Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel Highline (2011)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel Highline (2011)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 TSI EcoFuel Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst136.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rijden op aardgas, een ervaring

  • 18.000 km

Na 3,5 jaar naar volle tevredenheid in een Nissan Qasqai (2.0 Diesel Automaat, 4WD en milieulabel G) gereden te hebben was het in december vorig jaar tijd om een nieuwe leaseauto te gaan bestellen. Omdat het leasebeleid bij mijn werkgever aardig was verduurzaamd mocht ik maximaal een B-label uitzoeken en de Qasqai was dus “ einde oefening”. Omdat ik voor mijn werk veel met Groen Gas (tot aardgaskwaliteit opgewerkt gas uit een vergister) te maken heb en auto’s op aardgas in de leaseregeling kwamen lag het voor de hand om een auto op deze brandstof te nemen. Na een proefrit in een VW Passat met DSG van iemand uit de directie van FC Groningen (Huistra, Nijland en meer mensen uit de directie rijden in het kader van de meest duurzame voetbalclub van Nederland allemaal in Passat’s Ecofuel) was ik er aardig van overtuigd dat mijn volgende auto ook een VW Passat Ecofuel zou moeten worden maar dan wel onder de voorwaarde dat het voor mij als berijder niet duurder zou worden. Na wat discussie met Leaseplan over de leasetarieven (het is een beetje onduidelijk wat de restwaarde na 4 jaar is) kon dan toch eindelijk de VW Passat besteld worden en het werd uiteindelijk de volgende samenstelling:

VW Passat Variant 1.4 TSI Ecofuel DSG (Energielabel A met 20 % bijtelling)
Kleur: Mocca Anthraciet pareleffectlak
Bekleding: Alcantara / Leder Viena nature brown
Opties:
Highline pakket met 17” wielen
Telefoonvoorbereiding Premium
Panorama schuifkanteldak
Zij- en achterruit 35% groengetint
Verwarmbare voorruit
Afneembare trekhaak

Op 17 februari was het zover, tijdens een feestelijke presentatie in mijn woonplaats waar mijn gemeente en de buurgemeente zich duurzaam presenteerden om hun wagenpark om te gaan zetten op groen gas en daarbij ook 2 aardgastankstations faciliteerden binnen de gemeentegrenzen werd mijn auto feestelijk onthuld en aan mij overgedragen. Ik heb ondertussen bijna 18.000 km gereden en tot nu toe naar volle tevredenheid en zal hieronder een paar aspecten nader toelichten.

De aardgasinstallatie: De Passat is uitgerust met een dual-fuel systeem wat “af fabriek” wordt geleverd. Ik heb dit ook zelf in de VW-fabriek in Emden mogen aanschouwen. Op de productielijn worden de Ecofuel modellen tussen de andere modellen geassembleerd. De benzinetank heeft een inhoud van ca. 30 liter en daarnaast liggen er 3 aardgastanks onder de auto waarin maximaal 23 kg (aardgas wordt onder druk tussen de 200 en 250 bar getankt en in kg afgerekend) gas kan. De tanks liggen onder de bodem van de kofferbak en op de plaats van het reservewiel en ik heb dus geen verlies aan bagageruimte. De 18” wielen zijn voorzien van no-leakbanden en er is dus zelfs geen spuitbus aanwezig maar wel een detectiesysteem voor als een van de banden een lagere druk heeft. De auto start op benzine maar schakelt daarna direct ongemerkt over op aardgas en rijdt daarna preferent op aardgas.

Rijden op aardgas: ondanks dat het maar een 1.4 motor is heb ik over vermogen absoluut niets te klagen omdat er gewoon 150 pk uitkomt met een koppel van 220 Nm tussen de 1.500 en 4.5000 toeren wat door de toepassing van een twee compressoren (mechanische en uitlaatgas-turbo aangestuurd door het motormanagement) beschikbaar is met een vlakke koppelkromme. En dat dan in combinatie met de DSG een fijne motor. Het verbruik ligt mooi laag en ik rij gemiddeld zo’n 6 kg per 100 km wat neerkomt op zo’n 1 op 16. Met een kg-prijs voor aardgas van ergens tussen de 87 en 92 cent per kg en het wegenbelastingtarief als van een benzine wagen dus echt een aanrader. Door de 23 kg tank heb een actieradius van ergens tussen de 360 en 400 km maar ik heb ook nog altijd de benzinetanks als backup waardoor mijn totale actieradius toch ergens tussen de 800 en 900 km ligt. Het aantal tankstations voor aardgas groeit per week en er zijn ondertussen al bijna 100 pompen in Nederland en er komen er nog maandelijks bij. Het net is al aardig landelijk dekkend en via de site van GroenGasMobiel.NL blijf ik aardig op de hoogte van de nieuwe stations. Je staat dus iets vaker aan de tank maar door een beetje te plannen heb ik tot toe de eerste 18.000 km nog maar 1 keer benzine bij moeten tanken en de meter staat nog op halfvol. Omdat de installatie af-fabriek is heb ik in het instrumentenpaneel ook 2 meters voor de brandstof. De linker meter is voor aardgas en de rechter meter is voor benzine. Als de auto op aardgas rijdt wordt de actieradius en het verbruik van aardgas ook netjes via de infodisplay weergegeven. Als de auto overschakelt naar benzine gaat ook de aanwijzing over maar verder schakelt hij ongemerkt over op benzine. Er is niets te merken van vermogensverlies op aardgas, de elektronica schijnt dit te compenseren. In Duitsland op de autobahn al 180+ gereden op aardgas en als je dan gas bijgeeft gaat hij nog gewoon door en dus die top van boven de 200 volgens de fabriekopgave zal er wel inzitten.

Rijcomfort
Wat me van het begin is opgevallen is dat de auto ontzettend stil is. Ook bij hoge snelehden weinig windgeruis en ook de stabiliteit heb ik weinig over te klagen. De DSG schakelt ongemerkt en de bak er nog niet op kunnen betrappen dat er echt fout geschakeld wordt. In de D-stand schalkelt hij snel op en met 70 rijdt hij al rustig in de 7. In de S-stand wordt het geheel wat nerveuzer maar als je sportief door wilt trekken dan kan dit. De flippers acheter het stuur gebruik is sporadisch als ik bv op een provinciale weg achter een tractor zit en alvast voor wil sorteren op een lagere versnelling maar eigenlijk schakelt hij zelf ook snel genoeg. De auto is uitgerust met een autostop systeem waardoor de voet van de rem af kan als je stilstaat voor een stoplicht. Een beetje gas geven en hij laat de rem weer los. Wel een beetje irritant bij fileparkeren want mis je het “ kruipen” met een koppleomvormer maar dan is het systeem ook handmatig uit te zetten. Een echte aanrader is de electrische voorruit en heb er deze winter al een paar keer plezier van gehad. Het krabben aan de voorzijde is echt niet meer nodig. Panorama schuifkanteldak bevalt ook goed en geluid valt best mee tot zo’n 120 km/uur. Daarboven gaat het ook wel maar dan zet ik hem toch meestal dicht.

Onderhoud en storingen
Tot nu toe geen problemen met de auto gehad. Wat wel opvalt is dat de auto al bij 15.000 km een kleine beurt moet hebben. Volgens de dealer is dit voor dit type auto voorgeschreven mar ik heb nog niet kunnen achterhalen wat de reden is. Daarnaast val me op dat de gebruiksindicator in de auto op het eerste gezicht iets optimistischer is dan het werkelijk verbruik volgens de tankbonnen. Maar dit schijn een euvel te zijn waar meer VW’s en Audi’s mee kampen. Verder niet zo veel te melden op dit moment maar ik zal proberen zo nu en dan een update te geven.

30.000 km
Auto heeft net de 2e beurt gehad na 30.000 km. De dealer heeft nog even dubbel gecheckt of het nodig is om iedere 15.000 km een beurt te doen maar dit is bevestigd door Pon. En ook Leaseplan is hier akkoord mee, dus waar zou ik me als berijder nog zorgen om maken.
Afgelopen periode weer met veel plezier in de auto gereden, aardgas tanken gaat prima en ik heb tot nu toe over de 30.000 km nog maar 3 keer benzine bij hoeven tanken. Verbruik is nog steeds netjes 6 kg per 100 km, dus dat is 1 op 16,7. Wat wel duidelijk is dat de actieradius in het buitenland, als je hoog calorisch gas kunt tanken, met 20 % omhoog gaat. Maar ja, we hebben hier in Nederland nou eenmaal het Slochterengas en dat heeft nu een lagere verbrandingswaarde. Wel verbazingwekkend dat het motormanagement systeem probleemloos inspeelt op deze wisseling en dat je absoluut niets merkt van vermogensverandering.
Vlak voor de 30.000 km beurt ging opeens tijdens het accelereren het EPC-lampje branden, direct de dealer gebeld: dit was niet bedreigend maar ik moest wel even rustig rijdend langskomen. Even aan de testkast (gaat draadloos tegenwoordig) en er zaten een paar meldingen in het systeem van "vonkoverslag" op een paar bougies. Op dat moment verder niets ernstigs te vinden en gereset. Tijdens de beurt verder onderzoek gedaan en ze hebben niets kunnen vinden. Zou combinatie geweest kunnen zijn met vochtige lucht (het was een beetje mistig) en zware belasting maar tot nu toe verder geen meldingen meer gehad dus het zal incidenteel zijn geweest.
Dan verder nog wat opmerkingen over een aantal zaken die me nog opvallen.
Boordcomputer:
deze is nog steeds niet Nederlandstalig, de navigatie is netjes in het Nederlands maar de spraakbesturing van de telefoon is Duitstalig ( Anrufen Zuhause) en ook de verdere aanwijzingen zijn in het Duits zoals : “reichweite” om aan te geven hoe ver ik nog kan rijden op mijn voorraad aardgas. De 2012 modellen zijn Nederlandstalig en de vraag ligt nu bij Pon om een update te krijgen naar Nederlandstalig.
Autoholdfunctie:
nog steeds door mij standaard uitgeschakeld omdat het niet fijn fileparkeren is met deze functie aan. Ook het wegrijden bij een stoplicht is iets “vriendelijker” omdat je de auto eerst een beetje kunt laten kruipen voor het wegrijden. Het wegrijden op een beetje nat wegdek gaat anders wel gauw met doorslippende voorbanden.
Winterbanden:
de auto staat ondertussen op winterbanden maar omdat de no-leak Contibanden in de standaard breedte van 235 niet te leveren zijn staat de auto nu op een breedte van 205 maar dan wel in de no-leak serie. Is op zich niet erg en anders had ik wel de brede sloffen kunnen krijgen maar dan met een spuitbus en krik er bij.
Lampje kofferruimte:
zit op de verkeerde plaats omdat deze in de hemel van de auto zit. Door de afdekhoes heb je dus geen licht in de kofferruimte en moet je de afdekhoes dus gedeeltelijk inrollen om licht te krijgen.

Ik zal bij de volgende beurt weer een update geven

Boordcomputer en in de sneeuw

  • 36.000 km

Vandaag voor het eerst met de automaat in de sneeuw gereden. ASR kwam regelmatig in maar de winterbandjes hielden alles netjes in het spoor.
De vraag bij de dealer en bij Pon staat nog steeds uit om een update voor de taal van de boord computer te krijgen. Communicatie is nog steeds in het Duits en het begint een beetje te irriteren dat mijn sms-jes met een Duits accent worden voorgelezen en dat er nog steeds sprake is van "reichweite" ipv actieradius. Ongelofelijk dat de boordcomputer in mijn VW California camper van 10 jaar oud netjes in het Nederlands is en dat het niet wil lukken om bij een nieuwe auto van bij € 50.000,- een update uit te voeren.
Rijden op gas nog steeds probleemloos. Door de lage temperaturen neemt de dichtheid van het gas tijdens het tanken toe en het is al een aantal keren gelukt om meer dan 25 kg te tanken in een 23 kg tank en dit scheelt dan toch weer bijna 10 % in de actieradius.
We zijn ondertussen met 6 collega's die met een auto op aardgas rijden en het bevalt ons allemaal prima. Ik heb bij mijn foto's een foto bijgevoegd van de hele "vloot" (3 keer Passat, 2 keer Touran en 1 keer Zafira) op een rij voor ons hoofdkantoor.

Buitenland ervaring

  • 42.500 km

De teller staat ondertussen op 42.500 km. Afgelopen week met de auto naar Oostenrijk op en neer gereden. Volle bepakking voor 3 personen en een grote dakkoffer op het dak.
Vlak voor de vakantie nog een update voor mijn navigatiesysteem gehad met daarin de nieuwste database van de CNG-tankstations. Door "CNG" te zoeken bij de POI’s worden alle tankstations met CNG aangegeven in een straal tot wel 70 km rondom de auto. Werkt prima maar geeft de beperking dat alleen de richting en de afstand wordt aangegeven maar dat het niet op de kaart zichtbaar gemaakt kan worden. Dit is soms even puzzelen met de richtingpijl en de afstand maar uiteindelijk werkt het wel. Ervaring is dat in Duitsland in het algemeen de "Autohofen" boven aan de afritten van de Autobahn CNG verkopen. Zijn ook nog een stuk minder druk dan de stations aan de Autobahn.
In Emmen nog even volgetankt met Nederlands L-gas (laagcalorisch) en daarna door kunnen rijden tot aan Kassel waar ik H-gas(hoogcalorisch) kon tanken. Actieradius nam gelijk toe en pas in Ingollstadt weer hoeven te tanken. In Kaprun had ik nog een halve tank vol en het gemiddelde verbruik was 1 op 17,5 met een gemiddelde snelheid van 78 km/hr, bij Munchen stond dus een file. Voor de terugreis in Oostenrijk iets ten noorden van Kaprun volgetankt met H-gas en pas bij Schweinfurt weer hoeven te tanken waarna ik door kon rijden tot aan Rheine. Alles op H-gas gereden en het gemiddelde verbruik lag op 1 op 18,9 met een gemiddelde snelheid van 92 km/hr. Op de Autobahn ook hele stukken boven de 140 km/hr kunnen rijden en het verbruik valt dus echt mee.
Onderweg een klein probleempje gehad dat de DSG bij een helling snel terug moest schakelen om de 140 km/hr vast te kunnen houden waarbij de motor omschakelde op benzine en niet weer terug ging op CNG, na een korte stop en het uit- en aanzetten van de motor liep hij weer als een zonnetje op CNG. Daarna nog een keer een probleempje waarbij het motormanagement lampje ging branden wat na de volgende stop ook weer uitging.
Ik ben vanmorgen even naar de dealer geweest om de computer uit te laten lezen. En er stonden dus een paar storingen op vonkoverslag van de bougies. Op basis van een recent technisch bulletin van Pon zijn er nu nieuwe verstuivers voor het gas en de benzine besteld en deze worden er binnenkort ingezet. Dus even afwachten of het weer terugkomt. Maar verder is de ervaring nog steeds positie

Verstuivers vervangen en 45.000 km beurt

  • 45.500 km

Ondertussen zijn de verstuivers (injectoren) vervangen door gemodificeerde versies. Was nog een aardige klus, ze zijn er meer dan een hele dag mee bezig geweest. Prima gedaan trouwens en netjes een leenauto van Century. Nu weer een paar duizend kilometer verder en nog geen storing weer gehad.
Verbruik ook nog steeds netjes gemiddeld 6 kg/100 km, wat dus neerkomt op 1 op 16,7 en dat voor op dit moment € 0,95 per kg bij de pomp hier in de buurt.
Ook de 45.000 km beurt is gedaan, geen bijzonderheden buiten dat ik het nog steeds gek vindt dat het om de 15.000 km moet. Het is de dealer nog steeds niet gelukt om mijn boordcomputer te voorzien van Nederlandse software dus ik moet moet het nog even doen met teksten als "Reichweite" en "Mitteilungen". Het blijft gek om ontvangen sms-jes met een Duits accent voorgelezen te krijgen. Maar de vraag staat nog steeds open bij de Pon en VW Duitsland.

60.000 km beurt

  • 61.000 km

Ondertussen al meer dan 60.000 km gereden en eigenlijk probleemloos. Ik heb het idee dat de auto iets zuiniger wordt en ik rij nu gemiddeld zo'n 17 km op 1 kg CNG/Groengas. En dan met de brandstofprijs van minder dan € 1,- per kg is het een genot om maximaal voor iets meer dan zo'n € 20,- te tanken en dan weer zo'n 400 km vooruit te kunnen. Binnenkort wordt het 100 CNG tankstation geopend, dus ook de tankmogelijkheden worden steeds beter
Ik heb ondertussen een nieuwe telefoon die draait op Windows 7 en de premium bluetooth van de auto heeft problemen om de telefoon volledig over te nemen. De telefoon werkt wel maar het "premium voordeel" dat de functie van de telefoon compleet wordt overgenomen en uitzend via de antenne op de auto en verder in rust gaat ontbreekt. Het wachten is op een update van VW.
Tijdens de 60.000 km beurt geen bijzonderheden geconstateerd maar 2 dagen na de beurt ging het lampje van de katalysator branden. Volgens het boekje kon ik rustig doorrijden naar de garage voor een controle. Bij het uitlezen kwam er melding dat er iets zou zijn met de "laadruksensor" : onaannemelijk signaal en sporadisch valse lucht. De monteur kon zo niets vinden en de storing werd gereset. Na een paar dagen kwam de storing terug en kwamen ze er achter dat er een slangetje lek was, netjes gerepareerd en nu weer een blijde rijder.

Kleine beurt en storing

  • 75.000 km

De auto heeft net weer een kleine beurt gehad.
De afgelopen periode wel 2 keer geconfronteerd dat de auto mij heeft laten staan. Direct na het tanken van CNG sloeg de motor af en was zeer moeilijk weer aan de praat te krijgen en te houden. Op de 5 km naar de garage 5 keer afgeslagen. De auto is 2 dagen bij de dealer geweest en ze hebben een aantal dingen losgehad, de motor liep weer en na een lange proefrit kreeg ik de auto weer mee. Bij de eerste keer tanken sloeg de motor weer en weer met veel moeite bij de garage gekomen. Nu brandde er gelukkig een storingslampje. Uiteindelijk is er een relais in het brandstof systeem vervangen en geen storingen weer gehad.
Verbruik is nog steeds 1 op 16,7 en bij een brandstofprijs van iets meer dan een euro wel prettig.
Nu het weer winter is en vaker donker valt het wel weer op dat het lampje voor de kofferbak verkeerd zit. Het zit namelijk tegen het plafond en boven de afdekking van de kofferbak. Als je dus de achterklep opendoet is de hoedenplank mooi verlicht maar de kofferbak donker. Ik ben wel ontevreden over de verkeersinformatie van mijn RNS315, de files komen zeer sporadisch binnen en de dealer kan hier geen storing vinden. Ook is nog steeds geen update voor mijn Duitstalige boordcomputer om deze Nederlandstalig te maken. De dealer zegt dat ze afhankelijk zijn van VW en niets kunnen doen. Aftersales is op dit vlak niet echt goed dus. Ook mijn premium telefoons systeem met rSAP is niet aan de praat te krijgen. Ook dit wacht op VW

Grote beurt bij 90.000 km

  • 90.000 km

Ik schrijf nu een reactie maar eigenlijk is er niet veel bijzonders te melden. De Passat heeft net een 90.000 km beurt gehad en sinds de laatste beurt geen bijzonderheden te melden.
Verbruik is de laatste 5.000 km (reset verbuiksmeter) 5,9 kg/km wat dus neer komt op bijna 1 kg op 17 km ( CNG/Groengas wordt in kg afgerekend) en met een prijs van iets meer dan € 1,02 per kg is dat best interessant.
Aantal tankstations in Nederland zit ondertussen boven de 100 stuks dus ook het tanken wordt steeds eenvoudiger.
Al met al een tevreden Passat Ecofuel rijder.

Kleine beurt en nieuwe software DSG

  • 105.000 km

Er staat al weer 105.000 km op en de afgelopen periode geen bijzonderheden. Verbruik nog steeds tussen de 5,6 en 5,8 kg/100km.
DSG begon soms tijdens het wegrijden wat schokkerig te worden maar na de software update is het schakelgedrsg een stuk soepeler geworden.
De verkeersinformatie van mijn RNS 315 is nog steeds slecht. Soms staat er 200 km file in Nederland en geeft het systeem "geen informatie beschikbaar" en laat me dan bij het navigeren ook netjes de staart van een file inrijden zonder een alternatieve route te zoeken. In de garage hebben ze weer gecheckt maar geen bijzonderhden gevonden. Blijft dus een probleem.

120.000 km beurt en terugroepactie

  • 121.000 km

Deze week heeft de auto een 120.000 km beurt gehad. Verder geen bijzonderheden alleen bij het ophalen werd gemeld dat er een terugroepactie was uitgevoerd op de DSG. Olie is vervangen en de software heeft een update gehad.
Verder geen problemen gehad de afgelopen 20.000 km. Verbruik nog steeds onder de 6 kg per 100 km en de laatste 5.000 km staat de boordcomputer zelfs op 5,7 kg per 100 km. Aantal tankstations staat ondertussen op meer dan 130. Net even in de tankhistorie geken en na 1 januari nog maar 1 keer benzine hoeven te tanken. Dus nog steeds een tevreden groen gas rijder.

Waterpomp en spanrol

  • 130.000 km

Na 3,5 week vakantie de auto gestart en direct begon het lampje van het koelvloeistof nivo te branden. Reservoir was ook helemaal leeg, ik woon vlakbij de dealer dus op vrijdagmiddag rustig naar de garage gereden en daar op de brug gezet voor druktest om te kijken waar de lekkage zou kunnen zitten. Na 1,5 uur kwam de melding dat ze lekkage hadden gevonden en was de waterpomp. Maar wat ze ook hadden gevonden dat er een steun van een spanrol van de multiriem was afgebroken met als resultaat dat ik de auto moest laten staan. Maar er stond direct een nette vervangende auto klaar in de vorm van een Jetts Hybride. Maandagmiddag om 2 uur al gebeld dat de auto klaar stond. Dus prima service van Century.
Trouwens nog maar 2 maanden te gaan met deze auto: de Audi A3 G-tron is besteld.😃😃😃

Einde oefening

  • 136.000 km

Ondertussen aan het eind van de leaseperiode gekomen.
Bij 135.000 km nog even een kleine contole gehad van de vloeistoffen en andere essentiele zaken maar geen beurt meer.
Verder met ontzettend veel plezier in deze auto gereden maar morgen dan toch inlevere.
De Audi A3 G-tron staat klaar dus wat mij betreft verder op groen gas.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens