Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueM. T. Executive L (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.6 TDI 105pk BMT Executive Line H. |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 38.500 km |
Net opgehaald.
- 100 km
Een nieuwe baan, een nieuwe auto. Dat betekende een auto kiezen. Na 3 jaar in een 308SW te hebben gereden wat niet de eerste keuze was, maar door praktische en kosten aspecten (caravan en leasebudget) de enige keuze was, nu de mogelijkheid om uit meerdere auto's te kunnen kiezen. Gezien het ruimere budget bij de nieuwe baas en de wens 20% bijtelling te hebben ging het dit keer tussen de 508SW, Skoda Superb station, Hyundai i40 en de VW Passat. Allen diesels.
De 508SW viel al snel af, een collega heeft dezelfde automaat, en dat bleek niet mijn ding, ofschoon ik heel graag automaat wilde gaan rijden. De automaat reageerde me te traag en onvoorspelbaar. Daar zijn hele forums aan gewijd, maar toch niet mijn ding.
Budget technisch is de i40 business edition de beste keus, ik heb familie die bij een Hyundai dealer werkt en kreeg daarom wat extra korting. Ik heb ook proefgereden en het is een meer dan prima auto. Alleen op een één of andere manier manier wordt ik niet tot de auto aangetrokken, het lijnenspel zal me wel te druk zijn, ik weet het niet, er is is iets wat met niet trekt aan de auto. Ik moet er wel 3-4 jaar in rijden, wil dus wel rijden met een goed gevoel. Rationeel een zeer goede keuze, de auto is voorzien van veel accesoires: goede stereo inc ipod koppeling, navigatie, achteruitrijcamera etcetc. Toch maar niet.
De Skoda Superb Ambition Business is gezien de leeftijd en lengte van de kinderen een heel verstandige keuze en dat was hem ook bijna geworden. De kinderen hadden maar 1 voorkeur: de Skoda, lekker veel beenruimte! Ik blijf het nog een mooie rustige auto vinden.
De VW Passat had ik eerst, ivm het prijsniveau, als laatste optie beschouwd. Al calculerend op de site van de leasemaatschappij en het tijdelijke voordeel van een executive pakket bleek de VW maar 20 euro per maand netto duurder dan de Skoda. Een collega van me heeft nagenoeg dezelfde uitvoering, waar ik een aantal keer zelf heb gereden en ik was onder de indruk van de rust waarmee je in de VW rijd. Dat heeft me de doorslag gegeven om toch voor de Passat te gaan. Noem het 'geen spannende' keuze, wel een goede keuze, ik denk weer 50K per jaar te gaan rijden en dan is comfortabel rijden gewoon wel heel erg lekker.
Wat ik al meldde, ik heb de auto net van de dealer gehaald, twee weken nadat de opdracht aan de leasemaatschappij werd verstrekt. Het is dan ook een auto die Pon op voorraad had staan, per 1-7 is deze auto vervallen naar het 25% bijtelling tarief, dus heeft Pon wat ingekocht. De auto stond dus al klaar in de Comfort Executive line en is extra voorzien van 17" velgen Sao Paulo, chromen dakrailing, getint glas achter en in de mooie kleur Black Oak Brown als belangrijkste zaken. Als ik had kunnen kiezen hadden de 17" velgen er niet opgezeten, maar goed, ze zitten er op en staan erg fraai.
Tot zover het keuze proces. De komende tijd zal ik foto's plaatsen en mijn bevindingen plaatsen, na 100 km heb ik niet zo veel te melden. Straks met de auto op vakantie, daarna meer info, mede over verbruik e.d.
En nu ga ik de handleiding maar eens doornemen, die is nogal dik...
9 maanden verder
- 38.500 km
Donderdag de auto opgehaald en zaterdags de auto een testrit gegeven naar Rome, in de voorjaarsvakantie van 2012. Omdat hij nieuw was eigenlijk constant 140 gereden op de snelweg waar mogelijk. Hij is dus goed ingereden, in 1 dag 1600 km ! Overigens ,de vakantie Rome gemiddeld over 3600 km: 1 op 18.3 ! Netjes !
Heerlijke reisauto, nog steeds is het alsof ik weer een een nieuwe auto stap. Ik heb dat nog niet eerder meegemaakt met eerdere leaseauto's.
In het begin waren er problemen met de communicatie unit van de telefoon. Na de eerste koppeling deed alles het, na de week Rome weer aansluiten met bluetooth... Helaas. Uiteindelijk werkte alles weer, en nog steeds.
De zakelijke kilometers zijn uiteraard geen probleem, heerlijk cruisen met 130 houd je uren vol.
In de zomervakantie de caravan eraan gekoppeld, ook hier weer lijkt het alsof het motormanagement een paar uur nodig heeft om aanpassingen door te voeren ivm het rijden met caravan, hij werd steeds zuiniger. Overigens niet zo zuinig als de Peugeot 308. Ook qua trekkracht was de Peugeot 308 net iets krachtiger, misschien wel iets ruwer.De airco is wel stukken beter dan de Peugeot, daar moet ik spelen met de temepratuur om de auto lekker koel te houden, de Passat leek wel een ijskast, zonder problemen lekker koel in de auto. De Hillhold functie van de Passat is wel erg lekker de Gotthard op... Ook nu weer genoeg vermogen om de Alpen over komen, al ben je bent niet de snelste. Met de caravan ongeveer 1 op 10,5 gereden, de Peugeot deed het 1 op 11,5 of zo.
Verder glijden de kilometers onder me door, zonder problemen.
Binnenkort neem ik helaas afscheid van de Passat, er komt een andere werkgever. Omdat ik 20% bijtelling wil houden en rekening hou met de 3 kinderen komt er straks een Opel Zafira Tourer 1.6D Business+. Ik ben benieuwd hoe zich dat verhoudt met de Passat. Ik vrees dat ik op enige punten moet inleveren...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat 2.0 TSI Highline Leder Navigatie Trekhaak Camera Cruise Control Climate Control PDC
- 2012
- 146.950 km

Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI BlueMotion Executive Edition
- 2013
- 369.815 km

Volkswagen Passat 1.8 TFSI Highline / NAVI / CRUISE / AIRCO ECC / KEYLESS
- 2010
- 330.047 km