Volkswagen Passat Variant 1.8 16V TSI Highline (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.8 16V TSI Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 212.000 km |
KM-stand laatst | 235.000 km |
Een 1.8tsi die geen olieboot is
- 231.000 km
Dit is imiddels onze 3de passat station.
De eerste was een b5 1.9 tdi 110pk uit 1999 dat was een geweldige auto tot ongeveer 3.5 ton mee gereden toen helaas Total loss gereden. Hierna kwam een b6 2.0tdi 140pk uit 2006 10jaar mee gereden van 2 ton tot 4.5 ton zonder grote. Problemen aleen een keer een verstuiver kapot en een paar typische vw kwaaltjes.
De vervanger van deze zou eerst weer een diesel worden wij rijden dik 30k per jaar dus het kon uit. De meeste kilometers rijden wij naar Zweden wij hebben daar een huis en gaan daar vaak naartoe. Dit zijn aleen al bijna 20000 vakantie kilometers per jaar hiervoor wil je natuurlijk een comfortabele zuinige luxe en redelijk snelle auto. Eerst zou het weer een passat tdi geworden zijn of misschien een v70 diesel. Maar toen ging in 2022 de diesel prijs naar ver over de 2euro en toen werd het goedkoper om twee Benzine auto's te rijden in plaats van een diesel vanwege onze belachelijke wegenbelasting in dit land.
Toen dus de fiat panda gekocht voor de kortere stukjes en Opzoek naar een turbo Benzine auto. Want die kunnen op lange stukken ook redelijk zuinig lopen en zijn natuurlijk meer als een diesel te rijden als een atmosferische motor vanwege het koppel onderin. Na een lange Zoektocht ging het tussen een volvo v70 2.0t of een passat met 1.8tsi want er moest wel wat power in zitten en het moest weer een grote auto worden vanwege de grote hond.
We hebben gezocht naar een v70 want pa had er stiekem altijd al een willen hebben. Maar toch zijn ze met een redelijke km stand nog zeer duur. En het waterval dashboard stond vooral mijn pa niet aan.
Dus maar weer Opzoek naar een passat en bewust gezocht naar een 2008-2009 vanwege de motor. De 1.8tsi staat bekend als olieboot. Dit geld echter vooral voor de tweede generatie die in 2008 en 2009 al wel in de audi a4 lagen en tot 2012 zijn door gebouwd. De eerste generatie van 2007 tot 2009 motor code bzb heeft dit olieverbruik probleem niet het enige verschil met de eerste en tweede generatie zijn de zuigerveren.
Dit is het probleem wat het olie verbruik veroorzaakt de derde generatie vanaf 2012 met 170pk heeft dit probleem ook niet meer.
Eerst zijn we wezen kijken bij een passat uit 2009 ook een highline maar dan zwart. Deze zag er echt niet uit deuken in het dak scheur in de stoel en er zat Totaal geen power in. Deze ging hem absoluut niet worden.
Dus door gereden naar een Pearl blu metallic highline uit 2008. Bij de handelaar gelijk excuus dat de auto vies was dit was in de tijd begin vorig jaar van het Sahara zand. Ondanks dit zag de auto er aan de buitenkant op een paar kleine gebruik sporen na erg goed uit en het interieur bijna als nieuw. Toen maar eens gestart en ja hoor hier kwam de andere kwaal van deze motoren naar boven een rammelende distributieketting dit gebeurt bij deze blokken rond de 2ton. Maar omdat deze auto zo netjes was zagen wij dit niet als afknapper dus terplekke mijn baas gebeld en gevraagd wat dit zou kosten om dit te vervangen dit zou rond de 600euro zijn en dan is ie weer goed. Ook maar een proefritje gemaakt deze had het vermogen er zeker wel in zitten dus de deal gesloten.
Hierna gelijk de ketting laten vervangen ook de ketting van de oliepomp meegenomen en de olie ververst.
Hierna de passat laten chippen bij tunex van 160pk en 250nm naar 210pk en 310 nm hij was hiervoor al rap maar nu hiermee kom je op de Duitse autobahn ook nog mooi mee. En als je het gas intrapt integenstelling tot de diesel geen geluid
Dus je merkt niet dat je zo hard gaat.
Waar je het verschil met de diesel zeker wel merkt is in het verbruik de diesel deed makkelijk 1 op 18 tot 1 op 20. Met deze haal je dat natuurlijk nooit en het is meer afhankelijk van de banden en van de weersomstandigheden. Op kortere stukjes ongeveer 1 op 10 maar op de lange afstand met de zomerbanden 1 op 14 a 15.
Voor het vermogen en het gewicht van de auto niet verkeerd maar diesel is hierin onverslaanbaar.
Wat bij een passat naar mij mening echt heel veel uit maakt is de uitvoering de meeste zijn typisch vw dus heel erg kaal.
Maar in een mooie highline of R-line uitvoering met wat mooie opties word het een best mooie auto. Op deze mis je eigenlijk ook niet veel voor een auto uit 2008 is deze behoorlijk vol zelfs het rns510 systeem ziet er met de 2020 update nog best goed uit.
Wat wel gemist word vergeleken met de vorige passat is de xenon verlichting en ook het sportonderstel. Deze best wel stug maar bij 220 km/h lag de vorig als een huis op de weg deze word bij 200 al een beetje zweverig. De top zal zo rond de 240 liggen hebben hem al een keer op 235 gehad maar moesten toen remmen. Ook vind ik zelf de stoelen in deze minder dan de vorige deze zijn half leer half alcantara sport stoelen. De vorige had stoffen sport stoelen deze waren wat harder maar ik zelf vind de half lederen iets te zacht maar de stoelverwarming maakt dit goed.
Tot nu toe is de passat ook erg betrouwbaar gebleken tuurlijk aan het begin de ketting vervangen. behalve dat het ruitensproeier pompje vervangen deze was lek passat kwaal de vorig had het ook. Olieverbruik ligt op ongeveer 1 liter op 13000 kilometer dit vind ik meevallen een motor verbruikt altijd wel wat olie zeker een turbo motor.
De passat heeft ons de vorige 2 vakanties wel meerdere keren laten staan. De eerste vakantie met een epc lampje en noodloop dit omdat we 90 gingen op de cruise en toen door een flinke plas water reden. Dus de auto verloor snelheid tewijl de cuise aan stond. en ik denk dat hier door de storing is ontstaan want na opnieuw starten deed ie het weer prima en deze storing is ook niet meer terug gekomen.
Van het voorjaar heeft ie ons in Zweden wel 5keer laten staan dit kwam door een slechte accu dus thuis gelijk maar vervangen.
Er zal voor de volgende vakantie wel Onderhoud aankomen. Remschijven/blokken en weer een beurtje en misschien de fuseekogel hoesjes.
Houd jullie op de hoogte.
Ruitenwisser arm vervangen
- 231.200 km
Nog een kwaal van vw's uit deze periode.
De ruitenwisser achter begon steeds verder naar onder te hangen en raakte bijna de achterklep. Deze gaan hangen doordat de aluminium bus die in de plastic arm en over de ruitenwisser motor zit los gaat zitten. De lijm verouderd natuurlijk dit komt vaker voor de vorige passat had het ook en dan komt gelijk het voordeel van 2keer de zelfde auto rijden je weet hoe het allemaal zit. Een nieuwe arm kost 18 euro het bleek toch nog meer werk dan verwacht de bus zat vast gecorodeerd aan de ruitenwisser motor. Dus de bus iets ingeslepen en toen kwam ie los Nieuwe arm gemonteerd en hij hangt weer op normale hoogte.
Voor de rest blijft de passat het geweldig doen als het andere project hier (een land rover uit 1973) klaar is komt de passat aan de beurt. En krijgt deze verse olie+filter en misschien kijken naar de fuseekogel hoesjes en naar een klein gaatje in de uitlaat.
Airco remschijven fuskogels apk
- 235.000 km
De airco van de passat werd niet meer koud (fijn met deze warme dagen). Ook kwam de apk eraan en ging pa een weekje naar Zweden. Dus airco bij laten vullen en ja hoor lek op een koppeling van een van de leideingen en op een rubber bij een sensor. Dus voor bumper eraf en dit gerepareerd. Toen we toch bezig waren ook maar de fuseekogels/ remschijven + blokken meegenomen. Dit bleek nog een taaie klus te zijn de schijven waren nog origineel dus 235k en 15 jaar oud. De bouten van het rem zadel zaten flink vast zelfs met de luchtsleutel bijna niet los te krijgen. Uiteindelijk toch weten los te krijgen al zijn er wel twee gesneuveld hier maar nieuwe voor besteld. Ook de fusee kogels werkte niet echt mee. Deze zaten zo vast dat wij de complete draag armen gedemonteerd hebben en de kogels er met de bankschroef er uit gedrukt. Ook maar gelijk nieuwe blokken deze waren nog oke maar goed bij nieuwe schijven nieuwe blokken. De schijven waren trouwens echt niet meer oke. een have millimeter ond de minimalemaat.
Denk je even wat onderhoud te doen is het toch een klus van 2 dagen. Maar goed de passat heeft probleemloos de vakantie van dik 3000 km in 5dagen doorstaan. En is eergisteren ook zonder opmerkingen door de apk gekomen. Voor de zomer vakantie toch maar echt even de oliebeurt doen deze zit er al weer 23k in. Dit vind ik best lang voor een turboblok. Tuurlijk vw geeft een service interval van 30k maar ik zelf voel mij toch altijd beter bij 15k. Als het mijn auto was had ik deze allang ververst maar goed. Nou moet ik wel zeggen dat dit wel voor 75% lange afstanden zijn geweest. Al met al nog steeds een erg fijne auto die doet wat ie moet doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.