch nu te kostbaar. En met straks een kleine veilig in de Maxi-Cosi moet ik me toch koest houden ;-).
De auto is net besteld en zal vermoedelijk medio juli worden geleverd. De kleur en bekleding blijven tot dan nog een verrassing. Met een voorlopig neutrale beoordeling wordt dit avontuur binnenkort vervolgd....
Er is licht aan het einde van de tunnel
De vraag naar de Passat is inmiddels zo groot geworden, dat dit een negatief effect heeft op de levertijden. Volgens planning zou de auto medio juli worden geleverd, maar dat bleek niet haalbaar. Na 16 weken wachten is het donderdag 25 augustus zo ver, dan kan ik het nieuwe ruimteschip zijn vuurdoop geven.
Onderwijl is mij door de dealer verzekerd dat de auto wordt geleverd met de nieuwste versie van de navigatiesoftware en een Nederlandstalige boordcomputer. Verder worden er prisma kentekenplaten in reclame-loze kentekenplaathouders gemonteerd en om het bling-bling effect verder te versterken wordt het geheel afgemaakt met een chromen uitlaatsierstuk.
Inmiddels heb ik al veel positieve rijervaringen gelezen over de 1.6TDI; ik kan dus niet wachten om met deze auto te gaan rijden en mijn eerste ervaringen met de lezers te delen.
Wordt spoedig vervolgd!
Een week op weg
- 1.500 km
De zeer enthousiaste verkoper van A-Point uit Amsterdam Zuid-Oost heeft tijdens de aflevering op 25 augustus uitgebreid de tijd genomen om alle eigenschappen en features (noem ze liever gadgets) toe te lichten. Er ging letterlijk een wereld voor me open. Alle electronische snufjes aan boord brengen even zoveel instellingen en mogelijkheden met zich mee, waardoor de aanduiding "instructieboekje" op de kaft van het handboek een direct understatement is. Deze is 1,5cm dik excl. de extra boekjes voor de Premium telefoonvoorbereiding, RNS-315 navigatie en Serviceplan. Met deze 2kg extra ballast aan boord begon ik mijn eerste rit.
Het starten en wegrijden is letterlijk: gordel om, koppeling diep intrappen (anders reageert de start/stop knop niet), startknop indrukken, op de rem trappen, schakelaar voor handrem indrukken en dan kan het feest beginnen. Het ritueel autorijden krijgt hiermee direct een andere dimensie waar ik tot op heden nog erg aan moet wennen. Inmiddels ben ik er bij toeval achter gekomen dat de handrem automatisch ontgrendelt wanneer je gewoon wegrijdt. Voor degenen die in de winter met de handrem de hoek om willen is deze feature dus niet geschikt ;-).
Mijn ervaringen tot dusver zijn positief, ik zal de ervaringen eens op een rij zetten.
Motor
Alhoewel de dealer aangaf dat de motor niet ingereden behoeft te worden, maakt de autoliefhebber in mij dat ik de eerste 5.000 kilometer rustig aan doe. Niet hoger dan 3000 toeren, maar dat is niet nodig omdat de auto juist tussen de 2000-3000 toeren een lekker koppelbereik heeft. Ook onderin pakt de motor lekker op zonder het gevoel te hebben dat je met 1540kg op weg bent. Een vlotte sprinter zal het nooit zijn en worden, maar ondergemotoriseerd is de auto zeker niet. De bak schakelt lekker soepel en direct, maar de 6 is een echte overdrive. Alhoewel de Volvo V50 5 versnellingen had, leg ik de 6 al bijna automatisch in. In deze stand kan je de spreekwoordelijke "speld horen vallen". Het verbruik is niet zo laag als ik uit de andere reviews heb vernomen, maar dat zal wel aan mijn rechtervoet liggen. Toch nog gemiddeld 1:17,5.
Comfort & bediening
Dat brengt mij op het comfort. We kunnen er niet omheen, deze auto is stil, ongelofelijk stil. Geluidswerende voorruit als optie? Niet nodig! De Duitsers hebben hun werk gewoon goed gedaan. Chapeau! Combineer dat met een strakke afwerking en mooie materialen, dan heb je echt het gevoel in een auto uit een klasse hoger te rijden die de stevige prijs mijns inziens rechtvaardigt. Alles steekt gewoon goed in elkaar, grote naden zijn in geen velden of wegen te bekennen en het harde kunstof is alleen op minder zichtbare, lees meer kwetsbare plekken toegepast. Zelfs de armsteun in het portier is met leer afgewerkt. Daar zullen mijn overhemden niet van slijten...
De hoofdsteun is zelfs in diepte verstelbaar, alleen is deze wat vormloos en hard. De Volvo hoofdsteun voelde meer als een stevig kussen dan de plank in de Passat. De met fantastisch leer beklede en electrisch verstelbare sportstoelen zitten prettig, maar ondanks alle verstelmogelijkheden mis ik toch een kantelstand van de zitting. Voor de achterpassagiers is er een walhallah aan ruimte met een armsteun met ruim opbergvak en skiluik.
Het panoramadak stond bovenaan op mijn wensenlijst en is een waar genot. Het bestaat uit twee delen, waarbij het voorste deel volledig over het achterste heen schuift. In geopende stand komt een grote vliegenvanger tevoorschijn die zijn werk prima doet. Ik gebruik het dak dagelijks en het geluid valt zelfs bij hogere snelheiden reuze mee, niet veel meer dan het schuifdak in de Volvo. Fraai, nuttig en stijlvol is de electrisch bedienbare jaloezie. Het licht wordt niet geheel ontnomen maar wel op de juiste manier getemperd.
Over de kofferbak hoef ik niet veel te vertellen, die is gigantisch en met de extra ruimte in de bak voor het ontbrekende reservewiel een waar pakezel. Ook handig is de bediening voor de ontgrendeling van de rugleuning van de achterbank vanuit de kofferbak. Het in twee standen te openen afdekzeil werkt ook erg handig. Even drukken is voldoende om het te laten inschuiven.
De handrembediening is zo eenvoudig als de knop omhoog trekken om te activeren en indrukken voor loskoppelen. De hill-hold control is geweldig. Functie eenmaal geactiveerd, blijft deze voor elke rit van kracht. Eenmaal tot stilstand de rem met enige druk vasthouden en dan is de functie actief. Met het wegrijden is een lichte schok voelbaar, maar het is heerlijk als je er eenmaal aan gewend bent.
Bij het Advance pakket komt niet alleen Bi-Xenon, maar ook keyless entry. Voor de twijfelaars: gewoon doen. Dit werkt briljant goed! De sleutels blijven in de zak terwijl je de auto opent/sluit en start. Mooi vind ik de wijze waarop je de auto sluit: even met je hand de deurgreep aanraken. De auto opent vanzelf als je een van de portiergrepen vastpakt.
De Bi-Xenon verlichting is een waar genot. Er is een prachtig verdeeld lichtbeeld en de opbrengst is enorm. Na een dag geestelijke inspanning is dit in combinatie met frisse lucht via het panoramadak een waar genot. Het meedraaien in bochten is ook goed merkbaar en dus prettig.
De lichtsensor werkt ook bij de coming/leaving home functie. Zodra het schemert of donker is, gaat de Xenon verlichting automatisch aan bij het naderen of verlaten van de auto. Het Ambiente pakket heb ik als kers-op-de-taart genomen. De voetenruimte wordt zacht verlicht en onder de chromen sierstrips op de portieren strijkt zacht licht naar beneden op de armsteun. Je moet het kunnen waarderen, ik heb nog geen wow-effect. De LED verlichting aan voor- en achterzijde is strak vormgegeven, zonder het kermisattractiegehalte op de auto te vergroten. Ook de kentekenplaat is met LED's ook mooi wit verlicht. Handig voor de dienders in het veld...
Radio/navigatie RNS-315
De bediening van deze unit werkt verbluffend eenvoudig, alhoewel er wel een kleine leercurve in zit. De functies zijn met knoppen links en rechts te activeren en elke functie kent een eigen volumeregeling die per functie in een andere kleur wordt weergegeven. Het display is tevens touchscreen, maar kan ook met de knoppen onderop bediend worden. Met zonlicht op het display worden de vingers wel snel zichtbaar, maar niet direct storend.
In combinatie met het pakket Sound System is er een aardig klankbeeld in de auto te creëren. Niet zo mooi als in de Volvo, maar dat wist ik bij voorbaat. Na wat puzzelen met de uitgebreide audio-instellingen (Bass/Mid/Treble, Fader links/rechts/voor/achter) ben ik nu redelijk tevreden.
In het dasboardkastje zit de multimedia unit waarin een kabel met USB aansluiting voorhanden is. Voor de iPod is een aparte kabel nodig. Ik heb er een USB stick met 32GB aan muziek op aangesloten en dit werkt snel en zonder onderbrekingen. Het navigeren door de muziek werkt exact zoals de data op de stick is opgeslagen.
De navigatiesoftware is, zoals ik had vermeld, voorzien van de laatste versie. Maar de nieuwe A2 staat er toch niet op! Het invoeren van de bestemming gaat vlot en simpel en kan, in tegenstelling tot andere systemen, ook tijdens het rijden bediend worden. Het berekenen van de route gaat razend snel, zelfs mijn eerst rit naar midden-Duitsland was in minder dan 10 seconden volbracht. Perfect. Tijdens het rijden worden de instructies ook op de boordcomputer weergegeven, wat het rijden en navigeren vereenvoudigt. De POI functie laat interessante plekken op de route of eindbestemming zien. Interessant, maar nog niet uitgeprobeerd.
En met de Premium car-kit is het een fraaie combinatie van mogelijkheden.
Premium carkit
Het koppelen van het toestel gaat zoals gebruikelijk. Codes uitwisselen, de carkit op het toestel als geautoriseerd aanmerken, contacten uitwisselen en het call-centre is geopend. Vreemd is dat de contacten in het display met Achternaam, Voornaam worden weergegeven, terwijl het op mijn toestel exact andersom is. Bellen kan met een druk op de belknop op het stuur, het bladeren door de contactpersonen kan versneld worden door de down toets langer ingedrukt te houden. Ontvangen SMS-berichten kunnen op de boordcomputerdisplay worden (voor)gelezen. Antwoorden kan (uiteraard) niet.
Na het koppelen van het toestel wordt mijn e-mail niet meer gesynchroniseerd. De 3G functie wordt wel in het display getoond maar werkt kennelijk niet omdat het toestel op zogenaamde "externe SIM" modus is overgeschakeld. Ook even snel de fileinformatie via de portal van KPN raadplegen zit er ook niet meer in, tenzij ik het toestel tijdelijk ontkoppel. Misschien nog even het instructieboekje (ja, deze wel!) raadplegen.
Onderstel
De auto is met het sportonderstel én de 18 inch Kansas velgen mooi strak afgeveerd zonder oncomfortabel te worden. In snel genomen bochten bespreur ik wel enige lichtvoetigheid, maar dat is kennelijk het gevolgd van het compromis tussen comfort en sportief. Ook de stuurinrichting is naar mijn idee teveel bekrachtigd, waardoor je in een zuivere bocht toch nog moet corrigeren om de lijn te volgen. Daar heeft de Volvo toch een dikke streep voor. Ook had ik het stuur graag iets meer naar mij toegetrokken voor een beter gevoel met de auto. Het zal uiteindelijk ook een kwestie van gewenning zijn.
Conclusie tot dusver
Een heel betoog na relatief weinig kilometers, maar hopelijk kan ik een ieder hier een plezier mee doen. De auto biedt vreselijk veel waar voor zijn geld, heeft een strakke uitstraling en voldoet aan de verwachtingen. Hopelijk zal de motor na wat meer kilometerervaring wat meer souplesse vertonen en kan ik eens een topsnelheidervaring op de Duitse Autobahn opdoen.
Alle kritiek, op- en aanmerkingen op dit zeer uitgebreide verhaal is uiteraard welkom!
Ingereden?
- 3.500 km
Inmiddels heb ik de auto alweer een kleine maand in bezit en langzaam aan is er gewenning aan het rijgedrag, comfort en bediening. Het panoramadak open ik bijna dagelijks en is een waar genot. Inmiddels valt het me steeds meer op dat er zeer veel Passat's rondrijden in de Mocca kleur. En zo is de auto weer een eenheidsworst geworden. Gelukkig krijg ik op de samenstelling van de auto veel positieve reacties.
Er doen verschillende verhalen de ronde over het inrijden van de auto, maar wat mij betreft moet de techniek met respect worden behandeld en ontzie ik de auto zeker de eerste 3.000 km. Goed loskomen zal de auto toch pas na verloop van tijd. Bij het doorschakelen valt op dat de auto vanuit de lage toeren telkens weer lekker oppakt.
Het verbruik is in deze periode nog niet veel beter geworden. Zelf houd ik er een vrij sportieve rijstijl op na. Hiermee behaalde ik in de Volvo een gemiddelde van 1:16,7 terwijl ik nu nog niet hoger kom dan 1:15,4. Dat is een fors verschil. Mogelijk verandert dit na meer kilometers. Het toerental komt ook nog niet boven de 3.000 rpm en de 6e versnelling wordt veelvuldig ingelegd. Maar met kruissnelheden van plm 140 in 6 is het verbruik toch nog 1:15,7.
Op de Duitse autobahn inmiddels twee topsnelheidavonturen ervaren. Het duurt even, maar dan wordt de visuele top van 190km/u bereikt met 3.000 rpm. Ik schrijf visueel omdat zowel de navigatie als de teller hetzelfde aangeven en ik niet kan beoordelen of de navigatie en/of teller de daadwerkelijk gereden snelheid weergeven ahv fysieke verplaatsing zoals dit met losse navigatieapparatuur getoond kan worden. Dit ga ik zeker nog eens controleren. Feit: de auto is ook op hogere snelheden bijzonder stil, alleen wind- en bandengeruis dringen het interieur binnen. Een waar genot voor lange ritten.
Een aantal merkwaarigheden zijn mij ook al opgevallen. Zo is de bediening van de spiegelverwarming niet geintegreerd met de achterruitverwarming. Deze schakelt niet automatisch uit en wordt tevens niet begeleid met een indicator. Dat had gezien alle andere slimme systemen aan boord beter gekund. Ook op de nieuwe Skoda Superb van een collega troffen dezelfde constructie aan.
De navigatie trakteerde mij vanochtend op onleesbare TMC tekst. Ik was even bang dat het Poolse inbrakersgilde hun systeem had omgeruild voor de mijne :-). Na een klein half uur verdween het weer. Dat houden we uiteraard in de gaten.
Ook is er een irritante gekraak in de tunnelconsole en rechts achter in de auto hoorbaar. Waarom moet ik dit in elke nieuwe auto toch weer meemaken? De dealer zal dit volgende week beoordelen en hopelijk oplossen.
Tenslotte heb ik er spijt van dat ik niet gekozen heb voor het memory pakket. De stoelzitting staat naar mijn idee te vlak waardoor ik te weinig steun onder de bovenbenen heb. Het linkerbeen leunt op de punt van de wang van de sportstoel en daardoor krijg ik een vreemde kramp in de pezen richting mijn knieholte. Door het been meer rechtop te plaatsen voorkom ik dit, maar dat levert een minder prettige zithouding op. Met het memorypakket kan de zitting gekanteld worden, ook dit was standaard in de Volvo. Die stoelen waren toch echt subliem.... Overigens heb ik met een Comfortline maar kort proefgereden en dit daardoor niet opgemerkt. Op basis van mijn goede ervaringen met de sportstoelen in mijn eerdere Golf Highline heb ik uiteindelijk voor deze sportstoelen gekozen. We gaan er nog maar eens goed voor zitten (..) om een hopelijk beter resultaat te boeken.
Gewend?
- 11.000 km
Ruim een kwartaal verder zijn de auto en ik aan elkaar gewend geraakt. De hoeveelheid electronische snufjes zijn eigen geworden, de bediening gaat vanzelf en soms ontdek je weer wat nieuws:
De auto gaat niet door de krasstraat en wordt trouw elke 2 weken met het handje gewassen. Voor het reinigen van de voorruit is het dan praktisch als de ruitenwissers opgetild kunnen worden. In de standaard positie kan dit niet, maar door het contact in/uit te schakelen en dan de wisserbediening eenmaal naar beneden te drukken worden de ruitenwissers verticaal gezet. Handig!
Toch ook nog wat puntjes van kritiek.
De koppeling moet wel erg diep ingetrapt worden om de auto te kunnen starten met het start/stop systeem. Mijn lengte is 1.78, maar de stoel naar voren schuiven levert weer een verminderde zithouding op. De meest ideale zitpositie heb ik ook nog niet gevonden. Mijn linkerbeen gaat na verloop van tijd protesteren en ik snap niet waar dat vandaan komt...
De middenconsole kraakt aan de bestuurderskant. Dit is door de dealer verholpen, maar helaas weer teruggekeerd. Ook de geborstelde stip onder het klokkenhuis laat regelmatig van zich horen. Hier ben ik echt allergisch voor. De even oude Skoda Superb van een collega, met een hoger plastic gehalte, is tot nu toe kraakvrij. Hij noemt het al zijn Skaudi :-).
De ruitenwisser van de achterruit schraapt en piept snel. Dit heb ik ook vrij snel na de aflevering laten controleren en was volgens de dealer normaal. Dit laat ik snel nog eens controleren, bijzonder irritant.
De Keyless entry voor de achterportieren heeft het al 2 keer laten afweten. De deuren weigerden dienst. Zowel van buitenaf als binnenuit. Door ontgrendeling met de sleutel lukte het uiteindelijk wel. De instelling in de boordcomputer is juist.
Nu het weer is omgeslagen en het natter en kouder wordt, merk ik op dat het interieur snel op temperatuur komt. Ook het zitvlak wordt snel geroosterd, standje 2 is de beste. Toch duurt het lang voordat de achterruiten ontwasemd zijn. Een uitstroomopening in de B stijl had hier zinvol geweest. In de achterste zijruiten lijkt een verwarming geintegreerd, maar naar mijn idee werkt dat niet. Ik zal het bij de dealer navragen.
In het navigatiesysteem mis ik de mogelijkheid om de kaart te kunnen verschuiven om zo de te rijden route te kunnen visualiseren, dat had het systeem in de Volvo wel. Even wennen. Ook het opslaan van de locatie waar de auto is geparkeerd lijkt niet mogelijk. Althans, ik heb de optie niet gevonden. Iemand? De POI functie is daarentegen geweldig.
Het verbruik is nog steeds niet verbeterd. Het gemiddelde schommelt nog steeds rond de 1:15. Pas wanneer ik lang in de 6e versnelling stabiel 120 kan rijden wordt het verbruik beter. Maar op onze drukke wegen is het bijna een onmogelijke opgave om een constante snelheid te rijden.
De motor is wel soepeler geworden, maar ik merk toch regelmatig met een zwaardere auto onderweg te zijn dan de Volvo V50 met dezelfde motorinhoud. Iets meer trekkracht zou zeer welkom zijn. ABT levert chiptuning, maar deze is zo duur dat ik dat (nu) niet de moeite waard vind.
Volgende week worden winterbanden gemonteerd. De leasemaatschappij wilde eerst 18 inch winterbanden op dezelfde velg laten monteren, maar voor hetzelfde geld heb ik nu 17 inch lichtmetaal (Fontana) inclusief de banden.
Als laatste een opmerking over de verlichting. De Bi-Xenon verlichting bevalt zo goed, dat de mistlampen zelfs bij dikke mist geen direct toegevoegde waarde leveren. Hetzelfde geldt voor de "meedansende" bochtenverlichting. De Bi-Xenons draaien in de bochten ook al mee en de extra oplichtende lampen in de bumper geven geen exta voordeel. Uitschakelen van de bochtenverlichting schakelt deze functie, maar ook die van de Bi-Xenons uit.
Tenslotte nog een positieve noot: de ruimte en de stilte bevalt tot nu toe nog uitstekend! En alhoewel 's lands heeren wegen momenteel worden overspoeld met Passat's krijg ik toch regelmatig complimenten over de samenstelling van de auto. En dat is dan weer fijn om te horen.
Bijna 1 jaar!
- 33.000 km
De eerste verjaardag van de Passat nadert met rasse schreden, net zoals die van mijn zoon. Vlak voor onze retourtocht Cote d'Azur is de Passat voor de 30.000 beurt op de brug geweest. Technische storingen waren niet van toepassing, de Passat gedraagt zich voorbeeldig.
Enkel bij de assemblage zijn er kennelijk wat steekjes gevallen. De bumper sloot niet helemaal netjes aan op het zijscherm, de tunnelconsole laat regelmatig gekraak horen en het schuifdak maakt sinds enige tijd een geforceerd geluid bij het openen. Alhoewel de auto blinkend schoon terug werd ontvangen (bedankt Zijm!), bleek alleen de montage van de bumper afdoende verholpen. De tunnelconsole stoort mij het meest en zal ik nog eens door de dealer laten nakijken.
Verder is de vakantierit uitstekend bevallen. De goede isolatie maakt lange ritten uitermate prettig en comfortabel. In de bergen presteert de motor verrassend goed, alhoewel het geen krachtpatser is en blijft. De airco moest bij een buitentemperatuur van 30 graden op stand 23 worden ingesteld om een overmaat aan koele lucht te beperken. En als pakezel heeft de auto de vakantie met glans doorstaan!
Een klein punt van kritiek is de mate van tempering van de zon door het warmtewerende glas. Mijn zoon heeft toch regelmatig last van de zon, waardoor ik uiteindelijk genoodzaakt was extra zonwering te plaatsen. Ik had achteraf bezien dus heel graag de relatief goedkope investering voor de extra zonwering gedaan, alhoewel de verkoper mij aangaf dat dit niet nodig was.
Tenslotte is het een beperking van de RNS-315 dat er (tijdens navigeren) niet op kaartniveau ingezoomd of geschoven kan worden. En zeker over grote afstanden is dat een zeer welkome functie.
Veel spannends is er verder niet te melden. Of het moet het weinige respect van sommige autobezitters voor mijn heilige koe zijn. De kleine deukjes in de portieren zijn me een doorn in het oog, alle moeite ten spijt een ruime plek te gebruiken. Als er aanleiding bestaat, zal ik bij de eerste verjaardag een nieuwe tussenstand opmaken.
Storingen eindelijk opgelost?!
- 96.000 km
Al vanaf het begin werd ik sporadisch geconfronteerd met storingen tijdens het rijden. Tijdens de storing viel het motorvermogen weg en kon met beperkt toerental verder gereden worden. Ook wilde de motor zo nu en dan vibreren met een geringe lift van het gaspedeel.
Na bijna 100.000 kilometer (...) heeft de garage vastgesteld dat het probleem zit in de pompverstuivers. Deze zijn allemaal binnen een coulanceregeling vervangen.
Het resultaat is verbluffend: de motor loopt veel mooier, reageert soepeler, accelereert beter, ik kan de 6e versnelling weer aanspreken met 80 km/h en de motor is stukken zuiniger geworden. Het gemiddeld verbruik met een redelijk stevige rijstijl kwam nooit hoger dan 1:14,7. Dat is nu met gemak 1:18.
De problemen met de pompverstuivers zijn bij de vorige beurten niet opgevallen omdat de motor toen kennelijk nog wat egaler liep. De monteur die mij e.e.a. heeft toegelicht wist mij de melden dat hij direct hoorde dat de motor niet mooi liep en al vrij snel dacht aan een probleem met één of meerdere pompverstuivers. Hij bleek het bij het rechte eind te hebben.
Neemt niet weg dat ik nu het gedrag van de auto over langere termijn moet beoordelen, maar het gevoel is goed.
Binnenkort afscheid nemen
- 137.500 km
Inmiddels de auto alweer bijna 4 jaar in bezit en gezien de weinige updates in MyReview kan ik enkel stellen dat ik tevreden ben. Goed, enige zaken daargelaten.
Zo zijn de injectoren bij 100.000 km vervangen waarna de motor stukken beter liep. Direct gevolg was dat de auto stukken zuiniger omspringt met de brandstof. Van een gemiddelde van 1:15,4 met gemak nu 1:18,6!
Een softwareupdate in september 2014 loste eindelijk het probleem op met wegvallend motorvermogen op kruissnelheid. Bleek combinatie laag brandstofpeil en brandstofdruk te zijn.
Verder kraakt het panoramadak in de sponningen en dat heeft de dealer nog niet op kunnen lossen.
Desalniettemin ben ik erg tevreden met de zoveelste VW op rij. Tijd voor een nieuwe en die keuze was niet moeilijk. Het wordt wederom een 1.6TDI in de Business Line Edition-R uitvoering met de volgende opties:
- Kleur Thungsten Zilver
- Nappa leer in de kleur 'Marrakesj'
- Advance pakket
- LED Plus verlichting
- Keyless entry
- DAB+
- 18 inch Dartford velgen met sportonderstel
Helaas paste het Dynaudio pakket nier meer in het leasetarief, maar ik ben redelijk tevreden met het geluidsbeeld van de huidige Passat en dat zal in de nieuwe hetzelfde zo niet beter zijn.
Levering vermoedelijk in week 48. Het gaat erom spannen, per 1-1-2016 wordt de bijtelling 21% (als de kabinetsplannen in september goedgekeurd worden) maar de leasemaatschappij wil de auto in december nog op kenteken zetten.
Aftellen geblazen!
Waardig afscheid
- 153.934 km
Na maanden wachten was het dan eindelijk zover. De B8 staat klaar voor zijn nieuwe baas bij Volkswagen dealer A-Point in Amsterdam! De B7 ter afscheid nog een uitgebreide wasbeurt gegeven. Niet geheel onbelangrijk omdat deze door Macadam volledig onder de loep zal worden genomen. Vieze auto's worden niet geaccepteerd en elke kras, deuk, beschadiging, etc. wordt getoetst aan daarvoor opgestelde randvoorwaarden en elke overschrijding betekent een aanspraak op eigen risico.
Fingers crossed, de auto heeft een kleine schaaf over het achterscherm, één van de velgen heeft stoeprandschade en een klein parkeerdeukje in een portier als aandenken uit Italie. De controleur is goed gezind, alleen de schaaf wordt als schade aangemerkt maar kan met een goede poetsbeurt worden weggenomen. Dit betekent geen aanslag op ER.
De B7 is klaar voor zijn nieuwe baas (@Laurens1: dit is je kans)! En ik ga hopelijk heel veel plezierige kilometers tegemoet met de B8. De verwachtingen zijn hoog gespannen en zal de ervaringen in een nieuwe review vastleggen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat 2.0 TSI Highline Leder Navigatie Trekhaak Camera Cruise Control Climate Control PDC
- 2012
- 146.950 km

Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI BlueMotion Executive Edition
- 2013
- 369.815 km

Volkswagen Passat 1.8 TFSI Highline / NAVI / CRUISE / AIRCO ECC / KEYLESS
- 2010
- 330.047 km