Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueM. T. Comf. (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueM. T. Comf. |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 146.000 km |
KM-stand laatst | 246.000 km |
- 146.000 km
Ik ben sinds enkele weken eigenaar van een (gebruikte) Passat variant. Het betreft een 1.6TDI blue motion. Omdat ik graag meer ruimte wilde hebben en omdat mijn Audi A3 SB richting de 300.000 km ging hebben ik besloten om op zoek te gaan naar een andere auto. Ik wilde opnieuw een ex-lease auto, want dat is mij twee maal eerder goed bevallen. In mijn zoektocht had ik in eerste instantie een aantal auto’s als optie die maximaal 4 jaar oud mochten zijn: Audi A4 Avant (nieuw model toch iets te duur in aanschaf), Ford Mondeo station (iets te zwaar, ik denk relatief veel afschrijving en te hoog verbruik van de 2.0TDCI), Toyota Avensis (Oud model vind ik te ‘oud’ en nieuwe model is nog te duur), Opel Insignia (1600+ kg!, dus veel te zwaar i.v.m. houderschapbelasting en waarschijnlijk het verbruik), BMW 3-Series (2009 facelift uitvoering is te duur en mijn vriendin wil niet in een BMW rijden…) en VW Passat variant. Uiteindelijk heb ik besloten om op zoek te gaan naar een Passat uit 2009 of 2010 en dan een BM uitvoering. Dit is met name een rationale keuze. De BM variant versies vallen met 1440 kg net binnen een belastingschaal en het verbruik van BM TDI’s is goed. Daarnaast heb ik goede ervaring met VW/Audi producten. Uiteindelijk heb ik een Passat uit 2010 gevonden. Het betreft er een uit de laatste serie van voor de facelift van eind 2010. Hij heeft dus de nieuwe 1.6TDI i.p.v de 2 liter 110PK en hij heeft het nieuwe ECC systeem en het nieuwste stuurwiel. Verder heeft hij parkeersensoren voor en achter, lichtmetaal, een winterpakket (met o.a. voorruitverwarming), VW touchscreen carkit en een RNS510, voor zolang iedereen er met z’n vingers vanaf kan blijven.
Ik heb nu een 2000 km gereden en de Passat bevalt erg goed. In vergelijking met de Audi A3 is hij zó veel stiller. Daarnaast voelt alles nog ‘strak’ aan ondanks de 146.000 km die er al op zitten. De 1.6 dieselmotor is levendig. Hij klimt makkelijk in de toeren en blijft daarbij op de achtergrond. In vergelijking met de A3 1.9TDI voelt de Passat wel langzamer aan. De A3 was echt een auto waarmee je op de snelweg ergens snel even tussen kun glippen. Je hoeft maar een dotje gas te geven en weg was ie. Deze lichtvoetigheid heeft de Passat zeker niet. Het ligt niet aan de motor, maar aan de verhoudingen van de 5-bak. Deze zijn gewoon lang. Ik wist dit van te voren, maar als je er een tijdje mee rijdt wen je er snel aan. Het grote voordeel is dat op de snelweg, waar ik als dieselrijder het meest rijdt, de motor net boven de 2000 toeren draait en dat is goed voor het comfort en het verbruik. De prestaties van de auto zijn verder prima. Het is geen sportwagen qua prestaties en wegligging en de felheid van de A3 heeft ie niet, maar ik heb niet het gevoel dat de auto ‘under powered’ is. Bij gewoon gebruik is de 1.6 snel genoeg in Nederland (voor mij).
En verder:
De RNS510 is een mooi systeem. De schermresolutie haalt het niet bij de nieuwste systemen, maar het is voldoende. Het geluid van de RNS510 in combinatie met de standaard speakers is prima (ik mis wel de bass van het Bose audio systeem uit de A3). De parkeersensoren zijn een uitkomst bij dit slagschip en de voorruitverwarming heb ik nog niet hoeven gebruiken. De carkit heb ik mixed feelings over. Het ziet er gelikt uit en het geluid is goed, beter dan mijn Parrot in de A3. Maar het is nogal een opzichtig apparaat welke ik niet graag zo in de auto laat zitten. Dus iedere keer uit de houder halen en verder valt het gebruiksgemak een beetje tegen. Het verbruik van de 1.6 valt tot nu toe een beetje tegen. Het schommelt rond de 5.5 liter per 100 km. Ik hoop dat dit nog verbeterd, want ik had en heb hier wat meer verwachtingen van. Met de A3 haalde ik vaak wel de 1:20 en dat verwacht ik met de nieuwere techniek toch ook wel te halen. We gaan het zien. Tot slot heb ik een opmerking over de…sleutel. Een sleutel is een sleutel, maar ik had verwacht dat de Passat sleutel letterlijk wat meer gewicht in de schaal zou leggen. Hij voelt een beetje plastickerig aan. Bij Audi doen ze dat beter!
6 maanden verder
- 161.000 km
We zijn nu bijna een half jaar en 15.000 km verder met de Passat. Tot nu toe geen mankementen of storingen. Ik heb bij mijn afgelopen 3 gebruikte auto’s (Seat, VW, Audi) altijd gebruik moeten maken van de garantie mogelijkheid, maar de Passat geeft tot nu toe geen krimp.
Wat me tot nu toe is opgevallen.
Positief:
- Comfort: de auto is stil. Zowel stationair als op de snelweg. Bij 120 km/h draait de motor maar 2200 toeren.
- Navigatie RNS510: Fijn navigatiesysteem en radio. Klein nadeeltje is dat het navigatie gedeelte van de radio altijd even moet opstarten, dus je kunt niet direct bij het wegrijden een route ingeven.
- Verbruik: is tot op heden bijna iedere keer 5.4 a 5.5 per 100 km. Wellicht dat dit in de zomer nog iets verbeterd. Ik rijd op de snelweg dan 120 op de cruise control en nu ook nog op winterbanden. Ik heb overigens de indruk dat de verbruikscomputer een iets hoger verbruik aangeeft dan de werkelijkheid.
- Motor: prima! 105 pk en 250 Nm zijn niet wereldschokkend, maar voor dagelijks gebruik voldoende. Ook positief: ik heb na 15.000 km nog geen olie hoeven bijvullen. Dat was bij mijn vorige 1.9 TDI wel anders.
- Kosten: Ik rijd deze auto privé, dus verbruik (1:19,5), gewicht (1440 kg, belangrijk voor houderschapsbelasting) en onderhoud (maar iedere 30.000 km een beurt) zijn belangrijke redenen geweest voor mij om weer een TDI te rijden.
Negatief:
- Bekleding: ik heb lichtgrijze bekleding en deze is erg gevoelig. Maar goed, dat wist ik toen ik de auto kocht.
- Cruise control: systeem werkt goed, maar het blijft jammer dat deze met stappen van 10 km/h werkt.
- 5-versnellingsbak: jammer dat deze “oude” versie van de Passat maar 5-versnellingen heeft. De spatiëring is niet optimaal en ik moet dus wat later opschakelen. Ik moet wel zeggen dat je hier snel aan went. Wederom, dit wist ik toen ik de auto kocht.
Op naar de eerste onderhoudsbeurt over een half jaar.
Over de 200.000
- 209.000 km
Vandaag is de Passat voor de tweede keer (in mijn eigendom) naar de garage voor een 30K beurt. Wordt een dure grap deze keer omdat de distributieriem bij 210.000 voor de eerste keer vervangen moet worden. Het is niet anders.
Tot op heden bevalt de auto nog steeds. Ik heb de afgelopen periode geen rare dingen gehad. Gewoon prima auto. Wat is opgevallen:
- De airco werkt uitstekend! De afgelopen week was het bloedheet en de airco brengt het interieur snel naar een aangename temperatuur.
- Het verbruik op winterbanden is opvallend hoger dan met zomerbanden. Kan ook te maken hebben met de temperatuur, maar dan nog. Ik rijd nu weer 1:20 en in de winter vaak rond 1:17/18 Dat scheelt toch wel wat kilometers op een tank.
Update juni 2016, 246.000 KM
- 246.000 km
Ik rijd al weer een tijdje in de Passat en vind het weer eens tijd voor een update. De VW heeft inmiddels 246.000 kilometer gereden en heeft mij nog niet in de steek gelaten. Afgelopen week heb ik de auto weer voor een 30.000 kilometer (nou ja, bijna 36.000 deze keer) beurt weggebracht. Normaal gesproken zou ik naar de dealer gaan, maar omdat deze keer ook het vliegwiel en koppeling moest worden vervangen (kom ik zo op terug) ben ik maar gaan kijken naar een alternatief, want hiervoor betaal je de Hoofdprijs bij de VW dealer. Tijdens de inspectie kwamen er een paar mankementen aan het licht (letterlijk). Bij de voorwielophanging moest iets kleins worden vervangen omdat het hoesje was gaan scheuren. Daarnaast moet ik de auto nog laten uitlijnen, want de achterbanden slijten erg schuin af. En, en dit valt wel erg tegen, de achterlichten beginnen uit te vallen. In beide units werkt een cluster van LED’s niet meer. Dit kan blijkbaar APK afkeur worden omdat lampen aan beide zijde gelijk moeten oplichten en dat doen ze nu niet meer. Je zou verwachten dat LED lampen een autoleven meegaan, maar niet dus. Tevens is het rechter knipperlicht in de buitenspiegel ook half uitgevallen. Dit zijn ook LED’s. Dit is wel een domper.
Vliegwiel + koppeling:
Het zat er aan te komen. Op een gegeven moment begeeft het twee-massa vliegwiel het. Ik denk dat ik al ruim een jaar met een versleten vliegwiel rijd. Vorig jaar juli tijdens vakantie begon het mij op te vallen dat er bij stationair lopen van de motor er een tik of rammeltje te horen was. Bij het intrappen van de koppeling verdween dit. Ik dacht toen dat ik een vet probleem zou hebben in Frankrijk, maar uiteindelijk heb ik er dus nog 10 maanden en iets van 30.000 km er mee doorgereden. Het rammelen werd langzaam aan erger en werd zo opvallend dat mensen mij aan begonnen te kijken bij de verkeerslichten, dus tijd voor een dure reparatie. Ik heb het hele zwikkie laten vervangen bij VAG techniek in Nuenen. Zij bieden ook een vast vliegwiel aan voor deze motor/5-bak combi, maar ik heb toch voor de duurdere twee-massa optie gekozen. De auto rijdt weer als een zonnetje. Ik was helemaal vergeten hoe deze auto hoorde te koppelen en schakelen. Wat een verschil en wat voor fijne auto is de Passat ook weer.
Positief:
Nog steeds het goede comfort; Stil interieur; Alle knoppen zitten waar ze moeten zitten; Geluid van de radio; RNS 510 kaartupdate (via VAG techniek) niet heel duur; Betrouwbaar als in dat hij start en loopt en mij brengt waar ik heen moet; Voorruit verwarming ideaal in de winter.
Minder: Navigatie van RNS 510 is gewoon traaaaag; Grijze bekleding blijft enorm besmettelijk; Alles met LED’s lijkt het na 6 jaar te gaan begeven; Hier en daar begin van roest aan de achterklep. Maar dit zit op plekken waarbij ik het zelf wel kan fixen. Het blijkt een bekent probleem te zijn van dit model Passat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Comfortline BlueMotion '10 Navi Clima Cruise
- 2010
- 384.240 km

Volkswagen Passat Variant 3.2 V6 Highline Business 4M | Dakje | Xenon | Navi | Cruise
- 2008
- 206.472 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI Comfortline Bj 2009 km 206.350 Dealer onderhouden !!
- 2009
- 206.350 km