Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueM. T. Comfortl. (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.6 TDI 105pk BMT Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 123.000 km |
Indruk eerste drie weken
- 2.200 km
Sinds drie weken rijd ik in een nieuwe Passat Variant 1.6 TDI Comfortline. De auto heeft de volgende opties:
- Executive pakket met navigatie (RNS 315), parkeersensoren, alarmsysteem, multimedia aansluitbox en telefoonvoorbereiding
- Sportpakket II met leren bekleding, verwarmbare en electrisch verstelbare sportstoelen, sportonderstel en getinte ruiten achter
- Fontana 235/45 R17 wielen
- Metallic lak; Island Grey (in Nederland vertaald naar IJslandgrijs…)
Deze review is gebaseerd op mijn eerste indrukken na 3 weken en 2200 km rijden. Ik zal over een tijdje na wat meer kilometers een update schrijven.
Afweging
Mijn vorige auto was een Audi A3 Sportback en ik heb nog even overwogen nogmaals voor een A3 Sportback te gaan (S-line sound, 140pk TDI, full options, ook 20% bijtelling), maar 8 jaar in dezelfde auto stond me tegen, evenals het toch spijkerharde S-line onderstel. Gaaf in je eentje op een klaverblad of rotonde, maar als het gezin mee gaat in het weekend dan is het toch een ander verhaal, qua ruimte en qua comfort.
Ook de Volvo V60 Ocean Race stond op het lijstje (1.6D, 115 pk), ook een mooie complete auto, maar 25% bijtelling maakt deze auto €1000,- netto per jaar duurder dan de door mij bekeken alternatieven.
De Audi A4 Avant bleek buiten het leasebudget (en toen ook nog 25%) en de Sedan (136 pk TDI, 20%) kon net maar was dan zo kaal dat het geen aantrekkelijke optie bleek.
Uiteindelijk ook een proefrit gemaakt in een VW Passat 1.6 TDI. Ik moet eerlijk bekennen dat ik had verwacht dat ik ‘m direct van mijn lijstje kon strepen in verband met een enorm gebrek aan vermogen, maar dit bleek toch mee te vallen (tot 110 km/u kom je prima mee met het verkeer). Een positieve verrassing was het comfort en stilte aan boord. Mijn vrouw vond het een heerlijke reisauto en de kids (6 en 3) vonden ‘m lekker groot achterin.
Eerste ervaringen
Ik kom uit een Audi A3 Sportback Ambiente 1.4 TFSI, een auto met een heel ander karakter. Van een leuke gooi en smijtauto naar een comfortabele cruiser. Toch met een wat dubbel gevoel naar de dealer (Kamsteeg in Voorschoten, mijn 3e auto hier, prettige verkoopafdeling én garage) half januari om de Sportback in te ruilen voor de Passat.
Na wat overdreven gedoe met een doek van de auto en de overhandiging van een bos bloemen, wat uitleg gekregen en op pad. Na eerder een Polo en dus de Sportback gereden te hebben voelt het allemaal direct vertrouwd aan. De zit is wat ruimer dan in de Sportback (ik ben 2.00 meter lang), de leren sportstoelen zitten perfect en de stoelverwarming is toch wel lekker met het huidige weer.
Het navigatiesysteem heeft een prettige touchscreen (waarom Audi dit niet heeft snap ik dus echt niet) en bevat de kaarten van West Europa. Het enige wat ik er aan mis is dat het niet de ‘echte’ snelheid aangeeft. Toch nog een keer de Tomtom erin hangen om de afwijking van de snelheidsmeter te bepalen.
De telefoon (iPhone) linkt probleemloos met de auto (bluetooth). Het scrollen door de telefoonlijst is wat onhandig, wat tot gevolg heeft dat ik soms toch even het juiste nummer op de telefoon selecteer.
Het geluid van de RNS 315 is ok, niet meer en niet minder. Wel handig is dat je werkelijk alles aan kan sluiten; een harde schijf, een usbstick, iPod of een SD kaart. De CD collectie kan de auto uit.
De kofferruimte is werkelijk enorm. Nu kom ik natuurlijk uit een veel kleinere Sportback, maar hij doet niet onder voor de ruimte in de A6 Avant van een collega van me. Eind deze maand gaan we naar Zuid-Frankrijk met het gezin, dan hoeft er niet meer gepropt te worden met tassen achterin.
Ook fijn voor de kids achterin is de airco vanuit de middentunnel en de standaard aanwezige 12V aansluiting voor de DVD schermen of de 3DS. Geen kabels meer naar voren toe. De middenarmsteun achterin bevat twee bekerhouders en een opbergvak, ideaal. De getinte ruiten geven bescherming tegen felle zon terwijl ze lekker naar buiten kunnen kijken. In de Sportback had ik geïntegreerde rolgordijntjes, maar die wilden ze vaak naar beneden hebben omdat ze anders niet goed naar buiten konden kijken. Mooi opgelost zo.
Het interieur is netjes, zakelijk en zwart. Ik houd er wel van, anderen vinden het saai. Maar dan neem je toch wat anders? De zwartleren bekleding geeft een chique uitstraling, het leren multifunctionele stuurwiel en versnellingspook voelen goed aan.
De boordcomputer is redelijk uitgebreid, je kunt er van alles instellen, zelfs hoe lang de comming/leaving home functie aan moet blijven. Leuke gadget.
Dan het rijden. 105 pk en 250 nm houden natuurlijk niet over, maar een grote straf is het zeker niet. In z’n 1 en 2 trekt ie er redelijk aan, in de lange 3 t/m 5 is het wat meer geduld hebben. De 6 is er alleen voor comfortabel cruisen (1600 toeren bij 100 km/u!), het gaspedaal indrukken heeft alleen het effect dat het gebruik toeneemt, verder merk ik dan weinig. De versnellingsbak is scherp en prettig te bedienen, die voelt niet anders dan die in de Sportback (ook een H6). De overbrengingen zijn wel zodanig lang dat ik mijn schakelgedrag wat heb moeten aanpassen. Op rotondes echt terug naar 2, want in z’n 3 ga je naar stationaire toerentallen en kom je niet meer weg. En vanuit langzaam rollen, ook echt terug naar 1 anders stottert de auto oncomfortabel hard.
Het onderstel is 15 mm verlaagd en er liggen 17” velgen onder. De combinatie maakt dat de auto vertrouwenwekkend aanvoelt op klaverbladen en lange bochten op buitenwegen. Een naar mijn smaak prettige mix van ‘sportiviteit’ (het blijft een bluemotion nietwaar) en comfort. Rotondes zijn vanwege het leeggewicht van een kleine 1,5 ton niet de vriend van Passat, maar goed, daar is de auto ook niet voor bedoeld. De combinatie van het sportonderstel en de velgen ziet er wel mooi uit en daar wordt ik blij van.
Tot slot het verbruik. Ik kan daar nog weinig over melden met zo’n beperkt aantal kilometers. De ervaring tot nu toe is dat ik bij korte stadritjes met koude motor ongeveer 1:15 haal en langere stukken over de snelweg (ik rijd veel over de A4 en A12) ongeveer 1:19. De zuinigste rit (en daar heb ik ook een beetje mijn best voor gedaan) is 1:21 van Amsterdam naar Den Haag. Over langere afstanden met redelijk doorrijden (130-135 km/u) doet ie 1:17. Als je echt zuinig wilt rijden met deze auto moet je niet veel harder gaan rijden dan 110 km/u. Dan wordt je wel beloond met een actieradius van 1400km. Ik ben nu bijna aan het einde van de 2e tank, en ga daar zo’n 1250 km op halen.
Al met al heeft deze auto de Sportback al doen vergeten en heb ik het volste vertrouwen dat ik de komende 4 jaar hier nog veel leuke en comfortabele kilometers mee ga beleven.
Ervaringen na 8 maanden gebruik
- 22.500 km
Na 22500 km en 8 maanden tijd voor een update.
Inmiddels zijn we met het gezin 2x op vakantie geweest met de Passat, naar Zuid Frankrijk en naar Denemarken. Het is werkelijk een heerlijke reisauto met een erg bruikbare actieradius van zo'n 1300-1350 km. Nu was ik de beperkte kofferruimte van een Audi A3 Sportback gewend (370 liter), maar de achterbak van de Passat slikt werkelijk alles. Geen gepuzzel meer met de ruimte, je gooit alles achterin en klaar. De leren bekleding laat zich goed schoonmaken na een vakantie met kids op de achterbank en vieze schoenen tegen de voorstoelen. De airco achterin en de 12V aansluiting voor de DVD-speler maakt de reis van 1200 km naar Zuid Frankrijk prima te doen in 1 dag voor ze.
Mijn eigen ervaringen achter het stuur zijn goed. Alles zit gevoelsmatig op de juiste plek, de navi werkt snel en goed, het leren stuur ligt lekker in de hand en misschien nog wel het belangrijkst: de goede zitpositie is gevonden. Dat laatste was nog wel even zoeken, met name de hoogte en 'dikte' van de rugverstelling (een soort ballon in de rugleuning) maakt het verschil tussen rugpijn na 15 minuten en een ontspannen reis van 1200km.
Dan de motor. De 105pk blijkt in de praktijk meestal voldoende, maar op sommige juist kritische momenten (invoegen/uitvoegen/inhalen) komt het toch tekort. Dat betekent defensief rijden. En dat heeft voordelen (mijn algehele rijstijl is wat rustiger geworden), maar ook nadelen (veiligheid en gewoon minder lol). De volgende keer toch maar de 25% bijtelling en een dikkere motor. Tunen mag helaas niet van de leasemij (Kamsteeg).
Het sportonderstel en 17" wielen bevallen goed. Lekker strak op de snelweg, en rotondes zijn voor een dieselstation toch redelijk vlot te nemen. Klinkerweggetjes, richels en schuine drempels zijn oncomfortabel, maar die kom ik niet veel tegen.
De kwaliteit van de Passat zit tot nu toe wel goed, weinig rammeltjes/kraakjes en nog geen defect van wat dan ook gehad. Alleen de geluidsinstallatie (standaard) blijkt toch wat ondermaats. Laatst met een weekendje Duitsland ook de top even getest: 200 op teller net aangetikt, dus die opgegeven 190 echte km's zal ie wel halen. Overigens draait ie een kleine 3200 toeren bij die snelheid en is het relatief rustig (koersvast) en stil aan boord.
Wederom afsluitend het verbruik: dit is na een inrij periode van een paar 1000 km steeds lager geworden. Op mijn woon-werk verkeer haal ik afhankelijk van wind en haast tussen de 4,7 en 5,2 l/100km. Zuinigste rit Den Haag - Amsterdam was een best indrukwekkende 4,2 l/100km. Overall gebruik ligt nu op 5,1 l/100km. Dit haal ik met de vakanties (volbeladen, veel snelweg) ook. Valt me al met al niet tegen van een 1500kg wegende en licht ondergemotoriseerde stationwagon.
Na vier jaar weer ingeleverd
- 123.000 km
Terugkijkend op 4 jaar Passat wat gemengde gevoelens.
Positief
+ heerlijke reisauto, comfortabel en ruim
+ goed navigatiesysteem, bracht me bijna altijd waar ik zijn moest, intuïtief te bedienen
+ fijne leren sportstoelen
+ betrouwbaarheid, ik heb 2x een lampje laten vervangen, that's it!
+ verbruik: praktijkverbruik van rond de 1:19 overall. Als ik mijn best deed haalde ik 1400 km met een 70 liter tank. Onder de 1200 km is 't niet gekomen op 70 liter.
Negatief
- Met stip op nummer 1: het was een sjoemeldiesel. Leuk dat ie zuinig was, maar ondertussen 5x zoveel NOx de lucht in gepompt. Dan kan écht niet VW!
- Sportonderstel was wat bonkig, zeker bij drempels
- Vermogen wist ik van te voren, dat hield niet over
- Kwaliteit interieur. Ik ben altijd zuinig op mijn auto's, maar er zaten al snel wat naden van de bekleding los, ook diverse rammeltjes hoorbaar
Sinds een week of drie rijd ik in een Audi A3 e-tron, dat geeft een totaal andere (betere!) rijbeleving. Daarover schrijf ik binnenkort een review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.