Volkswagen Passat Variant 1.5 eHybrid 272pk R-Line Edition (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.5 eHybrid 272pk R-Line Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 9.000 km |
KM-stand laatst | 9.000 km |
Volkswagen Passat R-Line Plug-in Hybride de ultieme Autobahn-cruiser
- 9.000 km
Na inmiddels heel wat lange ritten over de Duitse Autobahn durf ik het met volle overtuiging te zeggen: de Volkswagen Passat R-Line plug-in hybride is een schot in de roos. Zeker voor de kilometervreter die nog waarde hecht aan comfort, ruimte en een stevig stukje doortrekken.
Doorrijden als een Duitser
De 200 kW aan vermogen geeft je precies wat je nodig hebt voor die stevige inhaalacties. Hij trekt lekker door en houdt een kruissnelheid van 160–180 km/u moeiteloos vol precies waar deze auto wat mij betreft voor gebouwd is. Je merkt onderweg dat je niet de enige bent die dat doorheeft: in Duitsland is de Passat nog volop vertegenwoordigd op de linkerbaan. Wat mij betreft onterecht ondergewaardeerd in Nederland, waar de SUV’s inmiddels de overhand lijken te hebben genomen.
Comfort als reismaat
De stoelen zijn een verademing: goed gevormd, prettig steunend en met genoeg instelmogelijkheden (voor mijn bescheiden 173cm lengte) De stoelmassage verdient een aparte vermelding. Waar ik in mijn vorige Tesla het scheetkussen mijn lachspieren vooral ‘masseerde’ is dit systeem écht serieus. Niet meer weg te denken tijdens die lange ritten, niet meer verrot uit de auto klauteren voor een tanksesaie. Maar als een zen figuur relaxed uit de auto sliden. Een subtiele luxe waar je elke honderd kilometer dankbaar voor bent.
De bediening is logisch en goed te doen, geen overkill aan schermen of moeilijke menu’s. Het R-Line interieur oogt strak zonder kil te zijn, en vooral: ruimtelijk.
We zijn de zomervakantie begonnen in stijl
Onze zomervakantie begon al bij vertrek. Met twee kinderen van 6 en 8 achterin was het even spannend of alles en iedereen zijn plek zou vinden, maar de ruimte is overvloedig. Geen geklaag, geen geklem, geen Tetris met koffers, gewoon comfortabel op weg. Dát is het verschil met veel crossovers waar je toch vaak net wat ruimte mist in de koffer of achterin, of waarbij ik met mijn (bescheiden 173cm) een trapje nodig heb om in te stappen.
De Passat is wat mij betreft ‘Terug naar de basis’ ofwel de essentie van het autorijden. Comfortabel van A naar B.
Misschien ben ik klassiek. Misschien hoor ik tot een uitstervend ras van kilometersvretende sedanrijders. Of misschien ben ik gewoon iemand die toevallig weet wat hij zoekt: snelheid, comfort, rust en ruimte. En dat is precies wat de Passat biedt. De SUV-trend is aan mij nog niet besteed. Ik zie nog steeds de waarde van een lage, stabiele cruiser die gemaakt is om te rijden, niet om op te vallen bij de basisschool.
Conclusie
De Volkswagen Passat R-Line plug-in hybride is een onderschatte allrounder. Perfect voor wie vaak en ver rijdt, comfort op waarde schat en gewoon een fijne, stille kracht wil voor lange dagen op de snelweg. Hij doet wat hij moet doen, en doet dat met verve.
Voor mij is het duidelijk: Passat und ich eine perfekte Fahrt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant Business - eHybrid | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Afstandscontrolesysteem (Front Assist) | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control)
- 2025
- 16 km

Volkswagen Passat Variant R-Line Edition 1.5 eHybrid 200 kW / 272 PK
- 2025
- 50 km

Volkswagen Passat Variant R-Line Edition 1.5 eHybrid 200 kW / 272 PK
- 2025
- 50 km