Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion T. Highline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI BlueMotion T. Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 43.000 km |
Eerste indrukken
- 1.080 km
Volkswagen Passat Variant 1.4 DSG Highline.
Ik mocht van mijn werkgever een nieuwe auto bestellen. Ik wilde het liefst een goedkopere auto dan de Ford Galaxy waar ik tot dan toe in reed (qua bijtelling) en in verband met de gezinssituatie toch nog een beetje ruime auto.
Ik had voor mezelf een lijstje gemaakt van auto’s die ik interessant vind:
- Volkswagen Passat 1.6 tdi handgeschakeld of 1.4 TSI DSG automaat,
- Peugeot 508 SW 1.6 e-hdi
- Ford Focus Wagon
- Volvo V60. Deze auto werd me al snel te duur, maar vooral de ruimte viel me tegen .
- Opel Insignia Sports Tourer .
De Ford Focus viel bij het zien van de binnenruimte ook af. Bovendien kon ik het in mijn beleving erg drukke dashboard niet waarderen. En dat is erg jammer want het is verder een mooie auto die (vanaf medio 2012) zelfs te rijden is met 14% bijtelling. En dat scheelt serieus geld.
De Peugeot 508 SW met 1.6 e-HDI 2-Tronic valt ook in 20% bijtelling, maar het Pack Look (17” lichtmetalen velgen, chroomstrips rondom de zijruiten, privacy glass af fabriek, geen folie) is inmiddels niet meer leverbaar op de Active uitvoering. De Allure heeft 25% bijtelling, want niet leverbaar met de 1.6 2-Tronic en de levertijd in combinatie met de Xenonverlichting loopt (nog verder) op. Bovendien, voor mij van belang: Ik heb het vermoeden dat een Passat waardevaster is dan een 508. Omdat mijn werkgever de auto’s koopt (dus niet least) en ik over een aantal jaren het eventuele boekverlies mag betalen bij inruil, is dit voor mij ook een punt om rekening mee te houden.
De Opel Insignia is met vergelijkbare uitrusting een stuk goedkoper, maar de binnenruimte is wat minder en bovendien kon de achterkant van de auto mij niet bekoren.
Een Volkswagen Passat dus. De auto waarbij het pas opvalt als je ‘m eens een dag NIET ziet rijden, de auto waar (zo lijkt het) half zakelijk rijdend Nederland voor kiest, die veel mensen saai vinden, met een neus waarbij sommigen niet zien of er een polo, golf, jetta, passat, touran, tiguan, touraeg, transporter of multivan rijdt. (Ik zal er ongetwijfeld nog wel een paar vergeten). En dan heb ik nog een grijze gekozen ook…
Maar waarom rijdt iedereen deze auto dan? Dat heeft natuurlijk z’n redenen. Ik ben van mening dat het totaalpakket van de auto gewoon klopt. Toegegeven, een spannend design is het niet, maar ik vind de auto gewoon mooi en strak. De afwerking is prima in orde en hoewel de Ford Mondeo zeker de rijdersauto is van deze twee, rijdt de Passat voor mij ook gewoon lekker. En comfortabel.
Aanvankelijk had ik gekozen voor de Comfortline, maar met de opties die ik wilde (17” velgen, Winterpakket, Premium Boardcomputer en Chromen dakreling) werd het prijsverschil met de Highline (zakelijk gezien) verwaarloosbaar. Voor de meerprijs wat er nog overblijft (EUR 560,00) heb ik nu de leder/alcantara bekleding plus nog wat andere kleinere details. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de benzine versie, omdat deze een automaat heeft met 20% bijtelling. Ik rijd ongeveer 20.000 per jaar.
De auto is verder voorzien van de volgende opties:
- Metallic lak Reflexzilver
- Executive pakket (RNS 315 Navigatie, parkeersensoren voor en achter, premium telefoonvoorbereiding, alarm en een media-aansluitbox)
- Advance pakket (Xenon verlichting en Keyless Entry)
- 17” inch Fontana velgen
- Ambiente pakket (Diverse extra verlichting binnen)
- Geborsteld aluminium decorinleg (optie zonder meerprijs, mijn voorkeur boven nephout)
- Vrijloopfunctie DSG
- Volkswagen Soundsystem Sound (10 speakers ipv 8 plus een 300 watt versterker)
- Verwarmbare voorruit
- Mechanische zonwering zijruiten
- Extra getint glas 65% achter
- Verval van de typeaanduiding “Passat” op de achterklep (optie zonder meerprijs)
Ik heb de auto opgehaald in Wolfsburg. Dit als onderdeel van de “Volkswagen Afhaalbelevenis”. Voor meer info over dit arrangement verwijs ik graag naar mijn dealerreview van Voorne-Putten Spijkenisse (15-11-2011).
De auto dan.
Imiddels heb ik er ruim 1000 kilometer opzitten, groot deel hiervan betreft de Autobahn vanuit Wolfburg naar Nederland.
Zoals zovelen op dit forum is me opgevallen hoe stil de auto is. Er is nog een geluidswerende voorruit te bestellen, maar dat is mijns inziens niet nodig. Ik kies liever voor de verwarmbare voorruit, die zijn meerwaarde deze dagen al heeft bewezen. Beide opties tegelijkertijd aanvinken is niet mogelijk.
Een misser is de bediening van de verwarmbare buiten spiegels. Deze zit verwerkt in de draaiknop van de spiegelverstelling in de bestuurdersportier. In de praktijk betekent dit dat je deze snel vergeet, maar ook dat deze zichzelf niet vanzelf na bijvoorbeeld 10 minuten uitschakelt. (Dat vermoeden heb ik althans).
De ambienteverlichting ziet er in het donker best sjiek uit. Natuurlijk is dit meer een gimmick zonder echte meerwaarde. Ik weet nou niet of een Highline standaard verlichte voetenruimte heeft, maar nu zit dat er op. Ook weet niet ik of een ‘standaard’Highline uitstapverlichting heeft in de achterportieren, of gewoon een reflector. Ik heb het wel maar ik weet niet of het onderdeel is van het Ambientepakket.
Wat volgens mij zeker wel een meerwaarde is, is het Advancepakket. En dan bedoel ik met name de xenon-verlichting. Dit oogt zeker een stuk sjieker dan halogeen-verlichting. Maar vooral de Led-dagrij verlichting ziet er mooi uit. Ook in het donker waarbij de leds in de koplampen weliswaar dimmen, maar toch blijven branden. Hoewel sommigen hier op deze site er anders over denken, vind ik de Leds die fungeren als dagrijverlichting, vele malen mooier dan de ‘standaard’ dagrijverlichting die onderin de bumper zit, in het geval de auto niet is uitgerust met xenon. Ook heeft de auto bij xenonuitrusting led-achterverlichting en led kentekenverlichting. Erg mooi! De keyless entry functie is nog even wennen, het werkt wel, maar niet als de automaat anders dan in de P-stand staat. Dit vergeet ik nog wel eens, het is mijn eerste automaat.
De navigatie werkt zeer snel en nauwkeurig, ik weet nog niet of deze helemaal up to date is, maar daar kom ik binnenkort achter als ik naar Eindhoven moet.
De carkit is zeer uitgebreid, helaas kan ik geen smsjes lezen. (ik heb een android telefoon). Er is wel een app te krijgen voor Rsap met android , dus dat ga ik even proberen. Het koppelen van twee telefoons werkt verder probleemloos.
De parkeersensoren houden wel erg veel marge aan bij het inparkeren. Bij een ononderbroken pieptoon ten teken dat er een obstakel nu toch wel heel erg dichtbij is, zit er nog 25 centimeter ruimte tussen de bumper en de paal, muur of boom.
De statische bochtenverlichting onderaan in de bumper kan me eerlijk gezegd niet bekoren. Ik zie hier het nut niet van in. Ik had het ook op mijn vorige auto, een Ford Galaxy. Ik blijf het een vreemd gezicht vinden dat auto’s met één mistlamp de bocht omkomen. Iets wat steeds vaker te zien is in ons straatbeeld. Ik heb het voorlopig maar uitgezet in de boardcomputer. Binnenkort zal ik deze lampen vervangen voor xenonlook verlichting, ook de mistlampen. Dan is oogt in ieder geval wat mooier. Heb ik bij mijn vorige auto ook gedaan.
Stoelverwarming heeft zich deze dagen al bewezen, als is standje drie wel bijna ‘…op blaren zitten.’ Jeetje wat wordt dat warm! Standje één voel ik niet, dus houden we het op standje twee. Wat meer gradaties zouden hierin welkom zijn. (Ik dacht zelfs dat de vorige Passat dat wel had…?)
Het soundsysteem dan, er komt zeker in vol geluid uit, ook bij lagere volumes. Dit komt natuurlijk door de versterker die erachter hangt maar ook door de twee extra lage tonen speakers in de voorportieren. De versterker is geplaatst onder de bestuurdersstoel. Het verschil met een standaardsysteem is goed te horen, maar niet wereldschokkend. Heb je het systeem niet en stel je geen hoge eisen aan de geluidskwaliteit van je audio, dan zul je het zeker niet missen.
Met betrekking tot de vrijloopfunctie DSG was ik even bang dat tijdens het rijden het aan- en ontkoppelen voelbaar zou zijn. Hier is gelukkig niets van te merken, hoewel sommige VW rijders anders beweren. Wellicht is het systeem in de tussentijd verbeterd. Slechts de boardcomputer geeft aan dat er ontkoppeld wordt tijdens een rit. Op VW forums werd vaak melding gemaakt dat deze vrijloopfunctie alleen werk in de hoogste versnelling (lees: op de snelweg). Vroeger misschien, maar nu zeker niet (meer). Gelukkig, want deze functie heeft vooral een meerwaarde binnen de bebouwde kom. (Overigens heb ik in Wolfsburg iets zeer opmerkelijks gehoord over deze vrijloopfunctie en ik twijfel of ik dit op dit forum mag /kan zetten).
De auto rijdt prima, zonder ergens in uit te blinken. Ja, de rust aan boord is ook op hogere snelheden zeer aangenaam, maar dat zullen andere auto’s ook hebben. Ik kan hier weinig over zeggen, mijn vorige auto was een Galaxy 2.0 waarbij ik 3800 toeren maakte bij 120 GPS kilometers per uur…Dat is nu wel even anders! Hoewel de Galaxy zeer goed was geisoleerd rijdt je eenmaal rustiger als de motor minder toeren hoeft te maken.
De afwerking is vanzelfsprekend goed voor elkaar en hoewel ik voorheen mijn vraagtekens zette bij de meerpijs van een Volkswagen in vergelijking met zijn concurrenten (want die is er gewoon), ervaar ik nu zelf waar dat ‘m in zit: de afwerking, degelijkheid en (hopelijk op termijn ook) de betrouwbaarheid en inruilprijs.
Betrouwbaarheid en Gebruikskosten, daar kan ik niets overzeggen. Een neutrale beoordeling (2,5 sterren) kan ik niet ingeven. Dat worden er afgerond drie.
Comfort is prima voor elkaar, maar ik heb helaas ooit 'ns in een Lexus LS gereden. Dat is (zover mijn ervaring reikt) de enige auto die vijf sterren verdient.
Geen TSI/DSG perikelen, waardeloze key-free
- 43.000 km
Update December 2013.
De auto is inmiddels twee jaar in bezit. Ik heb geen noemenswaardige problemen gehad. Eén klein euvel, de xenon verlichting stond na mijn vakantie Spanje (zwaar beladen auto) te laag. Dit is door de dealer verholpen. Gelukkig heb ik geen nare ervaringen met de wereldberuchte DSG-bak, noch met de TSI motor. De auto bevalt verder prima.
Het comfort is, vooral door de stilte aan boord, op een hoog niveau. De afwerking is zoals gezegd prima in orde en ook nu, 43.000 kilometer verder heeft de auto geen last van rammeltjes, kraakjes of piepjes.
Wat me wel stoort, is de in mijn opzicht waardeloze key-free functie. Deze reageert bij lange na niet altijd als ik een handsvat aanraak of zelfs geheel vasthoud. Dit is zowel bij de poging tot het openen als bij het sluiten. Geregeld ben ik toch genoodzaakt om de afstandsbediening uit mijn broekzak te halen. Natuurlijk gaat het zo ook prima, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Zoals eerder aangegeven zie ik het nut van de statische bochtenverlichting niet in. En hoewel ik me meen te herinneren dat ik dit uit kon zetten, krijg ik het nu niet (meer?) voor elkaar. De boordcomputer biedt weliswaar de optie om het vinkje bij - bochtenverlichting- uit te zetten, maar dit is helaas alleen van invloed op de dynamische bochtenverlichting. (de koplampen zelf). Deze draaien dan niet meer mee. De statische bochtenverlichting blijft altijd werken. Vreemd, en nogmaals gezegd, ik dacht dat het nog wel mogelijk was toen ik de auto nog niet zo lang in bezit had...
Inmiddels zitten de winterwielen onder de auto. Deze monteer ik zelf. Ik gaf de voorkeur aan 17" omdat ik 16" net iets te klein vind onder deze auto. (Pirelli Sottozero. Ook zijn de mistlampen en de (ook nutteloze) statische bochtenverlichting vervangen door lampjes met xenon-look (6000 Kelvin).
Verder zijn er geen noemenswaardigheden. Ik ben nog content met deze auto (en mijn eerste automaat).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.