Volkswagen Passat Variant 1.4 16V TSI Highline (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 16V TSI Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 1.000 km |
ERVARINGEN
- 1.000 km
Met mijn lengte (1.91m) was het een behoorlijke zoektocht naar een nieuwe auto. Om dan uiteidelijk bij een oudgediende te belanden had vooral te maken met de zit achter het stuur. Bij de mondeo is de stoelslede lang genoeg maar de axiale stuurverstelling te kort, in de laguna zit je \\\"op de bok\\\", mazda 6 kon ik ook niet een goede zit vinden, volvo te klein enzovoort. Zoekend naar een model binnen mijn leasebedrag kwam ik dus, na een korte verkenning bij een a4 (overschreed de lease nogal en dat moet uit eigen pocket), bij een vw passat.
Keuze uit een lekker aangeklede auto of een dikke motor. Gegokt op de lichtste turbo versie omdat deze redelijk te tunen zijn en dus een highline met dynamic pakket met lichte motor. Tunen heb ik nog niet laten doen. Ik wil eerst wat meer ervaring op doen in de standaard configuratie.
Trekkracht is redelijk te noemen. Ik rijdt prive een diesel (130pk/320nm). Vergelijk ik de 1.4 met mijn prive auto dan blijft de 1.4 achter. Waar ik met de diesel half gas behoorlijk versnel moet ik in de passat volgas geven om bij te blijven. Niet echt overtuigend. Ik heb een tijdje een voorloopauto gereden met een 1.9tdi 100 pk en qua acceleratie laat de 1.4 zich hiermee vergelijken. Ik heb tevens een tijdje een passat 1.6 fsi-16v gereden en dan is de 1.4 een hele verbetering. Vooral eenmaal in beweging laat de acceleratie zich eenvoudiger realiseren bij de 1.4. Een 1.6 is veel gebrul en weinig beweging (een luchthapper aldus een verkoper bij de dealer, niet flauw bedoelt overigens).
De 6e versnelling fungeert meer als overdrive dan werkelijke \\\"versnelling\\\". Natuurlijk kun je de versnelling gebruiken tbv acceleratie maar vanuit weinig toeren (100-120km/h) is dit een langdurige bezigheid.
Het verbruik bij vollast is niet bijzonder zuinig. Ik haal gemiddeld 1 op 10 met een stevige rijstijl.
Verder is het dynamic pakket een mooie aanvulling op de highline uitrusting. 17\\\" wielen, getinte ramen en verlaagd. Maakt het mooi af. Vergeleken met de a4 hieraan voorafgaand merk ik dat de afwerking van de passat op een lager niveau staat. Maar nog steeds op een hoog niveau. Het is beslist niet afzien. Stoelen zitten goed en wegligging is mede door het sportonderstel en wielen goed. De a4 was een sline en deze was harder afgeveerd en gaf onvolkomenheden in het wegdek duidelijker door. De highline met dynamic pakket is een mooie combo van sportief en comfortabel.
De stoelzitting is korter dan ik had verwacht. Het lijken sportstoelen maar vergeleken met de a4 sline zijn het comfortstoelen. De ondersteuning van mijn bovenbenen valt me dan ook tegen. De verstelbare lendesteun is fijn en werkt goed.
Twee kinderen op de achterbank in kinderstoelen past goed.
Standaard krijg geen reservewiel meer mee en daarvoor krijg je mooie bergruimte onder de vloer.
PROBLEMEN
- 1.000 km
Geen, nog te weinig km gemaakt.
Update 260908. Ik bemerk een resonantie geluid bij 1800 toeren. Klinkt als een lekke uitlaat maar laat zih niet meer horen bij meer toeren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat 1.6 Businessline | Navigatie | Trekhaak | LMV
- 2008
- 335.125 km

Volkswagen Passat 1.8 Turbo Arctic 2005 trekhaak! cruise control! clima! uniek! goed rijdend!
- 2005
- 293.254 km

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline automaat! keurig onderhouden! goed rijdend! youngtimer!
- 2006
- 267.020 km