Volkswagen Passat Variant 1.4 16V TSI Highline (2008)

autoreview

Volkswagen Passat Variant
Volkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat BlueMotionVolkswagen Passat BlueMotionVolkswagen Passat BlueMotionVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat BluemotionVolkswagen Passat Bluemotion

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 16V TSI Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst1.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 1.000 km

Met mijn lengte (1.91m) was het een behoorlijke zoektocht naar een nieuwe auto. Om dan uiteidelijk bij een oudgediende te belanden had vooral te maken met de zit achter het stuur. Bij de mondeo is de stoelslede lang genoeg maar de axiale stuurverstelling te kort, in de laguna zit je \\\"op de bok\\\", mazda 6 kon ik ook niet een goede zit vinden, volvo te klein enzovoort. Zoekend naar een model binnen mijn leasebedrag kwam ik dus, na een korte verkenning bij een a4 (overschreed de lease nogal en dat moet uit eigen pocket), bij een vw passat.
Keuze uit een lekker aangeklede auto of een dikke motor. Gegokt op de lichtste turbo versie omdat deze redelijk te tunen zijn en dus een highline met dynamic pakket met lichte motor. Tunen heb ik nog niet laten doen. Ik wil eerst wat meer ervaring op doen in de standaard configuratie.
Trekkracht is redelijk te noemen. Ik rijdt prive een diesel (130pk/320nm). Vergelijk ik de 1.4 met mijn prive auto dan blijft de 1.4 achter. Waar ik met de diesel half gas behoorlijk versnel moet ik in de passat volgas geven om bij te blijven. Niet echt overtuigend. Ik heb een tijdje een voorloopauto gereden met een 1.9tdi 100 pk en qua acceleratie laat de 1.4 zich hiermee vergelijken. Ik heb tevens een tijdje een passat 1.6 fsi-16v gereden en dan is de 1.4 een hele verbetering. Vooral eenmaal in beweging laat de acceleratie zich eenvoudiger realiseren bij de 1.4. Een 1.6 is veel gebrul en weinig beweging (een luchthapper aldus een verkoper bij de dealer, niet flauw bedoelt overigens).
De 6e versnelling fungeert meer als overdrive dan werkelijke \\\"versnelling\\\". Natuurlijk kun je de versnelling gebruiken tbv acceleratie maar vanuit weinig toeren (100-120km/h) is dit een langdurige bezigheid.
Het verbruik bij vollast is niet bijzonder zuinig. Ik haal gemiddeld 1 op 10 met een stevige rijstijl.
Verder is het dynamic pakket een mooie aanvulling op de highline uitrusting. 17\\\" wielen, getinte ramen en verlaagd. Maakt het mooi af. Vergeleken met de a4 hieraan voorafgaand merk ik dat de afwerking van de passat op een lager niveau staat. Maar nog steeds op een hoog niveau. Het is beslist niet afzien. Stoelen zitten goed en wegligging is mede door het sportonderstel en wielen goed. De a4 was een sline en deze was harder afgeveerd en gaf onvolkomenheden in het wegdek duidelijker door. De highline met dynamic pakket is een mooie combo van sportief en comfortabel.
De stoelzitting is korter dan ik had verwacht. Het lijken sportstoelen maar vergeleken met de a4 sline zijn het comfortstoelen. De ondersteuning van mijn bovenbenen valt me dan ook tegen. De verstelbare lendesteun is fijn en werkt goed.
Twee kinderen op de achterbank in kinderstoelen past goed.
Standaard krijg geen reservewiel meer mee en daarvoor krijg je mooie bergruimte onder de vloer.

PROBLEMEN

  • 1.000 km

Geen, nog te weinig km gemaakt.
Update 260908. Ik bemerk een resonantie geluid bij 1800 toeren. Klinkt als een lekke uitlaat maar laat zih niet meer horen bij meer toeren.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.